solhaga skrev:Sista posten då.
Det varade inte länge.
Jag råkade låta ett par steg vara på i fem eller sex timmar och upptäckte inte detta förrän jag kände lukten av bränd plast.
En av SLAPS-spolarna hade smält och kortslutits!
Trots Vgs-matchingen (3.889, 3.892 och 3.894 V), så hade en MOSFET ej tillräcklig matchad gain.
I takt med att det blev varmare, stack den iväg och felade så småningom till kortslutning.
Så matchning måste ske i själva förstärkaren (tre MOSFET:ar) genom att mäta spänningen över source-motstånden.
I början vid en låg bias för att sedan höja.
Detta görs med en Arduino Nano (En Nano har åtta stycken 10-bitars AD-ingångar).
Det vore ju förstås bra om man kunde få det helautomatiskt genom att kunna höja biasen via ett servo som justerar trimpotentiometern.
Att direkt styra biasen via en DA tror jag är vanskligt.
En Nano kan senare användas i en förstärkare i drift genom att övervaka spänningarna över sourcemotstånden och vid fel slå av strömmen mellan strömförsörjningen och SLAPS-spolen via en MOSFET-switch.
Även temperaturen kan övervakas med hjälp av ett NTC-motstånd (ytterligare en AD-kanal) eller en DS1820 eller liknande.
Givetvis under förutsätting att Nanon inte ger inga hörbara missljud eller signifikant försämrade mätresultat.
Jag funderar också på att använda ett NTC-motstånd på primärsidan som ströminrusningbegränsning vid tillstag.
Det börjar bli komplicerat, men förstärkarens signalväg är fortfarande enkel och utan återkoppling.