Moderator: Redaktörer
AndersP skrev:Ja, lägg filterdiskussionerna åt sidan lite. Det finns så många trådar om det.
AndersP skrev:
Jag har tittat en del på Douglas Self kopplingar med bipolära opampar som 4562 och fascinerats över mängden elyter i signalvägen. Är det enbart offset man vill minska på eller finns andra mål? Skulle va kul att få veta lite om beräkningar och sånt också.
Tangband skrev:Det behövs väl bara en elektrolyt på utgången eller ingången när två apparater kopplas ihop ? . Tex ett försteg och ett slutsteg. Om man vet att dessa apparater alltid spelar tillsammans så kan man ta bort en kondensator, endera på utgången på försteget eller på ingången till slutsteget, som jag fattat det ?
jansch skrev:Då riskerar du att få "backspänning" på kondensatorn.
darkg skrev:På lågnivåsidan är strömmarna typiskt ringa och kopplingskondensatorer behöver inte vara stora för att få tillräckligt passband så elektrolyter är väl lite omotiverade...
AndersHa skrev:darkg skrev:På lågnivåsidan är strömmarna typiskt ringa och kopplingskondensatorer behöver inte vara stora för att få tillräckligt passband så elektrolyter är väl lite omotiverade...
Kopplingskondensator på högnivåsidan kan inte vara en bra lösning. Visst går det med elektrolyter, men jag skulle undvika det alternativet om det finns minsta chans till en annan lösning.
darkg skrev:Det är nog främst i förstärkare med enkel matning som det förekommer.
AndersHa skrev:Kanske dags att styra tillbaka...
Det jag är intresserad av är om det finns och i så fall vilka parametrar som kan orsaka mätbar distorsion vid användning av kondensatorer för DC-skift i signalvägen för lågnivå.
- Kapacitans som varierar med DC-spänningen över kondensatorn. Kan det orsaka mätbar distorsion?
- Serie eller parallellresonans som ligger i eller för nära audiobandet. Är det ens relevant?
- Förluster i själva kondensatorn?
- Andra egenskaper?
DQ-20 skrev:AndersHa skrev:Kanske dags att styra tillbaka...
Det jag är intresserad av är om det finns och i så fall vilka parametrar som kan orsaka mätbar distorsion vid användning av kondensatorer för DC-skift i signalvägen för lågnivå.
- Kapacitans som varierar med DC-spänningen över kondensatorn. Kan det orsaka mätbar distorsion?
- Serie eller parallellresonans som ligger i eller för nära audiobandet. Är det ens relevant?
- Förluster i själva kondensatorn?
- Andra egenskaper?
Frågan är ganska ointressant så länge det inte ligger växelspänning över kondensatorn. Så, för blockering av likspänning handlar det främst om att göra kondensatorn tillräckligt stor. Det är t.ex. så som Douglas Self hanterar frågan trots att han anser att det finns ljudmässiga skäl att undvika polyesterkondensatorer i lågnivåfilter. Det är först när det börjar ligga växelspänning över kondensatorn som man behöver fundera djupare på dess egenskaper, men då är det ju inte en dc-block utan ett filter.
/DQ-20
PS. Såg nu att jansch är inne på samma spår.
AndersHa skrev:jansch skrev:Då riskerar du att få "backspänning" på kondensatorn.
Finns visserligen bipolära elektrolyter, men trots det - är den typen rätt väg att gå?
AndersP skrev:Jag har tittat en del på Douglas Self kopplingar med bipolära opampar som 4562 och fascinerats över mängden elyter i signalvägen. Är det enbart offset man vill minska på eller finns andra mål? Skulle va kul att få veta lite om beräkningar och sånt också.
Morello skrev:Mja, det är väl inte riktigt sant, men 5532 är en svårslagen bipolär operationsförstärkare för audioapplikationer, men strömmen på ingångarna tarvar lite mer försiktighet vid implementationen - läs kopplingskondensatorer.
Douglas Self har gjort en bra genomgång av diverse operationsförstärkare i boken "small signal audio".
Jag håller för övrigt med om att OPA(2)134 är utomordentligt fin operationsförstärkare för servon - jag har använt den i såväl O&G Engineering RS2000 som Sybarite Audio No1200 samt No1622. Vill även minnas att jag använde den som servo i Holographic Audio AMP27. I ett servo är en bipolär OP direkt olämplig.
Morello skrev:Jag skriver hellre om egna produkter snarare än sådan jag gjort som konsult.
Har man inte servo får man tillgripa en stor kondensator i återkopplingsnätet. Ett servo gör jobbet bättre då slingförstärkningen vid DC kan göras mycket stor och därmed blir DC-nivån på utgången oerhört liten.
AndersP skrev:Den boken har jag varit på väg att köpa under många år. Kanske dags att göra slag i saken.
Morello skrev:Varför i hela friden skulle man tillgripa servo på en OP som redan har låg offset?
Morello skrev:Det finns adekvata trimpotar och sedan låser man den med lack.
RogerGustavsson skrev:Hur många av elektrolyterna sitter i serie med signalen i din Oppo?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster