Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:För alla andra som likt med mig inte vet vad det handlar om... några referenser eller kommentarer om vad du tänkt göra?
RogerGustavsson skrev:Det är det ingen som vågat sig på. Frågan är hur högfrekvensåtergivning blir när membranet blir stora och får en förhållandevis hög massa?
darkg skrev:Skulle det rent av gå att skala upp till (nästan) fullrange?
JM skrev:Såååå bra jobbat!
Ser fram emot mätningar relaterade till olika ljudtryck o delningsfrekvenser.
JM
RogerGustavsson skrev:Det är det ingen som vågat sig på. Frågan är hur högfrekvensåtergivning blir när membranet blir stora och får en förhållandevis hög massa?
RogerGustavsson skrev:Claes, är detta tänkt att ersatta dina stora AMT-system?
NADifierad skrev:Så jvla coolt!
Kul med dina byggen, även om jag inte begriper ens hälften.
JM skrev:Såååå bra jobbat!
JM
darkg skrev:+1, jag är snål med hejarop men det är imponerande
solhaga skrev:JM skrev:Såååå bra jobbat!
Ser fram emot mätningar relaterade till olika ljudtryck o delningsfrekvenser.
JM
Vilken dag som helst...
nuffe skrev:Häftigt!! Var får du alla idéer från och tiden att genomföra dem.
Provlyssing?
Henrik
nuffe skrev:Bara en fundering, borde det inte funka med ett tunt styvt membran som är platt.
När man monterar det och fäster på utsidan blir det ju helt runt.
darkg skrev:Vilka olika membranmaterial har du funderat på? Formen är ju inte så intrikat att det egentligen skulle behövas 3d-printning och PLA är väl inte överlägset?
nuffe skrev:Bara en fundering, borde det inte funka med ett tunt styvt membran som är platt.
När man monterar det och fäster på utsidan blir det ju helt runt.
Henrik
Nattlorden skrev:nuffe skrev:Bara en fundering, borde det inte funka med ett tunt styvt membran som är platt.
När man monterar det och fäster på utsidan blir det ju helt runt.
Grafen ?
nuffe skrev:Grafen finns nog bara kommersiellt tillgängligt som förstärkning i termoplast, oftast
som ihop med annat förstärknings material ex glas eller kolfiber.
Om det sen finns i ark vet jag inte.
Henrik
nuffe skrev:Men det borde inte vara alltör svårt att göra ett ark av kolfiber och epoxyplast.
Det borde bli styvt och lätt och gå att böja till rund form, även efter härdning.
Henrik
darkg skrev:Papper eller textil (silke?) som man impregnerar kanske... men utskriven tunn PLA är säkert bra, kanske finns det ändå inte så oerhört mycket att hämta in med andra material. En upphetsande variant vore att använda flexibla kapton(?) pcb med talspolen etsad! Men det får inte plats tillräckligt många tajta varv kanske, eller så går det om man använder dubbelsidigt.
Om det går (får plats) kunde man tänka sig att göra spolen så även om membranet är av annat material. Ett hantverksmoment mindre.
darkg skrev:Papper eller textil (silke?) som man impregnerar kanske... men utskriven tunn PLA är säkert bra, kanske finns det ändå inte så oerhört mycket att hämta in med andra material. En upphetsande variant vore att använda flexibla kapton(?) pcb med talspolen etsad! Men det får inte plats tillräckligt många tajta varv kanske, eller så går det om man använder dubbelsidigt.
Om det går (får plats) kunde man tänka sig att göra spolen så även om membranet är av annat material. Ett hantverksmoment mindre.
nuffe skrev:Vad gäller "kunskapen" att impregnera kan jag hjälpa dig, Solhaga.
Har du varit med en gång så kan du det sen...
Henrik
nuffe skrev:Jag tror att du är inne på helt rätt spår darkg. Papper eller silke som impregneras med epoxi borde bli perfekt.
EmuMannen skrev:Jag tänker slå ett slag för glasfiberväv. Jag tänker inte på det som används för normalt båtbygge utan finare rovingväv som användas för exempelvis kajaker och RC-flyg. Det är billigt och kan fås otroligt tunt men ända starkt om det lamineras med epoxi. Den tunna väv jag tänker på är så tunn att om jag lägger den över trä och sedan dränker den med epoxi så är den omöjlig att se med blotta ögat. Här kan ni läsa om olika armeringsvävar för kajakbygge (kanske Aramidfiber också kan vara ett alternativ om väven inte behöver vara riktigt tunn). Läs framförallt vad man behöver tänka på om man skall laminera med just epoxi. För kajaker pratar vi om laminatvikt på runt 160 g/m2 (att jämföra med båtbygge där det kan vara så mycket som 600-1000 g/m2). För RC-flyg kan man komma ned till så lite som 25 g/m2 med en tjocklek av endast 0.03 mm!.
Ps. Carbix har även glasfiberväv: 25 g/m2, laminat tjocklek: 0.027 mm, 49 g/m2, laminat tjocklek: 0.054 mm, 80 g/m2, laminat tjocklek: 0.088 mm osv...
Pps. Observera att kolfibern är elektriskt ledande, vilket kan vara ett problem eller en möjlighet...
solhaga skrev:Är det så att impregnering innebär att det färdiga laminatet bara blir så tjockt som väven?
solhaga skrev:Hur får man det att släppa från en form?
EmuMannen skrev:solhaga skrev:Är det så att impregnering innebär att det färdiga laminatet bara blir så tjockt som väven?
När du väter väven med epoxi så blir den förmodligen marginellt tjockare eftersom utrymmet mellan fibrerna fylls med epoxi. Om du sedan nöjer dig med endast ett lager så bygger nog epoxin lite på fram och baksida också. Om du lägger flera lager duk över varandra så bygger duken plus den epoxi som ligger mellan lagren. Men vi talar om mycket små mängder. Det som tar plats är duken.solhaga skrev:Hur får man det att släppa från en form?
Släppmedel.
darkg skrev:Kanske fungerar det att lägga på matplastfilm, antingen som lossnar, ldpe är inte så limbar, eller som får bli kvar, den är bra tunn.
solhaga skrev:EmuMannen skrev:solhaga skrev:Är det så att impregnering innebär att det färdiga laminatet bara blir så tjockt som väven?
När du väter väven med epoxi så blir den förmodligen marginellt tjockare eftersom utrymmet mellan fibrerna fylls med epoxi. Om du sedan nöjer dig med endast ett lager så bygger nog epoxin lite på fram och baksida också. Om du lägger flera lager duk över varandra så bygger duken plus den epoxi som ligger mellan lagren. Men vi talar om mycket små mängder. Det som tar plats är duken.solhaga skrev:Hur får man det att släppa från en form?
Släppmedel.
Detta var guld, tack!
I videon används "denaturerad alkohol" för att förtunna epoxyn (1:1).
Är det så man skall göra?
Vad heter produkten på svenska (eller finns det någon annan lämpligare) och var kan man köpa den?
Fungerar MARBOCOTE mot PLA eller ABS som formen kommer att göras i?
solhaga skrev:I videon används "denaturerad alkohol" för att förtunna epoxyn (1:1).
Är det så man skall göra?
Vad heter produkten på svenska (eller finns det någon annan lämpligare) och var kan man köpa den?
Folkhalsomyndigheten skrev:Handel med alkoholhaltiga preparat
Handel med alkoholhaltiga preparat är fri förutsatt att denatureringskraven är uppfyllda.
Alkoholhaltiga preparat får inte säljas eller lämnas ut om det finns särskild anledning att anta att varan är avsedd att användas i berusningssyfte.
Alkoholhaltiga preparat som inte är avsedda att förtäras får inte genom smak- eller färgsättning, förpackning eller på annat sätt utformas så att det finns risk för förväxling med alkoholdrycker eller uppmuntrar till förtäring.
Alkoholhaltiga preparat som inte är avsedda för förtäring och som ska användas eller säljas inom landet ska vara denaturerade på ett sätt som så långt som möjligt hindrar att de förtärs.
EmuMannen skrev:solhaga skrev:I videon används "denaturerad alkohol" för att förtunna epoxyn (1:1).
Är det så man skall göra?
Vad heter produkten på svenska (eller finns det någon annan lämpligare) och var kan man köpa den?
Teknisk sprit, Sveriges nya metod för fullständig denaturering av alkohol är = 1,0 liter isopropylalkohol + 2,0 liter metyletylketon + 1,0 gram denatoniumbensoat per hundra liter absolut etanol.
Apoteket får sälja teknisk sprit och fullständigt denaturerad alkohol. I övrig gäller:Folkhalsomyndigheten skrev:Handel med alkoholhaltiga preparat
Handel med alkoholhaltiga preparat är fri förutsatt att denatureringskraven är uppfyllda.
Alkoholhaltiga preparat får inte säljas eller lämnas ut om det finns särskild anledning att anta att varan är avsedd att användas i berusningssyfte.
Alkoholhaltiga preparat som inte är avsedda att förtäras får inte genom smak- eller färgsättning, förpackning eller på annat sätt utformas så att det finns risk för förväxling med alkoholdrycker eller uppmuntrar till förtäring.
Alkoholhaltiga preparat som inte är avsedda för förtäring och som ska användas eller säljas inom landet ska vara denaturerade på ett sätt som så långt som möjligt hindrar att de förtärs.
darkg skrev:Kanske fungerar det att lägga på matplastfilm, antingen som lossnar, ldpe är inte så limbar, eller som får bli kvar, den är bra tunn.
solhaga skrev:Jag letade efter Teknisk Sprit hos Apoteket/Apotea utan att finna det.
EmuMannen skrev:solhaga skrev:Jag letade efter Teknisk Sprit hos Apoteket/Apotea utan att finna det.
Teknisk Sprit kallas ofta läkarsprit eller finsprit. Frågan är om 70% är nog eller om det i så fall går lika bra med T-Röd?
323329 M-SPRIT 70% V/V 1000 ML
95% är receptbelagt, frågan är vad som krävs för att få ett recept utskrivet?
Finsprit 95% v/v
FINSPRIT 95% V/V PLASTFL 1000 ML
solhaga skrev:Eller så kan kanske Lågvisköst lamineringsepoxi för allroundapplikationer anvandas rakt av?
darkg skrev:solhaga skrev:EmuMannen skrev:När du väter väven med epoxi så blir den förmodligen marginellt tjockare eftersom utrymmet mellan fibrerna fylls med epoxi. Om du sedan nöjer dig med endast ett lager så bygger nog epoxin lite på fram och baksida också. Om du lägger flera lager duk över varandra så bygger duken plus den epoxi som ligger mellan lagren. Men vi talar om mycket små mängder. Det som tar plats är duken.
Släppmedel.
Detta var guld, tack!
I videon används "denaturerad alkohol" för att förtunna epoxyn (1:1).
Är det så man skall göra?
Vad heter produkten på svenska (eller finns det någon annan lämpligare) och var kan man köpa den?
Fungerar MARBOCOTE mot PLA eller ABS som formen kommer att göras i?
Den mest tillgängliga denaturerade alkoholen är väl T-röd. Denatureringen tillför inget, 60% vodka borde gå lika bra. Tydligen kan man också värma epoxyn för att få den lösare.
ABS ska tåla alifatiska kolväten och därmed så vitt jag kan se Marbocote.
Väldigt smidigt att kunna skriva ut formar måste jag säga att jag tycker att det måste vara.
EmuMannen skrev:solhaga skrev:Eller så kan kanske Lågvisköst lamineringsepoxi för allroundapplikationer anvandas rakt av?
Det tror jag. När jag är riktigt snål och inte bryr mig så mycket om kvaliteten så kör jag med Biltemas lamineringsepoxi. Jag tycker den flyter ut ganska bra (men tar god tid på sig att härda rätt igenom). Generellt så upplever jag epoxi som mer visköst (eller snarare med lägre viskositet, dvs mer lättflytande) än polyester men jobba inte för länge eftersom det "hugger" ordentligt när det väl börjar härda.
solhaga skrev:nuffe skrev:Vad gäller "kunskapen" att impregnera kan jag hjälpa dig, Solhaga.
Har du varit med en gång så kan du det sen...
Henrik
Jag tar tacksamt emot den hjälpen.
Har kollat lite på Carbix produkter, men vet inte vilken sags epoxy som är lämplig här.
Textreme 64g/m2 eller Textreme 80g/m2 verkar annars lämplig som väv.
Jag tänker mig att man penslar på epoxyn på kolfibern som sitter på en "brödkavel", givetvis med applicerat släppmedel.
Brödkaveln printar jag ut och ser till att den har en platt sektion där spolen/gapet skall vara.
Behöver man vakuumlåda för detta tro?
nuffe skrev:Hade missat helt att det behövdes en flat del i magnet gapet. Då går det ju inte att impregnera o sen böja
som jag trodde förs.
Henrik
nuffe skrev:Jag är väldigt skeptisk att använda ABS. Ihop med polyester går det ABSOLUT inte! Med epoxi brister mina kunskaper, men tveksam.
EmuMannen skrev:nuffe skrev:Jag är väldigt skeptisk att använda ABS. Ihop med polyester går det ABSOLUT inte! Med epoxi brister mina kunskaper, men tveksam.
Epoxi är rätt annorlunda jämfört med polyester. Luktar knappt och jag upplever den inte som ett traditionellt "lösningsmedel". Vet dock inte säkert om det fungerar med ABS eller ej...
nuffe skrev:Hade missat helt att det behövdes en flat del i magnet gapet. Då går det ju inte att impregnera o sen böja
som jag trodde förs.
solhaga skrev:EmuMannen skrev:nuffe skrev:Jag är väldigt skeptisk att använda ABS. Ihop med polyester går det ABSOLUT inte! Med epoxi brister mina kunskaper, men tveksam.
Epoxi är rätt annorlunda jämfört med polyester. Luktar knappt och jag upplever den inte som ett traditionellt "lösningsmedel". Vet dock inte säkert om det fungerar med ABS eller ej...
Men isolerar inte släppmedlet?
Jag testar ikväll epoxy mot ABS. Vilken epoxy som helst borde duga för det.
Jag har även Nylon och PC om det skulle vara bättre att göra formen av.
EmuMannen skrev:nuffe skrev:Hade missat helt att det behövdes en flat del i magnet gapet. Då går det ju inte att impregnera o sen böja
som jag trodde förs.
Jag satt och funderade på andra material. Aluminium finns i riktigt tunna plåtar men dels är det elektriskt ledande och inte helt enkelt att forma med precision runt en oregelbunden "kavel". Sen kom jag att tänka på Vacuform. Jag har byggt en egen hemma och det är ganska enkelt att dra rätt extrema former med hjälp av en vanlig ugn och dammsugare. Skivmaterialet är styrenplast, ABS eller PVC. Det går säkert att dra med annat också. För denna applikation tänkte jag mig snarare att man lade en skiva av lämpligt material i ugnen till den blev lagom mjuk (alternativt bygger man en värmare av ett radiatorelement och fyra träskivor och lägger skivan i en ram ovanpå). Sen är det bara att "hälla" den mjuka skivan över "kaveln" och se till att den håller formen tills den svalnat. Det senare är nog det svåraste men kanske går att ordna om man använder kaveln som plugg och drar något runt den som form. En vakuumpåse kanske deformerar skivan något men om påsen inte är mycket större än "kaveln" så kanske det räcker att använda en dammsugare för att skapa tillräckligt "vakuum" utan att deformera plasten. Hoppas ni förstår hur jag menar...
PVC är nog att föredra och jag hittar skivor med en tjocklek av exempelvis 0.23 och 0.25 mm hos Matton.
solhaga skrev:Hur varm måste PVCn vara vid formningen?
EmuMannen skrev:solhaga skrev:Hur varm måste PVCn vara vid formningen?
Här har du en länk till massor av information. Men för PVC är det 140 - 190 °C. Jag brukar sätta ugnen på typ 180 grader men sen använder jag en ram för skivmaterialet. När materialet börja sagga i mitten (hänger ned någon cm) så vet jag att det är mjukt nog att tas ut ur ugnen och flyttas över till den perforerade plattan jag använder för att dra plasten över pluggen. Själva undertrycket skapar jag med en reverserad grovdammsugare. Det finns gott om beskrivningar på nätet om hur man bygger själva maskinen. Från små enkla till stora komplexa med integrerad värmare. Här är ett enkelt exempel. Och här är ett annat.
Men att skapa undertryck i "kaveln" och ha den lätt perforerad för att sedan drapera en uppvärmd plastskiva runt den låter genialiskt. Du behöver inte särskilt mycket undertryck och den kan sitta med undertryck tills plasten kylts ned och permanent antagit formen efter "kaveln". Om hålen för perforeringen är tillräckligt små och trycket lågt så bör hålen inte lämna några spår efter sig på plasten.
EmuMannen skrev:Hur styvt skall membranet vara? Jag gissar att styvheten fungerar som upphängningen i en vanlig högtalare och i så fall borde det påverka Qms. Så olika material och tjocklek (storlek och radie) borde ge olika Qms, stämmer det?
EmuMannen skrev:Jag gissar vidare att styvheten bör vara homogen, dvs inte ojämnt fördelad över ytan. Det kanske kan vara problemet med laminat och epoxi när vi talar om så tunna dimensioner. Att det inte är så lätt att få en 100% jämn spridning över hela ytan (eller så tar ojämnheterna ut varandra). Men ett homogent material är nog att föredra, exempelvis en PVC-skiva.
EmuMannen skrev:En annan tanke vid sidan om vacuform är att mekaniskt bocka en tunn PVC-skiva. Formen du eftersträvar är i princip en cylinder men med ett segment som är plattare. Borde det inte gå att skära till en rektangel i PVC (eller liknande) som skall bilda cylindern och sedan lätt bocka den del som skall bilda det plattare segmentet? Till sist måste skivan lindas ihop till en cylinder och sammanfogas och då kommer den automatiskt att försöka anta en cirkulär form (men den bockade delen kommer vara plattare tacka vare bockningsanvisningen). Det tar nog lite prov och försök att få till rätt vinkel på bockningen så att det platta segmentet blir rätt men det borde gå. Sen är jag osäker på om PVC behåller formen eller om det bockade vecken mattas av när den utsätts för draget från den cirkulära formen (och musiken). Det borde gå att minska den spänningen om cylindern formas runt en plugg och sedan värms upp så att plasten antar formen mer permanent (men då är vi nästan tillbaka till vacuform).
solhaga skrev:Jag ar lite osäker över limningen mellan PVC och aluminium dock.
solhaga skrev:Tänk om det fanns 80 mm rundstav for att göra pluggen.
EmuMannen skrev:solhaga skrev:Tänk om det fanns 80 mm rundstav for att göra pluggen.
Låna en träsvarv (kommunens slöjdkonsulent bör kunna svara på var du kan göra det) och svarva till en cylinder på 80 mm? Kanske är svårt att få det exakt 80 mm med en träsvarv? Jag har svarvat björk med maskinstål i en metallsvarv med topslid. Funkade utmärkt och då är det lätt att få exakt 80 mm. Kanske börja i en träsvarv för att senare gå över och ta de sista millimetrarna med en metallsvarv?
solhaga skrev:Tänk om det fanns 80 mm rundstav for att göra pluggen.
solhaga skrev:Jag ar lite osäker över limningen mellan PVC och aluminium dock.
nuffe skrev:Nylon borde fungera bra.
Henrik
EmuMannen skrev:solhaga skrev:Tänk om det fanns 80 mm rundstav for att göra pluggen.
Jag hittar ingen 80 mm rundstav i trä. Jag tänkte att det kanske fanns sängben på Ikea som var 80 mm men de är alla tunnare. Maskindelen.se har en del rundstav i grövre dimensioner men inte i trä. Några alternativ i 80 mm; Aluminium, Polyeten PE, Polyamid PA, Acetal POM.
EmuMannen skrev:solhaga skrev:Jag ar lite osäker över limningen mellan PVC och aluminium dock.
Engineering.com har en intressant artikel i ämnet. De har även en artikel om val av epoxi...
Adhoc skrev:Om du funderar på att köpa rundstång i något plastmaterial så har dom ofta en plustolerans på ca 1 mm. Kan vara bra att veta om det är petigt med precis YD 80 mm. Om det mindre petigt med YD 80 mm och du har du en fräs så kan du fräsa av för den plana ytan om du fixar till en jigg. "Typ" geringslåda med rätt höjd på sidorna för avfräsningen, i botten lägger du 2 st 45-graderslister med dubbelhäftande matttejp, så stången fixeras och inte glider runt/iväg vid avfräsningen.
Hur långa bitar behöver du? Kan kolla på jobbet i morgon om vi har några spillbitar av Ø 80 rundstång i nylon eller PVC. Eventuellt kan jag nosa fram PTFE-inbakad glasfiberfolie, brukar ligga på några 10-dels mm i tjocklek. (Väldigt slät och tål över 200 gr C)
darkg skrev:Lineaum (diskanter) verkar förekomma i Mylar och siden (silke heter det väl egentligen inte på svenska, fel av mig innan). Om jag förstår principen - vilt antagande - ska materialet inte vara maximalt styvt utan rippla fram en våg på något sätt. Mjuka kalotter är ju dessutom vanligt på konventionella diskanter. Så frågan är väl vad för egenskaper man egentligen önskar i de här membranen. Spontant känner jag att du i mån av ork ska undersöka så många alternativ som möjligt, empiriskt. Möjligen är inte heller det cirkulära tvärsnittet optimalt, jag tycker mig ha sett mer ovala kreationer. Vid sidan av epoxy och polyester kanske det finns annat att kladda med, sånt där klibbigt lim man ser på konhögtalare, eller kanske en lågviskös lack..?
Givetvis kan inte allt penetreras, magkänslan är ändå att det finns saker att upptäcka här!
solhaga skrev:Pluggen i ABS för laminerning av membran klar, 10 timmar och 100 meter filament:
solhaga skrev:Hittade förresten Bio Ethanol, 95 % Etanol.
solhaga skrev:Pluggen i ABS för laminerning av membran klar, 10 timmar och 100 meter filament:
Nattlorden skrev:solhaga skrev:Pluggen i ABS för laminerning av membran klar, 10 timmar och 100 meter filament:
Var det verkligen nödvändigt att göra den solid?
EmuMannen skrev:Bra jobbat! Jag vet inte om det är möjligt med så tunn duk att väta den först innan du lägger den på pluggen? Men jag gissar att det är enklare att jämt fördela epoxin om duken ligger plant. Kanske med något underlag som kan följa med när du för över duken till pluggen? Typ vaxduk på en melaminskiva (platt och bra), sen glasfiberduken på vaxduken, sen epoxi på glasfiberdukenduken och rulla ut det jämt med alu- eller gummirulle (jag vet inte om man kan använda samma som till polyester men det kanske går bra med en annan fin roller också som kan slängas sedan så slipper man göra rent), sen lyfta vaxduken med den indränkta glasfibermattan till pluggen där den kan "hällas av"...
Ps. du kan säker slipa lätt på duken med fint slippapper också när den väl har härdat...
EmuMannen skrev:Ps. du kan säker slipa lätt på duken med fint slippapper också när den väl har härdat...
solhaga skrev:Japp, kom lätt ner till 0,25 mm. Twill 160 g/m2 kanske blir lagom.
EmuMannen skrev:solhaga skrev:Japp, kom lätt ner till 0,25 mm. Twill 160 g/m2 kanske blir lagom.
Om ytan blivit matt och trist så kan du alltid lägga på ett sista tunt lager epoxi för att försegla och snygga till ytan.
solhaga skrev:Lite senare skall jag ju sammanfoga ett membran med en spole och ett membran till.
Jag vill inte vänta ut härdningstiden för epoxy här (svårt att få till en bra jigg).
Första testerna indikerar att Super Glue verkar fungera bra.
Några betänkligheter?
solhaga skrev:Jag skall testa att förstärka i över- och underkant med ett lager, det kan ju vara bra för stabiliteten också.
Det blir ju ändå fyra centimeter över från arket.
solhaga skrev:Gjord en plugg till, men den vita ABS:en var slut, så det fick bli en gul.
Nattlorden skrev:solhaga skrev:Gjord en plugg till, men den vita ABS:en var slut, så det fick bli en gul.
Men snälla...! Det veeet ju alllllla att det inte funkar!![]()
EmuMannen skrev:Jag väntar spänt på resultatet när de väl genererar ljud!
NADifierad skrev:Fan vad coolt!
Hur verkar verkningsgraden vara för just den högtalarprincipen?
NADifierad skrev:Fan vad coolt!
EmuMannen skrev:NADifierad skrev:Fan vad coolt!
Kan bara hålla med, faan va coolt! Bra låt också.
Nattlorden skrev:Att man som privatperson kan bygga med så små toleranser är snudd på förargande chockerande...![]()
PekkaJohansson skrev:Kul bygge! Vilken är artisten och den trevliga låten som hörs från högtalarna?
Med vänlig hälsning
Pekka
darkg skrev:"Spoldelen för tung"; du kan ju vikta den lite och jämföra och extrapolera
nuffe skrev:Du är snabb som vanligt! För tungt säger du, nämnde jag inte impregnerat tidningspapper?
Det kanske blir tyngre...
Det blir ganska lätt för mycket epoxi när man laminerar för hand. Går det att "valsa" ut en del epoxi
för att få lägre vikt?
Henrik
nuffe skrev:Du är iallafall inte rädd för att testa! Och vet när du ska lägga ner, det kan vara nog så svårt....
Säger som KentLindqist: tack för underhållningen![]()
Henrik
solhaga skrev:Så jag slutar här; det blev ju i alla fall en funktionsmodell.
EmuMannen skrev:solhaga skrev:Så jag slutar här; det blev ju i alla fall en funktionsmodell.
Sjukt kul att ta del av projektet. Att veta när man skall släppa taget ser jag som en styrka. Ser fram emot nya framtida projekt.
NADifierad skrev:nuffe skrev:Du är iallafall inte rädd för att testa! Och vet när du ska lägga ner, det kan vara nog så svårt....
Säger som KentLindqist: tack för underhållningen![]()
Henrik
Även jag är böjd att hålla med.
Vad händer nu?
solhaga skrev:NADifierad skrev:nuffe skrev:Du är iallafall inte rädd för att testa! Och vet när du ska lägga ner, det kan vara nog så svårt....
Säger som KentLindqist: tack för underhållningen![]()
Henrik
Även jag är böjd att hålla med.
Vad händer nu?
Jag har precis fått femfärgsuppgraderingen till min Prusa i3 Mk3, så det blir till att bygga ihop det och trimma in det. Och leka en hel del med det givetvis.
Men framför allt så skall jag lyssna på musik; det glöms lätt bort när man är i byggtagen (liksom att vattna sina gröna växtdiffusorer).
Sedan har jag ju material för en uppsättning SLAM! till...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 244 gäster