Efter en tids pulande med slutsteg och försteg så är jag på mitt högtalarbygge igen. Från början hade jag tänkt mig något vägghängt typ den prototyp jag satte ihop för mina W5-2143:

- Prototyp med W5-2143
- IMG_1492.jpg (40.2 KiB) Visad 5814 gånger
Den högtalaren portade jag för att se hur djupt jag kunde få W5-2143. Tanken med den nya högtalaren var att att göra den lite bredare, lite högre och lite djupare samt med två slutna kaviteter, en för W5-2143 på cirka 4 liter och resten för en woofer. Tanken var att jag skulle klara mig utan de två subwoofers som idag assisterar prototyperna. Eftersom prototypen var så grund (bara 11.5 cm) så blev den en ganska bred baffel (32 cm). Såhär i efterhand är jag rätt nöjd med det och det är något jag skulle vilja fortsätta utforska. Det naturliga hade kanske varit att bygga ett par slutna satelliter med W5-2143 (som kan hängas på väggen) samt två subbasar som kan stå på golvet men jag skulle vilja prova något nytt. Ett alternativ som jag börjat fundera på när jag läst allt jag kommit över om högtalare med breda bafflar är att bygga något i stil med
Heco Direkt:

- Heco Direkt
- Heco_Direkt_Standard_OF_WE.jpg (63.53 KiB) Visad 5814 gånger
Nu tänker jag mig i första hand utseendemässigt (fast utan fartränder och med en del synligt trä). Heco Direkt på bilden borde vara på cirka 60 liter totalt (utvändiga mått 44 x 90 x 20 cm). Jag hade tänkt mig en baffelbredd på 36 cm och en delningsfrekvens på 320 Hz. Jag hade tänkt krympa måtten något, typ 36 x 70 x 20. Det borde ge mig runt 37 liter totalt, 4 liter för W5-2143 så har jag cirka 33 liter kvar till woofern. De woofer-element som finns kvar på min lista är:
- SB Acoustics SB23NRXS45-8
- Scan-Speak 22W/8534G00
De är båda 8-tums element som behöver dryga 30 liter för en sluten låda (jag hade gärna kört med 10 tum men jag tror att det kanske blir bättre med 8 tum om jag skall dela vid 320 Hz och skall göra lådan mindre) . Efter simulering i 33 liter så lutar jag åt SB23NRXS45-8 men de simulerar otroligt lika. Nu till mina två frågor:
1. Vad tror ni om konceptet? Bred baffel och form typ Heco Direct (fast något mindre). Jag inser att jag är minst lika intresserad av utseendet som ljudet i detta bygge och ja, jag är beredd att kompromissa en del på ljudsidan till förmån för utseendet.
2. Ni som har arbetat med både SB23NRXS45-8 och 22W/8534G00, vilken av dessa två skulle ni valt och varför (har ni några andra kandidater)?