Svanå TQ-45

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dajz

Svanå TQ-45

Inläggav dajz » 2003-10-16 00:34

Hur ser det ut innuti?
Vet att det cirkulerade bilder på ett bygge som var runt. Med hönsnät och gulfiber som var toppat med tyg.
Detta skulle vara precis vad jag behöver i mitt rum men genom att Svanå inte verkar vilja ha några mail (läs studs på mail) så får den glade DIY:arn försöka finna andra vägar.
Sida: http://www.diffusor.com/varitunes.htm

Nån som har några tips, förslag, vet hur man bygger eller bara helt enkelt vill komma med nåt bättre förslag. Skriv det i denna tråden.

Bild

.

Användarvisningsbild
dajz

Inläggav dajz » 2003-10-16 12:11

Upp och hoppa

genom att det inte hjälper att editera en topic för att den ska hamna längst upp så får man väl göra på det gamla vanliga viset

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-10-16 13:08

Har för mig att en ren absorbent måste vara lufttät dvs det räcker inte med tyg i toppen utan det bör vara gullfiber där med.

Det effektivaste är dock att bygga Helmholtzresonatorer och stoppa i dämpmaterial för att göra den bredbandigare.

Har själv haft en idé om att bygga en baslåda med endast en slavbas i för att skapa en absorbent men vet ej hur bra den skulle bli. Kanske något för en sugen att testa?
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2003-10-17 16:23

Hej hej,

Du har inte blandat ihop TQ 45 med Abcylen? Abcylen är väl en bredbandsabsorbent och TQ 45 är en basabsorbent (Helmholtz eller spaltabsorbent om man vill) Har två st TQ 45 hemma 1,8 m höga, gjorde underverk, botade en heldel av den egenresonans jag hade problem med i mitt rum tidigare. Dock krävs det lite jobb för att justera in absorbenterna, de har ett arbetsområde på kanske 5 Hz så man får hålla på och arbeta lite med dem. Prova ring till Svanå, att de inte är så intresserade av att beskriva hur deras absorbenter är konstruerade får man väll ha en viss förståelse för :) .
Har väll bara gott att säga om deras service, Mats ringde flera gånger efter jag hade köp absorbenterna och diskuterade olika lösningar, skoj med folk som inte bara är intresserade av att kränga produkter.

Med vänlig hälsning Magnus
"It all seems so stupid
It makes me want to give up
But why should I give up
When it all seems so stupid" ; ML Gore

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2003-10-17 18:55

Hej

Vad gör en TQ45? Om jag har en topp vid ca:70Hz Dämpas den då? eller dämpas alla frakvenser lika mycket inom arbetsområdet?

Pabo: Hur har du tänkt att den Absobenten fungera? Ska det finnas någon ventil att justera till önskat värde?

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2003-10-17 22:04

Hello

Japp TQ 45 är justerbar mellan 50-120 Hz har jag för mig, du får kolla deras hemsida. I alla fall får du putta absorbenten in och ut från hörnet och mäta eller lyssna tills du har träffat 70 Hz. Den kommer alltså bara att dämpa ett smalt frekvensområde, vill du ha en absorbent som dämpar över ett större register kanske det är lämpligare med en i mineralull, den kommer dock att bli väldigt tjock om den ska dämpa under 100 Hz.

/ M
"It all seems so stupid
But why should I give up

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2003-10-17 22:12

Hmm blev kanske lite otydligt där. Det är alltså bredden på spalten mellan vägg och absorbent som avgör vilken frekvens som absorbenten skall dämpa. Liten spaltöppning för att dämpa låga frekvenser.
"It all seems so stupid
But why should I give up

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2003-10-17 23:01

Hej

Magnus, Hur ska en absorben vara för att dämpa mellan 40-200 Hz? eller är det efterklangen som dämpas med en bra absorbent?

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2003-10-18 15:01

Hej, om du ska dämpa ett så brett område krävs nog att du gör ett par stora porösa absorbenter i tex mineralull. Dessa är effektivast där partikelhastigheten hos luften är som störst, på en fjärdedels våglängd, på trefjärdedelars våglängd osv. formeln är:

f > c/4d [Hz]

Där:
c = ljudets hastighet [m/s]
d = tjockleken hos det absorberande materialet [m]

Vilket alltså ger, för att dämpa från 40 Hz och uppåt krävs en absorbent som är 2,1 m tjock. Kanske lite opraktiskt? Är nog bättre att satsa på membran eller Helmholtz absorbenter i basområdet och komplettera med bredbandsabsorbenter för att dämpa tidiga reflexer från väggen bakom högtalarna och sidoväggarna.

Hur mycket efterklangtiden minskar bestäms av hur effektiv absorbenten är (absorbtionsfaktor) och hur stor verksam area den har. Om du lånar en bok på biblioteket så finns det formler för att beräkna efterklangtid.

Med vänlig hälsning Magnus
"It all seems so stupid
But why should I give up

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2003-10-19 01:10

Hej

En absorbent på 2.1M är svårt att placera hemma:? . Om jag har fyra stycken på 0.5Meter i varje hörn, skulle det ge samma effekt? antar att varje absorben dämpar lite så kanske fyra stycken ger en bra effekt.

Mvh
Niclas

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2003-10-21 10:09

4 st 0,5m skulle INTE ge samma effekt. Det skulle bara dämpa effektivt ner till ca 170Hz. Jag tror att membranabsorbenter, helmholz-resonatorer eller liknande är en av de få realiserbara lösningarna för så låga frekvenser.

/Simon

Återgå till DIY-forum