Moderator: Redaktörer
Bwpeter skrev:Tack alla.
Calleberg: ser att du tipsa om vad jag ser är en 18” har du tips på bra tior i stället ? Tänkte ha dubbla 10:or
Lutar åt att lådorna kanske blir lite mindre 120-140l
Bwpeter skrev:Tack alla.
Calleberg: ser att du tipsa om vad jag ser är en 18” har du tips på bra tior i stället ? Tänkte ha dubbla 10:or
Lutar åt att lådorna kanske blir lite mindre 120-140l
dewpo skrev:Denna kanske https://www.soundimports.eu/en/sb-acoustics-wo24p-8.htmlI ock för sig bara 9,5"
Calleberg skrev:...Mellanregister 2st 5" NBAC eller CAC från SB acoustics. (Två st för enklare baffelstegstrix & därför 8 Ohms-varianter helst). Kanske de mest lågdistorderande element som finns för rimliga pengar. CAC:en är lite bättre men man måste gilla vita koner om man tänker använda dem.![]()
Glebster skrev:Med den volymen hade jag kört två tolvor, en på respektive sida, mekaniskt förbundna för utsläckning av vibrationer. Sluten kavitet, aktiv delning och såklart med DSP.
Bwpeter skrev:Jo fast jag ska ju ha sammanlagt 4 st 10 tums basar.
Antar att man lägger dom parallellt o får ut 4 Ohm
Nattlorden skrev:Här en gammal Dali med rätt bra baskick som lite inspiration
Calleberg skrev:Det kan det absolut vara.
Dali 109 heter modellen.
T.ex kan man provköra delningsfrekvenserna som dali valt: 650 och 3500Hz på det här bygget och se hur det funkar.
Jag gissar att det kommer funka halvbra
Calleberg skrev:Filnamnet gave it away![]()
Ja, lägre delning mot diskanten kommer det säkert bli kanske t.om något lägre än 3k skulle jag tro, plus att man måste kolla eventuella kamfiltereffekter med så hög delning (650hz) och stort elementavstånd. Två separara kaviteter för basarna kan vara ett sätt att undvika vågresonans med den höga lådan kombinerat med 650Hz, det stagar ju upp och öppnar upp för lite andra trix ochså, osv...
Bwpeter skrev:Nej jag förstår det.
Men hur långt ifrån är de element som vi dödliga kan köpa från de som tex BOW använder i sina Hig-End?
Eller är det framförallt design och bygget de gör som är skillnad ?
Såg att de har diskant med membran av diamant
Bwpeter skrev:” 1-2 st sb15/17nbac/cac ”
Jag blir inte riktigt klok på vilka element detta avser.
Och är 2 st betydligt bättre ?
Bwpeter skrev:Vad skulle fördelarna vara ?
2 st 5” skulle passa
Bwpeter skrev:Vad skulle fördelarna vara ?
2 st 5” skulle passa
Bwpeter skrev:Hur är dom jämfört med föreslagna här ? Priset skiljer sig mycket.
Bwpeter skrev:Jag ska ”bara” ha 2 10” i varje låda.
Det säger mig inte mycket de graferna tyvärr.
Bwpeter skrev:Det lutar åt följande konfiguration
2(2xsb26cdc+2xsb15nbac+2xwo24p-8)
Kommentarer på detta?
Maarten skrev:Bwpeter skrev:Det lutar åt följande konfiguration
2(2xsb26cdc+2xsb15nbac+2xwo24p-8)
Kommentarer på detta?
Det är en av de mest pris- och prestanda-optimerade lösningarna. Det är också den Sammel byggt.
jonasp skrev:Visa mig ett rent mellanregister som går högre upp i frekvens än SB15NBAC med lika låg distorsion?
Kalejdokom skrev:jonasp skrev:Visa mig ett rent mellanregister som går högre upp i frekvens än SB15NBAC med lika låg distorsion?
Jag skrev att jag skulle "leta efter" mellanregister.Det kanske inte finns, men jag tänker kanske spontant på ett snäpp mindre i storlek och med mer bredbandiga egenskaper, utan gummisurround som jag associerar mer med baselement. Distorsionsegenskaper har jag inte så bra koll på.
Beklagar om detta förvirrar dig Bwpeter. Jag har ju inte varit med i tråden tidigare och detta kanske bara rör till det. I så fall kryper jag ner under stenen igen...
jonasp skrev: ...SB17NBAC/SB17NBAC vore förnämligt...
Calleberg skrev:jonasp skrev: ...SB17NBAC/SB17NBAC vore förnämligt...
Jonasp Den där felskrivningen är universums sätt att berätta för dig att Dubbla Mellanregister är vägen till Nirvana![]()
För att inte förvilla Bandbreddspeter mer så Menas alltså eg detta:
Valfri variant av sb15 eller sb17 i antingen det Svarta utförandet "NBAC" (Svarteloxerad alukon) eller det vita "keramiska" utförandet "CAC" (Aluminiumkon? med keramisk ytbehandling? oklart) som ev har ytterligare något lite bättre distorsionsprestanda, med den eventuella nackdelen att de är VITA...är alldeles utmärkta alternativ och det finns egentligen ingenting i närheten i den prisklassen.
Inte ens om man helt struntar i priset så finns speciellt många konkurenter, men det är i så fall några varianter av Purifi´s element, plus de två redan nämda 3tums kalotterna från Bliesma och Tangband.
Notera att även diskanten SB26CAC är VIT (insert kräkemoji här: )
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster