Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Visaton FRS 8 är superfina, har byggt lite smått och gott med dem. Gillar dem skarpt.
Visaton B80 skall tydligen vara kanonelement de ochså, och några snäpp bättre än FRS 8, men de har jag inte hört.
Glebster skrev:Tack. Den tråden hittade jag inte vid tidigare botaniserande.
Glebster skrev:Calleberg skrev:Visaton FRS 8 är superfina, har byggt lite smått och gott med dem. Gillar dem skarpt.
Visaton B80 skall tydligen vara kanonelement de ochså, och några snäpp bättre än FRS 8, men de har jag inte hört.
Tack. Talar något emot att gå upp till fyrarummare i respektive serie?
Glebster skrev:Överväger att bygga enkla surroundhögtalare i stil med Inos A1 dvs innehållandes endast 1st lämpligt bredbandselement. Väggnära placering (rentav inbyggda i väggen) och möjlighet att parallellkoppla åtminstone två stycken per kanal (alltså minst åtta ohm). Ska delas mot basmoduler.
Förutom effekttålighet, impedans och frekvensomfång vet jag inte vilka parametrar som är av intresse. Utgår från att spridningsegenskaperna spelar en viktig roll men är osäker på vad som är bra eller dåligt. Fyra tum verkar vara en lämplig storlek - "tillräcklig" effekttålighet och rullar inte av för tidigt.
Någon som kan rekommendera lämpligt element?
Hittade detta, kan det vara nåt?
https://www.parts-express.com/Dayton-Au ... gQEALw_wcB
Har även noterat att Inos A1 är vinklade lätt uppåt, varför?
(...och nej, vill inte köpa A1...)
Baffel skrev: Obs 16 Ohm på 3FE22.
.
Calleberg skrev:Baffel skrev: Obs 16 Ohm på 3FE22.
.
Stämmer inte. Finns både som 8 & 4 Ohm. Har ett par 4 Ohmare hemma.
Calleberg skrev:Visaton FRS 8 är superfina, har byggt lite smått och gott med dem. Gillar dem skarpt.
Maarten skrev:Kolla disten: viewtopic.php?f=3&t=71806#p2167453
Valet är väl ganska enkelt med hänsyn till kostnad?
Maarten skrev:Uppåtvinkling kan ha att göra med nyttjande av takreflexer för "diffusering" och minska direktljud?
Glebster skrev:Maarten skrev:Kolla disten: viewtopic.php?f=3&t=71806#p2167453
Valet är väl ganska enkelt med hänsyn till kostnad?
Antar du avser Scanspeakelementet vara vinnare, eller??
Calleberg skrev:Har för att det framgår av Visatons egen hemsida.![]()
Annars kolla på dibirama...
Glebster skrev:Maarten skrev:Uppåtvinkling kan ha att göra med nyttjande av takreflexer för "diffusering" och minska direktljud?
Så tänker jag med.
Baffel skrev:
Kanske vore något för dig Glebster? Några OA 5 lådor för några hundringar dyker ju upp till som tätt.
Bild OA 5. OM du Glebster får plats med ett par sådana dvs.
Calleberg skrev:Nope
Glebster skrev:Efter en del övervägande har valet fallit på Peerless/Tymphany TC9FD18-08.
Det verkar dock som att elementet i fråga numer bara finns i 8 ohmsversion. Att koppla två parallellt bör inte utgöra något problem men fixar en "normal" receiver tre stycken parallelt = 2,67 ohm? Om inte, kan man medelst motstånd öka impedansen på lämpligt sätt?
Glebster skrev:Efter en del övervägande har valet fallit på Peerless/Tymphany TC9FD18-08.
Det verkar dock som att elementet i fråga numer bara finns i 8 ohmsversion. Att koppla två parallellt bör inte utgöra något problem men fixar en "normal" receiver tre stycken parallelt = 2,67 ohm? Om inte, kan man medelst motstånd öka impedansen på lämpligt sätt?
Glebster skrev:Se där ja, så kan man också koppla.![]()
Kalejdokom skrev:Glebster skrev:Se där ja, så kan man också koppla.![]()
Nej, det kan man inte om man vill ha samma ljudnivå från alla element. Båda de där kopplingarna ger olika ljudnivå från elementen.
Glebster skrev:Kalejdokom skrev:Glebster skrev:Se där ja, så kan man också koppla.![]()
Nej, det kan man inte om man vill ha samma ljudnivå från alla element. Båda de där kopplingarna ger olika ljudnivå från elementen.
Det var det jag menade men ironin nådde inte fram... Det mesta lutar nu mot fyra element per kanal vilket tillåter serie-parallelkoppling.
Angående högtalargaller verkar hålplåt vara vägen framåt. Finns även hålplåt med asymetriska (långsträckta) hål som man skulle kunna leka med för att reducera spridningen i höjdled och öka densamma i längsled.
Glebster skrev:Gjorde ett litet ryck med surrounderna som ska byggas in då det snart vankas spårning och hålsågning av väggar...
q77 skrev:Vad fick du tag på för högtalargaller? Det där ser ut som något som skulle passa mig.
Johan_Lindroos skrev:Glebster skrev:Gjorde ett litet ryck med surrounderna som ska byggas in då det snart vankas spårning och hålsågning av väggar...
Den trattliknande grunkan framför elementet påverkar frekvensgången. Om du sedan störs eller inte av det är upp till dig själv förstås.
I-or skrev:Speciellt påverkas frekvensgången av den kavitet som bildas i kombination med hålplåten. Glebster förstår dock att ekvalisera (hoppas jag).
Kraniet skrev:Fullregister EQ i surroundmaskinen gör underverk för surroundljudet
Glebster skrev:Kraniet skrev:Fullregister EQ i surroundmaskinen gör underverk för surroundljudet
Medels AVR eller separat PEQ, tänker du?
Glebster skrev:Precis så jag tänkte göra. Återstår att se vad en Denon AVR 1912 klarar av att justera.
Hur gör du för att bara använda Audessey för surround men inte frontar?
kneten skrev:Audessey-appen, är inte den bara för de senare versionerna av Denons AVR:s?
Maarten skrev:Du får ett glatt tillrop här också. Lätt att bli lat och bara läsa.
Ser fram emot intryck då elementen är prisvärda och bra.
steveo1234 skrev:Snygg lösning! Hoppas den låter bra när den är klar.
Almen skrev:Ja, imponerande!
RMA skrev:Har du funderat på kompensationsfilter för frekvensgången? Jag har likadana och vore också intresserad.
Har väldigt små lådor så jag tänker mig filtren vid slutstegs utgången.
Har för mig att Jonasp visade intresse att hjälpa till om han fick låna ett element, eller kommer jag ihåg fel Jonasp?
Maarten skrev:Du kan ta kompfilter från MUPPS men ändra värden för 8 ohm.
Sen ett par varningens ord: Se till att förstärka väggen med I-balkar, armeringsjärn och betong och förankra väggarna i berggrunden. Man ska inte leka med sådana här högpotenta grejer.
Maarten skrev:Du kan ta kompfilter från MUPPS men ändra värden för 8 ohm.
Sen ett par varningens ord: Se till att förstärka väggen med I-balkar, armeringsjärn och betong och förankra väggarna i berggrunden. Man ska inte leka med sådana här högpotenta grejer.
Calleberg skrev:Maarten skrev:Du kan ta kompfilter från MUPPS men ändra värden för 8 ohm.
Ja absolut de där väggarna är säkert inte mer än 30cm tjocka.![]()
Calleberg skrev:Säg mig, när du bränner ett element, hur har du då tänkt att du skall byta dem?
(Sista meningen läses med fördel som Bagheera i djungelboken)
sammel skrev:Snyggt Glebster
Maarten skrev:Du får ett glatt tillrop här också. Lätt att bli lat och bara läsa.
Glebster skrev:Maarten skrev:Du får ett glatt tillrop här också. Lätt att bli lat och bara läsa.
Har nu lyssnat en del på högtalarna och mediokra förhållanden till trots (betonggolv och putsade väggar utan en tygbit i sikte) är jag väldigt imponerad! Klart, tydligt och vad jag upplever som neutralt. Lite småkul att lyssna på 4+4 i stereo. Kan inte annat än rekommendera elementen.
RMA skrev:Maarten skrev:Du kan ta kompfilter från MUPPS men ändra värden för 8 ohm.
...
Är frekvensgången så pass lik i dom båda varianterna? Hur räknar man ut detta?
Belker skrev:Snyggt!
Calleberg skrev:Ser ut som ett gott hantverk och en föredömligt diskret installation, speciellt eftersom man distraheras av de Svarta fyrkantiga blobbarna...
Glebster skrev:Liten kort uppdatering av hur det låter kanske är på sin plats.
Jag har aldrig haft mer än två källor som bakkanal tidigare men med fyra element på var sida låter det helt förträffligt i jämförelse. Med det menar jag att inget sticker ut och man kan inte identifiera var ljudet kommer från, utan surroundeffekten finns där bara helt naturligt. Min rudimentära lösning med ett billigt men välpresterande element är sannolikt helt tillräckligt för 99% av alla som vill köra surround, enligt mig. Om inte designen satt käppar i hjulet hade jag sannolikt monterat elementen helt plant med väggen (utan "tratt" som i mitt fall) och därmed fått bättre spridning men med det sagt; jag sitter nöjd, för att citera en känd forumprofil.
Förnärvarande kör jag surroundkanalerna som "small" och utan subwoofer. Om några veckor (läs månader) är förhoppningsvis baslösning på plats. Har ju lovat Schmutziger att vara klar till jul (we´ll be back till x-mas...).
Glebster skrev:Liten kort uppdatering av hur det låter kanske är på sin plats.
Jag har aldrig haft mer än två källor som bakkanal tidigare men med fyra element på var sida låter det helt förträffligt i jämförelse. Med det menar jag att inget sticker ut och man kan inte identifiera var ljudet kommer från, utan surroundeffekten finns där bara helt naturligt. Min rudimentära lösning med ett billigt men välpresterande element är sannolikt helt tillräckligt för 99% av alla som vill köra surround, enligt mig. Om inte designen satt käppar i hjulet hade jag sannolikt monterat elementen helt plant med väggen (utan "tratt" som i mitt fall) och därmed fått bättre spridning men med det sagt; jag sitter nöjd, för att citera en känd forumprofil.
Förnärvarande kör jag surroundkanalerna som "small" och utan subwoofer. Om några veckor (läs månader) är förhoppningsvis baslösning på plats. Har ju lovat Schmutziger att vara klar till jul (we´ll be back till x-mas...).
Maarten skrev:Glebster skrev:Liten kort uppdatering av hur det låter kanske är på sin plats.
Som sagt, kul att läsa, och bra att få lite intryck på vad som sett ut att vara både en rimlig,prisvärd och balanserad lösning! Elementen har ju riktigt rak frekvensgång i halvsfär så de lämpar sig väl för väggmontering. Och har dessutom ovanligt låg distorsion, i synnerhet för att vara så små och billiga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 242 gäster