Räven finns här i lite olika prototyper:
viewtopic.php?f=3&t=72656&start=420#p2237617Håller till viss del med Kraniet samtidigt som jag vill avdramatisera det hela. Man utgår bara från I-ors 1) Frekvensgång, 2) Spridning och 3) Distorsion. Man kan lägga till ljudtrycksförmåga och budget.
Resten är; skaffa en Umik, ladda ner REW, Sirp eller ARTA eller ett köpeprogram, samt Vcad och Basta. Börja mät, vilket är nästan lika enkelt som att swisha eller betala en räkning. Simulera, justera och mät igen. I iterationer. Det viktiga är att dokumentera varje steg, annars lätt att gå bort sig.
Man behöver tid och projektet jag hållit på med har tagit mer tid än önskat, mellan 100-200h (närmre 200 h nu) men då är jag nybörjare, fastnade på konstigheter i Vcad, samt andra högtalares dimensioneringar mm. En hel del av tiden är pga trial&error. Men man lär sig väldigt mycket mer än att lägga tid på inernetfora, eller läsa andras åsikter. Edit, tiden många lägger ner här på att läsa och skriva på faktiskt är ofta mångdubbelt mot detta projekt.
Har man Hifi som en hobby så är egen högtalardesign eller högtalarbygge det mest kostnadseffektiva man kan göra. Förutsatt att man lyssnar på Ior's råd. Det sista är den stora saknade pusselbiten som nu har fallit på plats. Utan den, inget lagt välljudspussel.
Finishen är det kvarvarande svåra.