Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Dubbelkammare ger en rejäl spl.
Men jag avhåller mig från en närmare beskrivning här.
Vill du ha en så får det bli PM.
Perfector skrev:Dubbelkammare ger en rejäl spl.
Morello skrev:Perfector skrev:Dubbelkammare ger en rejäl spl.
Via PM så att inte andra kan ifrågasätta? Du har för övrigt fått förklarat femtioelva gånger varför din dubbelkammare INTE fungerar som du tror att den gör
Perfector skrev:Va söt du e.
Och en perfekt beskrivning på varför jag inte deltar i den diskussionen.
gopnik skrev:Perfector skrev:Va söt du e.
Men du kan ändå inte låta bli att sprida idiotierna. Vilket innebär att problemet kvarstår för mig och övriga. Jag trodde faktiskt hade kommit till rätta med detta, men tydligen inte.
Perfector skrev:gopnik skrev:Perfector skrev:Va söt du e.
Men du kan ändå inte låta bli att sprida idiotierna. Vilket innebär att problemet kvarstår för mig och övriga. Jag trodde faktiskt hade kommit till rätta med detta, men tydligen inte.
Och så undrar du varför jag endast drar det i PM?
Utan att ens veta vad jag skrivit.
Har du 3 cm mustasch och snedlugg åxå?
När inträffar kristallnatten?
Det där är Inte OK, Perfector. Man får ha olika åsikter om saker, även om gopnik* kanske uttrycker sin åsikt lite otrevligt så betyder det inte han eller någon annan ska likställas med Hitler och utrotningen av ett folkslag. Jag hoppas att du ser dessa saker som väldigt olika i magnitud och avstår från sådana referenser hädanefter.
Presenteras något som fakta så kan detta kritiseras och då uttrycks t.ex. en åsikt eller en invändning, vilket är helt ok. Presenteras en åsikt så kan den att komma kommenteras med åsikter, vilket fortfarande är ok. Hade det funnis regler mot åsiktsfrihet här så kan man kanske dra paraleller till ideologier men det finns inga regler mot åsikter här - det som dock ofta motarbetas är felaktig fakta. Det finns det heller inga regler emot. //Cortado
* = Tillfälligt hjärnsläpp - skrev fel först, har rättat. Sorry! //Cortado
gopnik skrev:Att du fortfarande tillåts hålla på (så) här är för mig ett jävla mysterium.Ingen har hoppat jämfota på dig. Tvärt om är du nog den medlem som det i särklass slösats mest pedagogiska utläggningar och omsorg på. Nu önskas bara att du slutar sprida dina vilseledande lögner, men inte ens den gnuttan hyfs kan du uppbåda.
Perfector skrev:Jag skulle ALDRIG uttrycka mig så om han inte hoppat jämfota på mig.
NADifierad skrev:Har bara byggt bandpass i bil, och med tillfredställande resultat. Har länge funderat på om principen funkar lika bra i ”stora rum”. Dvs hemmamiljö. Någon som testat?
Glockenmeister skrev:Hur gör jag det? Jag har inga som helst parametrar på elementet utöver effekten
Glockenmeister skrev:Jo, hade tänkt prova dubbelkammarlådan å se vad det blir av det
Glockenmeister skrev:Hur gör jag det? Jag har inga som helst parametrar på elementet utöver effekten
Kalejdokom skrev:Detta är väl ett ypperligt tillfälle att faktiskt prova Perfectors koncept.
Glockenmeister skrev:EmuMannen, var fick du den där sifferkombinationen från? För den stämmer bra med mina element, men det står inte LG på dom. Hade dom nåt system som innehåller 2 subbar? Låter lite konstigt att jag skulle ha två likadana element
Glockenmeister skrev:EmuMannen, var fick du den där sifferkombinationen från?
Glockenmeister skrev:Då får vi se om dom trivs bra i Perfectors minst sagt omdiskuterade låda
Glockenmeister skrev:Det är ju otroligt märkligt att folk har så hård kritik mot den där lådan utan att faktiskt har byggt å testat den...
Sen så undrar jag vad det är för effekt som står på elementet. 200w RMS låter väldigt mycket för en 8" bas
Kalejdokom skrev:Jag är också intresserad av Perfectors dubbelkammare. Om man söker på ordet så får man drygt 40 träffar här på forat, men jag finner ingen beskrivning som går att följa om man vill prova att bygga enligt Perfectors teorier.

Glockenmeister skrev:Teorier kanske inte helt stämmer överens med hur det blir i praktiken?
Tänk om jag gör denna lådan o så visar det sig att den dunkar på svinbra, vilket jag tror att den gör.
När jag byggt å testat den så kommer väl sanningen fram
Glockenmeister skrev:Det där är inte Perfectors låda, i den så sitter det element i varje kammare
Glockenmeister skrev:Teorier kanske inte helt stämmer överens med hur det blir i praktiken?
Tänk om jag gör denna lådan o så visar det sig att den dunkar på svinbra, vilket jag tror att den gör.
När jag byggt å testat den så kommer väl sanningen fram
paa skrev:Glockenmeister skrev:Det där är inte Perfectors låda, i den så sitter det element i varje kammare
OK; men om det sitter ett element i varje kammare och de har samma volym och lika portar så spelar ju den porten mellan kamrarna ingen roll för det kommer aldrig att bli någon tryckskillnad över den. Det blir som två vanliga basreflexer parallellt bara. Men det ger ju 6 dB mer än ett element så det kan ju vara det som imponerar.
Glockenmeister skrev:Hehe det är ju det resultatet jag vill ha, att det ska dunka bra. Det är ju det en subwoofer ska göra
Men det är lätt att testa om det fungerar, först testar man med att ha mellanporten stängd o sen gör man ett nytt test med mellanporten öppen. Svårare än så behöver det inte va
Om det visar sig vara markant skillnad, vad säger ni då?
Kalejdokom skrev:Beklagar om tråden spårar in på Perfectors dubbelkammare, men vi kanske är på god väg att nå pudelns kärna. Jag håller också med om det fysikaliskt förkastliga i "dubbelkammarprincipen" som Perfector hävdar. Därav har jag verkligen dammsugit nätet med sökningar av alla kombinationer - men finner ingenstans en sådan lådkonstruktion med två LIKA STORA KAVITETER och med tre LIKA STORA RÖR.
Däremot finns det ju kusligt lika beskrivningar men med två OLIKA STORA KAVITETER men med tre lika stora rör. T.ex. har ju refererats till DrKrupps beskrivning av dubbelkammare och den principen skulle jag gärna vilja testa och jämföra mot en konventionell basreflex. (Tänk om det är det här Perfector syftar på, men att han bara glömt hur det var med volymen på kamrarna?)
DrKrupp skriver:
Välj baselement. Använd dess specifikationer för att ta fram en lämplig låda. Denna volym blir volymen i den stora kammaren. Den lilla kammaren blir hälften så stor.
Ta fram ett rör med lämplig diameter för ett element, och stäm av den i den volym du räknade fram för ett element. Alla tre rör ska ha denna diameter och längd.
Klart! För enkelhetens skull kan vi ta denna jämförelse: Räkna fram en vanlig basreflexlåda och rör för ett element (exempelvis 50 liter, rör 10 x 15 cm). Detta blir den stora kammaren. Den lilla kammaren ska ha halva volymen av den stora (25 liter) och ett rör med samma dimensioner (10 x 15 cm). Ytterligare ett rör ska kopplas mellan de båda kamrarna. Den totala volymen blir alltså 50 + 25 liter = 75 liter.
Perfector skrev: ...jag upplevde att elementen betedde sig olika...
Glockenmeister skrev:Jo jag vill ju veta nu när jag väljer slutsteg, jag vill inte spränga elementen i luften
Men tål dom 200w är det riktigt bra
Glockenmeister skrev:Jo jag vill ju veta nu när jag väljer slutsteg, jag vill inte spränga elementen i luften
Morello skrev:Glockenmeister skrev:Jo jag vill ju veta nu när jag väljer slutsteg, jag vill inte spränga elementen i luften
Frågan går inte att svara på enkelt:
Vid vilken frekvens?
I vilken lådkonfiguration?
Hur länge?
paa skrev:Glockenmeister skrev:Det där är inte Perfectors låda, i den så sitter det element i varje kammare
OK; men om det sitter ett element i varje kammare och de har samma volym och lika portar så spelar ju den porten mellan kamrarna ingen roll för det kommer aldrig att bli någon tryckskillnad över den. Det blir som två vanliga basreflexer parallellt bara. Men det ger ju 6 dB mer än ett element så det kan ju vara det som imponerar.
Glockenmeister skrev:Värt att veta är att det ska tåla hög effekt länge, en hel natt i princip
Glockenmeister skrev:Frekvensen är 40-130hz
Lådan är Perfectors dubbelkammarlåda
Och så kommer systemet att gå på full patte en hel natt
Glockenmeister skrev:Om det visar sig vara markant skillnad, vad säger ni då?
Glockenmeister skrev:Hehe det är ju det resultatet jag vill ha, att det ska dunka bra. Det är ju det en subwoofer ska göra
Men det är lätt att testa om det fungerar, först testar man med att ha mellanporten stängd o sen gör man ett nytt test med mellanporten öppen. Svårare än så behöver det inte va
Glockenmeister skrev:Då kanske det är 200w programeffekt, då ligger RMS på 100w
Man får nog ha ett steg med 40hz lowcut så det inte bottnar
Glockenmeister skrev:Jo man vill ju veta lite inför valet av slutsteg
Lådan jag tänkt göra har en port utåt i varje kammare samt en port mellan kamrarna
Cortado skrev:Hur bevisar man skillnaden då?
Kalejdokom skrev:Cortado skrev:Hur bevisar man skillnaden då?
Ja eftersom Perfector skriver i sitt senaste inlägg att det inte går att mäta skillnaden så kommer vi inte att kunna bevisa någonting med att testbygga olika varianter.
Glockenmeister skrev:Tänk om jag gör denna lådan o så visar det sig att den dunkar på svinbra, vilket jag tror att den gör.
Glockenmeister skrev:När jag byggt å testat den så kommer väl sanningen fram
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster