Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Här länkar till olika element . Sen är säkert bra AE TD15H men du ville ha lite fler alternativ
viewtopic.php?f=10&t=71611
Baffel skrev:
Detta element verkar ju många byggt med . Två st eller fyra? Du får ju fyra av de till priset av två AE TD15H.
https://audiostatus.lt/product/sample-product/830452/
Magnusjohansson skrev:Baffel skrev:Här länkar till olika element . Sen är säkert bra AE TD15H men du ville ha lite fler alternativ
viewtopic.php?f=10&t=71611
Tack för detta. Men tror dessa har lite väl tunga koner vilket göra att dom får problem med högre frekvenser. Vissa börjar ju nästan falla redan från 50Hz
paa skrev:Hur många liter blir lådan på?
Magnusjohansson skrev:Dayton har flera element med genomtänkta parametrar som passar väl i hemmet, det går inte förneka. Rent känslomässigt har jag lite problem med tanken att försöka ersätta en INO konstruktion med fina Scan-Speak element med Dayton![]()
Om man skall bortse från det så är Daytons HF och HO element mer åt subwoofer hållet med lite avkall på högre frekvenser. Vad det innebär i praktiken har jag svårt att avgöra.
Magnusjohansson skrev:paa skrev:Hur många liter blir lådan på?
240L
3st 100mm portar ca 400mm långa.
I-or skrev:Dock bör man för 18"-element slänga ett öga på BRL 18N862 https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html. Detta element får Ino-basarna att framstå som mycket, mycket beskedliga.
… data this good is about as good as it gets. Plaudits and Kudos to the engineers at BMS!
… the BMS 18N862-8 is a very well-engineered woofer, as can be seen from the above analysis, plus the overall excellent fit and finish that I observed certainly indicate that this is a very well-crafted product. As I said last month, I was especially impressed with the extent the company went to ensure the cone assemble was positioned nearly perfectly at the magnetic center of the motor.
"Setting up for the distortion measureused ment consisted of mounting the woofer rigidly in free-air, and the SPL set to 104 dB at 1 m (8.5 V) using a noise stimulus (SoundCheck has a built-in noise generator and SPL meter as two of its utilities), and then the distortion measured with the SCM microphone placed 10 cm from the dust cap. This produced the distortion curves shown in Figure 12."
Maarten skrev:är det ca 10% dist vid 1000w eller läser jag fel? Se bild nedan.
]
I-or skrev:Runt 1 % THD, något beroende på distorsionsspektrum.
BMS 18N862 för ca 5 kkr inkl moms och med rimliga fraktkostnader från Frankrike är helt enkelt oslagbart om man har nog med kavitetsvolym. Neodymiummagnet för lite lägre vikt och extremt låg distorsion upp till löjligt höga ljudtrycksnivåer. Jag vill minnas att Mirage här på forumet har två av dessa i en underbart vansinnig IB-konfiguration i källaren.
I-or skrev:Runt 1 % THD, något beroende på distorsionsspektrum.
BMS 18N862 för ca 5 kkr inkl moms och med rimliga fraktkostnader från Frankrike är helt enkelt oslagbart om man har nog med kavitetsvolym. Neodymiummagnet för lite lägre vikt och extremt låg distorsion upp till löjligt höga ljudtrycksnivåer. Jag vill minnas att Mirage här på forumet har två av dessa i en underbart vansinnig IB-konfiguration i källaren.
juanth skrev:I-or skrev:Runt 1 % THD, något beroende på distorsionsspektrum.
Känner du till om BMS har några fina lågdistande 10” eller 12” basar I-or?
AE är verkligen ett spännande fabrikat annars. Det låter som TS har suktat länge efter dem.
Morello skrev:18" kan jag tycka blir lite otympligt i en bostad av mer typiska dimensioner. Jag skulle hellre anskaffa flera mindre element.
juanth skrev::) 12 tummaren rekommenderas till basreflex 30 eller 40 liter i specen alltså, men lådan de mätt i är alltså hur stor?
Slutet är inte tänkbart?
IB i vardagsrumsväggen hos mig skulle nog kunna fungera faktiskt. Det kan bli lite bas i tvättstugan och förrådet men vad gör väl det?
Alltså, det finns förstås fördelar med fler utstrålningspunkter om man kör det vanliga med många ”småelement”
Baffel skrev:Men innan Magnusjohansson berättar hur han bor och hur stort lyssningsrummet är så kan det ju bli lite knas med förslagen. Det vore väl lite trist om Magnusjohansson sätter igång och borra hål i golvet och så helt plötsligt har gumman Agda en fet bas hängande i sitt tak.
Fast gumman Agda kanske är en riktig basknarkande krutgumma.
petersteindl skrev:Borde man inte ha 16 st sådana där 18"-are per varje 50 kbm rumsvolym man har? Why settle for less. Sedan behöver man 16 st 1500 wattare. Sedan behöver man inget mer.
I-or skrev:
Detta vore dock inte Faktiskt om vi inte pepprade TS med allsköns orimliga förslag.
Adhoc skrev:Om Acoustics Elegance och deras element har jag hittills inte stött på någon missnöjd kommentar från användare vad gäller ljud- eller byggkvalitet. Du bör dock kolla upp leveranstiden med John så att Corona-uttråkad inte byts ut till väntan-på-element-uttråkad. Om lite mindre låda är önskvärt kan eventuellt AEs SPB 15 som främst är avsedd för sluten låda var ett alternativ till TD15H. https://aespeakers.com/
(VId gruppköpen jag varit med på har leveranstiden varit acceptabel, ett par-några månader. Det kan ändå var lång tid för en corona-uttråkad.)
I-or skrev:
Dock bör man för 18"-element slänga ett öga på BRL 18N862 https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html. Detta element får Ino-basarna att framstå som mycket, mycket beskedliga.
Morello skrev:18" kan jag tycka blir lite otympligt i en bostad av mer typiska dimensioner. Jag skulle hellre anskaffa flera mindre element.
Baffel skrev:Dayton själva om Dayton Audio UM18-22
226 liter:
• Vented (home theater): 8 cubic ft. (net internal, not including driver or vent) tuned to 20 Hz, with 3 flared vents 4" diameter by 28.5" long, for an f3 of 18 Hz
226 liter , en hyfsat stor låda det. Hum....
Baffel skrev:Faller av runt 50 Hz gör ju alla element som figurerat i denna tråd , ser man ju i Maartens graf. Det får man lösa med EQ sen.![]()
Så då blir det ju mer frågan om storleken på lådan .
MEN ska du spela upp till 400 Hz . Ja se då blir det självklart något helt annat. Trodde du skulle ha en renodlad subwoofer. Sorry missade det. Nu hänger jag med på vad du är ute efter . Då blir det ju ett helt annat läge .![]()
Kommer följa din tråd . Blir spännande. Lycka till.
Baffel skrev:Beror på hur brant du delar ... Hur mycket hör du om du delar 24dB vid 78 Hz vid 400 Hz då?
Varför ska du lira fullt hörbart uppåt 400Hz? Hur tänkte du både på HP och LP filtret ? Det där får någon mer erfaren reda ut . Har för dålig kunskap .
Magnusjohansson skrev:Baffel skrev:Faller av runt 50 Hz gör ju alla element som figurerat i denna tråd , ser man ju i Maartens graf. Det får man lösa med EQ sen.![]()
MEN ska du spela upp till 400 Hz . Ja se då blir det självklart något helt annat. Trodde du skulle ha en renodlad subwoofer. Sorry missade det. Nu hänger jag med på vad du är ute efter . Då blir det ju ett helt annat läge .![]()
Dom skall ju vara basmoduler mot Ino I6. Jag delar vid 78Hz. Men det betyder inte att basarna inte spelar över 78Hz dom spelar fullt hörbart uppåt 400Hz.
juanth skrev:Baffel skrev:Beror på hur brant du delar ... Hur mycket hör du om du delar 24dB vid 78 Hz vid 400 Hz då?
Varför ska du lira fullt hörbart uppåt 400Hz? Hur tänkte du både på HP och LP filtret ? Det där får någon mer erfaren reda ut . Har för dålig kunskap .
Det behöver inte redas ut. Det bara är så att vid en delning så upphör inte ljudet tvärt vid delningsfrekvensen.
I-or skrev:Magnusjohansson skrev:Dayton har flera element med genomtänkta parametrar som passar väl i hemmet, det går inte förneka. Rent känslomässigt har jag lite problem med tanken att försöka ersätta en INO konstruktion med fina Scan-Speak element med Dayton![]()
Om man skall bortse från det så är Daytons HF och HO element mer åt subwoofer hållet med lite avkall på högre frekvenser. Vad det innebär i praktiken har jag svårt att avgöra.
Dayton Reference Series har till övervägande del bättre prestanda än Inos baselement. .
Morello skrev:Magnusjohansson skrev:Baffel skrev:Faller av runt 50 Hz gör ju alla element som figurerat i denna tråd , ser man ju i Maartens graf. Det får man lösa med EQ sen.![]()
Dom skall ju vara basmoduler mot Ino I6. Jag delar vid 78Hz. Men det betyder inte att basarna inte spelar över 78Hz dom spelar fullt hörbart uppåt 400Hz.
Vad har Ino i6 för bestyckning?
steveo1234 skrev:I-or skrev:Magnusjohansson skrev:Dayton har flera element med genomtänkta parametrar som passar väl i hemmet, det går inte förneka. Rent känslomässigt har jag lite problem med tanken att försöka ersätta en INO konstruktion med fina Scan-Speak element med Dayton![]()
Dayton Reference Series har till övervägande del bättre prestanda än Inos baselement. .
Hur vet du det, och i vilka avseende?'
Bara nyfiken..
I-or skrev:För en genomtänkt basmodul bör man släppa de passiva bojorna och inkludera ekvalisering redan i utvecklingsstadiet. Då ser man att även ett 18"-element i basreflexkonfiguration fungerar utmärkt med t.ex. en kavitetsvolym om 240 liter.
Morello skrev:Det är ungefär som ett mindre badkar.
I-or skrev:steveo1234 skrev:I-or skrev:
Bara nyfiken..
Den någorlunda linjära luftpumpningskapaciteten är högre för Daytons 12"-element i Reference-serien och induktansen är sannolikt mer linjär, vilket ger lägre distorsion i den övre delen av passbandet.
Svagheten för Daytons Reference-serie ligger i den väl höga rörliga massan som sänker känsligheten/verkningsgraden i den övre delen av passbandet.
Skillnaden mellan elementen är dock inte större än att de totalt sett är jämförbara, men då fäller förstås Daytons betydligt lägre pris avgörandet.
Morello skrev:
steveo1234 skrev:I-or skrev:Magnusjohansson skrev:Dayton har flera element med genomtänkta parametrar som passar väl i hemmet, det går inte förneka. Rent känslomässigt har jag lite problem med tanken att försöka ersätta en INO konstruktion med fina Scan-Speak element med Dayton![]()
Bara nyfiken..
I-or skrev:De 240 literna kommer från TS som tyckte att detta var lämpligt. Man kan banta ned detta en hel del och ändå erhålla en vettig basreflexlösning med ett 18"-element, se t.ex. Maartens simuleringar för 150 liter ovan.
Morello skrev:Hur menar du med löjlig?
I-or skrev:För en genomtänkt basmodul bör man släppa de passiva bojorna och inkludera ekvalisering redan i utvecklingsstadiet. Då ser man att även ett 18"-element i basreflexkonfiguration fungerar utmärkt med t.ex. en kavitetsvolym om 240 liter.
Morello skrev:Jag har ingen uppfattning om Dayton-elementen, men har konstruerat två olika fullregisterhögtalare med Ino-element (W104 och W85).
Jag tolkar det som att du anser Dayton-elementen är sämre, men i vilket avseende?
Magnusjohansson skrev:Det är en lösning. Men tänker lite att: När man ändå gör en basreflex, att den kan spela rimligt rakt i ett rum av sig självt. Men det kanske inte alls är en dum lösning.
DQ-20 skrev:Magnusjohansson skrev:Det är en lösning. Men tänker lite att: När man ändå gör en basreflex, att den kan spela rimligt rakt i ett rum av sig självt. Men det kanske inte alls är en dum lösning.
Ja, det finns ju en teknikestetisk aspekt på detta - att en högtalare inte skall kräva aktiv EQ. Men i PA-sammanhang kan man t.ex. tänka sig att designa in en viss hängmatta i responsen och använda EQ (och ett högpassfilter under helmholtzresonansen för att öka effekttåligheten). Många PA-element är ju helt EMK-strypta så det är svårt att få till någon vettig dimensionering utan EQ (för fristrålande element). En del bygganvisningar från tillverkarna av PA-element innehåller t o m specifika anvisningar för hur man ska lägga till ytterligare poler (frekvens; Q-värde) i en equalizer för att det skall låta som tänkt. När det gäller Ino så är inte basmodulerna direkt små i jämförelse utan de är lagom stora för att kunna fungera med tillräckligt stora portar. Det handlar om småsignals- och storsignalsparametrar. Om man som Ino designar elementen för en ganska specifik applikation tänker jag mig att det finns en del frihet i hur man kan sy ihop småsignalparameterarna för att uppnå fördelar i storsignalbeteendet.
/DQ-20
paa skrev:Om du ska ha två basmoduler till ditt system kan jag föreslå att du konstruerar något som fungerar bra att dela vid 300 Hz. Kapaciteten på hela systemet kommer ju att bli betydligt större med en sådan delning, och då kanske AE-elementen kunde vara en bra utgångspunkt?
Morgan skrev:Jag tycker hela den här tråden är lite vag. Går det att mer exakt förklara vad det är du vill uppnå, som du inte har idag med dina prof-X4? Vill du spela djupare, starkare, renare eller exakt lika mycket av allting fast i hälften så stor lådvolym, eller vad är grejen? Jag har läst trådstarten flera gånger, men jag begriper ändå inte. Är grejen att du bara vill ha två lådor, dvs något i stil med prof-Y2, fast hemmabyggen? Och med samma kapacitet som (eller bättre än) Y2 med avseende både på kapacitet och kvalitet?
Morgan skrev:Jag tycker hela den här tråden är lite vag. Går det att mer exakt förklara vad det är du vill uppnå, som du inte har idag med dina prof-X4? Vill du spela djupare, starkare, renare eller exakt lika mycket av allting fast i hälften så stor lådvolym, eller vad är grejen? Jag har läst trådstarten flera gånger, men jag begriper ändå inte. Är grejen att du bara vill ha två lådor, dvs något i stil med prof-Y2, fast hemmabyggen? Och med samma kapacitet som (eller bättre än) Y2 med avseende både på kapacitet och kvalitet?
Maarten skrev:Morgan skrev:Jag tycker hela den här tråden är lite vag. Går det att mer exakt förklara vad det är du vill uppnå, som du inte har idag med dina prof-X4? Vill du spela djupare, starkare, renare eller exakt lika mycket av allting fast i hälften så stor lådvolym, eller vad är grejen? Jag har läst trådstarten flera gånger, men jag begriper ändå inte. Är grejen att du bara vill ha två lådor, dvs något i stil med prof-Y2, fast hemmabyggen? Och med samma kapacitet som (eller bättre än) Y2 med avseende både på kapacitet och kvalitet?
Jamen bra identifierat!. Precisering och konkretisering av kvantifierbara krav kan ju vara en väg framåt?
I-or skrev:Man vinner i princip ingenting på en mer utsträckt passiv frekvensgång i hifi-sammanhang. För PA blir det en något annan sak när man behöver köra sk-ten ur grejorna och därför får påtagliga termiska problem. Här blir alltså verkningsgraden viktig, men för hifi med toppfaktorer om ca 15-20 dB blir de termiska effekterna för basmoduler (som i princip alltid har element med stora talspolar) nästan helt försumbara.
Det enda som man behöver tänka på är att förstärkareffekten behöver räcka för att driva konerna till xmax (utom runt avstämningsfrekvensen, där portturbulensen blir avgörande). Hur den passiva frekvensgången ser ut är sekundärt.
Portarna kan man alltid få till, antingen via ett flertal mindre cirkulära, slitsar och/eller på olika sätt krökta konstruktioner.
I-or skrev:Man vinner i princip ingenting på en mer utsträckt passiv frekvensgång i hifi-sammanhang. För PA blir det en något annan sak när man behöver köra sk-ten ur grejorna och därför får påtagliga termiska problem. Här blir alltså verkningsgraden viktig, men för hifi med toppfaktorer om ca 15-20 dB blir de termiska effekterna för basmoduler (som i princip alltid har element med stora talspolar) nästan helt försumbara.
Det enda som man behöver tänka på är att förstärkareffekten behöver räcka för att driva konerna till xmax (utom runt avstämningsfrekvensen, där portturbulensen blir avgörande). Hur den passiva frekvensgången ser ut är sekundärt.
Portarna kan man alltid få till, antingen via ett flertal mindre cirkulära, slitsar och/eller på olika sätt krökta konstruktioner.
Magnusjohansson skrev:Men i grund och botten så tänker jag såhär i detta specifika fallet. En 18" i "för liten låda" jämfört med en 15" i en låda som inte behöver anpassas. Jag förstår egentligen inte vad man tycker man vinner på använda 18"? 18" kommer klart spela starkare runt 35-50Hz. Vill man det så visst. Men det behovet finns inte i detta fallet.
steveo1234 skrev:I-or skrev:Man vinner i princip ingenting på en mer utsträckt passiv frekvensgång i hifi-sammanhang. För PA blir det en något annan sak när man behöver köra sk-ten ur grejorna och därför får påtagliga termiska problem. Här blir alltså verkningsgraden viktig, men för hifi med toppfaktorer om ca 15-20 dB blir de termiska effekterna för basmoduler (som i princip alltid har element med stora talspolar) nästan helt försumbara.
Och så behöver man komma ihåg att för film så kan kraven se annorlunda ut och basarna kan behöva återge signaler vid full utstyrning under många sekunder i sträck. De termiska effekterna blir då avsevärt mycket besvärligare än korta återkommande "skurar"
Baffel skrev:steveo1234 skrev:I-or skrev:Man vinner i princip ingenting på en mer utsträckt passiv frekvensgång i hifi-sammanhang. För PA blir det en något annan sak när man behöver köra sk-ten ur grejorna och därför får påtagliga termiska problem. Här blir alltså verkningsgraden viktig, men för hifi med toppfaktorer om ca 15-20 dB blir de termiska effekterna för basmoduler (som i princip alltid har element med stora talspolar) nästan helt försumbara.
Och så behöver man komma ihåg att för film så kan kraven se annorlunda ut och basarna kan behöva återge signaler vid full utstyrning under många sekunder i sträck. De termiska effekterna blir då avsevärt mycket besvärligare än korta återkommande "skurar"
Montera en sådan här när det ska kollas på film![]()
The ButtKicker LFE (low frequency effects) transducer is a “Silent Subwoofer” that allows you to feel powerful bass without excessive volume
https://thebuttkicker.com/buttkicker-lfe/
I-or skrev:Portarna kan man alltid få till, antingen via ett flertal mindre cirkulära, slitsar och/eller på olika sätt krökta konstruktioner.
Maarten skrev:De är nu I-or ska dra fram ultraslitsen, avstämningarnas motsvarighet till det indiska reptricket.
steveo1234 skrev:Och så behöver man komma ihåg att för film så kan kraven se annorlunda ut och basarna kan behöva återge signaler vid full utstyrning under många sekunder i sträck. De termiska effekterna blir då avsevärt mycket besvärligare än korta återkommande "skurar"
Magnusjohansson skrev:I-or skrev:Man vinner i princip ingenting på en mer utsträckt passiv frekvensgång i hifi-sammanhang. För PA blir det en något annan sak när man behöver köra sk-ten ur grejorna och därför får påtagliga termiska problem. Här blir alltså verkningsgraden viktig, men för hifi med toppfaktorer om ca 15-20 dB blir de termiska effekterna för basmoduler (som i princip alltid har element med stora talspolar) nästan helt försumbara.
Ok.Jag köper resonemanget. Men om man tycker att lådstorleken för givet element inte behöver bli mindre med redan inräknad passiv utsläckning dit man vill vara. Så finns det väll ingen ytterligare vinning med att göra så eller ?
I-or skrev:steveo1234 skrev:Och så behöver man komma ihåg att för film så kan kraven se annorlunda ut och basarna kan behöva återge signaler vid full utstyrning under många sekunder i sträck. De termiska effekterna blir då avsevärt mycket besvärligare än korta återkommande "skurar"
Nja, tidskonstanterna är förhållandevis långa eftersom systemet har hög värmekapacitivitet p.g.a. framförallt topplattan/polstycket i motorn och det tar mycket längre tid än några sekunder att värma upp systemet.
En topplatta/polstycke om 3 kg kan lagra 40 kJ när de har värmts upp 30 K, vilket motsvarar en termisk kompression om 1 dB. 40 kJ motsvarar förstås 1 kWrms i 40 sekunder. Spolen har en något kortare tidskonstant, men kyls alltså i hög grad av av de kringliggande ståldelarna tills de också har värmts upp. Utöver detta är kylningen ganska effektiv när konen rör sig med en hastighet om kanske 2 m/s.
Riktigt besvärligt blir det alltså först efter några minuter eller så vid extrem dundereffekt, speciellt vid lite högre frekvenser där konhastigheten är låg, och liknande situationer har man bara i PA-sammanhang eller för portabla högtalare (där effekterna är låga men allting också är pyttelitet).
steveo1234 skrev:
Jo, förviss, men, en film kan vara i 2 timmar och då har nästan oavbrutet ha signal via basar. Förvisso på varierande nivåer men det finns gott om exempel där pauserna är ganska små...
Hur beräknar du den termiska kompressionen till 1dB? Det beror ju på konstruktionen av elementet och är inte enbart beroende av massan.
I-or skrev:steveo1234 skrev:
Jo, förviss, men, en film kan vara i 2 timmar och då har nästan oavbrutet ha signal via basar. Förvisso på varierande nivåer men det finns gott om exempel där pauserna är ganska små...
Hur beräknar du den termiska kompressionen till 1dB? Det beror ju på konstruktionen av elementet och är inte enbart beroende av massan.
Ja, nuförtiden känns det som de flesta filmer t.o.m. drar iväg mot 2:30 med oändligt långa actionscener. Saken är dock den att även under en riktig brakarscen så ligger man inte på maximalt LF-signalinnehåll under mer än en bråkdel av tiden, så toppfaktorn är relativt hög här också.
Termisk kompression beror av ineffekt, tid, värmekapacitivitet och kylning. Om man bara tittar på inledningsförloppet av den termiska kompressionen så har kylningen marginell betydelse och det hela beror här endast på inenergi och termisk tröghet. Det går helt enkelt åt en viss energi för att värma upp systemet till en viss temperatur givet hur mycket metall som behöver värmas upp.
I exemplet ovan gäller att om man skickar in 1 kWrms under 40 sekunder så har systemet värmts upp så pass mycket att resistansen för koppartråden i spolen har ökat med ca 12 %, d.v.s. motsvarande en känslighetsreduktion om 1 dB. Fortsätter effekten sedan att ligga kvar på 1 kWrms blir förstås allting betydligt varmare för att slutligen efter åtskilliga minuter nå en jämviktstemperatur när den avgivna effekten motsvarar den ingående effekten (som med en typisk konstant spänningskälla minskar eftersom resistansen ökar). Här kommer bl.a. luftpumpning/ventilation runt motorn att ha avgörande betydelse men då är vi i praktiken inne i PA-sammanhang.
Någorlunda kapabla hifi- och hemmabiosystem har mycket små problem med termisk kompression för låga frekvenser eftersom toppfaktorerna är höga och marginalerna är stora (undantaget små slutna basmoduler som tvingar fram stora konrörelser med massor av effekt). För diskanter, vilka har betydligt lägre termisk tröghet, kan dock förhållandena vara annorlunda och det är inte ovanligt att man kommer upp i en termisk kompression om 2-3 dB under hård, men inte orimlig, belastning.
Magnusjohansson skrev:Morello skrev:
Den är ju en topp som är steget mellan i14 och ip. Har väll en 5" bas.
...
DQ-20 skrev:I-or skrev:Portarna kan man alltid få till, antingen via ett flertal mindre cirkulära, slitsar och/eller på olika sätt krökta konstruktioner.
Jag måste medge att jag har svårt att se hur man skall få till det med en 18" BMS i en 150 l basreflex utan att det blir porten som begränsar.
DQ-20
I-or skrev:
Har man plats kan man lika gärna utnyttja volymen till något vettigt, som en basmodul.![]()
Man bör dock aldrig räkna bort element med stor aktiv area för att den passiva frekvensgången inte blir optimal. Detta fixar man enkelt elektroniskt. Ekvalisering är nästan gratis idag och dessutom måste man ekvalisera bort rumseffekter hur som helst i ett kapabelt system.
Magnusjohansson skrev:DQ-20 skrev:I-or skrev:Portarna kan man alltid få till, antingen via ett flertal mindre cirkulära, slitsar och/eller på olika sätt krökta konstruktioner.
Jag måste medge att jag har svårt att se hur man skall få till det med en 18" BMS i en 150 l basreflex utan att det blir porten som begränsar.
DQ-20
Exakt. Det går inte.
Magnusjohansson skrev:I-or skrev:
Har man plats kan man lika gärna utnyttja volymen till något vettigt, som en basmodul.![]()
Man bör dock aldrig räkna bort element med stor aktiv area för att den passiva frekvensgången inte blir optimal. Detta fixar man enkelt elektroniskt. Ekvalisering är nästan gratis idag och dessutom måste man ekvalisera bort rumseffekter hur som helst i ett kapabelt system.
Fast nu skall jag ju då bygga en lösning för ett känt rum. Så då måste det vara mer rimligt att anpassa passivt.
I-or skrev:Magnusjohansson skrev:DQ-20 skrev:
DQ-20
Exakt. Det går inte.
Hehe.
I-or skrev:Det går att stämma av lägre, men man måste förstås förstå vad som går och inte går att göra med portarna.
I-or skrev:När det gäller PB16-Ultra så skulle jag gissa att verkligt användbart xmax ligger omkring 25 mm, men man behöver inte större slaglängd bara för att kavitetsvolymen är liten. Däremot behöver man mer effekt eftersom den akustiska effektiviteten (verkningsgraden) är lägre.
En välkonstruerad 100 mm cirkulär port klarar i allra bästa fall strömningshastigheter uppåt 20 m/s (RMS) innan total mättnad inträder. Observera att detta förutsätter ordentligt rundade kanter och även en liten baffel på portens insida. Halvslafsiga varianter utan rundningar och baffel kommer inte upp i mer än ca 5 m/s gränshastighet.
....För att exemplifiera vad som händer i termer av någorlunda distorsionsfria ljudtrycksnivåer utgår vi från en strömningsoptimerad 100 mm-port, avstämd till 20 Hz. Säg att vi av linjäritetsskäl tillåter kanske hälften av gräns- eller mättnadshastigheten på 20 m/s, alltså ca 10 m/s.
... För övrigt är det av samma skäl en fördel med t.ex. 4 st 50 mm-rör jämfört med ett på 100 mm. Allt annat lika uppnår vi omkring dubbla hastigheten/volymflödet för samma distorsion och därmed ca 6 dB högre nivå innan vi får problem. Resonemanget blir mer rättframt här eftersom formen ger samma förutsättningar och enda skillnaden ligger i ett hälften så stort Reynolds tal för en given strömningshastighet för 50 mm-portarna. Här får man inte ens några, i det här fallet mest teoretiska, nackdelar i form av sekundärströmmar.
.... För en strömningsoptimerad port med diametern 100 mm kan man tillåta partikelhastigheter på omkring 10 m/s RMS innan distorsionen börjar att öka okontrollerat. Detta värde är skalbart inom rimliga gränser så att man kan tillåta ca 20 m/s för ett 50 mm-rör och ca 5 m/s för ett 200 mm-rör (som nog inte är alltför vanliga i praktiken). Det maximala volymflödet ökar alltså med ca 6 dB per diameterfördubbling snarare än 12 dB p.g.a. tidigare omslag till turbulent strömning. En icke optimerad port (utan ordentliga trattar) klarar vanligtvis inte mer än en fjärdedel av ovanstående hastigheter.
Tvärsnittsarean är ca 300x35 mm där vi har partikelhastigheten 10 m/s och dessutom är det två portar. Sammantaget motsvarar det alltså ungefär 160 mm i diameter för ett konventionellt rör
Nja, när tvärsnittsarean inte är konstant så är det olika förhållanden på olika ställen längs porten. I just detta fall varierar den någorlunda laminära (d.v.s. icke-komprimerande) partikelhastigheten från 10 m/s just i öppningarna (h = 35 mm) till 50 m/s i den lägsta sektionen (h = 7 mm). Turbulens kan uppstå både i porten och vid dess in- och utlopp (speciellt utloppen är känsliga) och här handlade det om att få utloppen att uppträda väl. Av detta skäl är det bra att sikta på låg strömningshastighet och nedåt 10 m/s är man generellt ganska säker förutsatt att man inte har skarpa kanter.
Sedan är det förstås så att inte heller denna port mättas totalt förrän runt 30-40 m/s. Antagligen fungerar den hyggligt upp till 20 m/s, men hur som helst är turbulens inget som helst praktiskt problem här. För övrigt kollade jag första sidan i tråden och de första bilderna är principiellt mycket lika denna konstruktion (som dock har en liten baffel på portens insida också).
Magnusjohansson skrev:Har tänkt mer nu![]()
![]()
Och jag nu helt med på vad man menar med 18" i en låda med samma volym som 15" och då stämma av 18" högre. Stämmer man av lådan runt 26Hz. Så kan man eq'a upp mellan 20-26Hz och trots detta ha mer SPL hela frekvensomfånget än en 15" avstämd vid 20Hz. Det kan man säker vinna en hel del SPL på om man gör rätt. Framför allt över 26Hz, där ökar man ju SPL ordentligt jämfört med 15". Så det är nog ingen dum lösning.
Nackdelar med detta blir ett system som måste ha tillgång till mer effekt, och trolig ökad dist på grund av det. Samt att grupplöptider ökar längre upp i frekvens. Ock kanske nått mer som jag inte känner till.
Personligen gillar jag tanken på att passivt bygga in en bra frekvenskurva i lådan. Så det blir vägen jag kommer gå i detta projektet.
DQ-20 skrev:Att köra ekvalisering UNDER fh är fullständigt meningslöst. Lägg fh där du vill ha fu (typ -3-8 dB). Kör eq över. I en 240 l låda får man börja ganska tidigt - över 80 Hz. Fyra 4"- portar få väl anses vara minimum.
/DQ-20
Baffel skrev:Maarten kan du inte kolla Dayton Audio UM18-22 när du ändå är igång?
https://www.daytonaudio.com/product/121 ... m-per-coil
Tidigare 7498 kr nu 4998 kr
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... 8-22-.html
Den kanske kan passa TS?
petersteindl skrev:Det är 4 ms. Om avstämningsfrekvensen är 20 Hz så motsvarar 1 våglängd 50 ms. Det motsvarar ungefär 30 grader i fasvinkel.
petersteindl skrev:.
Praktiskt exempel. Du befinner dig i ena änden av rummet och en annan person befinner sig i andra änden. Du lägger en brakare. Brakarens ljud når den andra personen med ljudets hastighet dock ej brakarens gaspartiklar. Brakarens doft d v s gaspartiklar når den andra personen med diffusion som är betydligt långsammare. Den andra personen kommer vara förberedd. Som gjort för en lab på KTH i akustiklaboratoriet.
Mvh
Peter
Magnusjohansson skrev:petersteindl skrev:Det är 4 ms. Om avstämningsfrekvensen är 20 Hz så motsvarar 1 våglängd 50 ms. Det motsvarar ungefär 30 grader i fasvinkel.
Och den fördröjningen vid så låg frekvens är inget problem. Det måste vara så man skall tolka eller?
petersteindl skrev:Magnusjohansson skrev:petersteindl skrev:Det är 4 ms. Om avstämningsfrekvensen är 20 Hz så motsvarar 1 våglängd 50 ms. Det motsvarar ungefär 30 grader i fasvinkel.
Och den fördröjningen vid så låg frekvens är inget problem. Det måste vara så man skall tolka eller?
Japp. Om röret är 6 meter långt så kan det nog bli problem.
paa skrev:Varför inte bygga 0.1 basen med två motriktade pX-basar, dom har du ju redan?
Magnusjohansson skrev:paa skrev:Varför inte bygga 0.1 basen med två motriktade pX-basar, dom har du ju redan?
Du tänker en sluten låda med motriktade element för att plocka bort vibrationer?
Magnusjohansson skrev:Eftersom många pratar om Dayton och många bygger med dessa så blev jag nyfiken. Och eftersom jag nu bestämt mitt bygge bara skall vara en ren Sub till film så tänkte jag som kanske är bra nog.
Så jag beställde en Dayton UM12-22 förra veckan och fick den i fredags. Om man simulerar den i en basreflex så ser det i mina ögon väldigt bra ut.
Packade upp och började på att mäta. Och jaaaa... vad skall man säga..... element mäter som något helt annat. Nu har jag inte mätdatat här där jag sitter, men jag kommer ihåg ungefär. Extremt låg VAS runt 23L och en QTS på typ 0,97.
Skillnaden är helt enorm mot aviserat. Förutom detta så ser elementet ganska så välbyggt ut.
Därefter lite inkörning i 30minuter för att se om det skulle förändra något. Och det blev kanske aningen bättre. Men vi pratar delar av procent.
Så idag skickas den tillbaks. Jakten efter basbygget fortsätter
Magnusjohansson skrev:juanth skrev:
Här
Ja, jo jag vet.... Vad menar du?
DQ-20 skrev:
Vas är ju en "derived parameter" sådan att Vas=142800*Sd^2/k
Om vi antar att Sd stämmer, så innebär det att upphängningen är styvare än vad som är uppgivet på databladet. Kanske lite brutalare form av "motion" skulle fungera? Vid Fs går det ju väldigt lite effekt in i talspolen om man vill ligga nära xmax. (Vilket jag personligen skulle tycka vara ganska läskigt eftersom de flesta element går sönder om man kör 38 mm p-p).
/DQ-20
juanth skrev:Magnusjohansson skrev:juanth skrev:
Här
Ja, jo jag vet.... Vad menar du?
Jo jag vet att du vet. Jag ville bara lägga ut parametrarna i tråden. För att göra det överskådligt för diskussion
Magnusjohansson skrev:DQ-20 skrev:
Om vi antar att Sd stämmer, så innebär det att upphängningen är styvare än vad som är uppgivet på databladet. Kanske lite brutalare form av "motion" skulle fungera? Vid Fs går det ju väldigt lite effekt in i talspolen om man vill ligga nära xmax. (Vilket jag personligen skulle tycka vara ganska läskigt eftersom de flesta element går sönder om man kör 38 mm p-p).
/DQ-20
Det kan säkert stämma. Den kändes väldigt styv. SD och MMS var det enda som var nära spec.
Tanken slog mig att motionera elementet lite mer seriöst, men bestämde mig för att packa ner och skicka tillbaks. Har mätt upp en del element och har aldrig stött på något som är såhär off.
Och även om det nu går att motionera det till "rätt värden" vad är det som säger att det skall sluta där då?
flygsfors skrev:Om du ändå testat Dayton utan gott resultat, kanske denna?
https://www.hifikit.se/hogtalare/subwoofer/deep-sea.html
Slipper portar och vad dom kan medföra, lite dyr enligt mitt tycke men du hade väl steg redan så det går ju ta bort, bygg lådan själv o det blir ännu billigare o Scan speak brukar väl inte göra dåligt ifrån sig. Har inte själv lyssnat på denna men den är på min lista på vad jag ska bygga framöver.
Baffel skrev:Magnusjohansson skrev:DQ-20 skrev:
/DQ-20
Det kan säkert stämma. Den kändes väldigt styv. SD och MMS var det enda som var nära spec.
Tanken slog mig att motionera elementet lite mer seriöst, men bestämde mig för att packa ner och skicka tillbaks. Har mätt upp en del element och har aldrig stött på något som är såhär off.
Och även om det nu går att motionera det till "rätt värden" vad är det som säger att det skall sluta där då?
Trist, låter som en måndagsexemplar. Hoppas det löser sig bättre med nästa element/ lösning
Magnusjohansson skrev:Och även om det nu går att motionera det till "rätt värden" vad är det som säger att det skall sluta där då?
Magnusjohansson skrev:Ja, jag har ett nytt element på gång hem. Vi får se om den känns bättre. Får se om jag vågar skriva om vad det ärDet är både dyrt och ganska udda. Om det mäter bra samt är tyst och fint så kanske
RolffRojs skrev:Magnusjohansson skrev:Ja, jag har ett nytt element på gång hem. Vi får se om den känns bättre. Får se om jag vågar skriva om vad det ärDet är både dyrt och ganska udda. Om det mäter bra samt är tyst och fint så kanske
Trådtitel + Apollo?
Baffel skrev:Vad kollar du på för några nu då?
Det är nog inte det allra lättaste att hitta någon som passar , men det är väl kul att leta ? Här bara som exempel på hur åsikterna kring ett element kan vara delade :
https://sweden.desertcart.com/products/ ... r-set-of-1
Maarten skrev:Lånar tråden lite och hoppas att TS tycker...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster