Status på högtalarna:
* Buckliga mid-dome:ar
* Basar bytta till något en liten stund till okänt
* Bokfanéret overmålad i vitt och troligen monterades inte frontarna med kardborr från början?
* Lite sprickor och repor finns
Svar på mail till Dali om originalelementen:
Dali skrev:Woofer - Peerless KDH100/831616
Midrange - Vifa D75MX41-08
Tweeter - Peerless D19TD03-08
Filter enl. Dali:
Inspektion ger:
Bas Röd / Svart
Mellanregister Vit / Gul
Diskant Blå / Grå
Röd ingång - Orange
Svart ingång - Brun
Kondensatorerna enl. Dali skall vara:
C1 - 40 uf
C2 - 18 uf
C3 - 6,8 uf
C4 - 10 uf
C5 - 4,7 uf
C6 - 4,7 uf
Borde vara en god idé att byta dessa. Frågan är väl bara om och hur mycket det behöver pillas på i samband med elementutbyte.
Skickat förfrågan till Peerless om data på orginalbasen, men jag har inte ens fått bekräftelsemail på att kontaktsidan hos dem faktiskt fungerar. Någon som har en riktig mailadress dit?
Byta av mid-domen till Scan Speak D7608-920010 DISCOVERY är ju en no-brainer - skulle tycka att det är just mid-domen + 10"-are som är DNA:t i högtalarmodellen.
SEAS 19TFF1 (H0737-08) tycker jag ser ut som ett intressant element, även SEAS 19TAFD/G (H0532-08) finns i tankarna... hade kanske varit förstavalet om det var 7A som skulle moderniseras?
Basen är ju svårare, men tanken just nu går ju till SLS-10:an.... Det är ju inget dumt element direkt...
-----
Men sen behövs det ju hittas på något mer så det blir något mer speciellt av dem.... har lite tankar på att dra dit en ny baffel... dock vore det ju synd att göra av med Dali-loggan.
En annan sak jag länge gillat, även om det inte har några direkta tekniska meriter, är en skinnklädd baffel.
Ha roligt med dem är huvudsaken här... sen får det gärna bli så vettigt det kan.... men vissa ovettigheter kan få lov att ske om det är roligt nog.
Får ta tid också... därför kläckte jag projektnamnet Dali 2027.
Fritt fram för att spåna!
Jag kan dock säga att någon plan att bygga helt nya kabinett INTE är en parameter. Modda, ja - nybygga, nej.