Bästa lådan till em subwoofer med 2 8" element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Glockenmeister

Bästa lådan till em subwoofer med 2 8" element

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-23 19:32

Tjenare
Ska göra en subwoofer av 2 st 8" baselement men frågan är vilken låda jag ska välja. Horn går väl inte att göra så små, då kommer man väl inte alls ner i frekvens. Hade tänkt mig att den ska gå ner till 40hz. Så frågan är om bandpass har högre verkningsgrad än portat. Vill försöka komma över 96 db/w, men det kanske är svårt?

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Bästa lådan till em subwoofer med 2 8" element

Inläggav NADifierad » 2019-06-23 21:41

Har bara byggt bandpass i bil, och med tillfredställande resultat.
Har länge funderat på om principen funkar lika bra i ”stora rum”.
Dvs hemmamiljö.
Någon som testat?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-06-23 22:15

Dubbelkammare ger en rejäl spl.
Men jag avhåller mig från en närmare beskrivning här.
Vill du ha en så får det bli PM.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-24 00:05

Perfector skrev:Dubbelkammare ger en rejäl spl.

Sånt här ser ju rätt märkligt ut, tycker jag.

Hur tycker du att andra ska tolka det och hur tror du att de faktiskt tolkar det?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-06-24 00:50

Jag tolkar det som att Perfector inte orkar med debatten som blir när han beskriver högtalarteori med andra begrepp än de vedertagna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-06-24 07:09

Helt rätt.
Atmosfären blir lätt förgiftad av alla som har åsikter.
Bättre att den som är intresserad får ett pm med det han vill veta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-24 09:15

Via PM så att inte andra kan ifrågasätta? Du har för övrigt fått förklarat femtioelva gånger varför din dubbelkammare INTE fungerar som du tror att den gör
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-06-24 09:40

Morello skrev:

Via PM så att inte andra kan ifrågasätta? Du har för övrigt fått förklarat femtioelva gånger varför din dubbelkammare INTE fungerar som du tror att den gör

Va söt du e.
Och en perfekt beskrivning på varför jag inte deltar i den diskussionen.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-24 09:48

Någon som vet ett bra slutsteg jag kan använda? Jag vill ha ett steg jag bygger in i subben som även driver topparna. Effekten ska va 300w RMS till subwoofer å 2x75w RMS till topparna

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-06-24 10:32

Perfector skrev:Va söt du e.

Men du kan ändå inte låta bli att sprida idiotierna. Vilket innebär att problemet kvarstår för mig och övriga. Jag trodde faktiskt hade kommit till rätta med detta, men tydligen inte. :evil:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-06-24 10:40

gopnik skrev:

Men du kan ändå inte låta bli att sprida idiotierna. Vilket innebär att problemet kvarstår för mig och övriga. Jag trodde faktiskt hade kommit till rätta med detta, men tydligen inte. :evil:

Och så undrar du varför jag endast drar det i PM?
Utan att ens veta vad jag skrivit.
Har du 3 cm mustasch och snedlugg åxå?
När inträffar kristallnatten?

Det där är Inte OK, Perfector. Man får ha olika åsikter om saker, även om gopnik
* kanske uttrycker sin åsikt lite otrevligt så betyder det inte han eller någon annan ska likställas med Hitler och utrotningen av ett folkslag. Jag hoppas att du ser dessa saker som väldigt olika i magnitud och avstår från sådana referenser hädanefter.

Presenteras något som fakta så kan detta kritiseras och då uttrycks t.ex. en åsikt eller en invändning, vilket är helt ok. Presenteras en åsikt så kan den att komma kommenteras med åsikter, vilket fortfarande är ok. Hade det funnis regler mot åsiktsfrihet här så kan man kanske dra paraleller till ideologier men det finns inga regler mot åsikter här - det som dock ofta motarbetas är felaktig fakta. Det finns det heller inga regler emot. //Cortado

* = Tillfälligt hjärnsläpp - skrev fel först, har rättat. Sorry! //Cortado

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-06-24 11:39

Perfector skrev:
gopnik skrev:

Och så undrar du varför jag endast drar det i PM?
Utan att ens veta vad jag skrivit.
Har du 3 cm mustasch och snedlugg åxå?
När inträffar kristallnatten?

Det där är Inte OK, Perfector. Man får ha olika åsikter om saker, även om gopnik
* kanske uttrycker sin åsikt lite otrevligt så betyder det inte han eller någon annan ska likställas med Hitler och utrotningen av ett folkslag. Jag hoppas att du ser dessa saker som väldigt olika i magnitud och avstår från sådana referenser hädanefter.

Presenteras något som fakta så kan detta kritiseras och då uttrycks t.ex. en åsikt eller en invändning, vilket är helt ok. Presenteras en åsikt så kan den att komma kommenteras med åsikter, vilket fortfarande är ok. Hade det funnis regler mot åsiktsfrihet här så kan man kanske dra paraleller till ideologier men det finns inga regler mot åsikter här - det som dock ofta motarbetas är felaktig fakta. Det finns det heller inga regler emot. //Cortado

* = Tillfälligt hjärnsläpp - skrev fel först, har rättat. Sorry! //Cortado

Jag skulle ALDRIG uttrycka mig så om han inte hoppat jämfota på mig.
Ingen har hittills provat att bygga efter den ide'n och då tycker jag att det finns fog för grov kritik från mig när man ändå anser sig ha rätt till en åsikt i en fråga man inte vet något om.
I övrigt tar jag till mig det du skriver och ska fortsättningsvis inte uttrycka mig så grovt.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-06-24 11:51

Att du fortfarande tillåts hålla på (så) här är för mig ett jävla mysterium. :roll: Ingen har hoppat jämfota på dig. Tvärt om är du nog den medlem som det i särklass slösats mest pedagogiska utläggningar och omsorg på. Nu önskas bara att du slutar sprida dina vilseledande lögner, men inte ens den gnuttan hyfs kan du uppbåda.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-06-24 11:56

gopnik skrev:Att du fortfarande tillåts hålla på (så) här är för mig ett jävla mysterium. :roll: Ingen har hoppat jämfota på dig. Tvärt om är du nog den medlem som det i särklass slösats mest pedagogiska utläggningar och omsorg på. Nu önskas bara att du slutar sprida dina vilseledande lögner, men inte ens den gnuttan hyfs kan du uppbåda.

Nu räcker det inte med pm utan ordningspolisen ska tydligen ha glaspost i forumet.
Om någon nu entledigar mig från privilegiet att vistas här blir jag varken förvånad eller ledsen.
Nästa steg är en outbildad som har åsikter om vad en kirurg gör och hur trolig utgången av en enkel operation är och blir.
DET om något är ynkedom.
Bygg lådan eller håll tyst.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-06-24 12:00

Jag skulle i alla fall bli förvånad. Men det vore nog bra för alla inblandade.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-24 12:08

Nu tar vi ett djupt andetag, räknar till lämplig siffra och återgår till trådämnet!

Glockenmeister - om du vill att vi städar tråden så kan hojta till.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-24 12:45

Du skriver en sub med två toppar. Om du kan tänka dig att istället bygga två subbar (med en 8" i varje) får du förmodligen ett bättre system. Dessutom mindre subbar som kan bli enklare att placera. Du kan fortfarande använda en 2.1-förstärkare och låta ena subben vara passiv (driva båda basarna parallellt).

Är det spikat vilka basar det gäller? Det avgör ju vilken låda som är lämpligast och hur stor den behöver vara.

Lite mer info helt enkelt...

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-24 13:55

Perfector skrev:Jag skulle ALDRIG uttrycka mig så om han inte hoppat jämfota på mig.

Tack Perfector för att du finns och förhoppningsvis får mig att framstå som mindre obstinat. :wink:

NADifierad skrev:Har bara byggt bandpass i bil, och med tillfredställande resultat. Har länge funderat på om principen funkar lika bra i ”stora rum”. Dvs hemmamiljö. Någon som testat?

Jag har inte provat att bygga en själv men jag har en bandpass-sub från Canton för hemmamiljö. Bra drag i ett smalt register och tämligen värdelös för musik. Därför är den sedan många år tillbaka förpassad till en låda i garaget (tänkte återanvända plate ampen till något annat)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-24 14:24

Sådana element är det, troligtvis kommer dom från nåt surroundsystem. 200w står det på dom
Detta systemet är inte för någon fast installation utan det ska va ett system jag lätt kan ta med mig på mindre fester å liknande.
Bilagor
original-LG-ultra-high-performance-8-inch-subwoofer-speaker-subwoofer-3ohm-200W.jpg
original-LG-ultra-high-performance-8-inch-subwoofer-speaker-subwoofer-3ohm-200W.jpg (18.39 KiB) Visad 5040 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-24 14:35

Glockenmeister - Har du provat att simulera något i Basta! ?

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-24 15:03

Hur gör jag det? Jag har inga som helst parametrar på elementet utöver effekten

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-24 15:23

Glockenmeister skrev:Hur gör jag det? Jag har inga som helst parametrar på elementet utöver effekten

Antingen får du mäta upp elementen eller så får du göra något som du enkelt kan anpassa tills det låter som du vill ha det (ingen komplex lådkonstruktion helt beroende av T/S-parametrar). En sonosub kanske? Med 8-tums element bör de inte bli allt för stora men kravet "lätt kan ta med mig" kanske bör preciseras något...

Ps. Om elementet är ett LG EAB49000901 så är det utbyteselement för LG HT903WA och LG HT903TA. Jag hittar tyvärr inga T/S-parametrar för elementet men i HT903WA så drivs de av 225W (3Ω) i en portat låda med yttermåtten 182x416x414 mm. Ungefär detsamma i HT903TA, 225W, yttermått 190x414x414 mm...
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-24 16:07, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-24 15:42

Två förslag:

Obs seriöst! Detta är väl ett ypperligt tillfälle att faktiskt prova Perfectors koncept. Det bygger väl inte på ts-parametrar utan mer på hur man utformar lådan. Kan vara värt ett försök?!

Alternativt bygger du något som liknar den subbas som LG använder elementet i. Lådan är en basreflex med yttermåtten 182x412x416 mm som ingår i paketet LG HT903TA. Dubblera lådvolymen och prova ut lämplig avstämning.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-24 15:47

Jo, hade tänkt prova dubbelkammarlådan å se vad det blir av det
Jag tror inte mina element kommer från LG, jag tog en bild på element som såg exakt ut som mina. Jag tror att mina heter XTZ
Om man ska precisera, subben o topparna ska gå ner i en lite större rullväska

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-24 16:19

Glockenmeister skrev:Jo, hade tänkt prova dubbelkammarlådan å se vad det blir av det

Du kan alltid testa lite olika mått i en låda av typ starklätt/kapa-skiva/cellpanå. Bara att kapa med mattkniv och tejpa ihop med silvertape. Ett lätt sätt att experimentera utan att behöva kapa trä. Användaren xrk971 på DiyAudio är en rätt flitig byggare i Foam Core (som det heter på Engelska). För en sub kanske det behövs kraftigare material, cellplast av XPS-typ, exempelvis Styrofoam?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-24 16:38

Glockenmeister skrev:Hur gör jag det? Jag har inga som helst parametrar på elementet utöver effekten

Främst tänkte jag att du kan göra det med element som har kända parametrar för att få lite koll på hur det fungerar. Sekundärt finns det en vinst i att du får en generell koll på vilka resultat man kan vänta sig vad gäller känslighet, lådstorlek hur snabbt högtalaren faller mot låga frekvenser etc.

Skulle du lyckas få fram parametrarna på det där elementet du har så kan du såklart simulera det också.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-24 18:12

Jo man kan ju alltid prova med nåt man har, känns lite onödigt att köpa helt nya element när man redan har

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-06-24 18:37

Nu skall jag bryta mönstret här.... och säga att om du inte vet, kan få reda på eller mäta upp data på elementet.... så skulle jag nog ge Perfector "the benefit of the doubt" här.

( Hoppas nu jag inte får utslag på kuppen. :mrgreen: )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-24 18:51

Kalejdokom skrev:Detta är väl ett ypperligt tillfälle att faktiskt prova Perfectors koncept.

:wink:

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-06-24 19:03

Men vad i hela helvete...
*inaktiv*

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-24 19:22

Jag tar å går den där dubbelkammaren å slänger in mina 2 basar i den så får jag helt enkelt se om det dunkar på bra

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-24 20:31

Sorry, men min blinkning var riktad till Nattis. Bortse från den. Bygg lådan istället. :)

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-24 21:32

Nån som har förslag på ett bra slutsteg jag kan använda?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-24 22:48

Det bär emot, men Billebro har några kandidater, tex den här:

https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=869

Annars finns det massor att välja på från Kina...

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-24 23:03

Vadå bär emot, Billebro har svinbra grejer. Stora delar utav mitt stora PA, bland annat subbarnas element och slutstegen har jag köpt därifrån och det har använts i flera år på riktigt stora events och festivaler där det dragits på ordentligt timme ut å timme in utan att något brunnit. Det lät otroligt bra osså, bas som känns hundratals meter bort. Och exakt det steget du länkar till har jag i ett mindre PA-system och det är otroligt bra.
Har bara bra omdömen om Billebro med andra ord, tror det skitsnacket som finns mot dom är för gamla synder

Men steget är väl lite väl häftigt för en 2x8. Om det var halva effekten skulle det nog varit bättre anpassat för ändamålet

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-24 23:11

Dom har ju en dyrare variant med lägre effekt. Obs att rms-watt är betydligt lägre än Billebros "rubrikeffekter".

https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=12999

IMG Stage line och Monacor har ju också modeller men dom är väl för klena.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-24 23:22

Ja, man får läsa i beskrivningarna. Det är ju iofs lite korkat att dom oftast skriver ut peakeffekter i rubriken

Aha, men har dom stegen drivning för toppar?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-25 07:10

Jag trodde det men de verkar bara ha 2-kanalssteg för inbyggnad.

Dayton Audio har ett mindre steg:
http://www.daytonaudio.com/index.php/mc ... ifier.html

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-25 10:42

Kom på att Logitech har nåt sånt slutsteg i sitt z2300 system, vad är det för effekt på det?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-25 11:11

Har du provat att googla...?

Total RMS power: 200 watts RMS
- Satellites: 80 watts RMS (2 x 40W)
- Subwoofer: 120 watts RMS

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-25 11:26

Det låter ju bra, det är kanske billigare att försöka hitta nåt beggat logitech-system å plocka ut steget?

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-25 15:36

EmuMannen, var fick du den där sifferkombinationen från? För den stämmer bra med mina element, men det står inte LG på dom. Hade dom nåt system som innehåller 2 subbar? Låter lite konstigt att jag skulle ha två likadana element

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-25 15:42

Glockenmeister skrev:EmuMannen, var fick du den där sifferkombinationen från? För den stämmer bra med mina element, men det står inte LG på dom. Hade dom nåt system som innehåller 2 subbar? Låter lite konstigt att jag skulle ha två likadana element

LG reservdelslista (från OEM-leverantör). Förmodligen någon som kommit över en batch (kanske ett restat produktionslager) så att du har fler än ett är nog inte så konstigt...

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-25 16:26

Aha så kan det ju vara
O hur kommer det sig att vissa limmar trådarna på utsidan av konen, som på mina element? På andra element o de flesta nya så verkar trådarna va limmade på baksidan, för de syns inte

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-25 21:16

Glockenmeister skrev:EmuMannen, var fick du den där sifferkombinationen från?

Om man googlar på bildfilens namn så dyker det upp träffar med bilder och länkar som visar den modellbeteckningen. Det var så som jag också hittade till den typen av LG-hemmabioystem som elementet kommer ifrån:

https://www.google.com/search?q=lg-ultr ... e&ie=UTF-8

Den här t.ex:
Bilagor
LG-subwoofer.jpg
LG-subwoofer.jpg (177.36 KiB) Visad 3157 gånger

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-25 22:46

Det knepiga med mina element är att det står allt det där förutom LG på dom. Men det kan ju vara bortnött, allt verkar peka på att det är LG-basar.
Då får vi se om dom trivs bra i Perfectors minst sagt omdiskuterade låda

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-26 07:20

Glockenmeister skrev:Då får vi se om dom trivs bra i Perfectors minst sagt omdiskuterade låda

Sjukt kul att någon faktiskt bygger den och det skall bli intressant att ta del av resultatet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-26 07:43

Jag är också intresserad av Perfectors dubbelkammare. Om man söker på ordet så får man drygt 40 träffar här på forat, men jag finner ingen beskrivning som går att följa om man vill prova att bygga enligt Perfectors teorier. Vore det inte lämpligt att låta Perfector lämna en komplett redogörelse här i tråden, så att vem som helst med vilka element som helst, får möjlighet att bygga och utvärdera konceptet?

Eller kanske ännu bättre om Perfector startar en egen tråd för detta. Som han väl gjorde för att beskriva sin teori om belastningsavstämning?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-06-26 09:14

Jag hade en ritning/skiss på en dubbelkammare, som jag tänkt bygga in i en gammal skänk :) .
Planerna var att bygga någon sorts isobarikvariant, med 15”.
Detta var länge sedan, innan Perfectors och min egen närvaro på detta forum.
Vet ej var jag fick principen ifrån...? Kan ha varit på Dr. Krupp, eller vad den nu heter :D .
Ska bli intressant att ta del av ditt bygge.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-26 09:32

Perfector har om jag inte minns fel, presenterat två olika dubbelkammare, en sluten och en portad. Det som var dubbelkammaren i fallen var att elementen vade en varsin kammare som skljdes år an en vägg med en port.

Argumentet emot detta har varit att porten (och väggen) inte gör någon skillnad när båda halvorna är identiska. Min uppfattning är att det är där Perfector menar att det är en skillnad.

Jag ser gärna också ett test på detta, men jag vill se skillnaden eftersom det just är skillnaden som är pudelns kärna. Med andr ord, bygger man en sluten dubbelkammare (sluten utåt med port mellan kammrarna) så kommer det att fungera - men det förtäljer inte dess omtalade egenskaper. En vettig jämförelse behövs (och önskas!) alltså. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-26 09:47

Man behöver inte testa allt för att det skall kunna avfärdas - för att avfärda Perfectors dubbelkammare behöver man bara förstå att ett flöde tarvar en tryckskillnad. Två identiska kaviteter sammankopplade med ett rör där varje kavitet exciteras med samma stimuli ger ingalunda upphov till flöde genom porten, dvs idén kan förkastas.

Helt analogt ger lika potential på terminalerna på en godtycklig impedans inte upphov till någon ström.

Dvs den som tror på Perfectors idé tror analog att ohms lag INTE gäller.

Så, varför ser någon/några gärna ett test på detta? (som med gymnasiala fysikkunskaper kan förkastas)
Senast redigerad av Morello 2019-06-26 09:48, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-26 09:48

Det är ju otroligt märkligt att folk har så hård kritik mot den där lådan utan att faktiskt har byggt å testat den...
Sen så undrar jag vad det är för effekt som står på elementet. 200w RMS låter väldigt mycket för en 8" bas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-26 09:51

Glockenmeister skrev:Det är ju otroligt märkligt att folk har så hård kritik mot den där lådan utan att faktiskt har byggt å testat den...
Sen så undrar jag vad det är för effekt som står på elementet. 200w RMS låter väldigt mycket för en 8" bas

Åter igen, varför denna fientliga inställning till kunskap?

Måste du även testa att en granitsten sjunker i vatten eller räcker det med att tillämpa arkimedes princip?
Observera att detta exempel INTE är mindre basalt än perfektors ickefungerande tvåkammare.

Faller äpplet mot marken eller mot månen?

osv
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-26 09:53

Kalejdokom skrev:Jag är också intresserad av Perfectors dubbelkammare. Om man söker på ordet så får man drygt 40 träffar här på forat, men jag finner ingen beskrivning som går att följa om man vill prova att bygga enligt Perfectors teorier.

Perfektor har aldrig presenterat några "teorier" om hur den fungerar.

Däremot har flertalet personer, inklusive undertecknad, förklarat åtskilliga gånger varför den INTE fungerar.
Jag gjorde vid något tillfälle till och med en spice-simuleringvia en elektro-mekanisk analogi) för att vissa att de teoretiska resonemangen var riktiga.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-06-26 09:55

Det som Perfector beskriver ser ut som den konstruktion som kallas DCR på denna sida, även om Perfector vill ha båda volymerna lika stora:
http://www.claudionegro.com/projects/sp ... r/dcr.html

Bild
Senast redigerad av paa 2019-06-26 09:59, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-26 09:59

Teorier kanske inte helt stämmer överens med hur det blir i praktiken?
Tänk om jag gör denna lådan o så visar det sig att den dunkar på svinbra, vilket jag tror att den gör.
När jag byggt å testat den så kommer väl sanningen fram

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-26 10:00

Det där är inte Perfectors låda, i den så sitter det element i varje kammare

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-06-26 10:02

Glockenmeister skrev:Teorier kanske inte helt stämmer överens med hur det blir i praktiken?
Tänk om jag gör denna lådan o så visar det sig att den dunkar på svinbra, vilket jag tror att den gör.

Det finns många olika teorier, en del är riktiga, en del är ofullständiga och en del är felaktiga. Svårt att dra en generell slutsats på det sättet.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-06-26 10:05

Glockenmeister skrev:Det där är inte Perfectors låda, i den så sitter det element i varje kammare

OK; men om det sitter ett element i varje kammare och de har samma volym och lika portar så spelar ju den porten mellan kamrarna ingen roll för det kommer aldrig att bli någon tryckskillnad över den. Det blir som två vanliga basreflexer parallellt bara. Men det ger ju 6 dB mer än ett element så det kan ju vara det som imponerar.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-26 10:34

Glockenmeister skrev:Teorier kanske inte helt stämmer överens med hur det blir i praktiken?

Seriöst, tycker du "dunkar på svinbra" säger något om huruvida Perfektors låda fungerar?

Frågan du bör ställa dig är: "hur stort flöde har vi i porten som funktion av frekvens?".

Den som förstår fysiken kan svara utan praktiska experiment på samma sätt som man vet att tex 10 Volt över 10 ohm medför 1 ampere.

Svaret på frågan är "inget flöde alls", dvs porten mellan kaviteterna saknar funktion.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-26 10:34

paa skrev:
Glockenmeister skrev:Det där är inte Perfectors låda, i den så sitter det element i varje kammare

OK; men om det sitter ett element i varje kammare och de har samma volym och lika portar så spelar ju den porten mellan kamrarna ingen roll för det kommer aldrig att bli någon tryckskillnad över den. Det blir som två vanliga basreflexer parallellt bara. Men det ger ju 6 dB mer än ett element så det kan ju vara det som imponerar.

Helt riktigt, vilket jag tjatat om en del nu. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-26 10:52

Hehe det är ju det resultatet jag vill ha, att det ska dunka bra. Det är ju det en subwoofer ska göra
Men det är lätt att testa om det fungerar, först testar man med att ha mellanporten stängd o sen gör man ett nytt test med mellanporten öppen. Svårare än så behöver det inte va
Om det visar sig vara markant skillnad, vad säger ni då?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-26 10:59

Diskussionen känns inte meningsfull. Det som skrivs av teoretisk karaktär avfärdas utan argument.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-26 11:27

Glockenmeister skrev:Hehe det är ju det resultatet jag vill ha, att det ska dunka bra. Det är ju det en subwoofer ska göra
Men det är lätt att testa om det fungerar, först testar man med att ha mellanporten stängd o sen gör man ett nytt test med mellanporten öppen. Svårare än så behöver det inte va
Om det visar sig vara markant skillnad, vad säger ni då?

Själv skulle jag bli lätt religös, Och se det som ett tecken på övernaturlig existens :twisted:
Fast nu vet vi ju inte om elementen är identiska? Vissa fabrikat är ganska flexibla när det gäller toleranser :roll:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-26 11:41

Beklagar om tråden spårar in på Perfectors dubbelkammare, men vi kanske är på god väg att nå pudelns kärna. Jag håller också med om det fysikaliskt förkastliga i "dubbelkammarprincipen" som Perfector hävdar. Därav har jag verkligen dammsugit nätet med sökningar av alla kombinationer - men finner ingenstans en sådan lådkonstruktion med två LIKA STORA KAVITETER och med tre LIKA STORA RÖR.

Däremot finns det ju kusligt lika beskrivningar men med två OLIKA STORA KAVITETER men med tre lika stora rör. T.ex. har ju refererats till DrKrupps beskrivning av dubbelkammare och den principen skulle jag gärna vilja testa och jämföra mot en konventionell basreflex. (Tänk om det är det här Perfector syftar på, men att han bara glömt hur det var med volymen på kamrarna?)

DrKrupp skriver:

Välj baselement. Använd dess specifikationer för att ta fram en lämplig låda. Denna volym blir volymen i den stora kammaren. Den lilla kammaren blir hälften så stor.
Ta fram ett rör med lämplig diameter för ett element, och stäm av den i den volym du räknade fram för ett element. Alla tre rör ska ha denna diameter och längd.
Klart! För enkelhetens skull kan vi ta denna jämförelse: Räkna fram en vanlig basreflexlåda och rör för ett element (exempelvis 50 liter, rör 10 x 15 cm). Detta blir den stora kammaren. Den lilla kammaren ska ha halva volymen av den stora (25 liter) och ett rör med samma dimensioner (10 x 15 cm). Ytterligare ett rör ska kopplas mellan de båda kamrarna. Den totala volymen blir alltså 50 + 25 liter = 75 liter.
Bilagor
box_dubbelkammare.gif
box_dubbelkammare.gif (4.17 KiB) Visad 3302 gånger

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-26 11:42

Jo dom är identiska, det är samma beteckning på dom.
Men vad tror ni om effekten, är det ett RMS värde som står?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-26 11:47

dewpo syftade på eventuella olikheter även om det är samma element "på pappret".
Effektangivelsen kan man bara spekulera kring. Hur ska man kunna veta?

Angiven effekt är ju aldrig en garanti för att elementet håller eller låter bra. En sund rekommendation brukar vara att lyssna och om möjligt höra när det börjar låta illa - då är det i regel läge att hålla igen om man inte vill elda upp elementen...
Senast redigerad av Kalejdokom 2019-06-26 11:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-06-26 11:49

Kalejdokom skrev:Beklagar om tråden spårar in på Perfectors dubbelkammare, men vi kanske är på god väg att nå pudelns kärna. Jag håller också med om det fysikaliskt förkastliga i "dubbelkammarprincipen" som Perfector hävdar. Därav har jag verkligen dammsugit nätet med sökningar av alla kombinationer - men finner ingenstans en sådan lådkonstruktion med två LIKA STORA KAVITETER och med tre LIKA STORA RÖR.

Däremot finns det ju kusligt lika beskrivningar men med två OLIKA STORA KAVITETER men med tre lika stora rör. T.ex. har ju refererats till DrKrupps beskrivning av dubbelkammare och den principen skulle jag gärna vilja testa och jämföra mot en konventionell basreflex. (Tänk om det är det här Perfector syftar på, men att han bara glömt hur det var med volymen på kamrarna?)

DrKrupp skriver:

Välj baselement. Använd dess specifikationer för att ta fram en lämplig låda. Denna volym blir volymen i den stora kammaren. Den lilla kammaren blir hälften så stor.
Ta fram ett rör med lämplig diameter för ett element, och stäm av den i den volym du räknade fram för ett element. Alla tre rör ska ha denna diameter och längd.
Klart! För enkelhetens skull kan vi ta denna jämförelse: Räkna fram en vanlig basreflexlåda och rör för ett element (exempelvis 50 liter, rör 10 x 15 cm). Detta blir den stora kammaren. Den lilla kammaren ska ha halva volymen av den stora (25 liter) och ett rör med samma dimensioner (10 x 15 cm). Ytterligare ett rör ska kopplas mellan de båda kamrarna. Den totala volymen blir alltså 50 + 25 liter = 75 liter.

Din ritning är vad jag utgick ifrån en gång, men då jag upplevde att elementen betedde sig olika så ändrade jag volymen till 2 lika stora kammare vilket gav mig det jag sökte.
Detaljer om det går till Glockenmeister i Pm för jag vill inte ha den diskussionen igen.
Men första och andra harmoniska överton gör att örat återskapar det som inte finns, dvs grundtonen (instrumentlära för tex. gitarr).
Det går därför inte att mäta det man hör, då miken inte har örat egenskaper.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-26 11:53

Perfector skrev: ...jag upplevde att elementen betedde sig olika...

Men det är ju just det som skapar effekten av den dubbelkammartypen. Det är hur de två elementen summerar som ger effekten. Dom ska alltså bete sig olika i en sådan konstruktion.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-26 11:55

Jo jag vill ju veta nu när jag väljer slutsteg, jag vill inte spränga elementen i luften
Men tål dom 200w är det riktigt bra

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-26 11:55

Perfector, när volymerna i respektive kammare konvergerar mot varandra så upphör flödet i porten. Om du inte ser/förstår detta så fråga, så kanske någon kan förklara, men det tarvar såklart viljan att lära sig!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-26 11:56

Glockenmeister skrev:Jo jag vill ju veta nu när jag väljer slutsteg, jag vill inte spränga elementen i luften

Frågan går inte att svara på enkelt:

Vid vilken frekvens?
I vilken lådkonfiguration?
Hur länge?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-26 11:57

Glockenmeister skrev:Jo jag vill ju veta nu när jag väljer slutsteg, jag vill inte spränga elementen i luften

Jag försökte skriva att det inte är någon garanti för att inte bränna elementen. Du kan dista sönder ett 200W element med en 10W förstärkare.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-26 12:01

Visst kan man det, men 200w ska kanske ändå gå bra? Är det inte så att det är svårare att bränna upp ett element med för stort steg?
Värt att veta är att det ska tåla hög effekt länge, en hel natt i princip
Senast redigerad av Glockenmeister 2019-06-26 12:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-26 12:05

Morello skrev:

Frågan går inte att svara på enkelt:

Vid vilken frekvens?
I vilken lådkonfiguration?
Hur länge?
-Innehar F-skattsedel-

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-26 12:16

Frekvensen är 40-130hz
Lådan är Perfectors dubbelkammarlåda
Och så kommer systemet att gå på full patte en hel natt

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-06-26 12:17

paa skrev:

Egentligen menade jag att det inte blir någon tryckskillnad men skrev inget tryckfall. Tryckfel helt enkelt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-26 12:20

Glockenmeister skrev:Värt att veta är att det ska tåla hög effekt länge, en hel natt i princip

Varför chansa och lägga tid (och pengar) på noname-element som förmodligen kommer från billigaste 5.1-paket?
Ett par rejäla PA-element kostar inte skjortan och du får hög verkningsrad och effekttålighet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-26 12:21

Glockenmeister skrev:Frekvensen är 40-130hz
Lådan är Perfectors dubbelkammarlåda
Och så kommer systemet att gå på full patte en hel natt

Perfectors dubbelkammare fungerar som en konventionell basreflexlåda med en kammare. (som förklarats femtioelva gånger)

Nej, jag tror inte att ditt element hanterar 200 W under så läng tid vid någon frekvens. Vid lägre frekvenser, men samtidigt lägre eller högre än helmholtz-resonansen, kommer det att bottna mekaniskt i fölrsta hand och vid högre frekvenser kommer det att ta skada pga värmen.
-Innehar F-skattsedel-

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-26 12:24

Då kanske det är 200w programeffekt, då ligger RMS på 100w
Man får nog ha ett steg med 40hz lowcut så det inte bottnar

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-26 12:50

Fasen va passionerat det blev här då! :D

Glockenmeister skrev:Om det visar sig vara markant skillnad, vad säger ni då?

Hur bevisar man skillnaden då?

Medan det är helt OK att ha avvikande åsikter så bör man vara medveten om att åsikter inte utgör bevis, utöver att det utgör ett bevis för en åsikt.

Glockenmeister skrev:Hehe det är ju det resultatet jag vill ha, att det ska dunka bra. Det är ju det en subwoofer ska göra

Gissar att testet är att lyssna efter en skillnad?

Där finns en några problem egentligen, men ja.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-26 12:58

Glockenmeister skrev:Då kanske det är 200w programeffekt, då ligger RMS på 100w
Man får nog ha ett steg med 40hz lowcut så det inte bottnar

Det finns ett väldigt fokus på effektentåligheten.. :)

Vilken variant ska du bygga, den slutna med port mellan kammrarna eller den som har en port för varje kammare och en port mellan kammrarna?

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-26 13:05

Jo man vill ju veta lite inför valet av slutsteg
Lådan jag tänkt göra har en port utåt i varje kammare samt en port mellan kamrarna

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-26 13:18

Glockenmeister skrev:Jo man vill ju veta lite inför valet av slutsteg
Lådan jag tänkt göra har en port utåt i varje kammare samt en port mellan kamrarna

Du behöver nog inte så mycket effekt, om du inte avser att spela sönder dem. :)

Du har fått volymer (lådmått) och portdimensioner redan gissar jag?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-26 13:30

Cortado skrev:Hur bevisar man skillnaden då?

Ja eftersom Perfector skriver i sitt senaste inlägg att det inte går att mäta skillnaden så kommer vi inte att kunna bevisa någonting med att testbygga olika varianter.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-26 13:57

Nej men jag vill kunna få ut maximalt tryck av dom
Jovisst det har jag fått.
Man får helt enkelt gå efter sina egna öron

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-26 14:43

Jag har ju faktiskt gjort exakt den där resan - att bränna högtalare på en fest - och sedan bygga om lådorna med "riktiga" PA-element. Dom har sedan hängt med på flertalet nattliga manglingar med riktigt svettiga dB-nivåer (säkert 140dB @ 25Hz :wink: ). Jag använde Fane Souverign 8-225, en 8-tummare som "bara" kostar runt 500-lappen, specad till 225W och med en känslighet på 97 dB/W/m. Den behöver säkert inte så mycket effekt för att spela ut tillräckligt starkt. Se min byggtråd här:

viewtopic.php?t=49842

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-26 14:55

Kalejdokom skrev:
Cortado skrev:Hur bevisar man skillnaden då?

Ja eftersom Perfector skriver i sitt senaste inlägg att det inte går att mäta skillnaden så kommer vi inte att kunna bevisa någonting med att testbygga olika varianter.

Jaha, den har jag nog missat.

Jag tror att han har rätt i att man inte kan mäta skillnaden, mer då för att jag inte tror på att den finns. Dock skulle det vara intressant att se ifall den omätbara skillnaden även är ohörbar, även om det finns en del fallgropar på det resonemanget.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-26 14:57

Glockenmeister skrev:Tänk om jag gör denna lådan o så visar det sig att den dunkar på svinbra, vilket jag tror att den gör.

Tänk om jag fått betalt för varje gång jag tänkt den tanken! I stället är det jag som fått betala med MDF, spånskiva, lim och verktygsstål... :oops:
Glockenmeister skrev:När jag byggt å testat den så kommer väl sanningen fram

Jag tror att det är just det så många ser fram emot. :D

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-26 15:05

Mrn är det där Fane- elementet bra som subwoofer då? Det ser mer ut som ett mellanregister

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-26 17:02

Frågan är hur mycket "riktig" subwoofer man kan åstadkomma oavsett vilket 8-tums element man använder? Visst finns det några fläskiga bilbasar med jättesurrounder som kan gräva djupt, men man tappar snart SPL om man försöker driva dem över dess förmåga. Min erfarenhet generellt är att mediokra hifi-element inte duger till partyhögtalare. Mina 8-tummare räcker rätt långt, men som jag skrev i din andra tråd om subbasar så har jag förstås ett par 12-tummare som stöd till dessa om man verkligen behöver mer botten. Jag vill bara reflektera över den begränsning i kapacitet som dina basar förmodligen har.

Missförstå mig inte - visst är det jättekul att ta vara på sånt som skrotar i gömmorna och ännu roligare om det funkar till det man önskar. Men ibland kanske målet ligger lite bortom det rimliga...

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2019-06-26 17:21

Dom elementen är riktigt långslagiga så i rätt låda så lär man nog kunna komma ner till 40hz utan besvär.
Med rätt låda så kan man lyckas med mycket, har exempelvis gjort en annan subwoofer med 2 st 12" basar som ger lika mycket tryck som 2 st 18" portade lådor
Men det är ju mest fester hemma hos morsan dessa ska va till, är det fester med ungdomar som vill att man drar på järnet får det bli systemet med 2x12" subben. Eller rentav 2 av 2x22" Danley-hornen på 4000wRMS st o de tillhörande 18" topparna, så kan dom blåsa byxorna av sig om dom vill :D

Återgå till DIY-forum