Moderator: Redaktörer
adzer skrev:...eller om jag kan sätta en rc krets på min tara labs omni kablar jag har nu?
RogerGustavsson skrev:I den låginduktiva LTS-varianten är det 20-par i vardera ledaren, 4 kvmm. Borde ju räcka med 10-par (2 kvmm) i vardera ledaren och på så vis få en smidigare kabel. Hur blir det då med RC-länken? Ska den ha andra värden?
Naqref™ skrev:RogerGustavsson skrev:I den låginduktiva LTS-varianten är det 20-par i vardera ledaren, 4 kvmm. Borde ju räcka med 10-par (2 kvmm) i vardera ledaren och på så vis få en smidigare kabel. Hur blir det då med RC-länken? Ska den ha andra värden?
Jepp! Bara mäta induktans och kapacitans på den kopplingen så kan jag räkna ut andra värden.
planetaryice skrev:Funderar lite kring kabelgenomföraren på 10mm. Kan man få på en kabelstrumpa på sladden och få igen den? Eller måste kabelgenomföraren ha en större innerdiameter? Hur mycket isf?
planetaryice skrev:Är det alltså 55-749-61 från elfa man ska ha? innan jag skickar in en beställning.
silvervarg skrev:Tyvärr så verkar inte mätdata från kabeln finnas på LTS hemsida längre. Någon som hittar den?
Är det någon som har jämfört denna kabel med tex vanlig EKK och hört ngon skillnad? Kanske rent av vågar sig på att säga att någondera är bättre?
Eller är idén just att få en snällare impedans för förstärkaren att driva?
Stämmer det att IÖ kör med EKK i sitt demorum?
Jag tittade inte när jag var där för det fanns så mycket annat som var av större intresse...
Haakan_W skrev:just meningen med den är att den inte skall höras
Haakan_W skrev:jag skulle inte orka göra den, kör förresten med EKK med strumpa...ser ungefär ut som en av jormas kablar
planetaryice skrev:Är det någon här som har byggt dessa högtalarkablar? Skulle vara kul med lite lyssningsintryck.
Naqref™ skrev:planetaryice skrev:Är det någon här som har byggt dessa högtalarkablar? Skulle vara kul med lite lyssningsintryck.
Jag har byggt ett antal men jag misstänker att jag på flera grunder diskvalificeras som seriös debattör om deras ljudpåverkan.
lazyworm skrev:Jag har byggt dom och jag gillar dom som tusan, men jag vill inte blidtesta dom eftersom det e en hel del jobb att bygga dom och jag intalar mig själv att det var värt jobbet
woland skrev:Var köper man kabelstrumpor. Jag menar inte krympslang, utan flätade strumpr t ex, svarta.
Mvh
Morello skrev:woland skrev:Var köper man kabelstrumpor. Jag menar inte krympslang, utan flätade strumpr t ex, svarta.
Mvh
Tex. www.Elfa.se
Vore ju fräckt om de liknade ett par äkta Jarmo Design
UrSv skrev:Dessutom har Kjell & Co EKK i rullar för bra pengar. Och som alla vet har de öppnat i JKPG!
dadygee skrev:UrSv skrev:Dessutom har Kjell & Co EKK i rullar för bra pengar. Och som alla vet har de öppnat i JKPG!
och jag tror att kjell tom har motstånd och sånt...
Vad tror ni om att man byter 2st 0,15uF mot 2st 0,05uF respektive 2st 0.10uF?? Rent matematiskt så blir det samma men.. Åsikter?
UrSv skrev:dadygee skrev:UrSv skrev:Dessutom har Kjell & Co EKK i rullar för bra pengar. Och som alla vet har de öppnat i JKPG!
och jag tror att kjell tom har motstånd och sånt...
Vad tror ni om att man byter 2st 0,15uF mot 2st 0,05uF respektive 2st 0.10uF?? Rent matematiskt så blir det samma men.. Åsikter?
0.05uF parallellt med 0.1uF ersätter med glädje en styck 0.15 uF. IMHO.
Kribban skrev:Morello skrev:woland skrev:Var köper man kabelstrumpor. Jag menar inte krympslang, utan flätade strumpr t ex, svarta.
Mvh
Tex. www.Elfa.se
Är det dessa kabelstrumpor alla pratar om??
Artikel.nr 55-057-06 hos ELFA
MVH Kribban
Kribban skrev:Kribban skrev:Morello skrev:woland skrev:Var köper man kabelstrumpor. Jag menar inte krympslang, utan flätade strumpr t ex, svarta.
Mvh
Tex. www.Elfa.se
Är det dessa kabelstrumpor alla pratar om??
Artikel.nr 55-057-06 hos ELFA
MVH Kribban
Finns det någon som kan svara på detta??
MVH Kribban
Morello skrev:Varför inte använda ett motstånd och en kondensator?
MP skrev:Den kommer at krympa
adzer skrev:dom hade ingen ekkx utan bara denna:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=8772.htm?_55_749_61
funkar det lika bra?
Naqref™ skrev:adzer skrev:dom hade ingen ekkx utan bara denna:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=8772.htm?_55_749_61
funkar det lika bra?
Ja det är ersättaren.
ekeponken skrev:J
Jag hade tänkt sätta på RC-länkar på dessa kablar. Är det kondensatorn eller motstånden som ska kopplas till plusledaren? eller har det ingen betydelse i vilken ordning de kommer?
Jag har gått på Svalanders tips, kondensatorn är alltså på 0.1uF och motstånden är 10 stycken 2W:are på 10 Ohm vardera. Får väl se om jag hör någon skillnad, om inte annat så ser det ju iallafall coolt ut med en låda på högtalarkabeln.
IngOehman skrev:Grejjen är den, att länken i detta fall aldrig, som i förstärkarfallet, är kompletterad med en drolle med parallellmotstånd (så är de ju ofta gjorda slutstegen).
Vh, iö
Naqref™ skrev:Ordningen spelar ingen roll. När det gäller motstånden så blir jag fundersam. De ska man nämligen välja så att de matchar den karakteristiska impedansen hos kabeln och LTSkabeln är mycket extrem i denna bemärkelse med sina 8.5 ohm. En normal låginduktiv kan ligga på rätt många multiplar av det. Hur hade du tänkt koppla dina 10 ohmare?
Elfa skrev:Max upplösning: 1 μH
Naqref™ skrev:Elfa skrev:Max upplösning: 1 μH
Jag har en upplösning på en tiondel av det på min och har problem med att få mätningarna tillräckligt noga. Så sanningen är nog så grym att den duger tyvärr inte.
Koffe skrev:Ingen? Har jag alla data i specen?
perstromgren skrev:Varför används karaktäristisk impedans i samband med audiokablar?
IngOehman skrev:...uppgiften en helt annan - nämligen att ta om hand kabelns reflexioner (eller rättare sagt eliminera dess reflexionspunkt) vid de frekvenser där inte längre högtalaren kan förtros med uppdraget att erbjuda en tillfyllest terminering.
Almen skrev:
Alltså högre frekvenser, för vilka kabeln förvisso kan ses som en transmissionslänk.
Koffe skrev:Capacitance: 24pF/ft
Inductance: 0,09 µh/ft
Ökar C och I linjärt med längden kabeln? Jag skall multiplisera med längden först? Sedan beräkna "Characteristic Impedance" för hela kabelns längd?
perstromgren skrev:Almen skrev:
Alltså högre frekvenser, för vilka kabeln förvisso kan ses som en transmissionslänk.
Absolut. 10 m våglängd ger ca 30MHz. Har man problem med sådana signaler i högtalarkabeln? varifrån kommer den signalen, och hur påverkar de ljudfrekvenser i så fall?
Om jag låter skeptisk, så beror det på att jag är det. Jag har dock den största respekt för iö och andra här, så upplys mig!
Svante skrev:Jag tror hela tanken med den däringa avslutningen är att en förstärkare kan självsvänga med ungefär de frekvenserna och att en taskig last däruppe skulle kunna provocera fram dem.
perstromgren skrev:Svante skrev:Jag tror hela tanken med den däringa avslutningen är att en förstärkare kan självsvänga med ungefär de frekvenserna och att en taskig last däruppe skulle kunna provocera fram dem.
Är det ett vanligt fel? Och om man inte gör något åt saken, hur påverkar det audioområdet? Om det självsvänger så gör den väl det till klippnivå, vilket borde synas på elräkningen, om inte annat!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 193 gäster