3-Väggaren

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71

3-Väggaren

Inläggav Chris71 » 2023-01-07 18:32

Hej

Jag skyller på nån form av vuxen OCD/ADD 123....

Hur min kreativa process i den mån den existerar fungerar överlåter jag till det professionella yrkesskrået som finner det intressant att gräva i andras grå materia, men det tenterar sig att ta sig uttryck i att tankar ackumuleras över tid och sen kommer någon tigger och sen är bollen hopplöst i rullning.

Så vad är på tapeten nu då, kanske vän av ordning tänker. Borde han inte ägna sin tid åt att avsluta de där 4-5 projekten som redan är under genomförande innan han startar något nytt?
Absolut är det så och det är faktiskt lite av syftet med denna tråd, att samla in lite mer info innan jag kastar mig hals över huvud in i nästa projekt vilket skulle kunna ge mig tid att hålla det i planeringsstadiet länge nog för att hinna bli klar med iaf OA projekten innan jag står där framför sågen med MDF skivor.

Så här tänker jag, OA-50 och 52, är ju någon slags halv fullregister högtalare med tanke på den ursprungliga baskapaciteten medans OA-51 är en utpräglad 2-vägs konstruktion som tack vare sina tekniska förutsättningar blivit ett väldigt populärt objekt att modifiera, med dagens fina basar så har den ju nästan vuxit upp att bli en fullstor högtalare men den där sista lilla knixen saknas ännu.
Jag är helt övertygad att en 51:a eller en 52:a med purifi och bliesma kompletterat med ett basstöd skulle göra de flesta nöjda för resten av livet, men tänk om.....

OM det skulle gå att börja med ett nästan vitt papper, endast en placering som vägledning, en tokig ambition.
Så här är förutsättningarna för de kommande veckornas förstörda nattsömn, jag vill spåna runt tanken på en 3-väggare eller kanske bara en big 51.

Jag skall försöka sluta att slakta stackars Stigs gamla beteckningar i mina trådar men så här initialt så lånar jag lite för att kunna beskriva projektet ambition utifrån ett OA perspektiv, jag vill alltså landa i en vägghängd eller iaf mot vägg placerad högtalare som skulle kunna tillfredsställa det flesta utom de värsta bas-missbrukarna att simulera en fullregister talare utan separat basstöd.

Ordet är fritt, bra ideer kommer skamlöst stjälas och sånt som inte passar kommer lika skamlöst förkastas oavsett om det är bra ideer i andra sammanhang, så högt i tak och oömma tår är nog en förutsättning.
Om det blir ett slutresultat så är det ingen ny OA utan en OA inspirerad högtalare där jag inte förväntar mig eller ens eftersträvar ett erkännande från någon auktoritet utan det blir mest en hyllning till Stigs omtyckta principer.

Så vad hade ni gjort annorlunda om ni var Lallerstedt eller Larsen och någon presenterade en skiss som hette OA 3-väggaren?
Vika mått duger inte?
Vilka konstruktioner kan justeras till dagen element för att åstadkomma ett bättre resultat?

Målet är stjärnorna, om vi klarar att hålla oss ovan trädtopparna så kanske projektet inte blir en pannkaka, därmed är ambitionsnivån lagd.
Senast redigerad av Chris71 2025-04-17 18:37, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: OA-XXX

Inläggav avr7000 » 2023-01-07 19:43

Cost no limit projekt?
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-07 19:48

avr7000 skrev:Cost no limit projekt?

Låt inte verkligheten komma i vägen under konceptfasten iaf det vore ju synd.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-01-07 23:00

Jag ser framför mig en rejält övergödd Larsen 9 - lik skapelse (10-15 cm bredare) med Purifi och Bliesma "upptill i toppen" och dubbla 8" eller dubbla 10" av väldigt god kvalisort nere vid golv i en 3-vägskonfiguration kanske med torftigt bakom nät dold montering av basarna inspirerad av Stigs 3-vägare...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-07 23:11

avr7000 skrev:Jag ser framför mig en rejält övergödd Larsen 9 - lik skapelse (10-15 cm bredare) med Purifi och Bliesma "upptill i toppen" och dubbla 8" eller dubbla 10" av väldigt god kvalisort nere vid golv i en 3-vägskonfiguration kanske med torftigt bakom nät dold montering av basarna inspirerad av Stigs 3-vägare...

Intressant, blir nog snart att ta fram skissblocket snart och träna på mina OA vinklar för att få lite visuellt stöd för hjärnan, tack för tanke födan det uppskattas.

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-01-08 10:13

Kul projekt! Jag har ju i typ 15-20 år velat bygga ett par Carlos, som skulle vara Carlsson-inspirerade. Dessvärre kan jag för lite om Carlsson och dess principer och därför har jag fokuserat på vanliga högtalare. I det senare fallet har jag även varit inne på väggplacerade dito (de s.k. vÄggen, tribute to Peter).

Det jag på senare tid funderat på är att helt enkelt bara anpassa filter och baffel, samt väggnära placering till att bli mer Carlsson-lik. I ditt fall skulle man kunna utgå från någon av de fyra Jonasp's trevägare.

Själv hade jag satsat på sb26adc, sb15nbac/sb17nbac, samt wo24-p, alt 26w-4535 eller BMS 12s305 (möjligen en Dejton) om man gör aktiv delning.
Delning 400 Hz resp 2300 Hz, minst 3 ordn. Lite mer framåtvinklad baffel och ffa inte så stor offset i djupled.
I övrigt en baffel och utformning av lådan som omhändertar nära reflexer på ett lämpligt sätt. Denna del är det svåraste tror jag.

Lite snabba filtertankar hade jag här för sb26adc+sb17nbac: viewtopic.php?f=17&t=73553#p2255696

Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-01-08 12:11

Version två med notch och brantare högpass ser MYCKET sexigare ut :)
Coolt med en gif...

En VOLDEMORT som jag har är minst -20dB vid diskantens egenresonansfrekvens, ditt första exempel klarar preciiis det men det är inte mer.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-01-08 13:06

Maarten skrev:Kul projekt! Jag har ju i typ 15-20 år velat bygga ett par Carlos, som skulle vara Carlsson-inspirerade. Dessvärre kan jag för lite om Carlsson och dess principer och därför har jag fokuserat på vanliga högtalare. I det senare fallet har jag även varit inne på väggplacerade dito (de s.k. vÄggen, tribute to Peter).

Det jag på senare tid funderat på är att helt enkelt bara anpassa filter och baffel, samt väggnära placering till att bli mer Carlsson-lik. I ditt fall skulle man kunna utgå från någon av de fyra Jonasp's trevägare.

Själv hade jag satsat på sb26adc, sb15nbac/sb17nbac, samt wo24-p, alt 26w-4535 eller BMS 12s305 (möjligen en Dejton) om man gör aktiv delning.
Delning 400 Hz resp 2300 Hz, minst 3 ordn. Lite mer framåtvinklad baffel och ffa inte så stor offset i djupled.
I övrigt en baffel och utformning av lådan som omhändertar nära reflexer på ett lämpligt sätt. Denna del är det svåraste tror jag.

Lite snabba filtertankar hade jag här för sb26adc+sb17nbac: viewtopic.php?f=17&t=73553#p2255696

[ Bild ]

Många rätt där!
Om du kollar i oa51 patentet så finns där en vägghögtalare som har 0 offset i djupled
sista sidan: https://user.faktiskt.io/schmutziger/OA ... atent2.pdf
grejen är att basen måste hamna så nära väggen det bara nånsin går för att eliminera utsläckningen som sker vid 3-400hz för oa51, det gör att man får rätt hög känslighet på basen, oa51 med 8545 mäktar precis med 1st L22rn4x/p. Värt att ha i åtanke när man ska göra en passiv lösning. och att gå på något mindre än 1st 10" eller 2st 8" känns väl onödigt? :)
Såsom jag gjort med min bastillsats:
Bild
Att vinkla basarna likt 3vägaren om man inte ska köra dem upp mot 800hz känns väl lite onödigt?

Jag tycker ju personligen att det låter mycket roligare att få till en community 3-vägare eller en OA62, med purifi 8"+Bliesma T34A.
KAn man få till en lämplig låda för purifi 6.5" där inte slitsen blir för lång eller begränsade?

Eller egentligen en OA12 med nbac el. purifi+t22. Vilken liten juvel det hade varit.

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-01-08 13:40

CB: Förstod att du skulle den med serieresonanskretsen mer! :D . Jag tycker att den gör sig bra här och väntar bara på att någon ska testa det :) .
Det är emulerat utifrån AVR7000 filter för O5x.sb som är den anda bilden i GIF.

Schumi: Hade varit väldigt kul om det blev ett eller flera av de projekt du föreslår. Vi får se om Chris tar upp något av detta eller om det finns andra hugade som fångar flaggan.
Patentet var intressant, har bara skummat än så länge.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-08 16:51

Maarten skrev:Kul projekt! Jag har ju i typ 15-20 år velat bygga ett par Carlos, som skulle vara Carlsson-inspirerade. Dessvärre kan jag för lite om Carlsson och dess principer och därför har jag fokuserat på vanliga högtalare. I det senare fallet har jag även varit inne på väggplacerade dito (de s.k. vÄggen, tribute to Peter).

[ Bild ]

Tack Maarten, skall försöka smälta detta och det andra efter en stadig asiatisk middag efter att ha tillbringar de senaste 7 timmarna på hala och blöta vintervägar men alla SB tankar är välkomna då de blivit nån slags husleverantör pga av sitt trevliga pris/prestanda sortiment.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-08 17:06

schmutziger skrev:

[ Bild ]

Många rätt där!
Om du kollar i oa51 patentet så finns där en vägghögtalare som har 0 offset i djupled
sista sidan: https://user.faktiskt.io/schmutziger/OA ... atent2.pdf
grejen är att basen måste hamna så nära väggen det bara nånsin går för att eliminera utsläckningen som sker vid 3-400hz för oa51, det gör att man får rätt hög känslighet på basen, oa51 med 8545 mäktar precis med 1st L22rn4x/p. Värt att ha i åtanke när man ska göra en passiv lösning. och att gå på något mindre än 1st 10" eller 2st 8" känns väl onödigt? :)
Såsom jag gjort med min bastillsats:
[ Bild ]
Att vinkla basarna likt 3vägaren om man inte ska köra dem upp mot 800hz känns väl lite onödigt?

Jag tycker ju personligen att det låter mycket roligare att få till en community 3-vägare eller en OA62, med purifi 8"+Bliesma T34A.
KAn man få till en lämplig låda för purifi 6.5" där inte slitsen blir för lång eller begränsade?

Eller egentligen en OA12 med nbac el. purifi+t22. Vilken liten juvel det hade varit.

Tack för försöken att lyfta min Carlsson kunskap till en anständig nivå.
Gillar även ditt basstöd av 2 skäl, jag har ett eget basstöd med exakt samma elementkonfig till en annan 2-väg konstruktion, min mäter ca 100l med ett sopnedkast på 100mm och drygt 300mm långt, sen är det ju extra tjusigt med en akustisk steppad baffel även om jag inte riktigt kan få ihop om det är en designfeature eller en del av filtret.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-14 00:49

Det finns inget som dödar trådar mer effektivt än glesa uppdateringar och bristen på bilder.

Tyvärr så tillåter den kreativa processen inte mycket utrymme för dokumentation vare sig med kamera eller dator, men efter sol kommer regn så kanske det kommer bli bättring på den fronten oxå.

Men jag ägnar mig åt lite konstgjord andning och säger att detta projektet har om inget annat i alla fall givit mig utrymme att välkomna något gulligt för första gången i mitt högtalarbyggande, nu hoppas jag att de kan bistå med lika söta toner som det ser ut, det är lite som en gigantisk infrasub för dockskåp men den är tänkt att få en riktig och viktig roll i slutänden.
Trevlig helg på er.
Bilagor
54A284B0-C571-418F-BB9B-5570C895067A.jpeg
54A284B0-C571-418F-BB9B-5570C895067A.jpeg (79.23 KiB) Visad 6330 gånger

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-01-14 01:50

schmutziger skrev:...

Menar du att Sb17nbac är en intressantare uppgradering i 12:or än Grafpro's konventionella m Satori o T22?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-01-14 12:34

Sb17nbac/cac är mycket bättre än Satori. Nu tog jag inte med just de i följande jämförelse men Satori är inte så himla bra av någon konstig anledning:
viewtopic.php?f=17&t=73205&p=2236131&hilit=sc165#p2236081

Ett urklipp men läs tråden.
Bild
sb17nbac till alla!

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-01-14 12:58

Tack. Minns den grafen från den äldre Carlssontråden men den Satori som Grafpro specat är ju Satori MW16P-8 och den finns ju inte med i grafen. Men jämförelsen mellan 17nbac o MW16p-8 har kanske gjorts någon annanstans?

(Ska printa grafen o låta någon i familjen som ser färger på ett annat sätt än jag tolka. Vad är det för fel på prickade, streckade o fyllda linjer? :-))

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-01-14 14:00

Kermit116 skrev:Tack. Minns den grafen från den äldre Carlssontråden men den Satori som Grafpro specat är ju Satori MW16P-8 och den finns ju inte med i grafen. Men jämförelsen mellan 17nbac o MW16p-8 har kanske gjorts någon annanstans?

(Ska printa grafen o låta någon i familjen som ser färger på ett annat sätt än jag tolka. Vad är det för fel på prickade, streckade o fyllda linjer? :-))

Mitt intryck av Satori i jämförelse med nbac är att Satori spelar mindre, kanske är den mer direktiv, (eller bara motorsvagare) jag vet inte men det blir en mindre och något snävare ljudbild. Detta testades i OA50-låda.

Det är fullt möjligt att någon skulle föredra Satori i en annan typ av högtalare.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-01-14 14:33

Kermit116 skrev:

Menar du att Sb17nbac är en intressantare uppgradering i 12:or än Grafpro's konventionella m Satori o T22?

Ja, har ju testat det i oa14 med förbluffande bra resultat.
Ska när tid finnes testas i od11.det behövs bara en liten mellanbit för att passa.
I oa116 hade sb17 varit ett perfekt mellanregister då t22 matchar denlåga disten riktigt bra.
En oa116 med t22, sb17nbac och ett bättre baselement än l22rn4x hade ju varit fantastiskt.. förberett för att seriekoppla in en bas till så att det iaf är mellanregistret som börjar närma sig den begränsande faktorn.

Frågan är ju om det då hade varit önskvärt att placera andra basen lite högre upp på lådan för att minska de specifika problemen oa116 dras med då

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-01-14 15:49

schmutziger skrev:
Kermit116 skrev:

Ja, har ju testat det i oa14 med förbluffande bra resultat.
Ska när tid finnes testas i od11.det behövs bara en liten mellanbit för att passa.
I oa116 hade sb17 varit ett perfekt mellanregister då t22 matchar denlåga disten riktigt bra.
En oa116 med t22, sb17nbac och ett bättre baselement än l22rn4x hade ju varit fantastiskt.. förberett för att seriekoppla in en bas till så att det iaf är mellanregistret som börjar närma sig den begränsande faktorn.

Frågan är ju om det då hade varit önskvärt att placera andra basen lite högre upp på lådan för att minska de specifika problemen oa116 dras med då

1
Har Du även testat och jämfört med Satori i Dina OA-14?
2
Givet att man inte vill såga eller fräsa i existerande lådor och inte är basknarkare skulle en Purifi 6,5 i basen lira enligt Din uppfattning ihop m 17nbac o T22 i ett par OA-116?
(sista frågan även ställd i tråden om alternativa element till 116/2212 på Carlssonsidorna)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-01-14 15:56

Har inte provat satori,.
Det känns ju som en onödigt dyr lösning för oa116 med en purifi. Tror dessutom att det är alldeles för stor volym. Snarare mer lämpligt att göra hål i mellanregisterkoppen och köra två purifi isf.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-01-14 16:06

schmutziger skrev:Har inte provat satori,.
Det känns ju som en onödigt dyr lösning för oa116 med en purifi. Tror dessutom att det är alldeles för stor volym. Snarare mer lämpligt att göra hål i mellanregisterkoppen och köra två purifi isf.

Oki. Kostnaden för ett par Purifi kan ju i något avseende ställas mot merkostnaden för ett (externt) extra baselement. Inte jättesugen göra åverkan på orginalet.

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-01-14 18:38

Om man tittar på mätningarna här http://carlssonkult.se/basersattare.aspx ser de verkligen inte bra ut för SB Acoustics Satori MW16P-8.

Bild
http://carlssonkult.se/Images/satori_OA14_sirp.jpg

En distorsion om uppåt 1 %. Skulle gissa att den i snitt är typ 10 ggr sämre än b17cac/nbac (som ju är neråt 0,05% i stora delar av registret @ 85 dB).

Finns ingen bra/billig ersättare för T22OA? Eller vad är så bra med den så att den motiverar priset?
Den är ju inte jätteren heller:
Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-01-14 20:05

Satori är ett av SB Acoustics "äldre" element i den mening att det funnits ganska länge nu och det verkar som om SB Acoustics har en osedvanligt brant kurva när det gäller förbättringar...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-01-14 20:06

Kopierar vad jag skrev i Carlssondelen...

Roligare att köra NBAC rakt av
8” SB23NBACS45

På detta sätt....
Bild

NBAC 17 upptill

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-01-14 20:15

De större nbac elementet ser distmässigt jättetrevligt ut för en trevägstopp...1st sb17nbac-4+2st sb23nbac....
Men går det att få till en trevlig avstämning i oa116 lådan?

T22oa är jättefin, distmätte oa116 samtidigt som oa14nbac och diskanterna hänger med distmässigt.
Tror inte att det blir super med dome diska ter i oa116. De sprider för bra.
Tänk på att du har sex stycken och att spridning trummar dist

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-17 03:23

Hoppar in i tråden här efter fråga direkt till Grafpro om han känner till några som pysslar med kloner på Carlsson högtalare eller idéer. Byggde själv någon slags OA51 klon i mitten av 80-talet. Har sedan dess studsat runt bland lite olika projekt. Allt från Elsinore på DIYAUDIO, till egna olika konstruktioner, TL och MLTL konstruktioner tillsammans Paul Kittinger, renoverat div Rauna/Opus3, byggt ett gäng olika Voighthorn och gud vet vad (inkl div byggda skivspelare, subbar mm).

Mina tankar just nu landade lite i någon slags förstorad Larsen 8/9. Av två skäl större, framförallt bredare. För att 1) få dit två st 6-6,5” midbasar i en tapered MLTL, oklart just nu om det går att göra som 2,5-vägs, men helst. Annars får det bli 2-vägs. Och för att 2) Få en större dämpbaffel mot väggen bakom. Så att det går att labba lite med de olika (2-3) diskanternas placering.

Inget tjafs med ngn extra bas nertill, utan midbasarna tillsammans med TMLTL borde räcka.

Gillar diskanten SS D2608, men är lite osäker på midbasarna. SB17NRX-2 har jag använt förut och giller. Fungerar bra i hornkonstruktioner.

Kommentarer (och ev intresse för ngt liknande)?

(Grafpro slängde ur sig namnet Avr7000, det var så jag hamnade i denna tråd. Hoppas den inte blev alltför hijackad av detta inlägg.)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-17 05:24

Sharkythefrog skrev:Hoppar in i tråden här efter fråga direkt till Grafpro om han känner till några som pysslar med kloner på Carlsson högtalare eller idéer. Byggde själv någon slags OA51 klon i mitten av 80-talet. Har sedan dess studsat runt bland lite olika projekt. Allt från Elsinore på DIYAUDIO, till egna olika konstruktioner, TL och MLTL konstruktioner tillsammans Paul Kittinger, renoverat div Rauna/Opus3, byggt ett gäng olika Voighthorn och gud vet vad (inkl div byggda skivspelare, subbar mm).

Mina tankar just nu landade lite i någon slags förstorad Larsen 8/9. Av två skäl större, framförallt bredare. För att 1) få dit två st 6-6,5” midbasar i en tapered MLTL, oklart just nu om det går att göra som 2,5-vägs, men helst. Annars får det bli 2-vägs. Och för att 2) Få en större dämpbaffel mot väggen bakom. Så att det går att labba lite med de olika (2-3) diskanternas placering.

Inget tjafs med ngn extra bas nertill, utan midbasarna tillsammans med TMLTL borde räcka.

Gillar diskanten SS D2608, men är lite osäker på midbasarna. SB17NRX-2 har jag använt förut och giller. Fungerar bra i hornkonstruktioner.

Kommentarer (och ev intresse för ngt liknande)?

(Grafpro slängde ur sig namnet Avr7000, det var så jag hamnade i denna tråd. Hoppas den inte blev alltför hijackad av detta inlägg.)

Du rör dig i tassemarkerna ring Avr7000 även om du inte riktigt kommit hela vägen till Area 51 där det riktigt utomjordiska sker.

Vi är väl ett gäng som testar olika varianter av OA i modernare konfigurationer, som vanligt så är ju OA51 navet i testande som den varit under ganska lång tid.
Skulle väl inte kalla det olika skolor mer som olika smaker, det finns en ala carte version där man jobbat runt Purifi som mellanbas och Bliesma som grädde på moset i det höga området. Det finns ju fortfarande många bra varianter med lite mindre kostsamma diskanter från SB som har hängt med sen OA51.N men som nu testats med fler olika val av membran.

Jag som är rookie inom OA sfären tar mig friheter och har byggt det mesta runt SB NBAC i mellanbasen och sen en salig blandning som ett ganska fläskigt SB 8" baselement som stöd i en variant av OA50, som går under många olika namn men Storebror om man vill läsa här inne. Vi har även ett parallellt projekt med en klassisk moddning av OA51 med NBAC och Bliesma som borde vara ganska klar inom kort när filtret är finjusterat.

Så det var väl back-storyn och med blodad tand av allt detta så tog jag fasta på en fråga från min andra halva i projekten Juanth som han nån gång nämnt i förbigående, hur skulle en OA högtalare se ut om man inte började med de som finns som bas utan istället gjorde den som man tycker att den borde vara, och det är embryot i denna tråden.
Personligen har jag en vision, men jag försöker hela tiden ta intryck av dem som har hålla på med detta mycket längre än jag har men samtidigt så är min utmaning att få ta mig konstnärliga friheter i att jag inte delar lika mycket historik.

Vad det till slut kan bli är det nog ingen som vet, inte ens jag, men visionen är tydlig nog för att vi siktar på att det skall bli en riktig "The Stig" eller i den mer skämtsamma svenska versionen "Stygge Stig" det skall alltså bli något som river i såpass att man skall vara lite knäpp för att be om mer, men tesen är att det skull finnas en oktavförlängning eller basstöd deluxe för den inbitne basknarkaren.

Mer än så finn inte att säga om ju detta projekt, men naturligtvis finns det massor att läs om alla de andra.
Välkommen in i uppfinner verkstan

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-17 16:11

Chris71 skrev:Du rör dig i tassemarkerna ring Avr7000 även om du inte riktigt kommit hela vägen till Area 51 där det riktigt utomjordiska sker.

Vi är väl ett gäng som testar olika varianter av OA i modernare konfigurationer, som vanligt så är ju OA51 navet i testande som den varit under ganska lång tid.

Jag som är rookie inom OA sfären tar mig friheter och har byggt det mesta runt SB NBAC i mellanbasen.....

Tack, till att börja med för insläpp i Area 51 :D

OA51 verkar ju vara grunden i det mesta nytt kring SCs skapelser. Oavsett om det är OA58/64, Larsen etc, fast med baslåda under. Precis som många gjort här. Byggt/köpt en OA51 och sedan fyllt på med en låda till för att få till den ngt tunna basen.

Mina möjligen ngt avvikande ideer är från tidigare nörderier i frågan runt en upphottad OA58/64 tänker jag är:
1) En 2 eller 2.5 vägare där båda mittbasarna är av samma slag, t ex SB17xxxC35-8 i en TMLTL för maximalt snabb och låg bas utan jättelåda/element, och
2) att använda (troligen 2 st) SS D2608 nedsänkta i den Wave guide som ger den redan innan mkt bra diskanten en oöverträffad spridningsbild och klarhet.

Dvs "OA51" ihopkopplad med baslådan under, där båda midbasarna placerade så nära varandra det går på sin egen baffel hjälps åt i basen, och där båda diskanterna hjälpa åt med både direkt och reflekterande ljud mha sin utökade spridningsbild.

Purifi i all ära, men för mig är det lite mycket pengar att "lattja med" åt mina tinnitusfalnande öron.

Men det vore kul att hitta någon mer som skulle kunna tänka sig att utforska mina två möjligen något avvikande ideer inom Area 51.

Har förresten noterat att "Area 51" verkar var fokuserat kring västkusten, eller finns det stationer även i t ex Mälardalen?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-01-17 18:49

Sharkythefrog skrev:
Chris71 skrev:Du rör dig i tassemarkerna ring Avr7000 även om du inte riktigt kommit hela vägen till Area 51 där det riktigt utomjordiska sker.

Jag som är rookie inom OA sfären tar mig friheter och har byggt det mesta runt SB NBAC i mellanbasen.....

Tack, till att börja med för insläpp i Area 51 :D

OA51 verkar ju vara grunden i det mesta nytt kring SCs skapelser. Oavsett om det är OA58/64, Larsen etc, fast med baslåda under. Precis som många gjort här. Byggt/köpt en OA51 och sedan fyllt på med en låda till för att få till den ngt tunna basen.

Mina möjligen ngt avvikande ideer är från tidigare nörderier i frågan runt en upphottad OA58/64 tänker jag är:
1) En 2 eller 2.5 vägare där båda mittbasarna är av samma slag, t ex SB17xxxC35-8 i en TMLTL för maximalt snabb och låg bas utan jättelåda/element, och
2) att använda (troligen 2 st) SS D2608 nedsänkta i den Wave guide som ger den redan innan mkt bra diskanten en oöverträffad spridningsbild och klarhet.

Dvs "OA51" ihopkopplad med baslådan under, där båda midbasarna placerade så nära varandra det går på sin egen baffel hjälps åt i basen, och där båda diskanterna hjälpa åt med både direkt och reflekterande ljud mha sin utökade spridningsbild.

Purifi i all ära, men för mig är det lite mycket pengar att "lattja med" åt mina tinnitusfalnande öron.

Men det vore kul att hitta någon mer som skulle kunna tänka sig att utforska mina två möjligen något avvikande ideer inom Area 51.

Har förresten noterat att "Area 51" verkar var fokuserat kring västkusten, eller finns det stationer även i t ex Mälardalen?

Det finns möjlighet att tex komma förbi hos mig för lyssning på liknande projekt. Jag & Chris71 bygger bla en 51 med SB17NBAC & Bliesma samt en OA50.xxl (3-vägs) (bas undertill.)
Det är i Sthlm. Pm om du är sugen.
Mvh Johan

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-18 11:36

juanth skrev:[
Det finns möjlighet att tex komma förbi hos mig för lyssning på liknande projekt. Jag & Chris71 bygger bla en 51 med SB17NBAC & Bliesma samt en OA50.xxl (3-vägs) (bas undertill.)
Det är i Sthlm. Pm om du är sugen.

Låter spännande. Jag bor både i Eskilstuna och Råsunda så jag kanske poppar förbi någon dag. Var i Sthlm finns ni?

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-18 11:51

Vi håller just nu på att modellera en TLML med två st parallella SB17. Vi har testat med alla olika varianter och konstaterat att NBAC, NAC inte alls går att använda. MFC fungerar riktigt bra men bäst är NRX2. Så just nu är det den modellen som gäller för våra försök.

För er alla i gruppen: VILKEN HÖJD (Underkant OA51-låda, eller överkant baslådan i OA58) är optimal för en variant av t ex Larsen 8/9 (dvs OA51+baslåda) ?

Behövs för att få till en vettig konstruktion med MLTL. Just nu 3-folded, men kan även bli 4-folded beroende på ideal höjd i kombination med bästa MLTL-designen.
Bilagor
Låda.jpg
Låda.jpg (77.54 KiB) Visad 5970 gånger

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-01-18 17:01

Sharkythefrog skrev:Vi håller just nu på att modellera en TLML med två st parallella SB17. Vi har testat med alla olika varianter och konstaterat att NBAC, NAC inte alls går att använda. MFC fungerar riktigt bra men bäst är NRX2. Så just nu är det den modellen som gäller för våra försök.

För er alla i gruppen: VILKEN HÖJD (Underkant OA51-låda, eller överkant baslådan i OA58) är optimal för en variant av t ex Larsen 8/9 (dvs OA51+baslåda) ?

Behövs för att få till en vettig konstruktion med MLTL. Just nu 3-folded, men kan även bli 4-folded beroende på ideal höjd i kombination med bästa MLTL-designen.

Underkant på OA51 har man kring 60 cm med lite variation för hur högt/lågt man sitter. I rum med högre takhöjd kan man tänka sig att höja några cm men generellt 57-65 cm

Om du sitter på lyssningsplats så ska du precis ana den övre ytan på 51, då brukar det låta bäst.

Jag är inte helt hemma på förkortningarna du använder men är det så att du vill använda dig av Transmission Line till basen i ett Carlsson-koncept? Vad betyder förkortningen MLTL? Har jag missförstått så bortse från det nedan. :)

Det tycker jag är lite synd. Den output du tjänar på i basen med väggnära placering faller då bort. Dvs gratis dB och sänkt distorsion och mindre baffelstegseffekter. Det är lite en grundpelare i konceptet. :)

Jag finns i Älvsjö/Örby. Pm för tel osv.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2023-01-18 18:02

Kanske är L=W?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-01-18 21:56

Lite koll på Transmission Line har man Faktiskt.io 8)

MLTL = Mass Loaded Transmission Line, som väl är en kvartsvågspipa med en portöppning. Alltså den vanligaste typen av TL-högtalare.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2023-01-20 18:43

Maarten skrev:Om man tittar på mätningarna här http://carlssonkult.se/basersattare.aspx ser de verkligen inte bra ut för SB Acoustics Satori MW16P-8.

En distorsion om uppåt 1 %. Skulle gissa att den i snitt är typ 10 ggr sämre än b17cac/nbac (som ju är neråt 0,05% i stora delar av registret @ 85 dB).

Jag tror man måste fundera på vad distorsionstopparna beror på. Det verkar finnas tre mekanismer:
1. Dippen strax över 1 kHz
2. Toppen vid 4kHz
3. Toppen vid 7,5 kHz

Dippen vid 1 kHz göra att den uppmätta distorsionen stiger genom att grundtonen är försvagad, samtidigt som de distorsionsgenererande mekanismerna ångar på. Kvoten övertoner/grundton stiger alltså. Detta är ett beteende som finns hos flera SB element (fall kring 1 kHz) och jag undrar varför de inte fixat det. Kan man få baffeln att hjälpa till lite extra vid 1 kHz så minskar distorsionen. Topparna vid 4 kHz och 7,5 kHz gör att övertoner förstärks extra mycket där. För att hitta grundtonerna får man för andraton dela med 2 och för tredjetonen med 3. Dippen är svår att göra något åt och jag begriper inte varför den finns där. Topparna går däremot att göra något åt genom notch filter (serie eller serie plus parallell) av den typ som purifi har skrivit ett "white paper" om. Det kan man läsa här https://purifi-audio.com/wp-content/uploads/2022/03/220211_R05-Notchfilter.pdf. Man kan ifrågasätta vikten av det men mätmässigt blir det väldigt snyggt och förklarar poängen med att med att driva elementet med en avpassad serieresistans. Här är ett exempel på hur det kan genomföras på ett SB och ett SEAS element: https://www.diyaudio.com/community/threads/edelstoff-seas-27tbcd-gb-dxt-sb-acoustics-sb15nbac30-4.391310/. Liknande arrangemang skulle kanske kunna utföras på sb17nac. Det verkar inte som om det finns någon väg runt problemet med mjuka och hårda membran. Vill man ha superlåg distortion måste man använda styva membran och får då hantera uppbrytningarna även om de ligger utan för passbandet. Vill man ha en frekvensgång utan tvära kast i "rått tillstånd" får man använda mjuka membran och det för med sig högre distorsion. Vad jag vet är det väl bara Audiotechnology kvar som på allvar formar mjuka polypropylenmembran.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-01-20 18:50

Hoppsan, den där Edelstoff | Seas 27TBCD/GB-DXT | SB Acoustics SB15NBAC30-4 hade jag inte sett förut och den verkar ju välgjord vid första anblicken.
En sådan fast med BC25G hade varit kul att bygga.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2023-01-20 21:11

Maarten skrev:Hoppsan, den där Edelstoff | Seas 27TBCD/GB-DXT | SB Acoustics SB15NBAC30-4 hade jag inte sett förut och den verkar ju välgjord vid första anblicken.
En sådan fast med BC25G hade varit kul att bygga.

Eller hur. Tyskar ett duktigt folk. Han har till och med anammat Svante-slitsen om än lite sent. Själv funderar jag på om det inte skulle gå att trycka in sb15nbac + sb26adc i mina gamla NG8-lådor, bara på kul. Volymen är identisk. En Seas 18RLY skulle dessutom passa perfekt i baslådan på 28 liter.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-21 12:31

juanth skrev:Underkant på OA51 har man kring 60 cm med lite variation för hur högt/lågt man sitter. I rum med högre takhöjd kan man tänka sig att höja några cm men generellt 57-65 cm. Om du sitter på lyssningsplats så ska du precis ana den övre ytan på 51, då brukar det låta bäst.

Perfekt att veta.

Tanken är att basen ska vara riktad uppåt medan porten (ML i beteckningen) ska vara riktad åt sidan nära väggen.
Har ntoerat att det blir lite stökigt med dubbla basar varav den ena även fungerar som mellanregister. Nu har vi räknat på en ensam 8a (SB23NRXS) i bottendelen. Och då så får mellanregistret bli kanske en SB15xxx istället, vilken av dem som nu låter bäst i sammanhanget. Om någon har en idé så kom gärna med den.

Med en rätt stor box (100 liter) på HxDxB 60x50x40 cm så blir F3 runt 25 Hz. Med en box på 50 liter landar man på ca 30 Hz.
Bilagor
Stor låda OA59HH.jpg
Stor låda OA59HH.jpg (517.44 KiB) Visad 5189 gånger

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-21 12:31

juanth skrev:Underkant på OA51 har man kring 60 cm med lite variation för hur högt/lågt man sitter. I rum med högre takhöjd kan man tänka sig att höja några cm men generellt 57-65 cm. Om du sitter på lyssningsplats så ska du precis ana den övre ytan på 51, då brukar det låta bäst.

Perfekt att veta.

Tanken är att basen ska vara riktad uppåt medan porten (ML i beteckningen) ska vara riktad åt sidan nära väggen.
Har ntoerat att det blir lite stökigt med dubbla basar varav den ena även fungerar som mellanregister. Nu har vi räknat på en ensam 8a (SB23NRXS) i bottendelen. Och då så får mellanregistret bli kanske en SB15xxx istället, vilken av dem som nu låter bäst i sammanhanget. Om någon har en idé så kom gärna med den.

Med en rätt stor box (100 liter) på HxDxB 60x50x40 cm så blir F3 runt 25 Hz. Med en box på 50 liter landar man på ca 30 Hz.

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-21 16:37

Några olika 8-tummare testade i alla möjliga olika storlekar på MLTL. NB23NRXS fungerar alltid bäst. Delas sannolikt snällt vid 400-450 Hz. Med en SB15 som mid, också delad snällt nedåt.
Bilagor
SB23NRXS-170-630-pwr.JPG
F3 någonstans vid 25 Hz
SB23NRXS-170-630-pwr.JPG (55.06 KiB) Visad 5171 gånger
SB23NRXS-170-630.JPG
Hornresp inställningar för den större lådan
SB23NRXS-170-630.JPG (64.59 KiB) Visad 5171 gånger
Drivers OA59HH.JPG
Olika drivers testade.
Drivers OA59HH.JPG (44.45 KiB) Visad 5171 gånger

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-26 00:42

Nu verkar det som om det gick att göra en MLTL i bra storlek med f3 28 Hz, resonansfrekvens på 27 Hz. Blir en bra bottendel in en OA86HH, tillsammans med en diskant på samma uppåtriktade baffel, samt en diskant och mellanregister på en lutande baffel. Allt enligt OA58, Larsen 8/9 etc.
Bilagor
OA86HH-28.jpg
OA86HH-28.jpg (83.02 KiB) Visad 5075 gånger

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-01-26 00:48

Sharkythefrog skrev:Några olika 8-tummare testade i alla möjliga olika storlekar på MLTL. NB23NRXS fungerar alltid bäst. Delas sannolikt snällt vid 400-450 Hz. Med en SB15 som mid, också delad snällt nedåt.

SB15NBAC är fenomenalt bra. Jag har nyss lyssnat på den i 3-väg där den spelar från 300-2300 Hz. Delat 24dB/oktav nedåt. Från 400-450 snällt delat, lär nog inte bli sämre. Distorsionsnivåer i världsklass.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-26 05:06

Kermit116 skrev:

Jag har ju hört vad som händer i ett par OA12 när man bara bytte bas till Satori och hur hela ljudbilden blev helt annorlunda och bättre och jag har ju hört skillnaderna mellan nbac och Satori. Ett par OA12 med nbac och t22 (t22 som jag inte hört ännu, men ska låta bra)skulle nog bli en mycket imponerande liten högtalare. Personligen tycker jag att OA12 helt original inte låter bra alls.... :oops: även om jag är Carlsson fanatiker.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-26 12:20

FBK skrev:Jag har ju hört vad som händer i ett par OA12 när man bara bytte bas till Satori och hur hela ljudbilden blev helt annorlunda och bättre och jag har ju hört skillnaderna mellan nbac och Satori.

Betyder det du skriver att du tycker NBAC låter bättre än Satori?

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-26 12:21

juanth skrev:SB15NBAC är fenomenalt bra. Jag har nyss lyssnat på den i 3-väg där den spelar från 300-2300 Hz. Delat 24dB/oktav nedåt. Från 400-450 snällt delat, lär nog inte bli sämre. Distorsionsnivåer i världsklass.

Låter bra. :D

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-26 12:30

Nu finns måtten för en MLTL-låda framtagen för både 25 Hz och 28 Hz f3.

25 Hz varianten blir 49x49x61 cm
28 Hz varianten blir 46x46x57 cm

Minimal skillnad för 3 Hz lägre f3.

Men frågan är om 49 cm lite för stort som botten?
Redan 46 cm är ju lite stort. Betydligt större än t ex Larsen 8/9...

Fast basen i en MLTL är ju ofta lite roligare än i en basreflex.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-26 17:47

Sharkythefrog skrev:
FBK skrev:Jag har ju hört vad som händer i ett par OA12 när man bara bytte bas till Satori och hur hela ljudbilden blev helt annorlunda och bättre och jag har ju hört skillnaderna mellan nbac och Satori.

Betyder det du skriver att du tycker NBAC låter bättre än Satori?

Ja, när vi jämförde dem i mina OA50 så föredrog jag klart NBAC.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-01-26 23:53

Ja när vi testade å gjorde filter t dina FBK OA-50 så föerdro ja 17nbac (var det väl som vi körde!?).
Dom har stor spridning å plockar fram detaljer skit snyggt.

De skulle ha varit intressant å fått till filtret så det matcha Satorin bättre men tiden räckte inte till.
För som FBK sa att Satorin gjorde underverk i OA-12.
Högtalarna försvann liasom ur ljudbilden.

Ja kör m 7" Satori i mina OA-52 m mycket gott resultat.
Dom elementena lirar bättre än 6.5" Satori i OA-12.

Snart kommer jag å flytta över 6.5" Satori t mina OA-116 som ren mid.
Basen blir SB A Fet åttan https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... l45-4.html.
Den kommer å få 45L volym minus br rör å stag så den kommer å klara sej bra där.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-01-27 01:00

Imperial-Blomman skrev:Ja när vi testade å gjorde filter t dina FBK OA-50 så föerdro ja 17nbac (var det väl som vi körde!?).

De skulle ha varit intressant å fått till filtret så det matcha Satorin bättre men tiden räckte inte till.
För som FBK sa att Satorin gjorde underverk i OA-12.
Högtalarna försvann liasom ur ljudbilden.

Ja kör m 7" Satori i mina OA-52 m mycket gott resultat.
Dom elementena lirar bättre än 6.5" Satori i OA-12.

Basen blir SB A Fet åttan https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... l45-4.html.
Den kommer å få 45L volym minus br rör å stag så den kommer å klara sej bra där.

Den kommer att klara sig mycket bra den basen. Dess stora x-max får man nog ta med en nypa salt men den är mycket kompetent. Den ligger lite efter de allra bästa baselementen när det gäller distorsion men är inte på något vis dålig. Prisvärd!
Har du räknat på rör till den?
Mvh Johan

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-28 10:40

Imperial-Blomman skrev:Ja när vi testade å gjorde filter t dina FBK OA-50 så föerdro ja 17nbac (var det väl som vi körde!?).

Intressant m NBAC. Jag tittar ju på 5” men stilen borde vara densamma.

Bygg basbotten som en MLTL med den basen istället så får du ännu bättre bas. ;-)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-28 17:40

Sharkythefrog skrev:

Intressant m NBAC. Jag tittar ju på 5” men stilen borde vara densamma.

Bygg basbotten som en MLTL med den basen istället så får du ännu bättre bas. ;-)

Nu är ju inte den här tråden om att bygga TL högtalare utan något helt annat, men innan vi stänger den dörren eller fortsätter den i en egen tråd som förmodligen en snygg TL design förtjänar så skall jag dela med mig av ett tips från någon som faktist oxå gillar TL.

TL som konstruktion har en del riktigt trevliga egenskaper, men med det följer det med andra mindre önskade oxå, Dock finns det en blygsam herre i tyskland som funderat mycket på TL och faktiskt förmodligen bidragit ganska väsentligt till en "modernisering" av TL som alla älskare och byggare av dessa borde kika på, nämligen en inbyggd helmholtz fälla.
Berndt Timmermanns brukade konstruera åt andra men sedan ett antal år så är han chefredaktör och designer på tidskriften Hifi&Hobby i tyskland.

Timmermanns TL konstruktioner anses av många vara bland det bästa man kan bygga och mäter på ett sätt som de flesta andra TL bara kan drömma om, så vi börjar se fler och fler duktiga konstruktörer addera helmholz fällor i TL konstruktioner för att ta hand om de oönskade resonanserna som konstruktionen alltid bidrar med.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-01-28 21:02

Den kommer att klara sig mycket bra den basen. Dess stora x-max får man nog ta med en nypa salt men den är mycket kompetent. Den ligger lite efter de allra bästa baselementen när det gäller distorsion men är inte på något vis dålig. Prisvärd!
Har du räknat på rör till den?

Ja har räknat på lite olika avstämningar å sorlekar på port.
Ja vill ha så stor port de går så de blev en Aeroport 4

Me 3" port så går basen djupare ned å de e lättare å labba m port längd.
Aero porten har fast längd å ja siktar på ca +5dB vid 34Hz.
Då får ja en busigare avstämning än m 3" porten.

Men ja vet inte hur flödes resistorn kommer att påverka här så avstämningen så de kan bli spännande.
De kan kanske bli bättre utan flödes resistor.
De kommer ja å märka framöver.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-29 11:05

Chris71 skrev:Nu är ju inte den här tråden om att bygga TL högtalare utan något helt annat, men innan vi stänger den dörren eller fortsätter den i en egen tråd som förmodligen en snygg TL design förtjänar så skall jag dela med mig av ett tips från någon som faktist oxå gillar TL.

TL konstruktioner anses av många vara bland det bästa man kan bygga och mäter på ett sätt som de flesta andra TL bara kan drömma om, så vi börjar se fler och fler duktiga konstruktörer addera helmholz fällor i TL konstruktioner för att ta hand om de oönskade resonanserna som konstruktionen alltid bidrar med.

Precis som alla andra här försöker jag få till en bra basbotten antingen till en OA51 eller som en del av en upphittad OA58. En basreflexlåda eller MLTL, gör det någon skillnad i denna tråd, syftet är detsamma?

Avseende resonanser så tar dämpning bort dessa i alla moderna konstruktioner, så att endast det göttaste återstår, vilket både syns i de designverktyg och mätningar som görs. Inte som förr, när att designa TLs mer eller mindre var en gissningslek. Mäter eller designar man t ex det klassiska Voighthornet så är det en katastrof, men ändå hyllat. Idag skulle ingen komma på idén att designa något sådant.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-29 15:27

Sharkythefrog skrev:
Chris71 skrev:Nu är ju inte den här tråden om att bygga TL högtalare utan något helt annat, men innan vi stänger den dörren eller fortsätter den i en egen tråd som förmodligen en snygg TL design förtjänar så skall jag dela med mig av ett tips från någon som faktist oxå gillar TL.

TL konstruktioner anses av många vara bland det bästa man kan bygga och mäter på ett sätt som de flesta andra TL bara kan drömma om, så vi börjar se fler och fler duktiga konstruktörer addera helmholz fällor i TL konstruktioner för att ta hand om de oönskade resonanserna som konstruktionen alltid bidrar med.

Precis som alla andra här försöker jag få till en bra basbotten antingen till en OA51 eller som en del av en upphittad OA58. En basreflexlåda eller MLTL, gör det någon skillnad i denna tråd, syftet är detsamma?

Avseende resonanser så tar dämpning bort dessa i alla moderna konstruktioner, så att endast det göttaste återstår, vilket både syns i de designverktyg och mätningar som görs. Inte som förr, när att designa TLs mer eller mindre var en gissningslek. Mäter eller designar man t ex det klassiska Voighthornet så är det en katastrof, men ändå hyllat. Idag skulle ingen komma på idén att designa något sådant.

Det är klart att du är välkommen att bidra med precis vad du i tråden för att främja huvudsyftet, det var bara en notering att om du i din design ide väljer att gå all in i en MLTL konstruktion så kommer du kanske inte ha så mycket att hämta från de som ägnar sitt intresse åt att förfina OA konstruktioner då dessa är ganska annorlunda konstruktioner rent akustiskt.

Om du blir kvar i en TL baserad konstruktion så är ändå mitt mest vänliga råd att kika på hantering av resonanser, för de har inte försvunnit bara för att verktygen är bättre eller vissa mätningar inte lyckas registrera dem, det är väldigt lätt att fastna för design ideer när dessa förmedlas av någon entusiast, men jag skulle säga att ibland har man mer nytta av den lite mindre romantiserade informationen som delas av bla I-OR förmedla.

Detta är inte kritik utan bara tips om riktningar som kan förbättra dina upplevelser

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-01-30 01:02

Chris71 skrev:
Sharkythefrog skrev:
Chris71 skrev:Det är klart att du är välkommen att bidra med precis vad du i tråden för att främja huvudsyftet, det var bara en notering att om du i din design ide väljer att gå all in i en MLTL konstruktion så kommer du kanske inte ha så mycket att hämta från de som ägnar sitt intresse åt att förfina OA konstruktioner då dessa är ganska annorlunda konstruktioner rent akustiskt.

Om du blir kvar i en TL baserad konstruktion så är ändå mitt mest vänliga råd att kika på hantering av resonanser, för de har inte försvunnit bara för att verktygen är bättre eller vissa mätningar inte lyckas registrera dem, det är väldigt lätt att fastna för design ideer när dessa förmedlas av någon entusiast, men jag skulle säga att ibland har man mer nytta av den lite mindre romantiserade informationen som delas av bla I-OR förmedla.

Detta är inte kritik utan bara tips om riktningar som kan förbättra dina upplevelser

Du får nog förklara för mig vad som är så bra med de taskiga baskonstruktioner som gjordes i flera av de OA-högtalare som gjorts. ”Annorlunda konstruktioner rent akustiskt” som du skriver, absolut i den ortoakustiska delen, men knappast i val av baselement eller avstämning av basreflexlådorna. Och det är väl också därför folk som du och jag vill bygga bättre versioner av dem. Jag precis som, antar jag, alla andra här gillar de ortoakustiska idéerna och ljudet. Om du till det kan få en bergfast bas med f3 på 28 Hz i en låda som passar perfekt under en orginal eller modifierad OA51 så har du kommit en bra bit på väg.

Vet inte vad du försöker åstadkomna med dina försök till härskarteknik med att börja skriva om ”romantiserad information”. Det fungerar inte jättebra på mig. Jag och de jag för dialog med vet vad det handlar om. Googla Martin King och Paul Kittinger och räknar du artiklar och priser de har, och så räknar du dina. Varför de namnen? Just därför att båda är inblandade i lådan du just talade om inte håller måttet. Jag tar mer än gärna emot både kritik och tips om allt möjligt, det är därför jag gärna ställer frågor. Men då gärna svar från någon som har något att komma med.

Bergfast bas till f3 28 Hz ur en 8” driver i en låda som passar perfekt under en OA51, eller som bottendelen i en ”förfinad” OA58? I min värld är det ett ”ja, varför inte…”. Men det är ju bara jag, och var och en är ju fri att tycka som man vill.

Jag däremot är mer intresserad av vad man stoppar ovanpå. SBs NBAC verkar ju vara populär, med diverse diskanter. Själv vill jag nog försöka med SS 2608 i en wave guide som visar fantastiskt resultat i några andra lågor. Om det fungerar i en ortoakustisk miljö? Just nu ingen aning, men spridningen är suverän och skulle kanske kunna fungera i en OA58-förfining. Tiden får utvisa.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-01-30 01:35

Sharkythefrog skrev:
Chris71 skrev:
Sharkythefrog skrev:

Du får nog förklara för mig vad som är så bra med de taskiga baskonstruktioner som gjordes i flera av de OA-högtalare som gjorts. ”Annorlunda konstruktioner rent akustiskt” som du skriver, absolut i den ortoakustiska delen, men knappast i val av baselement eller avstämning av basreflexlådorna. Och det är väl också därför folk som du och jag vill bygga bättre versioner av dem. Jag precis som, antar jag, alla andra här gillar de ortoakustiska idéerna och ljudet. Om du till det kan få en bergfast bas med f3 på 28 Hz i en låda som passar perfekt under en orginal eller modifierad OA51 så har du kommit en bra bit på väg.

Vet inte vad du försöker åstadkomna med dina försök till härskarteknik med att börja skriva om ”romantiserad information”. Det fungerar inte jättebra på mig. Jag och de jag för dialog med vet vad det handlar om. Googla Martin King och Paul Kittinger och räknar du artiklar och priser de har, och så räknar du dina. Varför de namnen? Just därför att båda är inblandade i lådan du just talade om inte håller måttet. Jag tar mer än gärna emot både kritik och tips om allt möjligt, det är därför jag gärna ställer frågor. Men då gärna svar från någon som har något att komma med.

Bergfast bas till f3 28 Hz ur en 8” driver i en låda som passar perfekt under en OA51, eller som bottendelen i en ”förfinad” OA58? I min värld är det ett ”ja, varför inte…”. Men det är ju bara jag, och var och en är ju fri att tycka som man vill.

Jag däremot är mer intresserad av vad man stoppar ovanpå. SBs NBAC verkar ju vara populär, med diverse diskanter. Själv vill jag nog försöka med SS 2608 i en wave guide som visar fantastiskt resultat i några andra lågor. Om det fungerar i en ortoakustisk miljö? Just nu ingen aning, men spridningen är suverän och skulle kanske kunna fungera i en OA58-förfining. Tiden får utvisa.

Om man vill ha mer distorsion, trista resonanser och sämre verkningsgrad så bygger man TL

viewtopic.php?p=2143053#p2143053

viewtopic.php?p=2143058#p2143058

Sharkythefrog…är det inte bättre att du drar igång en egen tråd om ditt bygge?

Eftersom du väljer att tolka Chris vänliga och försiktiga påpekanden som försök till härskarteknik så är väl även det skäl till att ha en egen tråd där du kan fortsätta med vad du redan tycks ha bestämt dig för, TL.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-30 01:57

Sharkythefrog skrev:
Chris71 skrev:
Sharkythefrog skrev:

När vi ändå är inne på ämnet vad som inte fungerar och känsliga tår.

Varför du valde denna tråd har jag ingen aning om, men vad som blev ganska tydligt rätt så fort var att du inte deltog för att bidra utan att för att främja dina egna intressen, vilket oxå hade varit helt OK om du had kunnat vara lite lyhörd och givit f-n i att sne citera mig och lägga ord i min mun.

Så vänligen ta ditt veckade horn och skriv om det i din egen tråd för den här tråden är inte skapad för att främja ditt eventuella bygge, utan något som du verkar ha föga intresse att bidra till. Så subtil nog för dig?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-30 13:27

Vore nog bra att ha nåt konkret mål som tex frekvensgång och önskad spl. Till det behövs väl en distorsionssiffra läggas till.

Storlek på lådan är ju nästa grej som blir en faktor. Eftersom vi här pratar om nån slags OA-51-liknande skapelse så sätter det en begränsning på lådvolym.
Den föreslagna Larsen 9 är 30 cm bred och 38 cm djup. Är det för mycket?
Jag antar höjden blir begränsad till ca 100cm?

OA-51 är som bekant 42 cm bred och 25 cm djup. Den är medvetet så grund för att få basen så nära väggen det går. Det är viktigt för en tvåvägare men kanske inte lika viktigt (för midbasen) för en trevägare.

För att kunna få någon rimlig hög baskapacitet i en basreflexlåda krävs normalt ca 120 liter.
Men med (väldigt)mycket effekt och många långslagiga basar av rätt sort kan lådan göras nästan hur liten som helst.

Det går även tänka sig nåt slags mellanting med en basreflex låda som är mindre än T/S dikterar och där begränsningen blir basreflexporten (dvs att få plats med en tillräckligt lång port).

Tex kunde man tänka sig:
2st Satori WO24 i 100 liter basreflex avstämd till 25 Hz. Ger ca 110 dB utan rumsstöd vid 30 Hz. Tillräckligt bra?

2st BMS 12N630 i 100 liter basreflex avstämd till 25 Hz spelar ca 5 dB mer.
Båda kräver en välutformad slitsport men med längder på 400-800 mm är det absolut görbart.

Eller kanske 4st Dayton UM12 i 100 liter sluten låda ger 110 dB vid 20 Hz, 120 dB vid 30 Hz och 125 dB vid 60 Hz.

Basarna sätts förstås på vardera sida om lådan så deras rörelser tar ut varandra.

En annan rolig tanke är att använda ett ensamt BMS 18N862 i 100 liter basreflex avstämd till 18 Hz(blir lång port). Men lådan måste då blir 500mm bred förstås.

EQ behövs i alla fallen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-01-30 15:41

Jag har funderat på hur min version skulle kunna se ut.

2 st Bremen 10” har jag tänkt att ha i var högtalare. Mellan 60-120 liter, avstämning kring 27 Hz. (Slitsport) Jag har funderat på att sätta 2x10” baktill mot vägg, eventuellt med ett element vänt. Delning kring 300 Hz.
Kanske en form på lådan som påminner något lite om Snell A3. Klängandes mot vägg. (Kanske går det att få en hyggligt möbellik elegans med rätt form och snyggt fanér eller lack, då mer diskret) Troligen når den ner mot golv men är vägghängd.
Upptill en baffel som liknar OA51, men med mer böljande form. Inga skarpa kanter. Bredare.
Möjligen 2 diskanter och ett mellanregister. Oklart i vilken ordning i höjdled. Jag blev mycket förtjust i 5” SB15NBAC, som sitter i Chris OA50.XL
Två Bliesma T25A… :idea:

Aktiv drivning.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-30 20:47

Kraniet skrev:Vore nog bra att ha nåt konkret mål som tex frekvensgång och önskad spl. Till det behövs väl en distorsionssiffra läggas till.

Storlek på lådan är ju nästa grej som blir en faktor. Eftersom vi här pratar om nån slags OA-51-liknande skapelse så sätter det en begränsning på lådvolym.
Den föreslagna Larsen 9 är 30 cm bred och 38 cm djup. Är det för mycket?
Jag antar höjden blir begränsad till ca 100cm?

OA-51 är som bekant 42 cm bred och 25 cm djup. Den är medvetet så grund för att få basen så nära väggen det går. Det är viktigt för en tvåvägare men kanske inte lika viktigt (för midbasen) för en trevägare.

För att kunna få någon rimlig hög baskapacitet i en basreflexlåda krävs normalt ca 120 liter.
Men med (väldigt)mycket effekt och många långslagiga basar av rätt sort kan lådan göras nästan hur liten som helst.

Det går även tänka sig nåt slags mellanting med en basreflex låda som är mindre än T/S dikterar och där begränsningen blir basreflexporten (dvs att få plats med en tillräckligt lång port).

Tex kunde man tänka sig:
2st Satori WO24 i 100 liter basreflex avstämd till 25 Hz. Ger ca 110 dB utan rumsstöd vid 30 Hz. Tillräckligt bra?

2st BMS 12N630 i 100 liter basreflex avstämd till 25 Hz spelar ca 5 dB mer.
Båda kräver en välutformad slitsport men med längder på 400-800 mm är det absolut görbart.

Eller kanske 4st Dayton UM12 i 100 liter sluten låda ger 110 dB vid 20 Hz, 120 dB vid 30 Hz och 125 dB vid 60 Hz.

Basarna sätts förstås på vardera sida om lådan så deras rörelser tar ut varandra.

En annan rolig tanke är att använda ett ensamt BMS 18N862 i 100 liter basreflex avstämd till 18 Hz(blir lång port). Men lådan måste då blir 500mm bred förstås.

EQ behövs i alla fallen.

Tack, jag älskar verkligen när någon kommer in i tråden och ingjuter lite rättning i ledet.
Själv har jag fullkomligt spårat ur pga av ett spontanköp av en luxor/skantic som skulle kunnat bli en en testburk för vissa av principerna för 3-väggaren men med alla spännande inlägg i tråden om den fete så blir det nog snarare ett nytt sidospår.

Så tillbaks till målsättningarna.

Tankarna bakom är ju att skapa nån OA variant som lånar sin inspiration från OA51 i form av väggstödet, baffeln och att den är vägghängd.
Så ett grundrecept skulle kunna te sig lite som följer:

OA51 form med närhet mellan bas och vägg men en volym på 30-ish liter istället så att ett 8" bas element skulle kunna trivas om det blir vägen framåt, i samma låda behövs nog ett mellanregister för en övergång om 8" bas används, sen är det tänkt att diskanten kommer hanteras av dubbla element troligtvis Bliesma T25A.

Jag skulle samtidigt vilja leka lite med idéerna runt avrundad baffel och tids korrigerade element.
Tanken är att se hur man skulle kunna forma en baffel som skulle möjliggöra tids anpassad placering av elementen och samtidigt mjuka övergångar till baffeln, när formen är bestämd kanske baffeln gjuts i någon kul komposit.

Sen skall ju alltid allt vara förankrat i verkligheten så om man tänker sig att man utgår från nån slags 70-30 fördelning så borde det bli 60-70liter kvar att bygga ett stabilt fundament som kan husera en kapabel bas, här är jag fortfarande i det undersökande stadiet för vad som är bäst lämpligt.
Skall man sträcka ut toppen ner i basfundamentet så att man får en 3,5-vägs konstruktion eller skall man tighta till toppen och gå all-in i botten och se det mer som en 3-vägs + sub det är inte bestämt ännu.

Vad förväntar jag mig att denna udda skapelse skall kunna leverera då?

Ja en verkligt ambitiös målsättning skulle kunna vara 20-20.000Hz inom +- 2dB med kapacitet upp emot 110 dB, den lite mer rimligt lagd ribba kanske är 105dB och 25-20.000.

Jag tycker att vi ger oss där så att vi inte hamnar i allt för djupa hjulspår innan vi vet mer.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-31 01:46

Tack Kraniet

Nu blev det fart på de grå..

Plötsligt så föll en massa bitar på plats, baffelutformningen, baslådans konstruktion och bestyckningen.
Nu skulle man bara hitta nån slags cad program för idioter så att man slipper handrita allt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-31 09:08

Härligt :)

Ja jag tycker det brukar va bra att konkretisera vad man är ute efter i form av prestanda. Det dikterar ju mycket.

Låter som ett spännande projekt iaf
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-31 15:58

Allison One har jag länge tyckt varit intressant.
Påminner ju lite om ett ägg vi sett här på forat.

"Room-Matched Loudspeaker Systems" låter ju väldigt likt en svensk slogan för Carlsson..
http://www.classicspeakerpages.net/libr ... _brochure/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-01-31 16:57

Kraniet skrev:Allison One har jag länge tyckt varit intressant.
Påminner ju lite om ett ägg vi sett här på forat.

"Room-Matched Loudspeaker Systems" låter ju väldigt likt en svensk slogan för Carlsson..
http://www.classicspeakerpages.net/libr ... _brochure/

Ja, Roy Allison var lite av en pionjär med liknande tankar kring ljud i hemmiljö. Mycket handlade om att gå bort dippen/utsläckningen av SBIR. Jag skulle tro att Stig kände till honom väl.
https://www.stereophile.com/content/glo ... -MHy1rN3Uo
Bilagor
EF5C8898-1B1D-4C5A-AFC7-35405A05C83E.jpeg
EF5C8898-1B1D-4C5A-AFC7-35405A05C83E.jpeg (119.7 KiB) Visad 4185 gånger
98671C10-F1AF-4851-949D-9E463D8EE6CF.jpeg
98671C10-F1AF-4851-949D-9E463D8EE6CF.jpeg (119.37 KiB) Visad 4185 gånger
Mvh Johan

Sharkythefrog

Inläggav Sharkythefrog » 2023-02-01 19:39

Chris71 skrev:Varför du valde denna tråd har jag ingen aning om, men vad som blev ganska tydligt rätt så fort var att du inte deltog för att bidra utan att för att främja dina egna intressen, vilket oxå hade varit helt OK om du had kunnat vara lite lyhörd och givit f-n i att sne citera mig och lägga ord i min mun.

Varför jag valde denna tråd är enkelt. Som gammal ägare av bl a OA51 och OA5 har jag länge velat göra något bättre av dem.
Efter att ha gått in på flera trådar i ämnet i över hela internet så fann jag denna tråd lämplig.

MITT BIDRAG är att kunna få till en bra basbotten, precis det många andra också håller på med här, som skulle kunna fungera tillsammans med OA51/61 eller som en variant av undre delen i en "OA64" (som ju ännu inte finns) eller någon slags variant av OA58. En bra basbotten med fast distoritionslåg bas ner till f3 28 Hz.

Beträffande "egna intressen" så har väl jag ungefär samma "intressen" som alla andra här, förutom de som mot förmodan är här för att tjäna pengar på någonting, Att med hjälpa av delade tankar få till något som kan förbättra lyssningsupplevelsen av antingen befintliga eller framtida OA-lådor. Så den kommenttaren faller också till marken.

Min TL-bottendel ser exakt ut som en portad bottendel med en design som skulle kunna tillskrivas herr Carlsson, t ex nedre delen i en OA58 med basdrivern skjutandes uppåt, eller OA5 (eller liknande) utan diskanterna. Snyggt, rent och linje med herr Carlsson.

Dvs betydligt snyggare och mer "Carlsson-aktiga" än många bottendelar som figurerar i denna tråd. Så designmässigt är den alltså bättre, men innehåller inte bara dämpmaterial och en port som en basreflexlåda, utan också två stycken skivbitar som avdelar lådan till en TL, och där uppstod tydligen ett stort problem. Två stycken skivbitar gör således all skillnad. Hmm...

Att förstå hur och att det går att få till riktigt bra TL-lådor som har en bättre bas än en portad det är inte alla förunnat, helt uppenbart. Det finns saker att ta hänsyn till, precis som med en portad låda eller en sluten. Det är därför jag lierar mig de bästa som finns att tillgå i ämnet, förutoam att jag byggt ett antal. DET skulle också kunna vara ett bidrag t ex. Att jag har det direktröret, som inte alla har. För att bidra till de som önskar en bra fast bas till sin OA-låda. Oavsett teknisk lösning. 8)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-02-18 22:04

Då gör vi härmed en liten re-boot inspirerad från HEM 2023, det är uppenbart att utbudet av vägghängda 3-vägshögtalare som är kapabla att spela +100dB 25-20.000Hz är försvinnande liten så därav förblir detta projekt vitalt.

Det testas ju ganska vilt till höger och vänster vissa delar av det som så småningom skall gifta sig i denna tänkta bastard, men för att komma ett kliv framåt så känner jag att det börjar bli dags att rita ihop en låda.
Men i valet av aspirerings teknik så har jag ett stort hack i kunskapskurvan, här behöver jag skarpare huvuden.

Om man skulle tänka sig en dubbel slitsport med gemensam startpunkt, har man gjort bort sig helt då?

För att beskriva så tydlig som det går, istället för att placera en slitsport på varje sida om element som har varsin början och slut, så vill jag placera bägge på samma axel så att de spelar åt bägge sidorna men möts mitt inne i lådan, lite som en T-korsning om det klargör den tänkta placeringen.
Vi kan spara frågorna över varför denna knäppa lösning tills vi rett ut om det ens går.

Användarvisningsbild
Chris71

Re: OA-53.0

Inläggav Chris71 » 2023-02-18 22:07

Testar om ett dop även kan öka intresset, eller om jag måste börja släppa ännu fler konstiga idéer till allmänheten

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-02-20 15:53

Chris71 skrev:Då gör vi härmed en liten re-boot inspirerad från HEM 2023, det är uppenbart att utbudet av vägghängda 3-vägshögtalare som är kapabla att spela +100dB 25-20.000Hz är försvinnande liten så därav förblir detta projekt vitalt.

Det testas ju ganska vilt till höger och vänster vissa delar av det som så småningom skall gifta sig i denna tänkta bastard, men för att komma ett kliv framåt så känner jag att det börjar bli dags att rita ihop en låda.
Men i valet av aspirerings teknik så har jag ett stort hack i kunskapskurvan, här behöver jag skarpare huvuden.

Om man skulle tänka sig en dubbel slitsport med gemensam startpunkt, har man gjort bort sig helt då?

För att beskriva så tydlig som det går, istället för att placera en slitsport på varje sida om element som har varsin början och slut, så vill jag placera bägge på samma axel så att de spelar åt bägge sidorna men möts mitt inne i lådan, lite som en T-korsning om det klargör den tänkta placeringen.
Vi kan spara frågorna över varför denna knäppa lösning tills vi rett ut om det ens går.

Något sånt här kanske?

E83ED710-01CA-4D5F-B87C-D80FDCC3DB85.jpeg
E83ED710-01CA-4D5F-B87C-D80FDCC3DB85.jpeg (1.24 MiB) Visad 3989 gånger
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-02-20 18:44

juanth skrev:
Chris71 skrev:Då gör vi härmed en liten re-boot inspirerad från HEM 2023, det är uppenbart att utbudet av vägghängda 3-vägshögtalare som är kapabla att spela +100dB 25-20.000Hz är försvinnande liten så därav förblir detta projekt vitalt.

Något sånt här kanske?

Ganska exakt så, men om du fortsätter att skämma bort mig med illustrationer så kommer jag ju aldrig bli motiverad att börja cadda.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-02-20 18:50

Chris71 skrev:
juanth skrev:

Något sånt här kanske?

Ganska exakt så, men om du fortsätter att skämma bort mig med illustrationer så kommer jag ju aldrig bli motiverad att börja cadda.

:) Jag vet inte om det duger ur turbulenshänseende, närheten till resp ingång osv men det känns inte orimligt att det kan fungera. Triangeln i mitten kan säkert göras större för mer separation.
Elementen behöver förstås inte sitta som på bilden eller ens vara två.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-02-20 19:13

juanth skrev:
Chris71 skrev:
juanth skrev:
Något sånt här kanske?

:) Jag vet inte om det duger ur turbulenshänseende, närheten till resp ingång osv men det känns inte orimligt att det kan fungera. Triangeln i mitten kan säkert göras större för mer separation.
Elementen behöver förstås inte sitta som på bilden eller ens vara två.

Vet inte heller om det behöver vara någon separation av vågledarna heller, rimligtvis är tryckutjämningen mellan ut och insida, om inloppet är symmetrisk i förhållande till elementet och slitsarna identiska så borde det ju fungera förutsatt att det överhuvdtaget fungerar vilket var essensen i frågan :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-02-25 13:22

T-korsningen lär nog vara svår att få att fungera väl med sina böjar.
Men parallella slitsar fungerar nog utmärkt.

Spännande projekt!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-02-28 09:51

schmutziger skrev:Ska när tid finnes testas i od11.det behövs bara en liten mellanbit för att passa.

Det där skulle göra mig glad. Suttit med de tankarna själv och har 2 par OD11 på hyllan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Chris71

Whooop Whooop

Inläggav Chris71 » 2023-03-24 20:49

Lite för mycket renovera och bygga om det kliar i skapande ådran, så fredagen till ära så fick det följa med ett par små killar som skall få försvara sina färger som en tänkbar kandidat i 3-väggarn om det råkar vara så att någon är intresserad av 3,5-väggs versionen.

Snygga och lagom stöddiga för att duga fint som mellanbasar i en dugligt fet 3-väggare.

Nu gäller det ”bara” att boka in påsklovet för sågning och hoppas att man har tillräckligt med mdf hemma.

Vad säger panelen. Kan detta rocka från 35-270Hz?
Bilagor
A5FC541C-E9E8-4EF8-B86C-1E8F76321D87.jpeg
A5FC541C-E9E8-4EF8-B86C-1E8F76321D87.jpeg (95.81 KiB) Visad 3742 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-03-25 09:57

Marknadens bästa baselement i registret 80-500 Hz! Du kunde inte gjort ett bättre val.
Nu ska du 'bara' matcha' med lika bra mellanregister och diskant. Men det finns ju tjatiga stalltips om det här på faktiskt. Tillsammans och med bra baffel och filter kan det bli fantastiskt bra.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-03-25 16:23

Maarten skrev:Marknadens bästa baselement i registret 80-500 Hz! Du kunde inte gjort ett bättre val.
Nu ska du 'bara' matcha' med lika bra mellanregister och diskant. Men det finns ju tjatiga stalltips om det här på faktiskt. Tillsammans och med bra baffel och filter kan det bli fantastiskt bra.

Tack för förtroende boosten, det har ju sakta men säkert tunnats ut med kandidater i takt med att den ursprungliga tanken med högtalaren för en gångs skull inte ändrats för mycket.

Som den klurige kan räkna ut så var det en del funderingar och förutsättningar som var tvungna att hända för att en 9,5" bas skall bli första valet för mellanbas i en 3-isch vägs högtalare, kanske framför allt valfriheten att implementera den som en stand-alone 3-vägs eller en 3,5-4-vägs beroende på vad som faller på läppen.
Nu återstår 2 lite tuffa utmaningar, hur bestyckar jag en 3.5-vägs version i botten för en snygg integration, om vi för en stund antar att det kommer sitta en Bliesma 34 i toppen vad matchar vi med i gapet där emellan?

Just nu vore jag glad om mina uträkningar visar att ett 5tums element från SB skulle vara den perfekta matchen för mellanregistret men jag är öppen för i princip vad som helst, och om pengar inte alls spelade någon roll så kanske ATC skulle få leverera ett lämpligt element.
Vad jag är ute efter är ett låg dist, en rimlig effekttålighet i en förpackning som medger en så rak frekvensrespons i området 300-2800Hz

Men jag antar att det som gör detta kul är att det inte är så lätt, men om man lyckas blir man ju glad.

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-03-25 20:23

Sb15NBAC/CAC blir utmärkt som mellanregister. Kan tom anses vara betydligt bättre än ATC-domen, ffa pga att SbA kan delas lägre men även att SbA har nog lite lägre distorsion. ATC har dock fördelen att kunna delas högre till diskanten men med T34 spelar det ingen roll. Lite högre känslighet hos SbA skulle heller inte vara fel men man kan nog inte få allt.

Alt Purifi NAA men den är så dyr, eller sb17NBAC/CAC.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-03-25 21:00

Dare to be different... :mrgreen:
En 10F från 300Hz-20KHz kanske.
Möjligen kan man behöva stötta den med en liten "embiance-diskant" från ca 8kHz
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 24g00.html

Det finns en 4 Ohmsvariant ochså

Användarvisningsbild
sammel

Re: Whooop Whooop

Inläggav sammel » 2023-03-25 23:01

Chris71 skrev:Vad säger panelen. Kan detta rocka från 35-270Hz?

Va kul att du ska använda den basen,
den känner jag igen.
Efter att jag eqat ner en topp 7 dB vid 32 Hz så spelar mina
till 22 Hz utan tapp sedan 3 dB ner vid 20 Hz, det är ju hörnplaserat
room gain basreflex osv vid lyssningspossition.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-03-25 23:15

Torrsimmar lite olika möjlighet i brist på bättre saker att göra en lördagskväll.
Nästa vecka kommer släkten på besök så då gäller det att ha lite ordning på prylarna som är spridda i ett jämt lager över lägenheten.

Svårt det här med mellanregister, inte förutan att man förstår fäblessen för 2-vägs lösningar.

SS diskanten är stand-in för Bliesma tills de kommer fram.
Bilagor
5B87114C-D18C-4886-982A-BDC6F78B55CE.jpeg
5B87114C-D18C-4886-982A-BDC6F78B55CE.jpeg (118.34 KiB) Visad 3631 gånger
9AD8B7B0-24A4-41BF-8CF5-CEF8DE1DC75D.jpeg
9AD8B7B0-24A4-41BF-8CF5-CEF8DE1DC75D.jpeg (123.79 KiB) Visad 3631 gånger

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-03-25 23:48

Maarten skrev:Sb15NBAC/CAC blir utmärkt som mellanregister. Kan tom anses vara betydligt bättre än ATC-domen, ffa pga att SbA kan delas lägre men även att SbA har nog lite lägre distorsion. ATC har dock fördelen att kunna delas högre till diskanten men med T34 spelar det ingen roll. Lite högre känslighet hos SbA skulle heller inte vara fel men man kan nog inte få allt.

Alt Purifi NAA men den är så dyr, eller sb17NBAC/CAC.

Du ser när man börjar vända och vrida på det är det inte sp enkelt som man först trodde, men i version 1 som blir nån slags proof of concept så blir det enkel mellan, men om mitt lådsågande känns OK så kan det komma att bli dubbla NBAC som mellan, men det finns ju även ett par TX som jag är sugen på att testa och MNRX12 samt en trotjänare som SS 12W.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-03-25 23:51

Calleberg skrev:Dare to be different... :mrgreen:
En 10F från 300Hz-20KHz kanske.
Möjligen kan man behöva stötta den med en liten "embiance-diskant" från ca 8kHz
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 24g00.html

Det finns en 4 Ohmsvariant ochså

Jag älskar att vara annorlunda men mina 10F/8414G10 är på långtidslån till en byggare i Dalarna och hur lockande den lösning är så lämnar den lite övrigt att önska i känslighet och effekttålighet, men i rätt sammanhang är det svårt att hitta något snyggare från 330-3k

Användarvisningsbild
Chris71

Re: Whooop Whooop

Inläggav Chris71 » 2023-03-26 00:01

sammel skrev:
Chris71 skrev:Vad säger panelen. Kan detta rocka från 35-270Hz?

Va kul att du ska använda den basen,
den känner jag igen.
Efter att jag eqat ner en topp 7 dB vid 32 Hz så spelar mina
till 22 Hz utan tapp sedan 3 dB ner vid 20 Hz, det är ju hörnplaserat
room gain basreflex osv vid lyssningspossition.

Jo den skall bli kul att testa, dock en ganska annorlunda konstruktion utseendemässigt än dina men då de 2 högtalare som till utseendet och i viss mån även konstruktionen påminner om dina har jag valt lite klenare grejer i midbas och fläskat på i botten istället.
Har ju ett Audimax 28.3 bygge i plan, där blir det Visaton TIW 250 i botten och Seas Excel 6,5 i mellanbasen, sen skall ju mina "Nordic Noir" bestyckas och där ser det ut att bli BMS 12 630 i botten och Satori TX i mellan.

I dessa så kommer ju basfundamentet till med ytterligare lite understöd från 20-ish - upp till den nivån som kan krävas för en vettig integration med denna "mellanbas", ser fram emot port råd när den skall snickras ihop.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-03-26 00:11

Kul med nya byggen. Kommer att följa :)
Du har många spår,för mig blir det oftast ett åt gången.
Bidrar gärna om jag kan :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-03-26 13:31

sammel skrev:Kul med nya byggen. Kommer att följa :)
Du har många spår,för mig blir det oftast ett åt gången.
Bidrar gärna om jag kan :)

Någonting blev inte som det skulle när jag blev till, tyvärr så hämtar min kreativa ådra energi i någon form av kaotiskt tillstånd.

Det gör att tidsbegränsade eller kalenderstyrda projekt är inte min forte och det är inte alltid helt enkelt för andra inblandade att hänga med i alla tighta svängar som brukar uppstå på vägen, men jag har trots flertalet försök inte lyckats ändra på detta och nu i mogen ålder känns det lite sent.

Till mitt försvar så vill jag framlägga att det (ännu) mest karaktäristiska draget hos den mänskliga hjärnan jämfört med en dator är att i hjärnan så är våra resurser ihopkopplade i ett neurala nätverket flerdimensionellt och inte 2-D, så hur snabbt en CPU än är så kan den bara lösa en beräkning i taget medans vår hjärna klarar att hoppa mellan olika dimensioner av lösningar oberoende av tid.

Men det gör oxå att man måsta ha gott om utrymme för prylar till pågående projekt och inte bråttom att bli klar :)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-03-26 13:59

Ibland skulle jag önska att jag var mer flexixel,
tycker också det är lite sent att försöka ändra på :)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-03-26 20:08

Hej

Vet att detta är lite fräckt men kan inte klämma in en CAD kurs i mitt nuvarande schema,men skulle ändå behöva få min taffliga skiss arr bli något som går att lämna till en snickare för tillkapning av material.

Normala fall duger mitt kludder eftersom jag själv står vid sågen denna gång skulle det behövas lite proffsigare touch.

Som den smarta kommer se så hade jag redan i skiss nr 1 missat att baffelns lutning måste finnas med.
Slutresultatet är tänkt att vara som pappslöjden fast snyggt :)
Bilagor
41F51E42-9D56-4405-ACAA-9358EA16A513.jpeg
41F51E42-9D56-4405-ACAA-9358EA16A513.jpeg (124.88 KiB) Visad 3547 gånger
E1E1EDC3-C482-4FE2-8F29-8AD236CF29E1.jpeg
E1E1EDC3-C482-4FE2-8F29-8AD236CF29E1.jpeg (125.14 KiB) Visad 3547 gånger

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-03-28 08:23

Vad det gäller mellanregister så har jag 10f och 15nbac.

Kan bara säga att jag skulle valt 15nbac alla dagar i veckan!

Är det någon som vill köpa 6 st oanvända 10f så hojta till :P
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-03-28 11:24

MagnusÖstberg skrev:Vad det gäller mellanregister så har jag 10f och 15nbac.

Du har inga 15nbac till övers?
Medlem i Kabeltroendes riksförbund

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-03-28 11:41

Magnus, vilken 10F modell är det, jag har eventuellt ett behov.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-03-28 14:34

Fyraohmare hade jag kunnat prova några stycken (ev alla 6) om priset är rätt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-03-29 22:31

Chris71 skrev:

Magnus, vilken 10F modell är det, jag har eventuellt ett behov.

Ganska säker på att det är 10F/4424G00. Jaag är 20 mil ifrån dem just nu.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2023-03-31 21:02

Calleberg skrev:

Dra ett PM, det är 4-Ohmare
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-03-31 21:28

MagnusÖstberg skrev:
Calleberg skrev:

Om priset bara är nästan rätt så är jag spekulant på ett par :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-03-31 22:19

MagnusÖstberg skrev:
Calleberg skrev:

Sådär, har Pe-Emmat dig.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-04-08 16:22

Påskvädret är ju lite för bra för såna här övningar men det är när material och verktyg finns till hands så man får helt enkelt kompromissa som vanligt.

Så detta är den första officiella bilden på 3-vägarens innandöme, spekulationerna är fria liksom goda råd.

Designprinciper är valda liksom bestyckning men vi får se om påsken är lång nog för att lådorna skall hinna med att komma hem, nån snickare har jag ju ännu inte blivit.
Bilagor
60A717A1-443D-4E37-911E-86FEC157F26F.jpeg
60A717A1-443D-4E37-911E-86FEC157F26F.jpeg (136.67 KiB) Visad 4060 gånger

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-04-08 16:44

Två slitsar som anas nedtill, höger vänster?
Hur är designen tänkt då?
Trevägs med 1x9” bas?
Har du valt mellanregister?

Berätta mera… :)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-04-08 16:46

Spännande :)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-04-08 17:02

juanth skrev:Två slitsar som anas nedtill, höger vänster?
Hur är designen tänkt då?
Trevägs med 1x9” bas?
Har du valt mellanregister?

Berätta mera… :)

Måste ju hinna såga lite oxå,

Men välprövat i toppen och tyst, dubbla danskar i mitten och en ordentlig WOP i övre botten.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-04-08 17:16

Spännade!

Skit i vädret!
Såga på istället så de sjunger om klingan.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Chris71

Re: OA-73XL

Inläggav Chris71 » 2023-04-08 21:54

Bara för att man är beslutsam så behöver man inte vara sämre än att man kan ändra sig.
Runt lunchtid var jag säker på hur jag skulle ha det designmässigt, sen kom en bristande spatial förmåga att tänka geometrisk 3D

Så skall man hedra konstruktören så kan man ju passa på att även fira designern.

lallerstedt redde ut vinklarna och huvudbryn, men originalidén hade nog kunnat bli kul oxå.

Kvar är en ”STOR” 51:a så den får heta 73 då den kommer få plats med lite extra element både i storlek och antal.

Kvar från tankearbetet på en 3-vägs talare som kan hänga på väggen om man har ordentliga väggar, en nedre basstöd del i nästa etapp.
Basfundament i den över delen är den inte helt okända Satori WO24P, sen får 15NBAC fylla på upp till T34 Bliesma.

Delningen är inte spikad men förmodligen passivt i toppen och aktivt i botten, vad som är klart är att det blir en slits istället för ett rör.
Bilagor
6B3371DC-2531-4B72-B5E7-068862F92ECB.jpeg
6B3371DC-2531-4B72-B5E7-068862F92ECB.jpeg (36.72 KiB) Visad 4028 gånger
EEDBEEB8-7683-4E7C-8AC7-A042F14E44B6.jpeg
EEDBEEB8-7683-4E7C-8AC7-A042F14E44B6.jpeg (37.47 KiB) Visad 4028 gånger
15BE3D95-4FAF-4A76-B04F-29277DAF5453.jpeg
15BE3D95-4FAF-4A76-B04F-29277DAF5453.jpeg (44.72 KiB) Visad 4028 gånger
F1B66CE0-A64F-4A25-B53D-BD20EFAA7AC1.jpeg
F1B66CE0-A64F-4A25-B53D-BD20EFAA7AC1.jpeg (44.39 KiB) Visad 4028 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-04-09 11:38

Kul att du valt så bra element, helt rätt! Ger de bästa förutsättningarna.

Jag är (förstås) nyfiken på hur du resonerar kring baffelns storlek, vinkel mot lyssnaren, djupledsförskjutning av elementen inkl akustisk centrum, reflexer i elementens närhet, spridning och filter? Några initiala tankar här? Andra kanske också har funderingar här? Är det något du vill ha dialog kring?

Funderar även om detta skulle kunna bli en vidareutveckling av den intressanta tråden om trevägaren som väl inte realiserades?
Ett ortoakustiskt utbildningprojekt av Erik_Johansson
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-04-09 14:46

Maarten skrev:Kul att du valt så bra element, helt rätt! Ger de bästa förutsättningarna.

Jag är (förstås) nyfiken på hur du resonerar kring baffelns storlek, vinkel mot lyssnaren, djupledsförskjutning av elementen inkl akustisk centrum, reflexer i elementens närhet, spridning och filter? Några initiala tankar här? Andra kanske också har funderingar här? Är det något du vill ha dialog kring?

Funderar även om detta skulle kunna bli en vidareutveckling av den intressanta tråden om trevägaren som väl inte realiserades?

Det något trista men ändå ärligt svaret är, tiden och verkligheten kom emellan.

Från början kom inspirationen från en mening från Juanth när vi jobbade på OA51 Nbac, - tänk om det bara fanns en OA51 som var på dubbla volymen.
Sen kikade jag mycket på de varianter på OA51 center som gjorts ur ett formmässigt perspektiv då jag lockades av idéen med dubblering av elementen i de högre registren.

Ända tills sent igår så trodde jag att min lek med papper och tejp inte var lika enkel duplicerat med mdf. Så istället för att ge upp så återvände jag till oa51 designen med sina geniala trianglar.

Men till baffeln kommer grundplanen bli kvar.
3 eller fler element kommer placeras på något slags genomtänkt sätt, baffel profil kommer formas i xps med syfte att jobba med tidskorrektion och diffraktion.
Jag kommer ogenerat låna idéer från din räv och när jag är klar kommer det hela kläs i kolfiber, tanken kommer från Dynaudio där en lätt konstruktion med låg densitet medger en autistiskt frånkopplade.

Det är väl saken i grova drag.

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-04-09 17:35

Seriöst! Kul, låter som lovande upplägg, bara fräsa på! :D
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2023-04-09 20:08

Äntligen! Jag har länge funderat på varför ingen gör en 3-vägs OA52. Den jag skissade på hade sidomonterad bas samt Scanspeak 10F/xxxx. Det var innan Sammels bygge och Maartens Räv-L så jag hade inte ännu fått upp ögonen för SB15. Följer detta med stor glädje, lycka till!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-04-09 20:34

Maarten skrev:Seriöst! Kul, låter som lovande upplägg, bara fräsa på! :D

Än är alla fingrar i behåll, förståndet lämnade under gårdagen och nån snickare blir jag aldrig, men efter design justeringen så har det sågats och limmats trianglar efter bästa förmåga och nu står iaf någon slags halvlådor där så lite hipp finns det kanske.

Inte helt lättarbetat att utgår endast från huvudet och helt utan referensmått men det går ett steg fram och två tillbaks när man plötsligt minns att man jobbar med en design så är ett spegelvänt par.

Ikväll så skulle det fram slits portar och det var med stor huvudbry då tyckte att simuleringsprogrammet ville ha en ganska kort port så jag testade flera olika program för att vara på den säkra sidan.
Sen valde jag material och konstruktions princip, jag vill ju ha en port som har en funktion som ett dubbelt ”horn” enligt principen ljudvågsledare med kompression.

Så det var bara att räkna ut hur man bygger en slits med getingmidja och utåtsvängd början och mynning, hittills verkar teorin fungera men kvar är att klura ihop gavlarna.
Nu är det 2 bitar masonit som tvingas isär i ändarna och ihop på mitten genom att ledas genom mdf flänsar med olika stora hål för att tvinga fram en timglas form.

Imorgon kommer eldprovet för att se om alla bitar faller på plats och om limmet hinner torka nog för att kunna frakta hem monstren så att baffelkonstruktion,filter och tillsnyggning kan ta vid.
Bilagor
5A3F139A-8085-4381-9E63-D5CE1F80AC6E.jpeg
5A3F139A-8085-4381-9E63-D5CE1F80AC6E.jpeg (33.35 KiB) Visad 3898 gånger
F6855D76-CC2F-44FD-97EE-3AFECCC12B0C.jpeg
F6855D76-CC2F-44FD-97EE-3AFECCC12B0C.jpeg (49.26 KiB) Visad 3898 gånger
D5B7CBA2-4D0A-409E-B5FE-42BC9E86E7AC.jpeg
D5B7CBA2-4D0A-409E-B5FE-42BC9E86E7AC.jpeg (40.06 KiB) Visad 3898 gånger
99250995-803C-4463-8FFC-3FFDA575B250.jpeg
99250995-803C-4463-8FFC-3FFDA575B250.jpeg (32.18 KiB) Visad 3898 gånger

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-04-09 20:42

Froggy skrev:Äntligen! Jag har länge funderat på varför ingen gör en 3-vägs OA52. Den jag skissade på hade sidomonterad bas samt Scanspeak 10F/xxxx. Det var innan Sammels bygge och Maartens Räv-L så jag hade inte ännu fått upp ögonen för SB15. Följer detta med stor glädje, lycka till!

Tyvärr hade nog mig initial form idé varit närmare din tanke och kanske blir det en ytterligare version innan det är klart jag gillade helt klart formatet bättre men tidsbrist och jag min röv som inte orkar lära mig att köra saker i CAD får det jobbigt med vinklar.
Nu blir det en kompromiss för att testa principen och kunna mäta, det blir helt enkelt en broiler oa51 för att testa bestyckning och baffelkonstruktionen, men min känsla är att den kunde blivit mer estetisk och mindre om jag behållit ursprungsformen.

SS 10F var mitt förstahandsval men vi har ju testat SB 15 med väldigt trevligt resultat i mina OA-50 boomboxar så för att slippa filtergissningar så tog jag en bekväm genväg.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-04-10 22:15

På äventyr i slitsportens värld, är absolut ute på hal is men om allt skiter sig så får man väl ta fram fräsen.

Men tanken är god iaf, om min läskunskap är korrekt så är förlagan och det akustiska målet att konstruera en port som skall fungera som ett dubbelt kompressionshorn eller en djävligt ambitiös och tillkrånglad BR rör. :)

Det blev en del klurande och trixande men till slut så hade jag någon slags timglasformad gavel som gjorde att jag kunde forma masoniten till den getingmidja som jag ville ha.
Imorgon skall jag försöka fräsa fram en vettig mun och fästa dem i lådan.

Så alla goda råd är dyra då tanken är att lägga på locket och då blir det knepigt att justera saker som portar i efterhand så det blir eldprovet på mina beräkningar.
Bilagor
28C9C0E3-7030-491C-B044-C2E79EBE3B3C.jpeg
28C9C0E3-7030-491C-B044-C2E79EBE3B3C.jpeg (32.97 KiB) Visad 3852 gånger
E0C79641-AB02-4F2A-B55D-A3FA28852EE7.jpeg
E0C79641-AB02-4F2A-B55D-A3FA28852EE7.jpeg (31.38 KiB) Visad 3852 gånger
3470219D-C60D-46A9-B887-1C93D231358C.jpeg
3470219D-C60D-46A9-B887-1C93D231358C.jpeg (48.58 KiB) Visad 3852 gånger
4B9BF75E-3AA9-4F6C-AA4D-1266FB2EDF4D.jpeg
4B9BF75E-3AA9-4F6C-AA4D-1266FB2EDF4D.jpeg (32.97 KiB) Visad 3852 gånger

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2023-04-11 14:35

Maarten skrev:Kul att du valt så bra element, helt rätt! Ger de bästa förutsättningarna.

De realiserades och lyssnades på vid några olika tillfällen men de hade vissa problem som behövde lösas. Har själv enligt "man tager vad man haver"-metoden tänkt testa lösningarna i en mindre variant med SS 18W/8545-00 (tillräckligt dugligt under 600-700 Hz för att kunna användas för att reda ut vissa detaljer), 10F/4424G00 (förstavalet oavsett) och BC25TG15-04 (eventuellt men ny frontplatta). Husbygge, bygge av övervåning, 2 barn och lite annat kom emellan bara de senaste dryga 10 åren. :)

Men det börjar ljusna rätt rejält vad gäller tillgänglig tid. Och som gammal Carlssonnörd så är det ju det projektet som ligger först i ordningen för min del. Men när det sker vet man aldrig förrän det faktiskt händer. :)

Men det kommer i vissa detaljer åtminstone utseendemässigt se ut lite som en korsning mellan trevägaren och OA52.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Chris71

Re: billig delning eller Flex eight.

Inläggav Chris71 » 2023-04-20 16:27

Chris71 skrev:Hej

Jag skyller på nån form av vuxen OCD/ADD 123....

Hur min kreativa process i den mån den existerar fungerar överlåter jag till det professionella yrkesskrået som finner det intressant att gräva i andras grå materia, men det tenterar sig att ta sig uttryck i att tankar ackumuleras över tid och sen kommer någon tigger och sen är bollen hopplöst i rullning.

Så vad är på tapeten nu då, kanske vän av ordning tänker. Borde han inte ägna sin tid åt att avsluta de där 4-5 projekten som redan är under genomförande innan han startar något nytt?
Absolut är det så och det är faktiskt lite av syftet med denna tråd, att samla in lite mer info innan jag kastar mig hals över huvud in i nästa projekt vilket skulle kunna ge mig tid att hålla det i planeringsstadiet länge nog för att hinna bli klar med iaf OA projekten innan jag står där framför sågen med MDF skivor.

Så här tänker jag, OA-50 och 52, är ju någon slags halv fullregister högtalare med tanke på den ursprungliga baskapaciteten medans OA-51 är en utpräglad 2-vägs konstruktion som tack vare sina tekniska förutsättningar blivit ett väldigt populärt objekt att modifiera, med dagens fina basar så har den ju nästan vuxit upp att bli en fullstor högtalare men den där sista lilla knixen saknas ännu.
Jag är helt övertygad att en 51:a eller en 52:a med purifi och bliesma kompletterat med ett basstöd skulle göra de flesta nöjda för resten av livet, men tänk om.....

OM det skulle gå att börja med ett nästan vitt papper, endast en placering som vägledning, en tokig ambition.
Så här är förutsättningarna för de kommande veckornas förstörda nattsömn, jag vill spåna runt tanken på en 3-väggare eller kanske bara en big 51.

Jag skall försöka sluta att slakta stackars Stigs gamla beteckningar i mina trådar men så här initialt så lånar jag lite för att kunna beskriva projektet ambition utifrån ett OA perspektiv, jag vill alltså landa i en vägghängd eller iaf mot vägg placerad högtalare som skulle kunna tillfredsställa det flesta utom de värsta bas-missbrukarna att simulera en fullregister talare utan separat basstöd.

Ordet är fritt, bra ideer kommer skamlöst stjälas och sånt som inte passar kommer lika skamlöst förkastas oavsett om det är bra ideer i andra sammanhang, så högt i tak och oömma tår är nog en förutsättning.
Om det blir ett slutresultat så är det ingen ny OA utan en OA inspirerad högtalare där jag inte förväntar mig eller ens eftersträvar ett erkännande från någon auktoritet utan det blir mest en hyllning till Stigs omtyckta principer.

Så vad hade ni gjort annorlunda om ni var Lallerstedt eller Larsen och någon presenterade en skiss som hette OA 3-väggaren?
Vika mått duger inte?
Vilka konstruktioner kan justeras till dagen element för att åstadkomma ett bättre resultat?

Målet är stjärnorna, om vi klarar att hålla oss ovan trädtopparna så kanske projektet inte blir en pannkaka, därmed är ambitionsnivån lagd.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-04-20 16:41

Ganska länge har jag gått en ojämn kamp emot habegäret, den där Juanth visade ju upp en onödig låda som kunde göra en massa finurligt och sen dess har det varit lite kört lixom.

Testa att köpa en vanlig Minidsp som substitut, skaffade till och med en sån där Dbx PA260 som absolut klara av jobbet förutsatt att man har tillräckligt med xlr-din konverterare, men ändå skavde det någonstans.

Så häromkvällen så lånade jag sambons kort när hon somnat med dator i knäet och loggade in på Minidsp shoppen, fyllde i formuläret och sen började väntan. Det gick ju ruskigt fort samma sekund kom orderbekräftelsen, sen strax efter ett meddelande från FedEx att de skulle komma med ett paket.
Lydig som man är så delade jag ut portkoden så att budet skulle kunna komma in, idag när jag kom hem från ett långdraget möte så ligger det ett paket utanför dörren.

Jag har hittills betalt ca 6500kr inkl frakt och har inte tullklarerat något inte skrivit på något mottagningsbevis, så frågan är om jag köpt en riktigt billig magisk låda eller om det kommer ett efterkrav och i sådana fall på vad, jag har inte satt någon kråka på ett enda papper som säger att jag betalt för eller mottagit någonting.

Fortsättning följer och jag har en ny liten svart leksak att lära mig.
Bilagor
CC5FB77B-B85D-4160-97F2-8988C37505B7.jpeg
CC5FB77B-B85D-4160-97F2-8988C37505B7.jpeg (33.59 KiB) Visad 3619 gånger
C82A34DF-8A53-4019-A40B-D52F8B0BE6A3.jpeg
C82A34DF-8A53-4019-A40B-D52F8B0BE6A3.jpeg (22.22 KiB) Visad 3619 gånger
89848103-FD2E-40F6-8784-1229A0984305.jpeg
89848103-FD2E-40F6-8784-1229A0984305.jpeg (37.62 KiB) Visad 3619 gånger

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-04-20 17:27

Tyvärr så kommer det nog en räkning gällande tull från FedEx ganska snart.
Vilken modell blev det? :)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-04-20 18:19

juanth skrev:Tyvärr så kommer det nog en räkning gällande tull från FedEx ganska snart.
Vilken modell blev det? :)

Jag glömde ju att kryssa i den rutan och inte är det någon i familjen som skrivit under så vi får se, det är en obalanserad 8 så det är bara öppna supportlinjen på vid gavel. :)

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-04-20 20:09

Va e en obalanserad 8 för nåt??
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-04-20 23:27

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-04-21 01:20

Imperial-Blomman skrev:Va e en obalanserad 8 för nåt??

Sorry blev lite internt där då Juanth har en exakt likadan modell så generaliseringen blev kanske lika förståelig som när 2 rör nördar jämför ekvivalenta förstärkarrör med varandra :)

Tur att det finns snabba tolkar som styr upp.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-04-13 00:34

Det här var väl helt enkelt ett av de där projekten som helt enkelt var för galet för att kunna gå i mål, men skam den som ger sig många mdf skivor hade ju fått sätt livet till så det var dags att idka lite re-cykling, med några välriktade hammarslag så förvandlades väldens största OA-51 till användbar drivved.

Vissa idéer har oxå återvunnits vilket säkert kommer visa sig vara helt tokigt, men vari ligger spänningen med att bara göra halvhjärtade försök.

Det är fortfarande en 3-väggare som är målsättningen, det skall gå att spela djupt och det skall gå att spela starkt.

Volymen blir max 20liter, där en liten dansk mellanbas får dryga 2liter och en annan dansk bas får resten, lådan kommer andas genom en rektangulär slot.

Jag har gjort misstaget att leka med olika oregelbundna former då jag försöker hitta någon slags formspråk som är lite mindre traditionell högtalare och estetiskt mer tilltalade för de mindre audiofila familjemedlemmarna. Med halva facit i hand så kan jag säga att detta var en mindre bra ide när ens snickarfärdigheter är helt autodidakta, försöka att klämma ihop oregelbundna mdf bitar när en "rak" sida i bästa fall bara är 30graders lutning, man skulle behöva 8 armar och en massa specialredskap men envis som synden är ett substitut som är användbart.

Så långt är halva lådan i ett stycke och en BR slot är konstruerad, så med lite tur håller prylarna ihop bra nog för att bygga den andra halvan och montera ett bakstycke på lådan.
Vi får se om denna tokiga ide tar sig hela vägen till något lyssningsbart.
Bilagor
image3.jpeg
image3.jpeg (102.17 KiB) Visad 2729 gånger
image1.jpeg
image1.jpeg (106.28 KiB) Visad 2729 gånger
image0.jpeg
image0.jpeg (90.97 KiB) Visad 2729 gånger
image2.jpeg
image2.jpeg (78.63 KiB) Visad 2729 gånger
image4.jpeg
image4.jpeg (119.34 KiB) Visad 2729 gånger

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-04-13 09:28

Kämpa!!
Jag är imponerad över att du sågar och fräser inomhus.
Är det inne i stugan du grejar?
Det måste vara oändligt dammigt överallt?

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-04-13 10:58

Hjalmar_Branting skrev:Kämpa!!
Jag är imponerad över att du sågar och fräser inomhus.
Är det inne i stugan du grejar?
Det måste vara oändligt dammigt överallt?

Precis så är det, men nån månad till innan temperatur och fukten ute tillåter att flytta kapandet utomhus, sågen löser sig ganska bra med utsug, men fräsandet är för djävligt.

Men just nu är torktid mitt värsta, har ju bara några dagar på mig sen skall man hem och med former som inte medger någon form av större press av tvingar så får man vackert vänta på att det skall torka innan man kan ta i det, men idag hoppas jag på bakstycket som kan ge stabilitet till hela konstruktionen.

Ikväll får vi se hur det gick.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-04-13 11:50

Chris71 skrev:Ganska länge har jag gått en ojämn kamp emot habegäret, den där Juanth visade ju upp en onödig låda som kunde göra en massa finurligt och sen dess har det varit lite kört lixom.

Testa att köpa en vanlig Minidsp som substitut, skaffade till och med en sån där Dbx PA260 som absolut klara av jobbet förutsatt att man har tillräckligt med xlr-din konverterare, men ändå skavde det någonstans.

Så häromkvällen så lånade jag sambons kort när hon somnat med dator i knäet och loggade in på Minidsp shoppen, fyllde i formuläret och sen började väntan. Det gick ju ruskigt fort samma sekund kom orderbekräftelsen, sen strax efter ett meddelande från FedEx att de skulle komma med ett paket.
Lydig som man är så delade jag ut portkoden så att budet skulle kunna komma in, idag när jag kom hem från ett långdraget möte så ligger det ett paket utanför dörren.

Jag har hittills betalt ca 6500kr inkl frakt och har inte tullklarerat något inte skrivit på något mottagningsbevis, så frågan är om jag köpt en riktigt billig magisk låda eller om det kommer ett efterkrav och i sådana fall på vad, jag har inte satt någon kråka på ett enda papper som säger att jag betalt för eller mottagit någonting.

Fortsättning följer och jag har en ny liten svart leksak att lära mig.

Den där kommer du bli otroligt nöjd med. Även en klåpare som jag kan hantera den. Och billigare ljudförbättring som är lätt att hantera har jag svårt att se.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-04-13 15:37

Byggdag 2 och jag börjar genast med en disclaimer, otroligt ledsen om någon finner sn slags inspiration av en tråd som denna och får lust att bygga något liknande, mitt råd är kort och koncist, gör det inte!

Skämt å sido, jag vet inte om det värsta är bakom mig det brukar ju visa sig när man upptäcker vad man förbisett och denna gången har jag en plan att lämna bakstycket löst tills kablar, filter och fluff är på plats om möjligt.
Igår var det frustrerande då lådan saknade all tillstymmelse till stabilitet och tvingarna knappt ens erbjöd stöd trots att vinklarna kompenserades med passbitar, idag så stod ju saker för sig själva trots en relativt kall natt så nu var det väl bara full fart framåt, nja.

Igår kom jag fram till att stupröret var vansinnigt över dimensionerat så en dryg decimeter försvann på längden för att hålla storleken inom rimliga gränser, så till skillnad från den smidiga papprullen så skulle det kapas, klyvas, fasas och rundas och sen limmas ihop igen, men nu är det på plats.
En väl tilltagen skiva till bakstycket kapades ut och sen var det dags för ytterligare 2 oregelbundna trianglar med 2 olika fasningar för att passa in, tvingarna har jag givit upp så maskeringstejp får vara melodin under torkningen.

Förhoppningsvis torkar det i solen när jag tar ut hundarna så att jag kan börja med kantlister som skall sammanfoga bakstycket med resten av lådan så att jag får med mig något hem att experimentera vidare med.
Men om sagt, bra betyg i matte hjälper föga om man skall omsätta det i praktiskt tillverkning, detta blir inte en serieproduktion oavsett hur utfallet blir, håll tummarna.
Bilagor
image1.jpg
image1.jpg (105.25 KiB) Visad 2639 gånger
image2.jpg
image2.jpg (168.49 KiB) Visad 2639 gånger
image0.jpg
image0.jpg (123.45 KiB) Visad 2639 gånger

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-04-13 20:00

Välkommen till en värld av trianglar. :mrgreen:
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-04-14 03:52

juanth skrev:Välkommen till en värld av trianglar. :mrgreen:

Det var fan värre än lustiga huset, tänk om man hade kunnat räkna ut hur något skulle bli innan man höfta på sågen, men på något sätt gick det hyfsat till slut.

Kan inte säga att jag är 100% nöjd med bakstycket som blev onödigt krångligt, men det gav ju nån extra liter.

Så nu skall det bara in lite bitumen, fluff och kablar och kanske leta rätt på någon snygg list så att det inte gör ont i ögon att titta på dem, men hann i alla fall dra det grova sandpappret så man får väl kalla det ett helt OK dagsverke. Nu blir det liter filterklurande kanske lite färg, har ju ingen aning om vad detta blir men är lite optimistisk och nyfiken.
Bilagor
image6.jpeg
image6.jpeg (142.91 KiB) Visad 7223 gånger
image7.jpeg
image7.jpeg (133.16 KiB) Visad 7223 gånger

makesrain

Inläggav makesrain » 2024-04-14 12:36

Chris71 skrev:
juanth skrev:Välkommen till en värld av trianglar. :mrgreen:

Det var fan värre än lustiga huset, tänk om man hade kunnat räkna ut hur något skulle bli innan man höfta på sågen, men på något sätt gick det hyfsat till slut.

Kan inte säga att jag är 100% nöjd med bakstycket som blev onödigt krångligt, men det gav ju nån extra liter.

Så nu skall det bara in lite bitumen, fluff och kablar och kanske leta rätt på någon snygg list så att det inte gör ont i ögon att titta på dem, men hann i alla fall dra det grova sandpappret så man får väl kalla det ett helt OK dagsverke. Nu blir det liter filterklurande kanske lite färg, har ju ingen aning om vad detta blir men är lite optimistisk och nyfiken.

Ascool design!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Chris71

Re: 3-Väggaren

Inläggav Chris71 » 2025-04-17 19:01

Det här kan vara min evighetstråd, men så kan det ju vara när man valt en konstig väg att lösa ett problem som kanske inte ens finns i någon annans huvud än mitt.

Men varje gång som jag försökt glömma bort att jag tagit mig an utmaningen så kommer det fram gång random människa på stan, en så där alldeles vanlig typ som inte hänger på Faktiskt hela dagarna och säger, -Hur går det med 3-väggaren?
Så tydligen är det inte bara jag som ser en potential att kunna hänga upp en högtalare på väggen för att göra den bättre hälften glad men utan att försaka allt för mycket av känslan av en ordentligt fullvuxen respons.

Jag kan säga att det var inte alls långt borta med den senaste inkarnationen som var en studie i oregelbundna trianglar och 3 element vilket var halt i linge med den ursprungliga idén, men det var något som skavde lite när det kom till 2 små detaljer, jag var inte helt nöjd med elementens inbördes placering på baffeln vilket var helt baserat på lådans former, men så var det, det där med portning.
Ur ett responsperspektiv så saknades det inte mycket alls, det lät tvärt om riktigt kul när man vred på och slotporten började göra sitt, men det kunde likaväl kännas lite för lamt när man lyssnade mindre starkt.

Så sagt och gjort, fram med skolböckerna och fundera ett var vill, kan det gå att komma nära nog till väggen för att dra nytta av OA högtalarnas väggstöd och samtidigt få fram lagom mycket direktivet för att det skall kännas modernt och responsivt?
Jag råkade ju ha ett par utmärkta Bliesma T34A som gjorde ett fenomenalt jobb i OA51, tänk om man kunde ta ännu mer kontroll över dessa i någon slags d'appolito konfiguration, det blir ju förvisso bara en 2,5vägshögtalare men fortfarande med 3 element, kanske kan man då få nog mycket konarea för att lösa responskurvan.

Många tankar så ledde till brödburken som den döpts till av vissa, alla trianglar är bytta mot idel mjuka former och baffeln har fått låna vissa drag från rävL

Den föddes på bänksägen förra veckan och sen den fått följa med till stan så har de sågade MDF böjarna fixerats med 2 generösa strykningar med vitlim, baffeln har genomgått 3 omgångar med Rävifiering och akademin och Maarten förlåter språkbruket, men nu börjar jag se ljuset i tunnels slut så med lite tur så kan dämpning och element kunna vara inte allt för långt bort.

Huruvida visionen kommer närmare verkligheten denna gång återstår ju att se, men det känns onekligen som förutsättningarna är rätt nu skall jag bara snubbla vidare mot målet att kunna lyssna och mäta.
Bilagor
Brödlådan.jpeg
Brödlådan.jpeg (210.53 KiB) Visad 6562 gånger

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-04-17 21:00

Anar att det finns potential i brödlådan, kämpa på!
Att ha alla fingrar kvar efter de sågövningarna får ju räknas som en seger i sig :lol:

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-04-17 21:58

Det ser ju riktigt najs ut :)

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-04-17 22:15

Brödlådor :!: :?:

De uttrycket låter bekant :lol:
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-18 19:20

Vilka tre väggar rör det sig om? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-18 21:48

Nattlorden skrev:Vilka tre väggar rör det sig om? 8)

I tider som dessa trodde jag det var uppenbart, Väggen de hänger på, väggstödet och den heliga vägg av musik som flödar från dem....

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-28 03:06

Det är ju ganska uppenbart att man upprört några HifI gudar när man ens tänkte tanken på att hänga upp en högtalare på väggen men begränsad fysik volym och förvänta sig att den skall göra jobbet av en fullvuxen golvstående modell, men vem sa att man bara skall ta sig an de enkla projekten.

Nu har jag kommit fram till iteration 3 av detta projektet och tråden börjar kännas minst sagt gammal så det är dags att komma vidare så att man kan fundera över andra projekt.

Min första låda svällde i alla dimensioner till jag i princip lika gärna kunde skruvat upp en golvhögtalare på väggen och det var ju aldrig tanken, nr2 var en kul experiment med former och jag är fortfarande inte övertyga om att jag var helt fel ute då det mätte ganska trevligt lät kul och med slitsporten så grävde de anständigt djupt, men något gnagde lite när det gällde elementplaceringarna och det var inte heller en helt trivial låda att bygga.

Så då är vi nu framme i nutid och det är dags för "brödboxen" att göra entre.

Min 3-vägs ide har fått styka lite lite på foten till förmån för lite etablerade principer och mindre ren och skär uppfinnarlusta.

Jag har helt ogenerat stulit appolito konfiguration och satsat på en 2.5vägs utförande, anknytningen till det orthoakustiska är väl närmast ett klassiskt carlssonfilter med 1a ordningen för basen och ett andra ordningens för diskanten.
Leverantörer av element har jag rationaliserat till att helt enkelt använda det bästa jag hade liggandes och se till att förutsättningarna är rätt för att kunna få ut det mesta av vad jag har. Då jag inte hade oändliga resurser av Purifi basar så har jag 2 olika varianter, i den ena högtalare spelar pappvarianten av den långslagig 6.5" basarna i par och i den andra aluvarianten av samma element.

Tanken var att damma av mina Bliesma T34A som inte använts sen de huserade i mina OA51, men på något underligt sätt så hade den ena gått och dött så jag fick låna in ett Satori TW29 istället, vilket var kortvarig lycka då den läcker någonstans och påverkas av trycket i lådan så det är något som jag måste lista ut hur det gått till.

Men trots alla troll som verkar gå i detta bygge så är jag nöjd med några insikter.

Om man dimensionerar en låda korrekt, och ser till att ha tillräckligt med drivning så kan det bli en trevlig upplevelse med pigga transienter och en stabil basrespons även från en ganska liten låda.
jag ville testa en setup som är tänkt att sitta uppe och vara relativt diskret men ändå klar det mesta av normal lyssning och säker det inte till så finns en BS22 att lasta av med nedåt även om den inte gör mycket skillnad vid normal lyssning.

Jag hade lekt med lite olika former och kommit fram till ungefär följande, lådan skulle medge en väggnära montering av basen, minst lika nära som i en OA51, det organiska skulle vara en lek men rundade former då jag redan tidigt bestämt att bygga någon med en baffel inspirerad av Räv-L så på något sätt vile jag fortsätta de fasade kanterna med en fortsatt rundad form.
Nyfikenhet på hur man jobbar med sågad MDF för böjda former kändes som passande för detta projekt, dessutom så snodde jag ogenerat baffelvinkeln från NHT högtalarna så On-axis är 23grader inåtvinklad mot lyssningsposition.

Nu är ju allt tidigt och med omaka basar och diskanter så är det ju inte idealiskt med det lilla som jag kunnat höra så länge är kul, responsivt och alldeles för lätt att vrida upp då det inte finns något som sätter stopp.

Mätningar har varit väldigt rudimentära och endast för att jobba fram ett filter men så småningom kommer det mer info.
Bilagor
image14.jpeg
image14.jpeg (1.07 MiB) Visad 6246 gånger
image15.jpeg
image15.jpeg (1.55 MiB) Visad 6246 gånger
image1.jpeg
image1.jpeg (148.5 KiB) Visad 6246 gånger
image12.jpeg
image12.jpeg (155.36 KiB) Visad 6246 gånger
image11.jpeg
image11.jpeg (143.34 KiB) Visad 6246 gånger

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2025-04-28 06:26

Stiliga, nu börjar ju designen bli riktigt smakfull!
Roligt att du kommer framåt med dina tankar och experiment. :)

Tack också för NHT:s baffelvinkel, jag tänkte senast här om dagen på att jag skulle stjäla den till ett eget bygge framöver...

Jag har läst att det påstås att män ofta tänker på romarriket, men det är uppenbarligen helt fel, baffelvinklar verkar det vara!? :D

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-04-28 07:37

Snyggt Chris.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-28 10:31

Wow... bland de mest designmässigt spännande formerna jag sett på DIY. :D

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-28 13:35

smile skrev:Stiliga, nu börjar ju designen bli riktigt smakfull!
Roligt att du kommer framåt med dina tankar och experiment. :)

Tack också för NHT:s baffelvinkel, jag tänkte senast här om dagen på att jag skulle stjäla den till ett eget bygge framöver...

Jag har läst att det påstås att män ofta tänker på romarriket, men det är uppenbarligen helt fel, baffelvinklar verkar det vara!? :D

Självklart tänker vi oftare på bafflar än Brutus, nu vet jag inte om NHT var först eller om de stulit den i sin tur, men vid detta laget så har väl ganska många smarta personer verifierar att den optimala vinkeln är någonstans 22-24grader så varför inte testa 23 tänkte jag.

Designmässigt så är ju alla mina kreation någon slags modifierad klon eller ett helt random kaos som uppstått i mitt huvud, här kan vi ju ändå tala om nån form av röd tråd och tanke. Det är högtalarbrutalism, jag visste ju ungefär hur mycket volym jag behövde, hur lite baffel jag kunde klara mig med, detta kombinerat med 23grades vinkel gav resten.
Självklart kunde mycket tid ha sparats om resten fått vara raka sidor men då hade jag inte fått lära mig hur man spårar MDF för att få böjda former och sen hade det känts fel att lägga dagar på att forma kanterna på baffeln om lådan se skulle bli en box.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-28 13:42

sammel skrev:Snyggt Chris.

Tackar Sammel, faktiskt lite nöjd själv oxå.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-28 14:00

Nattlorden skrev:Wow... bland de mest designmässigt spännande formerna jag sett på DIY. :D

Det tränade ögat ser ju att finishen bara är rudimentär för att få flytta in från garaget, men det sjukaste är att när man lite stolt frågar damen om form och storlek är lagom liten och diskret för att få husera i vardagsrummet, -Kunde du inte byggt dem så att de gick hela vägen från golv till tak så att det blivit lite med som en pelare som kunde bli en design feature?

Så vem vet vart detta kan ta vägen innan det är klart, hon hade ju naturligtvis missat tanken med en kompakt fullregister högtalare, men det öppnar ju upp spännande möjligheter.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-04-28 16:32

Spelar dom så e dom ju klara :wink:

De där e riktig coolt...
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-28 16:52

Chris71 skrev:
Nattlorden skrev:Wow... bland de mest designmässigt spännande formerna jag sett på DIY. :D

Det tränade ögat ser ju att finishen bara är rudimentär för att få flytta in från garaget, men det sjukaste är att när man lite stolt frågar damen om form och storlek är lagom liten och diskret för att få husera i vardagsrummet, -Kunde du inte byggt dem så att de gick hela vägen från golv till tak så att det blivit lite med som en pelare som kunde bli en design feature?

Så vem vet vart detta kan ta vägen innan det är klart, hon hade ju naturligtvis missat tanken med en kompakt fullregister högtalare, men det öppnar ju upp spännande möjligheter.

Baslådorna fixade - och det vad hon som valde dem - perfekt jobbat! :D :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-05-04 01:16

Vad är bra? och framförallt vad är tillräckligt bra?

Om jag hade stuckit till någon trevlig och pålitlig person en lagom stor bunt sedlar så kanske jag hade suttit nöjd i en stol de senaste 20-30åren och lyssnat på musik istället för att stå i slipdammet från mdf, men hur kul hade det varit?
Vad som är roligt är att lyssna på musik och bara bläddra i minnet över trevliga låtar som man vill lyssna på igen och se om de låter lika bra som man minns dem, ibland låter de faktiskt bättre och då är det ju extra kul.

Nu kan ju omdömet vara fördunklat av en veckas allvarlig mancold men det är sällan något känts så rätt på en gång, men nu när jag trots en del tekniska utmaningar som vanligt hade ett par spelande högtalare och en ide om hur ett filter skulle kunna se ut så var det en välbehövlig knuff och lite goda råd som äntligen tog mig vidare till filterversion 0.9 eller vad skall kalla det och om det kommer bli ännu bättre i framtida versioner så ser det lovande ut.
Bilagor
Skärmavbild 2025-05-03 kl. 20.58.42.png
Skärmavbild 2025-05-03 kl. 20.58.42.png (202.16 KiB) Visad 5818 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-05-04 16:47

Snygg rundning Chris och kul att du även postar mätningar!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-05-04 23:42

Maarten skrev:Snygg rundning Chris och kul att du även postar mätningar!

Tackar, om bara förkylningen släpper så skall jag försöka släpa ut prylarna och få lite mer ofärgade värden, men det initiala ser ju ändå ganska OK ut för ett första testfilter men är nyfiken på vad botten har att erbjuda då basstöden uppför sig enligt design och märks inte alls på normal volym utan kliver bara in när det börjar svänga lite så känslan är att högtalaren har potential att hantera god del av registret själva.

Skall verkligen försöka komma igång med spinorama på allvar i sommar.

Tackar för inspirationen med fasningarna, de kommer att komma igen i minst 2 andra iterationer inom kort.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-05-09 07:51

Chris71 skrev:Skall verkligen försöka komma igång med spinorama på allvar i sommar.

Spinorama-mätningar tycker jag är så mycket mer givande, lärorikt och informativt än vanliga mätningar från en punkt. Gör man det dessutom någorlunda reflexfritt (t ex utomhus), så har man totalt sett en oerhört mycket bättre utgångspunkt och grund att stå på. Så testa!
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-05-09 08:00

Chris71 skrev:

Påminner om mitt Ex då jag byggde mina vägghängda högtalare. Min tanke var ju att göra dom små och vägghängda så de skulle bli accepterade.
Varpå hon då sa "men måste dom inte vara stora för att det ska låta bra?". Där fick man för att man tänkte på WAF..

Men tydligen är det viktigare med WAF av en som person än av ens högtalare :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-05-09 12:20

Ja du ser, storleken HAR betydelse. 8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-05-09 13:35

Kraniet skrev:
Chris71 skrev:

Påminner om mitt Ex då jag byggde mina vägghängda högtalare. Min tanke var ju att göra dom små och vägghängda så de skulle bli accepterade.
Varpå hon då sa "men måste dom inte vara stora för att det ska låta bra?". Där fick man för att man tänkte på WAF..

Men tydligen är det viktigare med WAF av en som person än av ens högtalare :D

Förmodligen är det den sista pusselbiten av högtalardesign som jag aldrig kommer att förstå till fullo, men spelar det egentligen någon roll, plötligt öppnade sig en möjlighet som jag aldrig hade kunnat drömma om i min vildaste fantasi, jag har mer eller mindre ett carte blanche att nyttja de ca 60liter under högtalaren och ytterligare 100 liter ovan till att bygga ett integrerat basstöd.

Temporära mätningar gör ju gällande att det inte saknas speciellt mycket botten när man väl får Purifi elementen att jobba lite, men det hindrar ju inte alls tanken på att göra en kavitet ovan och under som hänger ihop som en volym, det skulle ge tillräckligt med utrymme för ett par pigga 10" basar som dammar av golvreflexer och fyller på i området 16-30Hz relativt stressfritt så att THD på basstöden matchar purifi elementen.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-05-10 20:13

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-05-10 23:19

Tack för referensen, har nog läst det någon gång tidigare oxå då det är väldigt sällan man är den första att tänka en tanke :)

Jag har blivit så gamal att jag inser att allt jag gör inte behöver vara unikt, det är helt OK att "stjäla" så länge upphovsperson hålls skadefri och eventuellt kan tackas på något sätt.
Tidigare hade jag ju en horisontell variant som självdog pga väldigt låg WAF men inser nu att det finns 2 dimensioner som är godkända att jobba med inredningsmässigt, höjd, bredd och djup så länge som man bara väljer 2.

Tanken är nog ganska klar i huvudet iaf, nuvarande högtalare får leva så länge filter skall utvecklas och mätas in, samtidigt kommer det designas en låda från golv och så högt upp det krävs för volymens skull som när den dagen kommer appliceras som en piggy back på befintlig konstruktion, med 1-2 rejälare basar som avlastning i de 2 lägsta oktaverna.

Återgå till DIY-forum