Vikten av rätt densitet på dämpmaterial (glasull)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Windride

Vikten av rätt densitet på dämpmaterial (glasull)

Inläggav Windride » 2005-08-05 15:30

Mina nya baslådor håller på att ta form - LTS B1h.

I byggbeskrivningen i MoLt rekommenderar ing Öhman glasull med densitet 35kg/m3. Efter en snabb provvägning av de glasullsskivor som jag införskaffat kan man konstatera att de 14 skivor a 1160x560x70mm har en vikt om ca 9 kg, vilket ger en densitet om ca 15 kg/m3 (för okomprimerade skivor) och det är ju mycket mindre än 35kg/m3.

Jag undrar således: Hur stor betydelse har densiteten på glasullen ?
Går det att kompensera densitetsskillnaden genom att öka mängden dämpmaterial till ca det dubbla ?

Den densitet (35kg/m3) som rekommenderas i MoLt, gäller den för okomprimerade skivor ?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-08-07 21:48

Det låter "lättviktigt" med bara 15 kg/m^3 på isolering du har. Vanlig husioslering ligger oftare något högre i densitet, om jag inte minns fel, ca 25 kg/m^3. Har du kollat vågen mot en spann med 9 l vatten?

Rent generellt, dubbel densitet ger ca fördubblad absorbtion vid en och samma tjocklek och frekvens. Absorbtionen är dock olika för för olika frekvenser. Jag antar att 35 kg/m^3 är framprovat som bäst i det här fallet. Den utökade volymen om ca 2,3 gånger för din glasfiber och samma totalvikt kan eventuellt ställa till något med mot vad som är framprovat.

Isolering som har 35 kg/m^3 ur Ahlsells katalog "Isolering 2005/1 är:
Roxulls lamellmatta (stenull), 4717 0060 (har pappersbaksida) respektive 4718 060 (har aluminiumbaksida), 4x1 m x 60 mm, 587:- /rulle + moms för endera.
Ett annat alternativ som har 33 kg/m^3 är Industrirulle T, 4,5x1 m x 70 mm, artikelnr 4711 1070, 313:-/rulle + moms (har någon förm av "dragförstärkande" folie på ena sidan).

Jag skulle slita bort papperet/aluminiumen om jag använde den i högtalaren eller lägga den dikt mot väggen. Om du köper nytt är nog den med aliuminumfolien smartaste valet. Överskottet kan du använda till absorbenter. Vänder du aluminiumsidan utåt rummet kommer den att reflektera diskant medan absorbtionen av lägre mellanregister och bas radikalt förbättras jämfört med en isolering som är "naken" på båda sidor. Vänder du på absorbenten så stenullssidan kommer utåt rummet kommer diskanten som träffar absorbenten absorberas helt och hållet. -Man kan alltså pröva sig fram vilket som ger bäst resultat i sitt eget rum.

Återgå till DIY-forum