Moderator: Redaktörer
Choose overhead speakers that are timbre matched as closely as possible to the primary listener-level speakers. Overhead speakers with a wide dispersion pattern are desirable for use in a Dolby Atmos system.
If the chosen overhead speakers have a wide dispersion pattern (approximately 45 degrees from the acoustical reference axis over the audio band from 100 Hz to 10 kHz or wider), then speakers may be mounted facing directly downward. For speakers with narrower dispersion patterns, those with aimable or angled elements should be angled toward the primary listening position.
Dolby Atmos enabled speakers produce a slightly more diffuse overhead audio experience that is quite lifelike and, in some cases, may be preferable to the sound that originates from overhead speakers . If the ceiling is low or you have to mount the speakers on overhead trusses or brackets, overhead speakers may be too close to you as you listen. The audio may be distracting because you’ll hear and notice the output from each speaker instead of feeling immersed in an atmosphere in which sounds occur naturally overhead.
In this environment, Dolby Atmos enabled speakers may be a better solution for reproducing the height plane of sound, similar to what you would hear in a cinema. In a cinema, the overhead speakers are located high in the auditorium and naturally create a more diffuse experience. Using Dolby Atmos enabled speakers produces a similar experience: the reflection of sound off the ceiling makes the overhead effect sound diffuse, which results in the room sounding larger. Audio mixers and experts who have auditioned Dolby Atmos enabled speakers agree that the sound these speakers produce can be preferable to the sound of dedicated overhead speakers.
avr7000 skrev:Vad tror faktiskt om detta?
Maarten skrev:Magnus; om det större elementet är 8 ohm och det mindre 4 ohm bör det väl gå att hitta en matchning?
Froggy skrev:TC9 finns också i 16 ohms version,TC9FD15-16. Själv ligger jag enormt efter tidplan så jag har inte följt upp om man som privatperson kan handla hos nedanstående men det finns väl företagare här i forumet (gruppköp för er i Sverige ?):
https://www.micro-semiconductor.fr/prod ... TC9FD15-16
Johan_Lindroos skrev:Fint snickrat! Tyvärr är det mindre bra att placera två fullregisterelement så nära varandra då det blir extrema interferenser i diskantregistret beroende på var man lyssnar. Det är stor fördel att istället göra lådor med ett element i varje låda och sprida ut dem. Helst minst tre lådor per kanal för att jämna ut interferenser. …se även Stigs konstruktioner för 60-70 år sedan.
paa skrev:Johan_Lindroos skrev:Fint snickrat! Tyvärr är det mindre bra att placera två fullregisterelement så nära varandra då det blir extrema interferenser i diskantregistret beroende på var man lyssnar. Det är stor fördel att istället göra lådor med ett element i varje låda och sprida ut dem. Helst minst tre lådor per kanal för att jämna ut interferenser. …se även Stigs konstruktioner för 60-70 år sedan.
Menar du att Stigs konstruktioner är varnade exempel hur man inte ska placera en massa element bredvid varandra, eller?
Johan_Lindroos skrev:paa skrev:Johan_Lindroos skrev:Fint snickrat! Tyvärr är det mindre bra att placera två fullregisterelement så nära varandra då det blir extrema interferenser i diskantregistret beroende på var man lyssnar. Det är stor fördel att istället göra lådor med ett element i varje låda och sprida ut dem. Helst minst tre lådor per kanal för att jämna ut interferenser. …se även Stigs konstruktioner för 60-70 år sedan.
Menar du att Stigs konstruktioner är varnade exempel hur man inte ska placera en massa element bredvid varandra, eller?
Nej, tvärtom eftersom det är fler än två*.Om man har tre eller fler strålare kommerde kraftiga interferenserna att jämnas ut mycket bättre.
*) Någon OA har två diskanter (OA 12) men man får då tänka in den bidragande interferenserna från väggen bakom.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MusicMan och 221 gäster