Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Numer är spridningen oftast ganska liten för hyggliga element och dessutom matchar många tillverkare elementen mellan paren. Eftersom det här handlar om bredbandselement, vilka utan undantag uppvisar en mycket ojämn frekvensgång, skulle jag gissa att du snarare uppskattar just den färgningen.
I-or skrev:Numer är spridningen oftast ganska liten för hyggliga element och dessutom matchar många tillverkare elementen mellan paren. Eftersom det här handlar om bredbandselement, vilka utan undantag uppvisar en mycket ojämn frekvensgång, skulle jag gissa att du snarare uppskattar just den färgningen.
RogerGustavsson skrev:Fasvridning får man väl även när frekvensgången inte är rak? Det där är I-ors område... Är det punktformighet du menar när du beskriver ljudbilden som exakt?
tordnilsson skrev:Är det detta element ?
https://www.soundimports.eu/en/markaudi ... r-10p.html
Databladet visar en förvånande "jämn" frekvenskurva för att vara ett sk bredbandselement.
LeifB skrev:RogerGustavsson skrev:Fasvridning får man väl även när frekvensgången inte är rak? Det där är I-ors område... Är det punktformighet du menar när du beskriver ljudbilden som exakt?
Delvis. Är som artisten som sjunger har en storlek på munnen som i verkligheten. Brer inte ut sig som många hörgtalare har en förmåga att göra.
Har varit på många mässor men har inte hört något liknande.
LeifB skrev:tordnilsson skrev:Är det detta element ?
https://www.soundimports.eu/en/markaudi ... r-10p.html
Databladet visar en förvånande "jämn" frekvenskurva för att vara ett sk bredbandselement.
Nej det heter Alpair 10 Maop.
De du har hittat är inte matchade.
Maarten skrev:Min gissning är att upplevelsen som TS beskriver är att man slipper lobing-problemen med bredbandare och koaxialer.
LeifB skrev:De du har hittat är inte matchade.
I-or skrev:...Varför TS föredrar just dessa högtalare beror sannolikt på en kombination av frekvensgång och spridning som är optimal i hans uppställning och enligt hans preferenser.
RogerGustavsson skrev:Fasvridning får man väl även när frekvensgången inte är rak? Det där är I-ors område... Är det punktformighet du menar när du beskriver ljudbilden som exakt?
Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Betraktar man ett typiskt bredandselement med svårartade uppbrytningar och mentalt föreställer sig ett s-plan skulle man se så många poler och nollställen att...
Morgan skrev:Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Betraktar man ett typiskt bredandselement med svårartade uppbrytningar och mentalt föreställer sig ett s-plan skulle man se så många poler och nollställen att...
Ja, det ser man ju direkt mentalt genom att bara snabbt överslagsberäkna så här: https://imgur.com/uxh9DLY
LeifB skrev:Titta på elementets egenskaper.
Konen behandlas i 10 steg för att undvika uppbrytningar.
Calleberg skrev:Hittar inget sådan element
Däremot hittar jag MAOP 10.2
https://www.soundimports.eu/en/markaudi ... white.html
Ytbebandlingen verkar påminna om den SB acoustics har på sina väljudande CAC element.
En sak bara, finns inte en chans i H-vete att man "undviker" konuppbrytningar, speciellt inte i bredbandare som måste ha lätta och därmed tunna koner. Däremot kan man minimera effekterna av dessa.
Impedanskurvorna för alpair elementen i den här storleken indikerar att något sådant sker vid ca 1-2 kHz.
Lite distorsionsmätningar vore kul att se, eftersom det visar hur bra de lyckats hantera konuppbryningen.
Morgan skrev:LeifB skrev:Titta på elementets egenskaper.
Konen behandlas i 10 steg för att undvika uppbrytningar.
Jag laddade ner deras PDF om elementet och fastnade för den här bilden av frekvensgången:
https://imgur.com/i5Du8Tr
De hade satt Y-skalan till 110dB, så jag justerade den till rimligare 50dB så att man kan se detaljer bättre. Tycker du det ser ut som att de lyckats förhindra uppbrytningar väl?
Jag är övertygad om att du helt ärligt tycker att det låter fantastiskt, men jag själv brukar höra ganska tydligt om ljudet faller så snabbt över 12kHz. Det vet jag för att jag länge har kört med bredbandselement i bilstereon som fallit just vid 12K. Det låter trattigt och diskantfattigt, men samtidigt snällt för öronen när man lyssnar på radio och slipper skarpa s-ljud. Jag behöver återgivning upp till 16kHz åtminstone för att inte märka att diskanten saknas. När jag var 15 år hörde jag 19kHz, och jag är övertygad om att det raskt kommer gå utför med hörseln inom de närmsta decennierna. Men jag märkte alltså stor skillnad när jag monterade diskanter i bilen nyligen för att komplettera mina bredbandselement.
Calleberg skrev:Här har vi "rätt FR data:
(från Toute le...)
Den där "imgur" bilden verkar visa något annat.
Inte SÅ tokigt, lite hängmattemys, men säkert mätt IB så med smal baffel blir det lite mindre mys.
LeifB skrev:Konen behandlas i 10 steg...
Calleberg skrev:LeifB skrev:Konen behandlas i 10 steg...
...Tror jag du missufattat helt, det verkar som ytbehandlingen gör konen 10 ggr dyrare däremot.
LeifB skrev:Vad bra att du uppmärksammade det.
Lite intresse finns.
Många som bara skriver utan att de kollar.
goat76 skrev:LeifB skrev:Vad bra att du uppmärksammade det.
Lite intresse finns.
Många som bara skriver utan att de kollar.
Vilket även du själv uppenbarligen gjorde dig skyldig till.![]()
Är det förresten någon här som vet hur nogranna diverse tillverkare av färdigbyggda högtalare brukar vara med hur de individuella högtalarelementen mäter sinsemellen, i högtalarparen?
LeifB skrev:goat76 skrev:LeifB skrev:Vad bra att du uppmärksammade det.
Lite intresse finns.
Många som bara skriver utan att de kollar.
Vilket även du själv uppenbarligen gjorde dig skyldig till.![]()
Är det förresten någon här som vet hur nogranna diverse tillverkare av färdigbyggda högtalare brukar vara med hur de individuella högtalarelementen mäter sinsemellen, i högtalarparen?
Jag gjorde det med vilje.
Gissar att få kan mätta upp sina högtalare.
Finns säkert undantag. Finns ju några som har den utrustning som krävs. Jag tror att det finns få högtalare
som är matchade med 0.5% avvikelse.
Man hoppas att tillverkarna använder matchade element.
Men jag är inte säker. Vilka priser rör vi då oss på?
Att matcha element tar tid..
Men bra fråga. Hoppas du får svar på detta som jag har förstått är väldigt viktigt för upplevelsen.
Morgan skrev:Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Betraktar man ett typiskt bredandselement med svårartade uppbrytningar och mentalt föreställer sig ett s-plan skulle man se så många poler och nollställen att...
Ja, det ser man ju direkt mentalt genom att bara snabbt överslagsberäkna så här: https://imgur.com/uxh9DLY
LeifB skrev:Gissar att få kan mätta upp sina högtalare som amatör.
Finns säkert undantag. Finns ju några som har den utrustning som krävs.
Jag tror att det finns få högtalare
som är matchade med 0.5% avvikelse.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Gissar att få kan mätta upp sina högtalare som amatör.
Finns säkert undantag. Finns ju några som har den utrustning som krävs.
Jag tror att det finns få högtalare
som är matchade med 0.5% avvikelse.
Märklig storhet om 0.5%. Vad menar de då?
LeifB skrev:Verkningsgraden ligger på ca 88.
I-or skrev:Nej, det är inte 5 procent (ca 0,4 dB) utan 5 promille (ca 0,04 dB) som har hävdats.
Morello skrev:1% motsvarar 0,09 dB, vilket är rena fantasierna i kontexten högtalare.
LeifB skrev::lol:I-or skrev:Nej, det är inte 5 procent (ca 0,4 dB) utan 5 promille (ca 0,04 dB) som har hävdats.
Om avvikelsen var 1% högst.
Då räknar jag snabbt till 0.9db när jag spelar 90db.
Vet inte vad du får dina siffror från.
LeifB skrev:Morello skrev:1% motsvarar 0,09 dB, vilket är rena fantasierna i kontexten högtalare.
Ja om du spelar 9db
LeifB skrev:Johan_Lindroos skrev:LeifB, du räknar på felaktigt sätt.
Mark Fenlon säger att elementen har max 0.5% avvikelse.
Morello skrev:LeifB skrev:Morello skrev:1% motsvarar 0,09 dB, vilket är rena fantasierna i kontexten högtalare.
Ja om du spelar 9db
Nej. 20*log(1,01)=0,09 dB.
Johan_Lindroos skrev:LeifB skrev:Johan_Lindroos skrev:LeifB, du räknar på felaktigt sätt.
Mark Fenlon säger att elementen har max 0.5% avvikelse.
Nu svarade du på något helt annat.
Johan_Lindroos skrev:LeifB skrev:Johan_Lindroos skrev:LeifB, du räknar på felaktigt sätt.
Mark Fenlon säger att elementen har max 0.5% avvikelse.
Nu svarade du på något helt annat.
Johan_Lindroos skrev:Johan_Lindroos skrev:LeifB skrev:
Mark Fenlon säger att elementen har max 0.5% avvikelse.
Nu svarade du på något helt annat.
Men jag kan hjälpa dig med faktagranskningen, för enligt https://www.soundimports.eu/en/markaudi ... white.html står det faktiskt att elementen ligger inom 0,5 % tolerans.
"After construction, each driver is individually measured in the anechoic chamber at the Markaudio factory and pair matched based on that data to within, 0.5% tolerance. Each pair is supplied with individual electrical and acoustic measurements."
Givetvis är den stipulerade toleransen felaktig. I och med att det antyds mätning i totalabsorberande rum får man anta att det är frekvensgången som avses. Eftersom elementet är ett bredbandselement så är det fysikaliskt omöjligt att uppnå smalbandigt uppmätt tolerans inom 0,5 %. Även om man skulle mäta med tersband eller oktavband är det orimligt. Om man istället antar att det handlar om ett skrivfel så är min bedömning att det handlar om +/-0,5 dB och då uppmätt med en lite mer bredbandig metod, t.ex. ters- eller oktavband. Det kan vara tänkbart att kunna uppnå, om man selekterar kraftigt och samtidigt har lite tur.
LeifB skrev:Johan_Lindroos skrev:Johan_Lindroos skrev:
Nu svarade du på något helt annat.
Men jag kan hjälpa dig med faktagranskningen, för enligt https://www.soundimports.eu/en/markaudi ... white.html står det faktiskt att elementen ligger inom 0,5 % tolerans.
"After construction, each driver is individually measured in the anechoic chamber at the Markaudio factory and pair matched based on that data to within, 0.5% tolerance. Each pair is supplied with individual electrical and acoustic measurements."
Givetvis är den stipulerade toleransen felaktig. I och med att det antyds mätning i totalabsorberande rum får man anta att det är frekvensgången som avses. Eftersom elementet är ett bredbandselement så är det fysikaliskt omöjligt att uppnå smalbandigt uppmätt tolerans inom 0,5 %. Även om man skulle mäta med tersband eller oktavband är det orimligt. Om man istället antar att det handlar om ett skrivfel så är min bedömning att det handlar om +/-0,5 dB och då uppmätt med en lite mer bredbandig metod, t.ex. ters- eller oktavband. Det kan vara tänkbart att kunna uppnå, om man selekterar kraftigt och samtidigt har lite tur.
Så här står det på Mark Audio sida.
After construction, each driver is individually measured in the anechoic chamber at the Markaudio factory and pair matched based on that data to within, 0.5% tolerance. Each pair is supplied with individual electrical and acoustic measurements.
LeifB skrev:Det var samma text på hemsidan.
Det var inga db utan %
Calleberg skrev:LeifB skrev:Det var samma text på hemsidan.
Det var inga db utan %
Ja den rimligaste förklaringen är väl att du och Markaudio's marknadsavdelning räknar på samma sätt.![]()
0.044 dB som en skillnad om 0,5% utgör i nivåskillnad
uttryckt i just dB (baserat på spänningskänsligheten 88dB) är däremot med stor sannolikhet mindre än felmarginalen vid mätningen och därför HELT orimligt.
LeifB skrev:Det var samma text på hemsidan.
Det var inga db utan %
Johan_Lindroos skrev:LeifB skrev:Det var samma text på hemsidan.
Det var inga db utan %
Alltså...
1) Du håller på och ändrar i dina egna inlägg i efterhand efter att jag redan hade citerat dig. Snälla, gör inte det!
2) Nej just det, det var inga decibel, det var i procent som det stod i länken jag citerade ifrån. Vad är det du vill säga som jag inte redan har sagt/skrivit? Hade jag något fel eller vad? Vill du rätta det jag har skrivit?
RogerGustavsson skrev:Den praktiska gränsen för vad som kan mätas är väl mindre än de där 0.044 dB? Hur mycket fel ger en förskjutning eller vinkling av positionen om 1-2 mm i förhållande till mätmikrofonen? Hur blir det sedan i praktiken i lyssningsrummet där man nås inte bara av direktljudet från lyssningsaxeln?
I-or skrev:För övrigt är det en myt både att de sammanhållna källegenskaperna för koaxialelement och bredbandselement medför en högre noggrannhet i ljudsceneriet. Avsaknaden av delningsfilter ger inga fördelar här eftersom fasgången saknar betydelse och den konventionella vertikala placeringen av elementen är inte problematisk eftersom öronen är orienterade i horisontalplanet.
LeifB skrev:Har fått svar nu.
0.5% var toleransen på Fs mellan de uppmätta
elementen. Så lätt var det.
På mina uppmätta element är Fs 43.53 och 43.70.
Kraniet skrev:Seas senaste element säljs tex i par
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 3-par.html
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 1-par.html
Hiquphon har alltid sålt sina diskanter i matchade par
https://www.hiquphon.dk/
Ganska säker jag sett andra element också. Men kommer inte på nu vilka det va.
LeifB skrev:Fick detta svaret från Mark Audio:
Dear Leif,
Each MAOP drivers are tested and paired in our factory , so that the performance are very close to each other.
Thanks and regards
Thomas
Maarten skrev:Herregud, fs, vilken höna av en fjäder! Du fick igång många här i varje fall.
Hursomhelst, ett intressant sidospår kan ju vara detta med lobing. I-or, tidigare i tråden skrev du att,I-or skrev:För övrigt är det en myt både att de sammanhållna källegenskaperna för koaxialelement och bredbandselement medför en högre noggrannhet i ljudsceneriet. Avsaknaden av delningsfilter ger inga fördelar här eftersom fasgången saknar betydelse och den konventionella vertikala placeringen av elementen är inte problematisk eftersom öronen är orienterade i horisontalplanet.
Men det blir väl färgningar, så länge man inte lycka cancellera ut lobingen via summering från olika riktningar på något psykoakustiskt smart vis? Min gissning är att många tillverkare löser detta olika bra och att det bidrar till olika färgningar.
Och om detta antagande stämmer, var går gränsen för möjligheten att cancellera ut lobingen? (Tid och riktning). Misstänker iofs att det landar i liknande argument som du brukar framföra avseende ekvalisering.
tordnilsson skrev:LeifB skrev:Fick detta svaret från Mark Audio:
Dear Leif,
Each MAOP drivers are tested and paired in our factory , so that the performance are very close to each other.
Thanks and regards
Thomas
Det som är intressant är ju vad " very close to each other" innebär... very close kan ju vara olika beroende på vem man frågar !
Morello skrev:Äldre Carlsson-burkar torde väl också ha en ganska kraftig vinkel(uppåt) för huvudloben.
LeifB skrev:
Jag håller med dig.
Jag vet inte mer än att jag kan säga att mina element Alpair 10Maop verkar vara väldigt bra.
Som sagt har jag inte hört några andra som är så balanserade och matchade.
Har scanspeak seas visaton. De är hästlängder ifrån dessa. Otur.. Kanske. Har skickat en fråga till Scanspeak om de tänker börja sälja matchade par.
I-or skrev:Morello skrev:Äldre Carlsson-burkar torde väl också ha en ganska kraftig vinkel(uppåt) för huvudloben.
Ja, men elementarrangemangen är mycket komplexa och jag vågar inte uttala mig om hur utstrålningsmönstren ser ut i detalj. Jag växte upp med dessa och man kan tyvärr knappast påstå att de låter bra, ledsen alla Carlsson-älskare. För de modernare konstruktionerna är loben riktad snett ut i rummet, vilket fungerar betydligt bättre.
I-or skrev:Ja, så kan det vara. De äldre Carlsson-högtalare som jag refererade till var framförallt modellen OA-5, men även OA-14, som båda såldes efter stereons intåg.
I-or skrev: Jag växte upp med dessa och man kan tyvärr knappast påstå att de låter bra, ledsen alla Carlsson-älskare. För de modernare konstruktionerna är loben riktad snett ut i rummet, vilket fungerar betydligt bättre.
Morello skrev:Det var som sören - jag växte upp med Heathkit-högtalare - mamma monterade en och pappa den andra; jämställt redan 1969.
RogerGustavsson skrev:Nu är väl Morello född efter den monteringen och då antar jag att "matchningen" fungerade.
I-or skrev:Maarten skrev:Herregud, fs, vilken höna av en fjäder! Du fick igång många här i varje fall.
Hursomhelst, ett intressant sidospår kan ju vara detta med lobing. I-or, tidigare i tråden skrev du att,I-or skrev:För övrigt är det en myt både att de sammanhållna källegenskaperna för koaxialelement och bredbandselement medför en högre noggrannhet i ljudsceneriet. Avsaknaden av delningsfilter ger inga fördelar här eftersom fasgången saknar betydelse och den konventionella vertikala placeringen av elementen är inte problematisk eftersom öronen är orienterade i horisontalplanet.
Men det blir väl färgningar, så länge man inte lycka cancellera ut lobingen via summering från olika riktningar på något psykoakustiskt smart vis? Min gissning är att många tillverkare löser detta olika bra och att det bidrar till olika färgningar.
Och om detta antagande stämmer, var går gränsen för möjligheten att cancellera ut lobingen? (Tid och riktning). Misstänker iofs att det landar i liknande argument som du brukar framföra avseende ekvalisering.
Vertikala reflektioner kan påverka klangbalansen, men har i normalfallet en liten inverkan på ljudsceneriet, vilket var vad min kommentar gällde (i vissa fall kan man dock notera en aningen större höjd på detsamma för en konventionell konstruktion med en huvudstrålningslob som är riktad något uppåt). Detta är en effekt av att öronen är orienterade horisontellt, varför hörseln har svårt att skilja dessa reflektioner från direktljudet. Om man som i Atmos-högtalare medvetet riktar huvudstrålningsloben mot taket kan man uppnå tydlig påverkan på ljudsceneriet, men detta är förstås mycket ovanligt för stereohögtalare (det finns säkert någon gökkonstruktion utförd av någon till högtalarkonstruktör konverterad kontrafagottist som fungerar på detta sätt och som har erhållit strålande recensioner någonstans).
Maarten skrev:Jag hade en långsökt tanke om att det var frånvaron av sådana färgningar som TS uppskattade, men det ter sig långsökt utifrån TS beskrivningar samt att bredbandselementen ofta har ojämn frekvensgång/spridning och därmed bör bidra till färgningar (utöver distorsion), dock väl av annan art än färgningar pga lobing antar jag?
Maarten skrev:I-or skrev:Maarten skrev:Herregud, fs, vilken höna av en fjäder! Du fick igång många här i varje fall.
Hursomhelst, ett intressant sidospår kan ju vara detta med lobing. I-or, tidigare i tråden skrev du att,
Men det blir väl färgningar, så länge man inte lycka cancellera ut lobingen via summering från olika riktningar på något psykoakustiskt smart vis? Min gissning är att många tillverkare löser detta olika bra och att det bidrar till olika färgningar.
Och om detta antagande stämmer, var går gränsen för möjligheten att cancellera ut lobingen? (Tid och riktning). Misstänker iofs att det landar i liknande argument som du brukar framföra avseende ekvalisering.
Vertikala reflektioner kan påverka klangbalansen, men har i normalfallet en liten inverkan på ljudsceneriet, vilket var vad min kommentar gällde (i vissa fall kan man dock notera en aningen större höjd på detsamma för en konventionell konstruktion med en huvudstrålningslob som är riktad något uppåt). Detta är en effekt av att öronen är orienterade horisontellt, varför hörseln har svårt att skilja dessa reflektioner från direktljudet. Om man som i Atmos-högtalare medvetet riktar huvudstrålningsloben mot taket kan man uppnå tydlig påverkan på ljudsceneriet, men detta är förstås mycket ovanligt för stereohögtalare (det finns säkert någon gökkonstruktion utförd av någon till högtalarkonstruktör konverterad kontrafagottist som fungerar på detta sätt och som har erhållit strålande recensioner någonstans).
OK, tack! Jag förstår att jag blandar in färgningar pga lobing i en tråd som handlar om ljudsceneri. Jag hade en långsökt tanke om att det var frånvaron av sådana färgningar som TS uppskattade, men det ter sig långsökt utifrån TS beskrivningar samt att bredbandselementen ofta har ojämn frekvensgång/spridning och därmed bör bidra till färgningar (utöver distorsion), dock väl av annan art än färgningar pga lobing antar jag?
Skälet till att jag blandade in färgningar pga lobing är att jag tycker att det är ett relativt odisktuterat område på Faktiskt, varför jag är nyfiken på om du har något att säga om detta? Alla flervägshögtalare för ju hantera detta på något vis och jag tänker mig att det finns olika avvägningar här? (Tänk reflexer från tak, golv, väggar etc)
Ps. kollade upp "kontrafagottist" men hittade bara vanliga fagotter :-.
I-or skrev:Ja, det finns en hel del angående vertikala reflektioner, speciellt den första takreflektionen, som inte har diskuterats särskilt mycket på detta forum. Detta bör dock avhandlas i en egen tråd.
Froggy skrev:I-or skrev:Ja, det finns en hel del angående vertikala reflektioner, speciellt den första takreflektionen, som inte har diskuterats särskilt mycket på detta forum. Detta bör dock avhandlas i en egen tråd.
Den första sidoreflexen rekommenderas ju ofta att absorbera. Hur är det med den första takreflexen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster