Materialet blir tjock plywood, bafflar av MDF. Någonstans närmare 20 mm tjocka. Jag är återigen igång med återbruk av material som jag skrapat fram på jobbet

Jag funderar på uppstagningen av lådan inuti, vad har ni för tips?
Moderator: Redaktörer
bornsloppy skrev:Jag ska bygga en baslåda med en 12" bas och passiv 12" på motsatt sida. En kub på 90 liter ser det ut att bli.
Materialet blir tjock plywood, bafflar av MDF. Någonstans närmare 20 mm tjocka. Jag är återigen igång med återbruk av material som jag skrapat fram på jobbet![]()
Jag funderar på uppstagningen av lådan inuti, vad har ni för tips?
Cortado skrev:bornsloppy skrev:Jag ska bygga en baslåda med en 12" bas och passiv 12" på motsatt sida. En kub på 90 liter ser det ut att bli.
Materialet blir tjock plywood, bafflar av MDF. Någonstans närmare 20 mm tjocka. Jag är återigen igång med återbruk av material som jag skrapat fram på jobbet![]()
Jag funderar på uppstagningen av lådan inuti, vad har ni för tips?
Hallå Sloppy! Kul att du är i byggartagen igen!
Ett par tankar har jag;
Billig plywood har ofta håligheter i sig och ibland även lösa bitar i de håligheterna. Det är inte bra för en baslåda.. eller ens andra ljudlådor.
För att få en bra konstruktion med slavbaseri så bör man ha rejält mycket mer pumpkapacitet på slavsidan än på det drivande elementet. Det är därför vettigt att överväga om det är den bästa lösningen.
Vilka är premisserna?.. har du köpt element och slav redan?
bornsloppy skrev:Well. Det går kanske att limma ihop plywood med spånskiva och lägga spånskivan på insidan?
bornsloppy skrev:Jag har en 12" slav. Slits mellan att använda en 12a eller en 10a som bas. Men har kollat lite och de flesta 12or paras ihop med 12or, med 600 g på slaven kommer man ner rätt duktigt.
gopnik skrev:Ner kommer man, men jag tror Cortado menar att för varje oktav man gräver djupare måste pumpa fyra gånger så mycket luft. Det är inte alltid slaven är fyra gånger så långslagig som det drivande elementet, men å andra sidan är det inte alltid avstämningen kommer så mycket lägre heller...
Man skulle kunna rgumentera att den optimala sammanparningen ofta är ett mindre drivande element, än slaven. Eller flera slavar. Sätter man dessutom slavarna på motstående sidor minskar man risken att lådan hoppar runt så mycket.
gopnik skrev:Ett klassiskt flaggstag. Det vill säga två korslagda plankor som stagar upp sidoväggarna.
Cortado skrev:bornsloppy skrev:Well. Det går kanske att limma ihop plywood med spånskiva och lägga spånskivan på insidan?
Vet inte riktigt vad tanken med plywooden, är det för att det "ska se ut som trä" ?
Det jag var ute efter är att så snart du sätter fast en plywoodskiva som har en hålighet med en lös bit i så kommer den att skallra när du använder subben. Med lite otur så hör du den vid vissa frekvenser.
Vad är det för plywood vi pratar om?..bornsloppy skrev:Jag har en 12" slav. Slits mellan att använda en 12a eller en 10a som bas. Men har kollat lite och de flesta 12or paras ihop med 12or, med 600 g på slaven kommer man ner rätt duktigt.
Spontant hade jag valt 10'an, men det är slagvolymen som är väsentlig här. Finns 10'or som har större slagvolym än vissa 12'or. I ditt fall hade jag kollat på någon 10'a som inte är ett rent subelement (typ, inte så lång slaglängd). Vad är det för slav mer exakt?
Att man parar ihop 12 med 12 med 600g på basen låter väldigt tumregelaktigt. Att vikta ner slaven med 600g låter extremt.
bornsloppy skrev:Basen tänkte jag en SB Aucoustic
http://loudspeakerfreaks.com/Product.as ... t_ID=12300
Cortado skrev:+1 på det Emumannen skriver. Loudspeakerfreaks var europeaudio innan. Dem är ökända för leveranstider etc. Huvudvärken är inte värt det du sparar på billigare priser.
Gälllande basen - jag hade nog gått ner på en 8". Tex. en SLS 8" eller nått sådant.
Har du simulerat det hela något i Basta! eller höftar du?
gopnik skrev:Basta! är faktiskt mycket lättanvänt. Jag skulle absolut inte lägga ner ens det minsta lilla jobb på snickerier utan en simulering som ser OK ut först.
gopnik skrev:Basta! är faktiskt mycket lättanvänt. Jag skulle absolut inte lägga ner ens det minsta lilla jobb på snickerier utan en simulering som ser OK ut först.
DVD-ai skrev:Med det sagt så då kommer jag med följande förslag.
1: sätt flaggstag, alltså sätt ett stag parallelt från sida till sida och från topp och botten i lådan, sätt staget så att den är så centrerad mot väggens mitt som möjligt, alltså stagets kors ska vara i mitten av lådan.
2: kör på 10" till din 12" slavbas
3: var noga med limmet när du limmar din låda av plywood
4: lycka till
bornsloppy skrev:gopnik skrev:Basta! är faktiskt mycket lättanvänt. Jag skulle absolut inte lägga ner ens det minsta lilla jobb på snickerier utan en simulering som ser OK ut först.
Jag har suttit med Basta! men jag får fan inget vettigt resultat utav det. Fattar nada!
En förklaring till det är att mattematik inte var min bästa gren i skolan. Jag lever livet under parollen "det löser sig"![]()
Jag frågade om bra lösningar till att staga upp lådan, resten sköter jag själv på mitt sätt.
Vill ni inte bemöda er med att brainstorma på någon schysst lösning så "det löser sig".
Tangband skrev:bornsloppy skrev:gopnik skrev:Basta! är faktiskt mycket lättanvänt. Jag skulle absolut inte lägga ner ens det minsta lilla jobb på snickerier utan en simulering som ser OK ut först.
Jag har suttit med Basta! men jag får fan inget vettigt resultat utav det. Fattar nada!
En förklaring till det är att mattematik inte var min bästa gren i skolan. Jag lever livet under parollen "det löser sig"![]()
Jag frågade om bra lösningar till att staga upp lådan, resten sköter jag själv på mitt sätt.
Vill ni inte bemöda er med att brainstorma på någon schysst lösning så "det löser sig".
Detta program är bra och det använder jag. Är gratis dessutom. http://www.micka.de/en/index.php
Knappa först in qts, fs, och vas för elementen. De är de tre viktigaste parametrarna, och vet du inte de andra värdena kan du ändå räkna hyfsat. Du kan även komponera en fiktiv egen låda med helt annan volym och se resultatet.
Med det Sb element du länkade till ser 30 liter med slavbas rätt bra ut
Röret blir för långt med basreflexrör, så elementet verkar vara gjort för slav.
jbass skrev:Jag byggde två PR-basar (12”/15” slav) med hjälp av Jeff Bagby’s kalkylator i excelformat. Lättanvänt och resultatet är jag mycket nöjd med. Finns att hämta här,
http://audio.claub.net/software/jbabgy/WBCD.html
Skulle jag bygga igen så skulle jag använda två PR per låda. Det är stora krafter och ungefär som att sitta på en tvättmaskin när PR-elementet jobbar.
bornsloppy skrev:jbass skrev:Jag byggde två PR-basar (12”/15” slav) med hjälp av Jeff Bagby’s kalkylator i excelformat. Lättanvänt och resultatet är jag mycket nöjd med. Finns att hämta här,
http://audio.claub.net/software/jbabgy/WBCD.html
Skulle jag bygga igen så skulle jag använda två PR per låda. Det är stora krafter och ungefär som att sitta på en tvättmaskin när PR-elementet jobbar.
Intressant. Tack för att du delar med dig.
bornsloppy skrev:Tangband skrev:bornsloppy skrev:
Jag har suttit med Basta! men jag får fan inget vettigt resultat utav det. Fattar nada!
En förklaring till det är att mattematik inte var min bästa gren i skolan. Jag lever livet under parollen "det löser sig"![]()
Jag frågade om bra lösningar till att staga upp lådan, resten sköter jag själv på mitt sätt.
Vill ni inte bemöda er med att brainstorma på någon schysst lösning så "det löser sig".
Detta program är bra och det använder jag. Är gratis dessutom. http://www.micka.de/en/index.php
Knappa först in qts, fs, och vas för elementen. De är de tre viktigaste parametrarna, och vet du inte de andra värdena kan du ändå räkna hyfsat. Du kan även komponera en fiktiv egen låda med helt annan volym och se resultatet.
Med det Sb element du länkade till ser 30 liter med slavbas rätt bra ut
Röret blir för långt med basreflexrör, så elementet verkar vara gjort för slav.
Tack för tipset. Jag ska se om jag få till någon simulering där.![]()
Kan jag komma ner till 30 liter är det bara plus.
Så tillbaka till ursprungsidén med 12a slav och 10a bas. Det kändes bra då när jag började fundera på projektet så jag ska nog gå på den magkänslan.
Funderar på att sätta skivor inuti lådan med rundade håligheter, cirklar eller rektangulära urtag, som uppsyningsman istället för balkar i kors. Kan det vara något?
Funderade ett slag på ett kors inuti i lådan med skivor som då stadgar upp alla väggar. Från baffel till baffel och från sidovägg till sidovägg. Dessa sitter ju då fast även i toppen och botten![]()
Penna och papper, ska rita lite ....återkommer.
Cortado skrev:30L är rätt litet. Ju mindre låda, desto mer vikt behöver du haka på slaven för att komma ner i avstämning.
Cortado skrev:30L är rätt litet. Ju mindre låda, desto mer vikt behöver du haka på slaven för att komma ner i avstämning.
Tangband skrev:Cortado skrev:30L är rätt litet. Ju mindre låda, desto mer vikt behöver du haka på slaven för att komma ner i avstämning.
Slaven jag länkade till har vas 66 liter och fs på 10 hz. Verkar passa i mindre lådor
Tangband skrev:Cortado skrev:30L är rätt litet. Ju mindre låda, desto mer vikt behöver du haka på slaven för att komma ner i avstämning.
Slaven jag länkade till har vas 66 liter och fs på 10 hz. Verkar passa i mindre lådor
darkg skrev:Om du har skivmaterial att slösa med kan du göra en platta i mått som baffeln och ha som stag (med hål i förstås, förslagsvis 4 stora hål så det blir ett kors). Annars påstås det vara gött med rent trä just i stag - det är styvare i längsled.
bornsloppy skrev:darkg skrev:Om du har skivmaterial att slösa med kan du göra en platta i mått som baffeln och ha som stag (med hål i förstås, förslagsvis 4 stora hål så det blir ett kors). Annars påstås det vara gött med rent trä just i stag - det är styvare i längsled.
Jag har ju sett ett och annat projekt där det stagas upp med skivor men du har en poäng där med rent trä.
bornsloppy skrev:Vilket gör mig lite konfunderad för HiFi-kit specade 250g för denna, har tappat bort följesedeln där det stod specat gramvikten
bornsloppy skrev:Basen kan jag byta för jag har inget annat att motivera valet av bas än att jag tycker det ser trevligt ut och priset är någorlunda rätt. Ju närmare 1500 pix desto bättre.
Jag letar inte efter ett muskelpaket. Det ska funka som stöd till ett mindre stereopaket med ett par bokhyllediton bestyckade med varsit 5,5 bas. Bra ljud, inget burkigt blurrigt skräp.
Cortado skrev:bornsloppy skrev:Vilket gör mig lite konfunderad för HiFi-kit specade 250g för denna, har tappat bort följesedeln där det stod specat gramvikten
Ja, tycker det är väldigt konstigt att man går ut med en rekommendation på nått sånt iom att det faktiskt är väldigt applikationsspecifikt. En rekommenderad maxvikt hade ju vart lämpligt, gärna från tillverkaren. .
Cortado skrev:bornsloppy skrev:Basen kan jag byta för jag har inget annat att motivera valet av bas än att jag tycker det ser trevligt ut och priset är någorlunda rätt. Ju närmare 1500 pix desto bättre.
Jag letar inte efter ett muskelpaket. Det ska funka som stöd till ett mindre stereopaket med ett par bokhyllediton bestyckade med varsit 5,5 bas. Bra ljud, inget burkigt blurrigt skräp.
Ja, så en billigare bas borde vara välkommet då.
Jag simulerade med Scan-Speaks 26W/4534G00 (10") och även 22W/4534G00 (8"). Den sistnämnda har jag köpt för länge sen och har mätt upp parametrarna på den. Med 8an så kommer du ner till typ halva priset (mot SB'n), 10an kostar typ 1100. Något som talar för 8an är att pumpvolymen (Vd) är 134ml medan din slav ligger på 1118ml om jag inte räknat tokigt - känns safe. Tian ligger på 210ml vilket borde vara safe. Jag törs inte dela med mig av simuleringarna riktigt än, måste fundera lite på om jag gjort rätt med slaven.
Om du kan gå upp i lådstorlek så finns det vinster där i lägre lådtryck och lättare att hantera avstämningen (t.ex. mindre vikt på slaven). Stagningen behöver man inte överdriva, Om du ändå köper en MDF-skiva så kan du gott göra några "breda pinnar" av dem och limma fast dem mellan paralella väggar - gärna med polyuretan eftersom det sväller lite och liksom sätter stagen i tryck.
Om det finns intresse så kan jag dela med mig av element-filerna för Basta!.
Nu måste jag ta en skjuta-tanks-paus.
bornsloppy skrev:Det sitter en vikt på den, 425 g. En maxvikt skulle vara bra men jag antar att 425g räcker hyfsat långt.
bornsloppy skrev:Jag har enbart kollat i kategorin subwoofer så det här var en ögonöppnare.![]()
Scan-Speak är ju en favorit faktiskt och X-max är 12 så det är inte sämre än den jag kikat på från SB som ligger i kategorin subwoofers.
26W/4534600 10" är det i så fall som gäller, vill inte gå ner till 8".
bornsloppy skrev:Lådans storlek finns inga begränsningar för.
bornsloppy skrev:Sen är ju frågan om jag ska trycka in förstärkaren i lådan också. Då måste jag räkna med ett visst bortfall i liter. Jag är kluven faktiskt. Men det vore bra att ha den där på plats.
bornsloppy skrev:Lådans storlek finns inga begränsningar för.
Tangband skrev:Bornsloppy: Jag tycker slavbas -lösningen på 30-35 liter passar bra eftersom du redan har en slav på 12 tum liggande. Om du går upp till 40 liter så blir det bättre ljud högst troligt.
Det finns väldigt väljudande slavbassystem men gemensamt för dessa verkar vara ett högpassfilter strax under avstämningen . Stämmer du av slaven vid tex 24 hz så bör du skära basen under 20 hz, ingen tumregel utan rätt filterfrekvens måste avgöras med lyssning på musik.
Tangband skrev:Sedan blir det aldrig RIKTIGT bra med en enda subbas, oavsett princip. Du måste ha två ( minst )
Tangband skrev:Vill du ha absolut väljud så är det ju som gopnik säger att basreflex högst troligt är bättre på musik med rätt låda och rätt avstämning. Vilket innebär större lådor. Ett högpassfilter även här brukar bli bättre. Jag kör själv mina reflexbasar med högpass på 19 hz eftersom det låter bättre.
Tangband skrev:Vill du ha en mindre låda typ 30 liter med den motorstarka 10- tummaren från SB acoustics i början av tråden så kan du möjligen köra slutet med LT istället. Lägre ljudtryck men troligen aningen bättre ljud än slavbaslösningen
Cortado skrev:Tangband skrev:Bornsloppy: Jag tycker slavbas -lösningen på 30-35 liter passar bra eftersom du redan har en slav på 12 tum liggande. Om du går upp till 40 liter så blir det bättre ljud högst troligt.
Det finns väldigt väljudande slavbassystem men gemensamt för dessa verkar vara ett högpassfilter strax under avstämningen . Stämmer du av slaven vid tex 24 hz så bör du skära basen under 20 hz, ingen tumregel utan rätt filterfrekvens måste avgöras med lyssning på musik.
Vet inte om jag förstår allt det där, framförallt inte det fetade. Ska man alltså lyssna på musik för att höra var man ska skära av de lägsta registren?.. om jag förstått det rätt, vilket jag hoppas att jag inte har så tycker jag det låter som en ogenomtänkt plan.Tangband skrev:Sedan blir det aldrig RIKTIGT bra med en enda subbas, oavsett princip. Du måste ha två ( minst )
Ja, riktigt bra bas får man när man har ett flerbassystem och fördelarna är flera och signifikanta. Stereobas (lägre frekvenser än vi kan lokalisera) är inte en av dem.Tangband skrev:Vill du ha absolut väljud så är det ju som gopnik säger att basreflex högst troligt är bättre på musik med rätt låda och rätt avstämning. Vilket innebär större lådor. Ett högpassfilter även här brukar bli bättre. Jag kör själv mina reflexbasar med högpass på 19 hz eftersom det låter bättre.
Vore bra om det fanns en förklaring till varför det låter bättre när du har ett HP-filter på dina basar och varför det brukar bli bättre. Det där låter väldigt mycket som tumregler och om det inte är det så bör det ju finnas en del substans bakom det.Tangband skrev:Vill du ha en mindre låda typ 30 liter med den motorstarka 10- tummaren från SB acoustics i början av tråden så kan du möjligen köra slutet med LT istället. Lägre ljudtryck men troligen aningen bättre ljud än slavbaslösningen
Hade nog vart försiktig med en sådan rekommendation. Iom att man bara har en bas så behöver man pressa den väldigt mycket och med en så liten låda så blir lådtrycket väldigt högt tidigt. Kör man en LT för 20Hz med Q0,7 så når man 145dB i lådan och då endast med 2,83V. Vid 20Hz har vi en boost på ca 9dB eller 6ggr mer effekt och då kommer snabbt man in på talspoleuppvärmning iom effektuttagen, krav på förstärkare etc. Att säga ".. men troligen aningen bättre ljud än.. " ser ut att vara är en subjektiv värdering.
Gällande REL-basen;
Att placera slaven på undersidan av lådan är en dålig idé eftersom tyndden kommer att hänga ner konen eller dra ner den om man sätter den upp och ner. Gissar att det är så att det drivande elementet sitter undertill.
Tangband skrev:1. Tja, det är väl musik som du använder din subwoofer till? Det är inte mätinstrumenten som ska bli tillfredsställda, det är din hjärna som tolkar musiken. Blir upplevelsen bättre av ett högpassfilter ( vilket är helt efter skolboken att man bör använda vid slavbas ) vid exempelvis 19 Hz eller annan frekvens så är det bättre. Det finns inga tumregler förstås, låter det bättre utan högpass med en viss element- lådkombination i samspel med rummet så rekommenderar jag naturligtvis det. Det är inga konstigheter.
Tangband skrev:2. Min och många andras uppfattning är att det låter bättre med två subwoofers istället för en. Används subwoofrarna som bassreinforcement loudspeakers och delas uppåt med flacka 12 db filter måste basarna dessutom stå nära satelliterna och matas med stereosignal. Återigen inga konstigheter.Använder man branta filter både till satelliter och subwoofers bör man jobba mycket med placeringen av subbasarna och både prova mono och stereokoppling av de båda subbasarna. Elementen ger distorsion som ibland kan lokaliseras även om du i teorin använder branta ”olokaliserbara” filter. Prova och se alltså, men att man inte kan höra skillnad på mono och stereo i basområdet låter som en tumregel eftersom verkligheten ofta ser annorlunda ut än teorin. Välj det som låter bäst !
Tangband skrev:4. Nej, REL använder faktiskt slaven på undersidan på denna och på några andra modeller. De använder en slav av typ suspended plate , slaven har ingen spiderupphängning. Läs mer här : http://i.nextmedia.com.au/Assets/rel_se ... _lores.pdf
Trots slaven på undersidan låter de subjektivt väldigt bra. Har hört just dessa många gånger i stereouppsättning i ett digitalt aktivt system och inte hört något annat låta lika bra . Jag gissar att REL velat ha det aktiva elementen rakt fram och att de gjort dessa val för att det låter bättre.
Cortado skrev:Ja, riktigt bra bas får man när man har ett flerbassystem och fördelarna är flera och signifikanta. Stereobas (lägre frekvenser än vi kan lokalisera) är inte en av dem.
Nattlorden skrev:Cortado skrev:Ja, riktigt bra bas får man när man har ett flerbassystem och fördelarna är flera och signifikanta. Stereobas (lägre frekvenser än vi kan lokalisera) är inte en av dem.
Du menar alltså att en 30Hz baston som ligger i exakt motfas mellan höger och vänster låter likadant om de summeras elektriskt och spelas upp i mono som om kanalerna de fakto spelas i höger och vänster subbas?
NADifierad skrev:Och är stereomixen gjord så att basen ligger i motfas mellan kanalerna, jobbar mixersnubben kontraproduktivt![]()
NADifierad skrev:Och är stereomixen gjord så att basen ligger i motfas mellan kanalerna, jobbar mixersnubben kontraproduktivt![]()
NADifierad skrev:Jag håller med dig om allt.
Jag har haft stereokopplade subbar länge. Ändrade till mono av driftskäl, för ett tag sedan. Ännu har jag ej upplevt det som en hörbar nackdel.
Jag har svårt att möblera mina basmoduler för optimal stereo, och dessutom är det redan svårt att riktningbestämma så låga frekvenser.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 238 gäster