Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:Jag har för mig att det gjordes någon test på avsforum på det elementet med itne allt för imponerande resultat. Köp ett större antal kvalitetselement (18-21") istället.
Tell skrev:Tänk på att dom fuskar lite med specsen, den spelar 20Hz vid -10dB. -3dB ligger vid 26Hz. Sen vet vi iofs inte hur den ser ut innuti, men lådan är nästan 1,5m djup o 1,2m bred, så ganska långt är det nog allt
Alexi skrev:Jag är ingen expert på horn, men lägsta frekvensen styrs väl av hornlängd, så ett kvartsvågshorn borde bli 340m/s delat med 20Hz delat med 4, så 4,25 meter långt.
Alexi skrev:steveo1234 skrev:Jag har för mig att det gjordes någon test på avsforum på det elementet med itne allt för imponerande resultat. Köp ett större antal kvalitetselement (18-21") istället.
Vad jag hittade i denna tråd, klagade folk mer på priset: https://www.avsforum.com/forum/155-diy- ... ad-26.html
Hittade ingen annan tråd om det elementet.
Glockenmeister skrev:Aha, då kanske den inte är mycket bättre än mina nuvarande 2x22" Danley-horn med Cerwin-Vega element i
Glockenmeister skrev:Det är väl bara att kolla på något kraftigare 22" element så kan man väl se någorlunda hur det blir
Men det skulle vara kul att höra skillnaden, jag kan ju börja med 2 st 32" bara för att testa
Glockenmeister skrev:Men det kan ju inte vara så stor skillnad på likartade element? 22" med 6" talspole" xmax peak to peak 4 cm, dubbelstackad stor magnet. 2500w RMS. Hittar man ett element som har de nämnda värdena så måste väl allt annat vara så gott som identiskt. Mina element är gamla o tillverkas inte längre
Glockenmeister skrev:Men det kan ju inte vara så stor skillnad på likartade element? 22" med 6" talspole" xmax peak to peak 4 cm, dubbelstackad stor magnet. 2500w RMS. Hittar man ett element som har de nämnda värdena så måste väl allt annat vara så gott som identiskt. Mina element är gamla o tillverkas inte längre
Glockenmeister skrev:För mig är det nog knivigt att lära mig mer ingående om det, så fort det kommer till matte så blir det total härdsmälta i min hjärna...
Så om jag ska lyckas lära mig nåt så måste jag komma runt matten, oftast brukar jag lyckas med det genom praktiska experiment. Jag kan kanske göra som så att jag skaffar fram ett gäng olika element o ser hur olika dom beter sig?
Intressant hemsida. Men en 12'' kan ju inte ha en chans mot ens världens pissigaste 32"? Konarean på en 12'' måste väl bara vara en bråkdel av konarean hos en 32''
Glockenmeister skrev:[vimeo][/vimeo]Men en 12'' kan ju inte ha en chans mot ens världens pissigaste 32"? Konarean på en 12'' måste väl bara vara en bråkdel av konarean hos en 32''
Glockenmeister skrev:Det låter bra, men hur tankar jag ner det?
Glockenmeister skrev:Det låter bra, men hur tankar jag ner det?
martinsson skrev:http://www.powersoft-audio.com/en/oem-solutions/m-force
Glockenmeister skrev:Jo jag har laddat ner det, men nu frågar den efter nåt användarnamn eller lösenord...
Glockenmeister skrev:Jo jag har laddat ner det, men nu frågar den efter nåt användarnamn eller lösenord...
Jo men konarean säger väl hur mycket luft elementet kan flytta. Om inte, varför använder man då inte 6.5" subwoofers på stora festivaler?
Jo dom hornen har jag sett, sitter 8 st 12" i dom.
De basarna jag har nu är osså Danley-konstruktion DBH218 lådor som jag förstorat o försett med 22" element
Glockenmeister skrev:För mig är det nog knivigt att lära mig mer ingående om det, så fort det kommer till matte så blir det total härdsmälta i min hjärna...
Så om jag ska lyckas lära mig nåt så måste jag komma runt matten, oftast brukar jag lyckas med det genom praktiska experiment. Jag kan kanske göra som så att jag skaffar fram ett gäng olika element o ser hur olika dom beter sig?
Intressant hemsida
Men en 12'' kan ju inte ha en chans mot ens världens pissigaste 32"? Konarean på en 12'' måste väl bara vara en bråkdel av konarean hos en 32''
Användare som besöker denna kategori: bosh och 17 gäster