Diskantbekymmer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Diskantbekymmer

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-07-28 12:03

Jag förstår inte riktigt.

Mina "band"diskanter mäter snyggt på nära håll (ca 10 cm), orange kurva.
Vid lyssningsposition, ca 3 meter ifrån är det annorlunda, blå kurva.
Förutsatt att jag mäter rätt, kan detta ha att göra med diskantmembranets storlek(ca 3x15 cm)? Alltså att spridningskurvan är annorlunda jämfört med en traditionell diskant?

Bild

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-07-28 13:01

Patrik,

När du mäter nära bandet har du placerat miken i det s.k. närfältet. Detta betyder att alla delbidrag från bandet inte summeras med samma fasläge för högre frekvenser (över ca 2 kHz i det här fallet). När du mäter i fjärrfältet så är avståndet till de olika delarna av bandet närmast konstant och delbidragen summeras i stort sett utan fasskillnader inom hela frekvensområdet. Detta ger de frekvensgångsskillnader som du presenterar ovan.

Kom även ihåg att i fjärrfältet så har banden en mycket begränsad vertikal spridning. Flyttar du miken (eller lyssningspositionen) ett par decimeter uppåt eller nedåt på 3 meters avstånd så får du stora effekter på frekvensgången.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-07-28 14:22

Aha, tack!
Då bör man kompensera på nåt sätt för att råda bot på uppförandet antar jag... :?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-28 14:27

Patrik,

Sänk diskantnivån till att börja med. Kanske blir det en liten dip runt 3 kHz, minns inte var du delade. Dock kan det vara lite trevligt med en dip där.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-07-28 14:50

Thomas:
Det är så jag har börjat. Först justerade jag diskantnivån så att et skulle se snyggt ut på en halvmeters mätavstånd. Sen har jag blivit tvungen att sänka diskanten vid "normal" lyssning. Problemet är att dippen vid ca 1,5 khz och uppåt blir för stor enligt min smak!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-28 15:44

Har du kollat vid 1 meter? Jag vet inte vilka bidrag som kommer med vid 3 meters mätning.

Annars får man väl leka med Q för att få en liten puckel vid delningen?

Återgå till DIY-forum