Moderator: Redaktörer
solhaga skrev:Några initiala tankar?
Några akronymförslag?
Almen skrev:solhaga skrev:Några initiala tankar?
Wow!
Några akronymförslag?
Solhagas Huvud-AMT, SHAM
solhaga skrev:Almen skrev:Solhagas Huvud-AMT, SHAM
Det akronymet fungerar ju också på engelska, bara ingen tror att det är en bluff.
Almen skrev:solhaga skrev:Almen skrev:Solhagas Huvud-AMT, SHAM
Det akronymet fungerar ju också på engelska, bara ingen tror att det är en bluff.
The proof of the pudding is in the eating.
Var tänker du att vikten hamnar? Blir kanske inga lättviktslurar...
solhaga skrev:Jag har ju gjort egna AMT:er förr, men den här gången ligger det största utmaningen i att få till en bra frekvensgång och en bra basåtergivning med ett element.
Ett sätt att åstadkomma det är att ha varierande fickdjup.
nuffe skrev:HEDD har väl bara AMT element i sin hörlur, uppbyggd ungefär som din SALSA.
Eller har de ett separat bas membran?
Henrik
Det gick ju bra med varierande fickdjup med SALS?A!, men för att ha något som utgångspunkt när jag modellerar det mekaniska tänker jag mig nu ett tvåvägssystem.
nuffe skrev:Då är det väl lämpligt att integrera Öhman X-feed också.
Henrik
nuffe skrev:Har du alltid ROON tillgängligt vid hörlurslyssning?
nuffe skrev:Jag tänkte att har man bra hörlurar kanske man vill vara nån annanstans än i musikrummmet...
Men det är jag
Henrik
solhaga skrev:DSP via Roon.
Harryup skrev:Vad är rätt frekvensgång för ett element som spelar i rät vinkel till hörselgång, är det verkligen samma lika frekvensgång som ifrån ett par högtalare 3 meter bort i 23° vinkel?
Någonstans på vägen så måste jag också bygga en fyrkanals hörlursförstärkare.
I-or skrev:För högre frekvenser kommer resonanserna i hörselgången att göra sig gällande på ett helt annat sätt än vid högtalarlyssning som inte begår våld på de akustiska förutsättningarna för vår hörsel. Normalt sett har vi inte konstiga kaviteter och element precis framför hörselgångarna. Det bästa sättet att hantera det hela är genom en låg akustisk impedans för elementet, d.v.s. en låg massa och stor aktiv area. På så sätt minskar membranets rörelse vid resonanstoppar och ökar vid dalar, vilket jämnar ut frekvensgången betydligt. Man kan uttrycka det som att membranet då mer efterliknar egenskaperna för de ljudvågor man har i luften utanför örat vid högtalarlyssning.
solhaga skrev:I-or skrev:För högre frekvenser kommer resonanserna i hörselgången att göra sig gällande på ett helt annat sätt än vid högtalarlyssning som inte begår våld på de akustiska förutsättningarna för vår hörsel. Normalt sett har vi inte konstiga kaviteter och element precis framför hörselgångarna. Det bästa sättet att hantera det hela är genom en låg akustisk impedans för elementet, d.v.s. en låg massa och stor aktiv area. På så sätt minskar membranets rörelse vid resonanstoppar och ökar vid dalar, vilket jämnar ut frekvensgången betydligt. Man kan uttrycka det som att membranet då mer efterliknar egenskaperna för de ljudvågor man har i luften utanför örat vid högtalarlyssning.
Då borde ett AMT-membran vara perfekt.
Inspirerad av HEDD AMT hörlurar, så tänkte jag utveckla ett par egna.
solhaga skrev:I-or skrev:För högre frekvenser kommer resonanserna i hörselgången att göra sig gällande på ett helt annat sätt än vid högtalarlyssning som inte begår våld på de akustiska förutsättningarna för vår hörsel. Normalt sett har vi inte konstiga kaviteter och element precis framför hörselgångarna. Det bästa sättet att hantera det hela är genom en låg akustisk impedans för elementet, d.v.s. en låg massa och stor aktiv area. På så sätt minskar membranets rörelse vid resonanstoppar och ökar vid dalar, vilket jämnar ut frekvensgången betydligt. Man kan uttrycka det som att membranet då mer efterliknar egenskaperna för de ljudvågor man har i luften utanför örat vid högtalarlyssning.
Då borde ett AMT-membran vara perfekt.
solhaga skrev:
Hittar inte Jecklingen, har du en länk?
RogerGustavsson skrev:Egentligen ska du väl ha dina egna egna öron med hörselgångar för bäst resultat?
RogerGustavsson skrev:Egentligen ska du väl ha dina egna egna öron med hörselgångar för bäst resultat?
Kurben skrev:RogerGustavsson skrev:Egentligen ska du väl ha dina egna egna öron med hörselgångar för bäst resultat?
Det svåra kommer när han ska sätta tillbaka öronen...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster