Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Cost no limit projekt?
avr7000 skrev:Jag ser framför mig en rejält övergödd Larsen 9 - lik skapelse (10-15 cm bredare) med Purifi och Bliesma "upptill i toppen" och dubbla 8" eller dubbla 10" av väldigt god kvalisort nere vid golv i en 3-vägskonfiguration kanske med torftigt bakom nät dold montering av basarna inspirerad av Stigs 3-vägare...
Maarten skrev:Kul projekt! Jag har ju i typ 15-20 år velat bygga ett par Carlos, som skulle vara Carlsson-inspirerade. Dessvärre kan jag för lite om Carlsson och dess principer och därför har jag fokuserat på vanliga högtalare. I det senare fallet har jag även varit inne på väggplacerade dito (de s.k. vÄggen, tribute to Peter).
Det jag på senare tid funderat på är att helt enkelt bara anpassa filter och baffel, samt väggnära placering till att bli mer Carlsson-lik. I ditt fall skulle man kunna utgå från någon av de fyra Jonasp's trevägare.
Själv hade jag satsat på sb26adc, sb15nbac/sb17nbac, samt wo24-p, alt 26w-4535 eller BMS 12s305 (möjligen en Dejton) om man gör aktiv delning.
Delning 400 Hz resp 2300 Hz, minst 3 ordn. Lite mer framåtvinklad baffel och ffa inte så stor offset i djupled.
I övrigt en baffel och utformning av lådan som omhändertar nära reflexer på ett lämpligt sätt. Denna del är det svåraste tror jag.
Lite snabba filtertankar hade jag här för sb26adc+sb17nbac: viewtopic.php?f=17&t=73553#p2255696
[ Bild ]
Maarten skrev:Kul projekt! Jag har ju i typ 15-20 år velat bygga ett par Carlos, som skulle vara Carlsson-inspirerade. Dessvärre kan jag för lite om Carlsson och dess principer och därför har jag fokuserat på vanliga högtalare. I det senare fallet har jag även varit inne på väggplacerade dito (de s.k. vÄggen, tribute to Peter).
Det jag på senare tid funderat på är att helt enkelt bara anpassa filter och baffel, samt väggnära placering till att bli mer Carlsson-lik. I ditt fall skulle man kunna utgå från någon av de fyra Jonasp's trevägare.
Själv hade jag satsat på sb26adc, sb15nbac/sb17nbac, samt wo24-p, alt 26w-4535 eller BMS 12s305 (möjligen en Dejton) om man gör aktiv delning.
Delning 400 Hz resp 2300 Hz, minst 3 ordn. Lite mer framåtvinklad baffel och ffa inte så stor offset i djupled.
I övrigt en baffel och utformning av lådan som omhändertar nära reflexer på ett lämpligt sätt. Denna del är det svåraste tror jag.
Lite snabba filtertankar hade jag här för sb26adc+sb17nbac: viewtopic.php?f=17&t=73553#p2255696
[ Bild ]
schmutziger skrev:Maarten skrev:Kul projekt! Jag har ju i typ 15-20 år velat bygga ett par Carlos, som skulle vara Carlsson-inspirerade. Dessvärre kan jag för lite om Carlsson och dess principer och därför har jag fokuserat på vanliga högtalare. I det senare fallet har jag även varit inne på väggplacerade dito (de s.k. vÄggen, tribute to Peter).
[ Bild ]
Många rätt där!
Om du kollar i oa51 patentet så finns där en vägghögtalare som har 0 offset i djupled
sista sidan: https://user.faktiskt.io/schmutziger/OA ... atent2.pdf
grejen är att basen måste hamna så nära väggen det bara nånsin går för att eliminera utsläckningen som sker vid 3-400hz för oa51, det gör att man får rätt hög känslighet på basen, oa51 med 8545 mäktar precis med 1st L22rn4x/p. Värt att ha i åtanke när man ska göra en passiv lösning. och att gå på något mindre än 1st 10" eller 2st 8" känns väl onödigt?
Såsom jag gjort med min bastillsats:
[ Bild ]
Att vinkla basarna likt 3vägaren om man inte ska köra dem upp mot 800hz känns väl lite onödigt?
Jag tycker ju personligen att det låter mycket roligare att få till en community 3-vägare eller en OA62, med purifi 8"+Bliesma T34A.
KAn man få till en lämplig låda för purifi 6.5" där inte slitsen blir för lång eller begränsade?
Eller egentligen en OA12 med nbac el. purifi+t22. Vilken liten juvel det hade varit.
schmutziger skrev:...
Eller egentligen en OA12 med nbac el. purifi+t22. Vilken liten juvel det hade varit.
Kermit116 skrev:Tack. Minns den grafen från den äldre Carlssontråden men den Satori som Grafpro specat är ju Satori MW16P-8 och den finns ju inte med i grafen. Men jämförelsen mellan 17nbac o MW16p-8 har kanske gjorts någon annanstans?
(Ska printa grafen o låta någon i familjen som ser färger på ett annat sätt än jag tolka. Vad är det för fel på prickade, streckade o fyllda linjer?)
Kermit116 skrev:schmutziger skrev:...
Menar du att Sb17nbac är en intressantare uppgradering i 12:or än Grafpro's konventionella m Satori o T22?
schmutziger skrev:Kermit116 skrev:schmutziger skrev:...
Menar du att Sb17nbac är en intressantare uppgradering i 12:or än Grafpro's konventionella m Satori o T22?
Ja, har ju testat det i oa14 med förbluffande bra resultat.
Ska när tid finnes testas i od11.det behövs bara en liten mellanbit för att passa.
I oa116 hade sb17 varit ett perfekt mellanregister då t22 matchar denlåga disten riktigt bra.
En oa116 med t22, sb17nbac och ett bättre baselement än l22rn4x hade ju varit fantastiskt.. förberett för att seriekoppla in en bas till så att det iaf är mellanregistret som börjar närma sig den begränsande faktorn.
Frågan är ju om det då hade varit önskvärt att placera andra basen lite högre upp på lådan för att minska de specifika problemen oa116 dras med då
schmutziger skrev:Har inte provat satori,.
Det känns ju som en onödigt dyr lösning för oa116 med en purifi. Tror dessutom att det är alldeles för stor volym. Snarare mer lämpligt att göra hål i mellanregisterkoppen och köra två purifi isf.
Sharkythefrog skrev:Hoppar in i tråden här efter fråga direkt till Grafpro om han känner till några som pysslar med kloner på Carlsson högtalare eller idéer. Byggde själv någon slags OA51 klon i mitten av 80-talet. Har sedan dess studsat runt bland lite olika projekt. Allt från Elsinore på DIYAUDIO, till egna olika konstruktioner, TL och MLTL konstruktioner tillsammans Paul Kittinger, renoverat div Rauna/Opus3, byggt ett gäng olika Voighthorn och gud vet vad (inkl div byggda skivspelare, subbar mm).
Mina tankar just nu landade lite i någon slags förstorad Larsen 8/9. Av två skäl större, framförallt bredare. För att 1) få dit två st 6-6,5” midbasar i en tapered MLTL, oklart just nu om det går att göra som 2,5-vägs, men helst. Annars får det bli 2-vägs. Och för att 2) Få en större dämpbaffel mot väggen bakom. Så att det går att labba lite med de olika (2-3) diskanternas placering.
Inget tjafs med ngn extra bas nertill, utan midbasarna tillsammans med TMLTL borde räcka.
Gillar diskanten SS D2608, men är lite osäker på midbasarna. SB17NRX-2 har jag använt förut och giller. Fungerar bra i hornkonstruktioner.
Kommentarer (och ev intresse för ngt liknande)?
(Grafpro slängde ur sig namnet Avr7000, det var så jag hamnade i denna tråd. Hoppas den inte blev alltför hijackad av detta inlägg.)
Chris71 skrev:Du rör dig i tassemarkerna ring Avr7000 även om du inte riktigt kommit hela vägen till Area 51 där det riktigt utomjordiska sker.
Vi är väl ett gäng som testar olika varianter av OA i modernare konfigurationer, som vanligt så är ju OA51 navet i testande som den varit under ganska lång tid.
Jag som är rookie inom OA sfären tar mig friheter och har byggt det mesta runt SB NBAC i mellanbasen.....
Välkommen in i uppfinner verkstan
Sharkythefrog skrev:Chris71 skrev:Du rör dig i tassemarkerna ring Avr7000 även om du inte riktigt kommit hela vägen till Area 51 där det riktigt utomjordiska sker.
Vi är väl ett gäng som testar olika varianter av OA i modernare konfigurationer, som vanligt så är ju OA51 navet i testande som den varit under ganska lång tid.
Jag som är rookie inom OA sfären tar mig friheter och har byggt det mesta runt SB NBAC i mellanbasen.....
Välkommen in i uppfinner verkstan
Tack, till att börja med för insläpp i Area 51![]()
OA51 verkar ju vara grunden i det mesta nytt kring SCs skapelser. Oavsett om det är OA58/64, Larsen etc, fast med baslåda under. Precis som många gjort här. Byggt/köpt en OA51 och sedan fyllt på med en låda till för att få till den ngt tunna basen.
Mina möjligen ngt avvikande ideer är från tidigare nörderier i frågan runt en upphottad OA58/64 tänker jag är:
1) En 2 eller 2.5 vägare där båda mittbasarna är av samma slag, t ex SB17xxxC35-8 i en TMLTL för maximalt snabb och låg bas utan jättelåda/element, och
2) att använda (troligen 2 st) SS D2608 nedsänkta i den Wave guide som ger den redan innan mkt bra diskanten en oöverträffad spridningsbild och klarhet.
Dvs "OA51" ihopkopplad med baslådan under, där båda midbasarna placerade så nära varandra det går på sin egen baffel hjälps åt i basen, och där båda diskanterna hjälpa åt med både direkt och reflekterande ljud mha sin utökade spridningsbild.
Purifi i all ära, men för mig är det lite mycket pengar att "lattja med" åt mina tinnitusfalnande öron.
Men det vore kul att hitta någon mer som skulle kunna tänka sig att utforska mina två möjligen något avvikande ideer inom Area 51.
Har förresten noterat att "Area 51" verkar var fokuserat kring västkusten, eller finns det stationer även i t ex Mälardalen?
juanth skrev:[
Det finns möjlighet att tex komma förbi hos mig för lyssning på liknande projekt. Jag & Chris71 bygger bla en 51 med SB17NBAC & Bliesma samt en OA50.xxl (3-vägs) (bas undertill.)
Det är i Sthlm. Pm om du är sugen.
Sharkythefrog skrev:Vi håller just nu på att modellera en TLML med två st parallella SB17. Vi har testat med alla olika varianter och konstaterat att NBAC, NAC inte alls går att använda. MFC fungerar riktigt bra men bäst är NRX2. Så just nu är det den modellen som gäller för våra försök.
För er alla i gruppen: VILKEN HÖJD (Underkant OA51-låda, eller överkant baslådan i OA58) är optimal för en variant av t ex Larsen 8/9 (dvs OA51+baslåda) ?
Behövs för att få till en vettig konstruktion med MLTL. Just nu 3-folded, men kan även bli 4-folded beroende på ideal höjd i kombination med bästa MLTL-designen.
Maarten skrev:Om man tittar på mätningarna här http://carlssonkult.se/basersattare.aspx ser de verkligen inte bra ut för SB Acoustics Satori MW16P-8.
En distorsion om uppåt 1 %. Skulle gissa att den i snitt är typ 10 ggr sämre än b17cac/nbac (som ju är neråt 0,05% i stora delar av registret @ 85 dB).
Maarten skrev:Hoppsan, den där Edelstoff | Seas 27TBCD/GB-DXT | SB Acoustics SB15NBAC30-4 hade jag inte sett förut och den verkar ju välgjord vid första anblicken.
En sådan fast med BC25G hade varit kul att bygga.
juanth skrev:Underkant på OA51 har man kring 60 cm med lite variation för hur högt/lågt man sitter. I rum med högre takhöjd kan man tänka sig att höja några cm men generellt 57-65 cm. Om du sitter på lyssningsplats så ska du precis ana den övre ytan på 51, då brukar det låta bäst.
juanth skrev:Underkant på OA51 har man kring 60 cm med lite variation för hur högt/lågt man sitter. I rum med högre takhöjd kan man tänka sig att höja några cm men generellt 57-65 cm. Om du sitter på lyssningsplats så ska du precis ana den övre ytan på 51, då brukar det låta bäst.
Sharkythefrog skrev:Några olika 8-tummare testade i alla möjliga olika storlekar på MLTL. NB23NRXS fungerar alltid bäst. Delas sannolikt snällt vid 400-450 Hz. Med en SB15 som mid, också delad snällt nedåt.
Kermit116 skrev:schmutziger skrev:...
FBK skrev:Jag har ju hört vad som händer i ett par OA12 när man bara bytte bas till Satori och hur hela ljudbilden blev helt annorlunda och bättre och jag har ju hört skillnaderna mellan nbac och Satori.
juanth skrev:SB15NBAC är fenomenalt bra. Jag har nyss lyssnat på den i 3-väg där den spelar från 300-2300 Hz. Delat 24dB/oktav nedåt. Från 400-450 snällt delat, lär nog inte bli sämre. Distorsionsnivåer i världsklass.
Sharkythefrog skrev:FBK skrev:Jag har ju hört vad som händer i ett par OA12 när man bara bytte bas till Satori och hur hela ljudbilden blev helt annorlunda och bättre och jag har ju hört skillnaderna mellan nbac och Satori.
Betyder det du skriver att du tycker NBAC låter bättre än Satori?
Imperial-Blomman skrev:Ja när vi testade å gjorde filter t dina FBK OA-50 så föerdro ja 17nbac (var det väl som vi körde!?).
Dom har stor spridning å plockar fram detaljer skit snyggt.
De skulle ha varit intressant å fått till filtret så det matcha Satorin bättre men tiden räckte inte till.
För som FBK sa att Satorin gjorde underverk i OA-12.
Högtalarna försvann liasom ur ljudbilden.
Ja kör m 7" Satori i mina OA-52 m mycket gott resultat.
Dom elementena lirar bättre än 6.5" Satori i OA-12.
Snart kommer jag å flytta över 6.5" Satori t mina OA-116 som ren mid.
Basen blir SB A Fet åttan https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... l45-4.html.
Den kommer å få 45L volym minus br rör å stag så den kommer å klara sej bra där.
Imperial-Blomman skrev:Ja när vi testade å gjorde filter t dina FBK OA-50 så föerdro ja 17nbac (var det väl som vi körde!?).
Basen blir SB A Fet åttan https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... l45-4.html.
Sharkythefrog skrev:Imperial-Blomman skrev:Ja när vi testade å gjorde filter t dina FBK OA-50 så föerdro ja 17nbac (var det väl som vi körde!?).
Intressant m NBAC. Jag tittar ju på 5” men stilen borde vara densamma.
Bygg basbotten som en MLTL med den basen istället så får du ännu bättre bas.
Den kommer att klara sig mycket bra den basen. Dess stora x-max får man nog ta med en nypa salt men den är mycket kompetent. Den ligger lite efter de allra bästa baselementen när det gäller distorsion men är inte på något vis dålig. Prisvärd!
Har du räknat på rör till den?
Chris71 skrev:Nu är ju inte den här tråden om att bygga TL högtalare utan något helt annat, men innan vi stänger den dörren eller fortsätter den i en egen tråd som förmodligen en snygg TL design förtjänar så skall jag dela med mig av ett tips från någon som faktist oxå gillar TL.
TL konstruktioner anses av många vara bland det bästa man kan bygga och mäter på ett sätt som de flesta andra TL bara kan drömma om, så vi börjar se fler och fler duktiga konstruktörer addera helmholz fällor i TL konstruktioner för att ta hand om de oönskade resonanserna som konstruktionen alltid bidrar med.
Sharkythefrog skrev:Chris71 skrev:Nu är ju inte den här tråden om att bygga TL högtalare utan något helt annat, men innan vi stänger den dörren eller fortsätter den i en egen tråd som förmodligen en snygg TL design förtjänar så skall jag dela med mig av ett tips från någon som faktist oxå gillar TL.
TL konstruktioner anses av många vara bland det bästa man kan bygga och mäter på ett sätt som de flesta andra TL bara kan drömma om, så vi börjar se fler och fler duktiga konstruktörer addera helmholz fällor i TL konstruktioner för att ta hand om de oönskade resonanserna som konstruktionen alltid bidrar med.
Precis som alla andra här försöker jag få till en bra basbotten antingen till en OA51 eller som en del av en upphittad OA58. En basreflexlåda eller MLTL, gör det någon skillnad i denna tråd, syftet är detsamma?
Avseende resonanser så tar dämpning bort dessa i alla moderna konstruktioner, så att endast det göttaste återstår, vilket både syns i de designverktyg och mätningar som görs. Inte som förr, när att designa TLs mer eller mindre var en gissningslek. Mäter eller designar man t ex det klassiska Voighthornet så är det en katastrof, men ändå hyllat. Idag skulle ingen komma på idén att designa något sådant.
Chris71 skrev:Sharkythefrog skrev:Chris71 skrev:Det är klart att du är välkommen att bidra med precis vad du i tråden för att främja huvudsyftet, det var bara en notering att om du i din design ide väljer att gå all in i en MLTL konstruktion så kommer du kanske inte ha så mycket att hämta från de som ägnar sitt intresse åt att förfina OA konstruktioner då dessa är ganska annorlunda konstruktioner rent akustiskt.
Om du blir kvar i en TL baserad konstruktion så är ändå mitt mest vänliga råd att kika på hantering av resonanser, för de har inte försvunnit bara för att verktygen är bättre eller vissa mätningar inte lyckas registrera dem, det är väldigt lätt att fastna för design ideer när dessa förmedlas av någon entusiast, men jag skulle säga att ibland har man mer nytta av den lite mindre romantiserade informationen som delas av bla I-OR förmedla.
Detta är inte kritik utan bara tips om riktningar som kan förbättra dina upplevelser
Sharkythefrog skrev:Chris71 skrev:Sharkythefrog skrev:
Du får nog förklara för mig vad som är så bra med de taskiga baskonstruktioner som gjordes i flera av de OA-högtalare som gjorts. ”Annorlunda konstruktioner rent akustiskt” som du skriver, absolut i den ortoakustiska delen, men knappast i val av baselement eller avstämning av basreflexlådorna. Och det är väl också därför folk som du och jag vill bygga bättre versioner av dem. Jag precis som, antar jag, alla andra här gillar de ortoakustiska idéerna och ljudet. Om du till det kan få en bergfast bas med f3 på 28 Hz i en låda som passar perfekt under en orginal eller modifierad OA51 så har du kommit en bra bit på väg.
Vet inte vad du försöker åstadkomna med dina försök till härskarteknik med att börja skriva om ”romantiserad information”. Det fungerar inte jättebra på mig. Jag och de jag för dialog med vet vad det handlar om. Googla Martin King och Paul Kittinger och räknar du artiklar och priser de har, och så räknar du dina. Varför de namnen? Just därför att båda är inblandade i lådan du just talade om inte håller måttet. Jag tar mer än gärna emot både kritik och tips om allt möjligt, det är därför jag gärna ställer frågor. Men då gärna svar från någon som har något att komma med.
Bergfast bas till f3 28 Hz ur en 8” driver i en låda som passar perfekt under en OA51, eller som bottendelen i en ”förfinad” OA58? I min värld är det ett ”ja, varför inte…”. Men det är ju bara jag, och var och en är ju fri att tycka som man vill.
Jag däremot är mer intresserad av vad man stoppar ovanpå. SBs NBAC verkar ju vara populär, med diverse diskanter. Själv vill jag nog försöka med SS 2608 i en wave guide som visar fantastiskt resultat i några andra lågor. Om det fungerar i en ortoakustisk miljö? Just nu ingen aning, men spridningen är suverän och skulle kanske kunna fungera i en OA58-förfining. Tiden får utvisa.
Sharkythefrog skrev:Chris71 skrev:Sharkythefrog skrev:
Du får nog förklara för mig vad som är så bra med de taskiga baskonstruktioner som gjordes i flera av de OA-högtalare som gjorts. ”Annorlunda konstruktioner rent akustiskt” som du skriver, absolut i den ortoakustiska delen, men knappast i val av baselement eller avstämning av basreflexlådorna. Och det är väl också därför folk som du och jag vill bygga bättre versioner av dem. Jag precis som, antar jag, alla andra här gillar de ortoakustiska idéerna och ljudet. Om du till det kan få en bergfast bas med f3 på 28 Hz i en låda som passar perfekt under en orginal eller modifierad OA51 så har du kommit en bra bit på väg.
Vet inte vad du försöker åstadkomna med dina försök till härskarteknik med att börja skriva om ”romantiserad information”. Det fungerar inte jättebra på mig. Jag och de jag för dialog med vet vad det handlar om. Googla Martin King och Paul Kittinger och räknar du artiklar och priser de har, och så räknar du dina. Varför de namnen? Just därför att båda är inblandade i lådan du just talade om inte håller måttet. Jag tar mer än gärna emot både kritik och tips om allt möjligt, det är därför jag gärna ställer frågor. Men då gärna svar från någon som har något att komma med.
Bergfast bas till f3 28 Hz ur en 8” driver i en låda som passar perfekt under en OA51, eller som bottendelen i en ”förfinad” OA58? I min värld är det ett ”ja, varför inte…”. Men det är ju bara jag, och var och en är ju fri att tycka som man vill.
Jag däremot är mer intresserad av vad man stoppar ovanpå. SBs NBAC verkar ju vara populär, med diverse diskanter. Själv vill jag nog försöka med SS 2608 i en wave guide som visar fantastiskt resultat i några andra lågor. Om det fungerar i en ortoakustisk miljö? Just nu ingen aning, men spridningen är suverän och skulle kanske kunna fungera i en OA58-förfining. Tiden får utvisa.
Kraniet skrev:Vore nog bra att ha nåt konkret mål som tex frekvensgång och önskad spl. Till det behövs väl en distorsionssiffra läggas till.
Storlek på lådan är ju nästa grej som blir en faktor. Eftersom vi här pratar om nån slags OA-51-liknande skapelse så sätter det en begränsning på lådvolym.
Den föreslagna Larsen 9 är 30 cm bred och 38 cm djup. Är det för mycket?
Jag antar höjden blir begränsad till ca 100cm?
OA-51 är som bekant 42 cm bred och 25 cm djup. Den är medvetet så grund för att få basen så nära väggen det går. Det är viktigt för en tvåvägare men kanske inte lika viktigt (för midbasen) för en trevägare.
För att kunna få någon rimlig hög baskapacitet i en basreflexlåda krävs normalt ca 120 liter.
Men med (väldigt)mycket effekt och många långslagiga basar av rätt sort kan lådan göras nästan hur liten som helst.
Det går även tänka sig nåt slags mellanting med en basreflex låda som är mindre än T/S dikterar och där begränsningen blir basreflexporten (dvs att få plats med en tillräckligt lång port).
Tex kunde man tänka sig:
2st Satori WO24 i 100 liter basreflex avstämd till 25 Hz. Ger ca 110 dB utan rumsstöd vid 30 Hz. Tillräckligt bra?
2st BMS 12N630 i 100 liter basreflex avstämd till 25 Hz spelar ca 5 dB mer.
Båda kräver en välutformad slitsport men med längder på 400-800 mm är det absolut görbart.
Eller kanske 4st Dayton UM12 i 100 liter sluten låda ger 110 dB vid 20 Hz, 120 dB vid 30 Hz och 125 dB vid 60 Hz.
Basarna sätts förstås på vardera sida om lådan så deras rörelser tar ut varandra.
En annan rolig tanke är att använda ett ensamt BMS 18N862 i 100 liter basreflex avstämd till 18 Hz(blir lång port). Men lådan måste då blir 500mm bred förstås.
EQ behövs i alla fallen.
Kraniet skrev:Allison One har jag länge tyckt varit intressant.
Påminner ju lite om ett ägg vi sett här på forat.
"Room-Matched Loudspeaker Systems" låter ju väldigt likt en svensk slogan för Carlsson..
http://www.classicspeakerpages.net/libr ... _brochure/
Chris71 skrev:Varför du valde denna tråd har jag ingen aning om, men vad som blev ganska tydligt rätt så fort var att du inte deltog för att bidra utan att för att främja dina egna intressen, vilket oxå hade varit helt OK om du had kunnat vara lite lyhörd och givit f-n i att sne citera mig och lägga ord i min mun.
Chris71 skrev:Då gör vi härmed en liten re-boot inspirerad från HEM 2023, det är uppenbart att utbudet av vägghängda 3-vägshögtalare som är kapabla att spela +100dB 25-20.000Hz är försvinnande liten så därav förblir detta projekt vitalt.
Det testas ju ganska vilt till höger och vänster vissa delar av det som så småningom skall gifta sig i denna tänkta bastard, men för att komma ett kliv framåt så känner jag att det börjar bli dags att rita ihop en låda.
Men i valet av aspirerings teknik så har jag ett stort hack i kunskapskurvan, här behöver jag skarpare huvuden.
Om man skulle tänka sig en dubbel slitsport med gemensam startpunkt, har man gjort bort sig helt då?
För att beskriva så tydlig som det går, istället för att placera en slitsport på varje sida om element som har varsin början och slut, så vill jag placera bägge på samma axel så att de spelar åt bägge sidorna men möts mitt inne i lådan, lite som en T-korsning om det klargör den tänkta placeringen.
Vi kan spara frågorna över varför denna knäppa lösning tills vi rett ut om det ens går.
juanth skrev:Chris71 skrev:Då gör vi härmed en liten re-boot inspirerad från HEM 2023, det är uppenbart att utbudet av vägghängda 3-vägshögtalare som är kapabla att spela +100dB 25-20.000Hz är försvinnande liten så därav förblir detta projekt vitalt.
Det testas ju ganska vilt till höger och vänster vissa delar av det som så småningom skall gifta sig i denna tänkta bastard, men för att komma ett kliv framåt så känner jag att det börjar bli dags att rita ihop en låda.
Men i valet av aspirerings teknik så har jag ett stort hack i kunskapskurvan, här behöver jag skarpare huvuden.
Om man skulle tänka sig en dubbel slitsport med gemensam startpunkt, har man gjort bort sig helt då?
För att beskriva så tydlig som det går, istället för att placera en slitsport på varje sida om element som har varsin början och slut, så vill jag placera bägge på samma axel så att de spelar åt bägge sidorna men möts mitt inne i lådan, lite som en T-korsning om det klargör den tänkta placeringen.
Vi kan spara frågorna över varför denna knäppa lösning tills vi rett ut om det ens går.
Något sånt här kanske?
Chris71 skrev:juanth skrev:Chris71 skrev:Då gör vi härmed en liten re-boot inspirerad från HEM 2023, det är uppenbart att utbudet av vägghängda 3-vägshögtalare som är kapabla att spela +100dB 25-20.000Hz är försvinnande liten så därav förblir detta projekt vitalt.
Något sånt här kanske?
Ganska exakt så, men om du fortsätter att skämma bort mig med illustrationer så kommer jag ju aldrig bli motiverad att börja cadda.
juanth skrev:Chris71 skrev:juanth skrev:
Något sånt här kanske?
Ganska exakt så, men om du fortsätter att skämma bort mig med illustrationer så kommer jag ju aldrig bli motiverad att börja cadda.
Jag vet inte om det duger ur turbulenshänseende, närheten till resp ingång osv men det känns inte orimligt att det kan fungera. Triangeln i mitten kan säkert göras större för mer separation.
Elementen behöver förstås inte sitta som på bilden eller ens vara två.
Chris71 skrev:Då gör vi härmed en liten re-boot inspirerad från HEM 2023, det är uppenbart att utbudet av vägghängda 3-vägshögtalare som är kapabla att spela +100dB 25-20.000Hz är försvinnande liten så därav förblir detta projekt vitalt.
schmutziger skrev:Ska när tid finnes testas i od11.det behövs bara en liten mellanbit för att passa.
Maarten skrev:Marknadens bästa baselement i registret 80-500 Hz! Du kunde inte gjort ett bättre val.
Nu ska du 'bara' matcha' med lika bra mellanregister och diskant. Men det finns ju tjatiga stalltips om det här på faktiskt. Tillsammans och med bra baffel och filter kan det bli fantastiskt bra.
Chris71 skrev:Vad säger panelen. Kan detta rocka från 35-270Hz?
Maarten skrev:Sb15NBAC/CAC blir utmärkt som mellanregister. Kan tom anses vara betydligt bättre än ATC-domen, ffa pga att SbA kan delas lägre men även att SbA har nog lite lägre distorsion. ATC har dock fördelen att kunna delas högre till diskanten men med T34 spelar det ingen roll. Lite högre känslighet hos SbA skulle heller inte vara fel men man kan nog inte få allt.
Alt Purifi NAA men den är så dyr, eller sb17NBAC/CAC.
Calleberg skrev:Dare to be different...![]()
En 10F från 300Hz-20KHz kanske.
Möjligen kan man behöva stötta den med en liten "embiance-diskant" från ca 8kHz
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 24g00.html
Det finns en 4 Ohmsvariant ochså
sammel skrev:Chris71 skrev:Vad säger panelen. Kan detta rocka från 35-270Hz?
Va kul att du ska använda den basen,
den känner jag igen.
Efter att jag eqat ner en topp 7 dB vid 32 Hz så spelar mina
till 22 Hz utan tapp sedan 3 dB ner vid 20 Hz, det är ju hörnplaserat
room gain basreflex osv vid lyssningspossition.
sammel skrev:Kul med nya byggen. Kommer att följa
Du har många spår,för mig blir det oftast ett åt gången.
Bidrar gärna om jag kan
MagnusÖstberg skrev:Vad det gäller mellanregister så har jag 10f och 15nbac.
Kan bara säga att jag skulle valt 15nbac alla dagar i veckan!
Är det någon som vill köpa 6 st oanvända 10f så hojta till
Chris71 skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad det gäller mellanregister så har jag 10f och 15nbac.
Magnus, vilken 10F modell är det, jag har eventuellt ett behov.
Calleberg skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad det gäller mellanregister så har jag 10f och 15nbac.
Fyraohmare hade jag kunnat prova några stycken (ev alla 6) om priset är rätt.
MagnusÖstberg skrev:Calleberg skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad det gäller mellanregister så har jag 10f och 15nbac.
Dra ett PM, det är 4-Ohmare
MagnusÖstberg skrev:Calleberg skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad det gäller mellanregister så har jag 10f och 15nbac.
Dra ett PM, det är 4-Ohmare
juanth skrev:Två slitsar som anas nedtill, höger vänster?
Hur är designen tänkt då?
Trevägs med 1x9” bas?
Har du valt mellanregister?
Berätta mera…
Maarten skrev:Kul att du valt så bra element, helt rätt! Ger de bästa förutsättningarna.
Jag är (förstås) nyfiken på hur du resonerar kring baffelns storlek, vinkel mot lyssnaren, djupledsförskjutning av elementen inkl akustisk centrum, reflexer i elementens närhet, spridning och filter? Några initiala tankar här? Andra kanske också har funderingar här? Är det något du vill ha dialog kring?
Funderar även om detta skulle kunna bli en vidareutveckling av den intressanta tråden om trevägaren som väl inte realiserades?
Ett ortoakustiskt utbildningprojekt av Erik_Johansson
Maarten skrev:Seriöst! Kul, låter som lovande upplägg, bara fräsa på!
Froggy skrev:Äntligen! Jag har länge funderat på varför ingen gör en 3-vägs OA52. Den jag skissade på hade sidomonterad bas samt Scanspeak 10F/xxxx. Det var innan Sammels bygge och Maartens Räv-L så jag hade inte ännu fått upp ögonen för SB15. Följer detta med stor glädje, lycka till!
Maarten skrev:Kul att du valt så bra element, helt rätt! Ger de bästa förutsättningarna.
Jag är (förstås) nyfiken på hur du resonerar kring baffelns storlek, vinkel mot lyssnaren, djupledsförskjutning av elementen inkl akustisk centrum, reflexer i elementens närhet, spridning och filter? Några initiala tankar här? Andra kanske också har funderingar här? Är det något du vill ha dialog kring?
Funderar även om detta skulle kunna bli en vidareutveckling av den intressanta tråden om trevägaren som väl inte realiserades?
Ett ortoakustiskt utbildningprojekt av Erik_Johansson
Chris71 skrev:Hej
Jag skyller på nån form av vuxen OCD/ADD 123....
Hur min kreativa process i den mån den existerar fungerar överlåter jag till det professionella yrkesskrået som finner det intressant att gräva i andras grå materia, men det tenterar sig att ta sig uttryck i att tankar ackumuleras över tid och sen kommer någon tigger och sen är bollen hopplöst i rullning.
Så vad är på tapeten nu då, kanske vän av ordning tänker. Borde han inte ägna sin tid åt att avsluta de där 4-5 projekten som redan är under genomförande innan han startar något nytt?
Absolut är det så och det är faktiskt lite av syftet med denna tråd, att samla in lite mer info innan jag kastar mig hals över huvud in i nästa projekt vilket skulle kunna ge mig tid att hålla det i planeringsstadiet länge nog för att hinna bli klar med iaf OA projekten innan jag står där framför sågen med MDF skivor.
Så här tänker jag, OA-50 och 52, är ju någon slags halv fullregister högtalare med tanke på den ursprungliga baskapaciteten medans OA-51 är en utpräglad 2-vägs konstruktion som tack vare sina tekniska förutsättningar blivit ett väldigt populärt objekt att modifiera, med dagens fina basar så har den ju nästan vuxit upp att bli en fullstor högtalare men den där sista lilla knixen saknas ännu.
Jag är helt övertygad att en 51:a eller en 52:a med purifi och bliesma kompletterat med ett basstöd skulle göra de flesta nöjda för resten av livet, men tänk om.....
OM det skulle gå att börja med ett nästan vitt papper, endast en placering som vägledning, en tokig ambition.
Så här är förutsättningarna för de kommande veckornas förstörda nattsömn, jag vill spåna runt tanken på en 3-väggare eller kanske bara en big 51.
Jag skall försöka sluta att slakta stackars Stigs gamla beteckningar i mina trådar men så här initialt så lånar jag lite för att kunna beskriva projektet ambition utifrån ett OA perspektiv, jag vill alltså landa i en vägghängd eller iaf mot vägg placerad högtalare som skulle kunna tillfredsställa det flesta utom de värsta bas-missbrukarna att simulera en fullregister talare utan separat basstöd.
Ordet är fritt, bra ideer kommer skamlöst stjälas och sånt som inte passar kommer lika skamlöst förkastas oavsett om det är bra ideer i andra sammanhang, så högt i tak och oömma tår är nog en förutsättning.
Om det blir ett slutresultat så är det ingen ny OA utan en OA inspirerad högtalare där jag inte förväntar mig eller ens eftersträvar ett erkännande från någon auktoritet utan det blir mest en hyllning till Stigs omtyckta principer.
Så vad hade ni gjort annorlunda om ni var Lallerstedt eller Larsen och någon presenterade en skiss som hette OA 3-väggaren?
Vika mått duger inte?
Vilka konstruktioner kan justeras till dagen element för att åstadkomma ett bättre resultat?
Målet är stjärnorna, om vi klarar att hålla oss ovan trädtopparna så kanske projektet inte blir en pannkaka, därmed är ambitionsnivån lagd.
juanth skrev:Tyvärr så kommer det nog en räkning gällande tull från FedEx ganska snart.
Vilken modell blev det?
Imperial-Blomman skrev:Va e en obalanserad 8 för nåt??
Hjalmar_Branting skrev:Kämpa!!
Jag är imponerad över att du sågar och fräser inomhus.
Är det inne i stugan du grejar?
Det måste vara oändligt dammigt överallt?
Chris71 skrev:Ganska länge har jag gått en ojämn kamp emot habegäret, den där Juanth visade ju upp en onödig låda som kunde göra en massa finurligt och sen dess har det varit lite kört lixom.
Testa att köpa en vanlig Minidsp som substitut, skaffade till och med en sån där Dbx PA260 som absolut klara av jobbet förutsatt att man har tillräckligt med xlr-din konverterare, men ändå skavde det någonstans.
Så häromkvällen så lånade jag sambons kort när hon somnat med dator i knäet och loggade in på Minidsp shoppen, fyllde i formuläret och sen började väntan. Det gick ju ruskigt fort samma sekund kom orderbekräftelsen, sen strax efter ett meddelande från FedEx att de skulle komma med ett paket.
Lydig som man är så delade jag ut portkoden så att budet skulle kunna komma in, idag när jag kom hem från ett långdraget möte så ligger det ett paket utanför dörren.
Jag har hittills betalt ca 6500kr inkl frakt och har inte tullklarerat något inte skrivit på något mottagningsbevis, så frågan är om jag köpt en riktigt billig magisk låda eller om det kommer ett efterkrav och i sådana fall på vad, jag har inte satt någon kråka på ett enda papper som säger att jag betalt för eller mottagit någonting.
Fortsättning följer och jag har en ny liten svart leksak att lära mig.
juanth skrev:Välkommen till en värld av trianglar.
Chris71 skrev:juanth skrev:Välkommen till en värld av trianglar.
Det var fan värre än lustiga huset, tänk om man hade kunnat räkna ut hur något skulle bli innan man höfta på sågen, men på något sätt gick det hyfsat till slut.
Kan inte säga att jag är 100% nöjd med bakstycket som blev onödigt krångligt, men det gav ju nån extra liter.
Så nu skall det bara in lite bitumen, fluff och kablar och kanske leta rätt på någon snygg list så att det inte gör ont i ögon att titta på dem, men hann i alla fall dra det grova sandpappret så man får väl kalla det ett helt OK dagsverke. Nu blir det liter filterklurande kanske lite färg, har ju ingen aning om vad detta blir men är lite optimistisk och nyfiken.
Nattlorden skrev:Vilka tre väggar rör det sig om?
smile skrev:Stiliga, nu börjar ju designen bli riktigt smakfull!
Roligt att du kommer framåt med dina tankar och experiment.
Tack också för NHT:s baffelvinkel, jag tänkte senast här om dagen på att jag skulle stjäla den till ett eget bygge framöver...
Jag har läst att det påstås att män ofta tänker på romarriket, men det är uppenbarligen helt fel, baffelvinklar verkar det vara!?
sammel skrev:Snyggt Chris.
Nattlorden skrev:Wow... bland de mest designmässigt spännande formerna jag sett på DIY.
Chris71 skrev:Nattlorden skrev:Wow... bland de mest designmässigt spännande formerna jag sett på DIY.
Det tränade ögat ser ju att finishen bara är rudimentär för att få flytta in från garaget, men det sjukaste är att när man lite stolt frågar damen om form och storlek är lagom liten och diskret för att få husera i vardagsrummet, -Kunde du inte byggt dem så att de gick hela vägen från golv till tak så att det blivit lite med som en pelare som kunde bli en design feature?
Så vem vet vart detta kan ta vägen innan det är klart, hon hade ju naturligtvis missat tanken med en kompakt fullregister högtalare, men det öppnar ju upp spännande möjligheter.
Maarten skrev:Snygg rundning Chris och kul att du även postar mätningar!
Chris71 skrev:Skall verkligen försöka komma igång med spinorama på allvar i sommar.
Chris71 skrev:Nattlorden skrev:Wow... bland de mest designmässigt spännande formerna jag sett på DIY.
Det tränade ögat ser ju att finishen bara är rudimentär för att få flytta in från garaget, men det sjukaste är att när man lite stolt frågar damen om form och storlek är lagom liten och diskret för att få husera i vardagsrummet, -Kunde du inte byggt dem så att de gick hela vägen från golv till tak så att det blivit lite med som en pelare som kunde bli en design feature?
Så vem vet vart detta kan ta vägen innan det är klart, hon hade ju naturligtvis missat tanken med en kompakt fullregister högtalare, men det öppnar ju upp spännande möjligheter.
Kraniet skrev:Chris71 skrev:Nattlorden skrev:Wow... bland de mest designmässigt spännande formerna jag sett på DIY.
Påminner om mitt Ex då jag byggde mina vägghängda högtalare. Min tanke var ju att göra dom små och vägghängda så de skulle bli accepterade.
Varpå hon då sa "men måste dom inte vara stora för att det ska låta bra?". Där fick man för att man tänkte på WAF..
Men tydligen är det viktigare med WAF av en som person än av ens högtalare
Belker skrev:Vi spekulerar kring det formatet här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=73409&p=2244637&hilit=gardin#p2244608
Användare som besöker denna kategori: sammel och 243 gäster