Förvisso kan man ju argumentera för att man bör maximera varje del, för att felen inte ska adderas.
Justering av tonkurvan hanteras enligt många inlägg på senare tid (ffa I-or, börjar blir tjatigt att referera men inläggen håller ju sån hög klass) lämpligen mha eq och utöver detta är det såklart enkelt att höja eller sänka nivån på aktivt driven subbas.
Ev grupplöptidsegenskaper verkar vara hanterbara, se viewtopic.php?f=10&t=71772#p2165682
Så hur stora tonkurveskillnader blir det med några utvalda element med varierande T-S-parametrar? Utifrån några av elementen i denna tråd om distorsion: viewtopic.php?f=3&t=71806 importerade jag snabbt data från http://www.loudspeakerdatabase.com/ till Basta. Alla är basreflex avstämd till 22Hz (vilken såklart kan varieras) och 0% i iso-T.
Elementen är följande ( samt lådvolym i sista bilden):
ScanSpeak 26W-4558T00 (60 liter, fp = 22Hz)
ScanSpeak 26W-4534G00 (110 liter, fp = 22Hz)
ScanSpeak 30W-4558T00 (85 liter, fp = 22Hz)
SB SB23NACS45-8 (80 liter, fp = 22Hz) SB23NACS45-8 (80 liter, fp = 22Hz)
BMS 12S305 (80 liter, fp = 22Hz)
NHT1259 (117 liter, fp = 22Hz) (NHT1259 (117 liter, sluten)
Först ut är alla element i 70 liters låda och MOL är medtaget (port maximerad, ej hänsyn till praktiska inpassning):
Sen har lådvolym justerats något för att kurvorna ska närma sig varandra.
Slutligen har nivåerna normaliserats och en gul kurva för LTS-basen med NHT1259 i 117 liters sluten låda medtagits som en referens, se inlägg här: viewtopic.php?f=3&t=70896&start=30#p2129849
Uppskalad och med LP-filter 4-ordn, samt med L26ROY medtaget:
Som synes är det enkelt att utan någon större optimering (ett par minuters justering av lådvolym) att hamna inom 1-2db i skillnad mellan 20-100Hz (BMS 12s305 och NHT1259 exkluderade).
Så vilka slutsatser bör man dra? Är ljudtrycksförmåga och distorsion i många fall de avgörande egenskaperna?
Om svaret är ja, så bör väl tröskeln till att simulera egna subbaslådor vara riktigt låg och fokus bör ligga på att välja lämpliga element map distorsion och ljudtrycksförmåga och sen fila med nivåer, delning, utformning av porten och ev eq? Är det något som saknas i resonemanget? Möjligen det tidigare nämnda; att man bör om möjligt minimera felen i varje steg, men då samtidigt också väga betydelsen.
Kraven på effekt varierar förstås, där spänningen är varierad med ca faktor två för normalisering ovan.
Eventuell kompression är berörd i andra trådar, se svar av I-or.
Distorsion för flera av elementen (från dist-tråden; viewtopic.php?f=3&t=71806 :
Nu skapade jag denna tråd fast den riktigt intressanta tråden egentligen rör det betydligt svårare området delning och spridning från basen och uppåt (+200Hz).
EDIT 2021-04-03: Har lagt lite mer tid än ovan supersnabba utkast för att testa att variera avstämning och area på porten för att inte låta porten bli en (alltför) begränsande faktor. Jag har även testat att se hur de går att få in i en låda. Här är har jag utgått från den gamla Isidor-tråden om max 20m/s flödeshastighet i en slitsport och har lagt dubbla portdiameter som avstånd till tvärgående vägg (rätt avstånd kräver djupare kunskap eller erfarenhet om flöden än jag har så valet är en gissning). Jag ha även varit nödsakad till att öka höjden på slitsporten för att inte bredden på port och låda ska bli alltför stor. Var gränsen går vet nog bara I-or...?
Som synes blir det platta lådor och en möjlighet vore kanske att lägga en tunn aluminiumplåt för att skikta porten (och uppnå större flödesresistans och mindre turbulens, se Isidor-tråden) och därmed minska porthöjd men även minska lådbredd. Då kan man öka höjden på lådan, dvs inte fullt så platta och breda lådor. Långa lådor blir svårt att undvika om man inte vill strypa porten alltför mycket eller undvika använda stora lådor (vilka i sin tur kräver element med väsentligt andra T-S parametrar eller väsentligt mindre ljudtryckskapacitet, t ex såsom 26w-4534 uppvisar).
Såhär blir resultatet:
Så här blir lådorna:
Om man istället extrapolerar porten i Soff-suben (som är mindre än vad Basta anger @20m/s), så blir både port och lådor väsentligt annorlunda:
Vilken variant man väljer handlar om i vilken grad man tror att Soff-suben har optimal port (att I-or vet vad han gör bör stå klart för alla men det kan ju ha funnits någon kompromiss avseende avvägningar?). Förmodligen kommer man nog långt med en liknande dimensionering som andra exemplet ovan. En fördel med den senare varianten är såklart att porten enklare får plats samt att man kan ha större avstånd till motstående vägg för att låta porten få "andas fritt".
Not: Att de minst kapabla elementen ändå blir långa och smala, beror bara på att jag låtit portlängd och bredd vara dimensionerande. Här finns stora möjligheter att variera måtten.
Med det mest kapabla elementet som referens, skalades övriga element upp avseende antal (ej heltal) och pris samt lådvolym skalades upp likaså.
Här är en enkel sortering på kostnad och lådvolym för att uppnå min 109db mellan 20-80hz, samt medel distorsion 20-100hz per element (har inte sett jämförbara mätningar på tre av elementen).
OBS: Dayton-elementet är push-pull-kopplad i Soffbasen varför den dominerande andratonen släcks ut i den implementationen.
I vilken grad ovan avväganden är goda kan man gärna ha synpunkter på.
Man kan ju även fundera på i vilken grad många konstruktioner beaktar portutformning, som verkar vara det svåra och kritiska avseende subbasar. Övriga moment verkar vara relativt enkla. Eller hur?