Mäta tonkurvor?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
smile

Mäta tonkurvor?

Inläggav smile » 2026-01-11 22:24

Jag har tänkt att jag ska lära mig att designa mitt egna delningsfilter, jag börjar mjukt och tänkte att jag ska klura till ett filter till en två-vägare.

Elementen sitter i den tänkta lådan och jag har tänkt börja mäta tonkurvor för att komma igång med simulerandet.

Vilket sätt är det mest korrekta för att mäta upp tonkurvorna?

Bas: Hur långt ifrån elementet bör mikrofonen placeras?

Diskant: Diskanten är hornladdad (18Sound ND1090 + XT1086), vilket mätavstånd är lämpligt här?

Jag tänkte använda REW för mätningarna, vågar man göra en SPL-mätning på diskanten rakt upp och ner, eller bör man ha en kondensator som skyddar mot de lägsta frekvenserna, jag antar att man gärna vill ha med hela tonkurvan och bör köra utan kondensator?

Vilken nivå är lämplig att lägga sig på för att utföra mätningarna?

Tanken är därefter att jag ska lyfta in kurvorna i VirituixCAD och simulera fram filtrena där.

Jag är nybörjare på det här och tar gärna mot tips om det är något avgörande jag missar i mina frågeställningar ovan! :)

Maarten

Re: Mäta tonkurvor?

Inläggav Maarten » 2026-01-12 08:13

1: Bestäm dig för vad som är referensaxeln och kalla denna för HOR 0 i REW. Andra vinklar benämns HOR +10, HOR -10, HOR +30... VER + 10, VER -10, VER +30 ... etc.

2: Mät i fjärrfältet där avståndet beror på baffelns storlek:

Från slutet av första inlägget i viewtopic.php?f=3&t=73409

Bild

3: Mät så reflexfritt du kan och fönstra. Se REW - Mätningar för en nybörjare
Reflexfritt bör var helst mer än 120 cm till närmaste yta från både högtalare och mikrofon. Gärna mer.

4: Konvertera till minimumfas om du inte får ut det från REW, för att lättare kunna se fasen. Vcad_Calculator:

Min_fas_konv_Vcad.png
Min_fas_konv_Vcad.png (270.07 KiB) Visad 207 gånger

5: Dra in filerna i Vcad: viewtopic.php?f=3&t=75143&hilit=i+Vcad&start=60#p2330653

Maarten skrev:Rigi ville ha en instruktion på hur man simulerar i Vcad. Här kommer grunderna och några exempel:

1: REW-export

Skaffa Umik, Installera REW.
Mät med REW från ca 1 m för mindre högtalare och ca 1,5 för större. Mät i olika vinklar och så fritt som möjligt (ju fler och friare desto bättre men man kommer långt även med att mäta i ett stort vardagsrum).
Nmnge och spara dem med HOR 0, HOR 10 ... samt VER -10, VER + 10 etc, som anger vinklar:

[ Bild ]

Fönstra bort reflexer (t ex enligt I-ors manual för ekvalisering).

I ovan mätningar är mätningar ej fönstrade. Det går bra i vissa sammanhang men medför förstås störningar och ibland feloptimerad design.

Exportera mätningarna från REW och spara i mapp:

[ Bild ]

2: Vcad Import

Ladda ner Vcad från https://kimmosaunisto.net/ och installera samt öppna.

Skapa och namnge element under flik "Drivers", samt dra in eller öppna mätfilerna för resp element:

[ Bild ]

OBS: Här behöver man impedansmätningar. Dessa kan man göra själv om man har ett vanligt ljudkort med 2 ingångar eller så köper man Dayton Audio DATS V3, mätsystem. Eller kanske bygger ett Mätrojigg om den fixar detta? Man kan också googla fram .zma filer för resp element eller simulera dess impedans mha Vcad-Enclosure.
Impedansmätningarna kommer att påverka det simulerade resultatet i rätt hög grad, vilket syns nedan.

3: Vcad filter

Skapa filter, här med mätningar från ca 1 m på Rigi's surrisar liggande på golv:

[ Bild ]

Ex på filterjusteringar

Några förklaringar av det är man kan kika på:

[ Bild ]

I tidigare simuleringar hade jag klantat mig eller slarvat med impedansen (tog nog spårad fabriksdata vilket förstås är gjord med annan lådvolym), vilket var en anledning till att toppen runt 200-400 Hz inte predikterades. (Det kan finnas ytterligare anledningar till att simulering och verkligt filter stämde dåligt men det orkar jag inte reda ut nu).

Nya mätningar med högtalare liggande någorlunda fritt på köksbord och justerat filter:

[ Bild ]

Det ser ju bra ut. MEN: Med simulerad impedans för låda på 1,2 liter blir det så här

[ Bild ]

Som synes återkommer dippen i mellanregister, vilket är en påminnelse om att rätt impedansmätningar behövs.

En sista justering av filtervärden:

[ Bild ]

Så där Rigi, hoppas det inte avskräcker utan hjälper (det är enkelt efter man gjort det en gång).

OBS; Inga simuleringar i denna tråd är med verkligt uppmätta impedanser, varför de ska tas med en nypa salt.
Här är kan dessa impedanser laddas ner:
https://user.faktiskt.io/Maarten/Surrou ... 2liter.txt
https://user.faktiskt.io/Maarten/Surrou ... C55-04.zma
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2026-01-12 09:04

Tack Maarten!

Jag såg i tråden för Rigi's surrisar en hint om att mätavstånden lämpligen kan vara ca 1 m för mindre högtalare och ca 1,5 för större.
Jag tror att min kan räknas som en större med en 12" bas och att då 1,5m kan vara ett lämpligt avstånd att börja med?

Är -12,00 dBFS som REW som standard är inställt på en lämplig nivå för mätningarna?

Maarten

Inläggav Maarten » 2026-01-12 13:41

1,5 m är nog minimum för större högtalare men testa, jag tror det kan funka bra.

Mät gärna spänningen över elementet då det är denna som sätter nivån. Ca 0,5-3 V funkar ofta utmärkt. Du märker om det blir konstiga glitchar i resultatet, vilket iofs också kan bero på annat.
Diskanten sveper man från 500-20000 Hz (ej för långsamt för diskant). Man kan ha skyddskonding i serie men denna påverkar resultatet märkbart och behöver då avräknas, vilket kan göras i t ex Vcad (läs manualen). Jag kör numera utan konding men dubbelkollar svepinställningar.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2026-01-12 14:48

1000 tack!
Nu känner jag mig lite mera modig och mera förberedd att börja utföra mätningarna! :)

Återgå till DIY-forum