Små Tang-Band högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Små Tang-Band högtalare

Inläggav Nwalmaer » 2005-10-30 17:32

Hej. Nu när juletider är på gång tänkte jag bygga ett par små högtalare till min lillasyster i julklapp då hon för tillfället använder ett par klassiska 49:- kronors PC högtalare i plast. Drivna av en Rotel RX-845 vi nyss fick in på en loppis jag arbetar på borde det bli ett rätt stort lyft.

Elementet jag har designat runt är W4-1320SA, ett 4" fullrange element av bambufiber. Lådan jag fnular på ligger på drygt 5.3 liter, avstämd till 74 hz med slitsad port.

Filter-design har jag ingen erfarenhet av men med hjälp av The Edge så har jag i alla fall ett hum om vad som bör göras. Det är just filtret jag skulle uppskatta hjälp med. Jag har försökt att i Speaker Workshop simulera filtret men får ingen ordning på det alls. Tycker att man borde kunna få fram en kurva på vad filtret exakt gör, men icke!

Meningen är att filtret alltså ska kompensera för baffelsteget samt ta bort en ganska vid peak runt 1.5 khz som också är ett resultat av baffeln (tror jag!), och med min kunskap om filter så gör det förmodligen precis tvärtom. Såhär ser filtret ut för tillfället:

(Gammal kass bild borttagen)

Lådorna blir nog med sidor i stavlimmad furu eller liknande, och resterande i 19 mm MDF. Typ något såhär:

Bild
Link

Tror ni det blir vettigt? Tänkte börja bygga i slutet på nästa vecka i så fall.
Senast redigerad av Nwalmaer 2005-12-13 00:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2005-10-30 19:43

allt som är "inte plast 49kr högtalare" är bättre.. Och jag tror att du har nog kläckt en av diy-antusiasternas svåraste nötter: var ska jag göra av alla högtalare jag bygger! :-D
Designen tycker jag är skön men jag tycker du skall satsa på ek eller något liknande trä då furu är väldigt stötkänsligt.

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2005-10-30 22:44

Är Elementen några du redan har liggande? Annars kanske den här är något http://www.vikash.info/audio/W3-871S/

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-10-31 00:52

Träslaget har inte så stor betydelse. Är Ek tåligare så kör jag på det, såvida det inte är för dyrt! Tack för tipset.

Jag har inte köpt elementen ännu och har kollat på den 3-tummaren också. Den har finare frekvensgång även om den saknar lite grand nedåt. Men hursomhelst är den modellen inte i lager hos distributören och jag vet inte hur länge man vågar vänta. Julgranarna är ju redan uppe på stan, ju! Sen måste jag erkänna att jag fastnade lite för bambuelementens utseende. Så det blir nog just W4-1320SA.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-11-01 20:38

Har en fråga till angående portningen av lådan.

Bild

Om ni kan tyda min flummiga ritning ovan så ser ni att jag har satt en bit rundstav mitt i porten för att underlätta under bygget (så jag kan bygga utan att montera dit sidorna)... och nu undrar jag om jag bara kan subtrahera volymen den biten tar upp från portens och räkna om den, eller om den ställer till problem i form av turbulens eller helt galen avstämning? Den sitter alltså mitt i porten.

Användarvisningsbild
Shogo

Inläggav Shogo » 2005-11-05 16:02

Om du endå inte skall lägga dit sidorna kan du väl antingen bara fästa den provisoriskt med en skruv från "insidan" av lådan eller liknande och sen bara spackla igen hålet ? Eller en bit dubbelhäftande tejp.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-05 18:11

Nwalmaer skrev:Träslaget har inte så stor betydelse. Är Ek tåligare så kör jag på det, såvida det inte är för dyrt! Tack för tipset.
....

Träslaget har sjukt stor betydelse! :D

Inte utséendemässigt men konstruktionsmässigt, ek är väldigt jobbigt att hantera (arbeta med) och slår sig gärna tillräckligt för att limningar ska gå upp vid temperatur reglerade spänningar! Detta är mina tillägg! Skulle rekomendera ett mjukare träslag med en hållbar finnisch -furu/björk med en fin lack på- om du inte tänker arbeta ihjäl dig med lådan! Jag nämner detta eftersom jag antar du inte tänker skruva ihop lådan, utan bara låta limmet hålla ihop den...

Annars var det roligt att någon började med något projekt, det var så länge sedan sist!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2005-11-11 14:18

Ångest!! Ångest!!!

Mitt första inlägg - tänk om jag gör fel. Skriver svordomar och mumlar massa "off-topic", eller lägger fel inlägg i fel forum!!!

I källaren står ett par taskigt hopsnickrade lådor, typ Miniaudiofilen - för Fostex FE103Z.
Lådorna är rätt balla - höga och smala och jag fick en kanonidé. Skulle man inte kunna trycka in en hel rad 3-4" bredbandare (alt basar och nån diskant) i lådan.
Jag har lagt ett skambud på 6 st Tangband W3-871S (nåt sånt). Låter det för dumt på nåt sätt.
Andra idéer är en TL med några 2-3 stycken Tangbandare eller en TQWT.

/Magnus
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-11-11 14:26

Jag har länge varit sugen på att prova att bygga ett Bessel array med 10st. Men aldrig gjort slag i saken.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2005-11-11 16:59

Jag hade en period efter jag byggt OM's Allegro NG8/8B då jag inte sysslade något med DIY.
En hel massa tidningar och kopior på intressanta experiment försvann till pappersåtervinningen.
Jag minns att Mission gjorde någon stor (hög) högtalare med 4-5 element, sedan fanns CM3:an i en specialmodell med 3 element, men framför allt attraheras jag av tanken på att bygga på höjden - ju mer destu bättre. Tittar efter billiga element - HiFi-kit har bredbandare runt hundralappen.
Klang&Ton kkan tänkas ha sådana här projekt under rubriken Cheap Trick. Ofta med billiga element.
Jag hittar CT051 med tre Monacor SP-60/8 (två som mellanregister)
Visaton Skyline - 2 x WS13 och 1 x MRS13

Letar vidare ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-12-07 13:07

Bömp.

Har nu äntligen fått hem elementen efter att posten har åkt runt med dom i hela världen, och nu ligger dom här och spelar open-air. Jag var lite skeptisk till konstruktionskvaliten på dom, men den försvann när jag packade upp dom. Vilken kvalitet! Chassit är sjukt stabilt för ett sånt litet element, inget pressat-stål tjafs här inte. Magnetsystemet är läckert blanklackad, och faspluggen är riktigt vacker den med. Sjukt snygga element.

Blir svårt att hinna klart med dom till jul, åtminstonde finish och filter. Men vi får se om jag hinner iväg och såga upp delarna till lådan imorgon så jag kan börja lyssna på dom i alla fall. Redan liggandes här hör jag att dom är otroligt detaljerade och har ett väldigt öppet och stort ljud.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-07 13:20

"Sjukt snygga element."

har ingen som helst betydelse, enbart ljudet! :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-12-07 13:26

Har faktiskt funderat på att starta en omröstningstråd för att ta reda på om det är nån mer än jag som väljer element i första hand efter utseende!

Men oftast låter dom ju bra om dom ser bra ut, tex. Scan-Speaks kolfiberpappbös basar. Å andra sidan tycker jag deras Relevator-serie är hiskeligt ful, men det har jag inte råd med ändå. 8O

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-12-12 19:32

Lite bilder är väl inte fel?

Bild Bild
Link Link

Där har har ni dom vackra tingen, och filtret som det ser ut nu. Fattas bara lådor, då... har inte haft tid att göra mycket på dom än. Men vad säger ni om filtret?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-12-12 20:48

finns det inga färdiga lådor på ikea som du kan använda 8)
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-12 23:45

Nwalmaer skrev:Fattas bara lådor, då... har inte haft tid att göra mycket på dom än. Men vad säger ni om filtret?

Filtret kan man väl varken konstruera eller kommentera om man inte har tillgång till relevanta mätningar på elementets frekvensgång och impedansgång i den låda som skall användas?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-12-13 00:15

Det trodde jag man kunde. Men som jag skrev i första inlägget har jag ingen erfarenhet av att bygga filter, och undrar därför bara om filtret gör det jag vill göra, dvs. baffelstegskompensation samt ett notchfilter. Sen kommer jag väl justera efter hand att jag lyssnar.

Några mätningar blir det dock inte, bygger inte så pass mycket för tillfället att det skulle löna sig att ha sådan utrustning. Men någon gång...

Specs på elementet finnes på http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w4-1320sa.htm.

Lådan är på 5.5 liter stämd till 72 hz. Delarna ligger här, ska bara limmas ihop!

Användarvisningsbild
afrika

Inläggav afrika » 2005-12-13 22:26

Jag har gjort av grejer från IKEA:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
:)

Dom låter bra utan notchfilter.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-12-14 11:03

Ja dom där såg jag för ett tag sen. Mycket snygga. Tang-Band är nästan som gjorda för att hitta på lite mer spännande lådor åt, speciellt bra då när man kan hitta dom på IKEA!

Har du gjort nåt mer på dom sen du uppdaterade tråden?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2005-12-29 02:04

Update:

Blev inte klart till Jul, mest pga. jag inte hade råd med dom sidopaneler jag vill ha, men även för att jag är rätt lat.

Men jag har inte gett upp. Har inhandlat överhandsfräs och diverse småplock och snickrar för fullt den lilla lediga tid jag har. Är så gott som klar med ena högtalaren nu, den andra står på limning. Har simulerat filtret via datorn och det låter riktigt bra. Basen är över förväntan, speciellt då lådan inte är tätad ännu. Den användbara basen sträcker sig under 60 hz, vilket är tillräckligt för att kunna avnjuta den mesta musiken. Mycket fast och detaljerad bas, basgångar som man tidigare trodde vara muller visar sig nu har rikligt med struktur. Och man kan dra på fullt på min lilla Rotel innan elementen är allt för långt utanför sin linjära slaglängd också, och det är högt nog för mig.

Vadå stökigt?

Där är den ju... med dittvingade, odämpade 12mm plywood sidor och allt.

Biltema terminal med ÖLFLEX och luftläckage.

Lite närmare...

För nära, den välte visst.

Mysigt värre.

ÖLFLEX!

Och så drivkraften, semi-vintage Rotel.

Har tänkt klä lådorna i grafitgrå konstläder och sedan då ha sidor i stavlimmat ädelträ. Borde se vettigt ut.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-03 20:59

Verkar inte finnas så mycket intresse men jag uppdaterar ändå.

Nu mera lyssnar man i stereo och bygger filter. Beställde från hifikit i måndags och fick komponenterna på brev idag! Sjyst med webbbutiker som funkar.

1.56 Kg filter!

Högtalarna låter mycket bra. Dom drar fram detaljer som gör att hela musiksamlingen känns som ny. Ljudet har ett lugn över sig som är mycket trevligt att lyssna på. Jag vill beskriva det så som att det finns massor av luft imellan alla ljud och instrument, det är liksom tyst när det ska vara tyst. En elgitarr eller fiol låter inte som en konstant ton utan man kan nästan höra strukturen på instrumenten, fingeravtrycken på den som knäpper på gitarren. Relativt till vad jag lyssnat på tidigare så är det rysligt bra!

Dock är spridningen löjligt usel... det är single-player lyssning som gäller. 10 grader off-axis och allt vad diskant heter är borta. Men det kan jag leva med.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-01-03 23:12

Jorå det är intressant!

Diggar speciellt din helklyschigga beskrivning av ljudet! :) :wink:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-04 00:11

Kul!

Njo, vet inte hur annars man ska beskriva det. Har ju sett att folk postar mätningar och dylikt och det ger ju en bättre bild av ljudet, men jag har ingen mätutrustning.

Har nu kopplat in filter med hjälp av ståltråd och sockerbitar, och det funkar ju! Coolt! Har som sagt aldrig gjort ett filter förut... det blev inte ens kortslutning och det verkar göra mer eller mindre exakt vad jag vill. En anings ljust kanske, men det är lätt åtgärdat då jag köpte en himla massa komponenter att laborera med.

En intressant sak är ju att basen verkar gå mycket djupare. Testar jag med tone.exe så börjar det dala först vid 50 hz... detta förstår jag inte alls. Men jag tackar och tar emot!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-23 19:13

Slänger upp lite mer bilder bara för att jag kan.

Här ser ni mitt kö... jag menar verkstad. Tyvärr smakar all min mat numera MDF och kontaktlim.

Bild

Lädring på gång... Vet inte om det är lättare att jobba med konstläder än äkta läder. Men jag vet att det här äkta lädret (tjockt!) gärna vill flytta och ändra på sig under limningen vilket resulterar i en del bucklor och veck. Men... om man kisar så.

Bild

Såhär blev det. Lite knöligt som ni ser, men jag har inte limmat lädret i elementförsänkningen så där finns lite utrymme att sträcka ut det lite.
Den observante ser även min high-end akustikförbättrare i form av en IKEA badrumsmatta som inte vill sitta kvar på väggen. Den är ond!

Bild

Japp, det är spånskivor med genomgående gängstav och muttrar. Har skivor av stavlimmad ek här, men har inte orkat borra hål i dom ännu. Dom ska hur som helst monteras på samma sätt, dock med snyggare och försänkta kupolmuttrar.

Bild

Nästa bild så är dom garanterat klara!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-23 19:48

Senyggt!

Ferågor:

Vad limmar du mer? Vad är det för selags läder?? Sånt där som säljs till att limma på högtalarlådor eller sån't man köper i tygaffärer (till klädsömnad).

Jag ska hämta mina MDF-bitar imorgon ....

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-23 20:00

Tackar!

Jag vet inte exakt vad det är för läder. Det är diverse spillbitar från en lokal möbeltillverkare som gör ganska exklusiva grejer, soffor och sådant. Tjockt är det iallafall, och verkar suga åt sig lim som attans. Limmet är vanligt Cascol kontaktlim.

Nåt som inte syns är att baksidan fortfarande är kal MDF... hittade inga bitar långa nog att nå runt. :D

Vad ska du ge dig på då? Blev det en linesource eller? Vad för element?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-23 20:45

Tjaaaa .....

Jag köpte ett par TB W5-704S. Sedan hade jag inte råd med diskanter utan köpte ett par billiga domar på ELFA (75 spänn styck).

Det blir en liten basreflex 9,47 liter. Ville ha ett litet "minisystem" som med viss möde kunda släpas runt. Fick ett slutsteg med 6V6 (trafon på katodsidan) att funka idag. Brum - men så var allt löst hopkopplat - luftledning så att säg.

Vad gäller högtalare (och förstärkare) tycker jag finishing och utseendet är det roligaste. Jag har tyger med lädermösnter. Kanske ska köpa en meter ormskinnstyg ....

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-23 21:33

W5-704S var ju en fin liten 5:a. Inte sett den förut, ser ju klart prisvärd ut.

Har du funderat på TB 28-847S som diskant? http://www.hifidistribution.com/ har ju den rätt billigt. Jag tycker att den har en riktigt fin frekvensgång, planerar att bygga nåt med dom i framtiden.

Och ormskinn... ja det skulle jag vilja se!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-23 22:19

Blev rekommenderad den. Ser gullig ut. Borde göra lådor i plexiglas så man ser hela elementen ....
Blev lite snål och kände att det kunde dra iväg vad gäller pengar.

Måste dela med mig av min hemska förstärkare:
http://www.pastisch.se/faktiskt/BENQ0010.JPG
http://www.pastisch.se/faktiskt/BENQ0011.JPG

Jag har inga fickor i mina hemma-brallor - får tänka på att det är 300V lite överallt...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-23 23:36

Har du någon bild på ditt bygge med w5-704 ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-23 23:52

Ska hämta upp skivorna (19mm MDF) imorgon.
Det blir vanliga fyrkantiga lådor på ca 9½ liter. Inget kosntigt om jag nu inte går på nåt knasigt som jag limmar på - gjort det förut med mina förstärkare.

Jag tog fram ett enkelt ark i Excel för att ta fram innermåtten på högtalarlådan och sedan beräkna materialåtgång utifrån skivtjocklek.

Delningsfilter blir ett enkelt 5kHz - 6dB/12dB. Ev dämpning av diskanten får jag göra sedan. Tanken är mest att få till ett par extra högtalare av lite bättre kavlitet.

Bilder kommer !

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-24 19:29

Hah!!
Glömt bort alldeles. Hade köpt spillbitar skinn hos Birgits Stuv (bra tygaffär i Vänersborg). Räcker både till frontar och en korsett...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-24 19:33

Fråga till Nwalmaer:

Du limmar ihop baffel/bakstycke/topp/botten. Sedan klär du med lädret.
Limmar du på sidorna eller hålls de på plats av bultarna enbart.
Om du limmar fast dem hur och med vad - kontaktlim också??

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-01-24 19:40

Sidorna sitter bara med bultar. Sitter ca. 1 cm av lädret runt kanterna och agerar tätningslist, så att säga. Det funkar faktiskt bra.

Tror inte man kan limma dit sidorna ovanpå lädret då dom kommer fladdra som byxben framför en hornbas. Lädret är ganska poröst.

Glöm inte posta bilder på korsetten!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-24 20:13

Skulle vilja ha något snyggare att bulta med. Finns möbelbeslag .... man tar en gångad stång och snygga "bultar" som förutsätter att man försänker dem.

Sedan ville jag ha skinn på fron och ovansidan. Funderade att slipa baffel och topp lite snett så man kunde peta ner skinnet när och på så sätt få en fin avslutning.

Mina korsetter hamnar här: www.pastisch.se

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-25 19:50

Bilder Bilder!!! Här varee bilder!
Basen och diskanten (diskanten var billigt skrott från ELFA)
Bild
Lådan hoptejpad med en stycke läder lagd över den. Mer bitar i bakgrunden.
Bild
[/img]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-25 20:19

soundbrigade skrev:Bilder Bilder!!! Här varee bilder!
Basen och diskanten (diskanten var billigt skrott från ELFA)

Bild
Lådan hoptejpad med en stycke läder lagd över den. Mer bitar i bakgrunden.
Bild

Bilder är alltid coolt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-01-25 20:59

Fortsättning följer.
Nästa steg är att skruva ihop topp, sidor och baffel och trycka dit bakstycket sen. Fråga inte varför. Tom jag tycker det verkar avigt men inte alldeles dumt.
Hittat spånskivskruvar (dia 5mm med en dia 7 hals) med insex - hatar spår- och kryss-skruvar.
Lädret får komma på sen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-09 09:11

Tjillevippen.... delningsfiltret ser inte ut att vara tillräckligt brant för mas/mellanregistret uppåt. Sedan tror jag inte effekttåligheten på diskanten kommer vara särskillt hög, notera att den bara är 12db ner vid 1250hz (vilket troligen inte är långt från resonansfrekvensen). Impedansökningen vid resonansen kommer motverka den elektriska filtreringen. Jag skulle välja minst 12db filter på diskanten och 18db på basen, vilket skulle kunna ge ett 18/18 akustiskt filter (sagt utan att ha mätdata på elementen). Typ.

Men DIY är ju att experimenter också ;--)

/Magnus

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-10 02:16

Ha ett fint liv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-10 11:10

Den där frekvensgången ser.. för bra ut!

.. rysligt nyfiken på det här projektet! :-)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-10 11:16

Kaffekoppen skrev:Den där frekvensgången ser.. för bra ut!

.. rysligt nyfiken på det här projektet! :-)

Känner visst grupptryck .... Men just nu fördärvar jag fingrarna på ett enkelt rörsteg. Dessutom måste jag lösa problemet med att göra stora och runda hål.
En fråga till publikum: hur dämpar man högtalare nuförtiden? Ser att man limmar fast plattor på väggarnas insidor.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-10 14:15

Tjillevippen! Jag skulle absolut och definitivt dela den lille rackaren vid kanske 5Khz, men rätt så brant!

Dämpa högtalarlådor görs med miljarder olika knep, det viktigaste är att få in lite stag så att inte sidostyckena vibrerar så lätt (mycket stag puffar upp lådresonansen till högre frekvenser där det är lättare att ta hand om dem). Gör ingen överkurs utan staga upp lådan måttligt, och klä lådan med 70mm glasfiber utefter väggarna (inte frontbaffeln) och se till att luften kan röra sig fritt vid utrymmet för basreflexen. Och absolut luftvolym bakom basen!

Dämpa lådor kan man verkligen göra överkurs med, laminerade lådor med olika material och dämplim/takpapp emellan, olika typer av specialiserade dämpaterial som fastsätts på sidorna av väggarna (det mest extrema jag sätt är lera med blykulor som fastsats på insidan...)

Det du har sett att man använt på insidan kan vara bitumenskivor som normalt används för att dämpa bilkarosser (men en högtalarvägg är ju oftast inte gjord i plåt ;-).

Själv brukar jag helt enkelt använda 19mm MDF som jag limmar på björkplywood utanpå. Konstruktionen stagas så att resonansfrekvensen för lådan blir hög. Energiinnehållet i de frekvenserna är så lågt att lådan inte resonerar pga sin egentyngd/inre dämpning i lådmaterial.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-10 14:25

Tack tack.
Om delninsgfilter tänkte jag mig 6dB/12dB, 5kHz. Har fått för mig att ett 6/& eller 12/12 inte kan göras utan att man får dipp eller topp ivid delningsfrekvensen.
Dementera eller bekräfta, bitte!!

Troligen skiter jag i att staga. Tittar på Rustas billiga verktyg - sticksåg (jag som inte ens kan sy!!!) eller fräs. Men så har GMF (http://www.gmf.se) en billig PP-trafo för gitarrförstärkare och jag lovat sonen en (stärkare).

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-02-10 14:30

Dämpning av lådorna är väl inte något konstant utan beror väl på konstruktionen. Dom flesta lådsimuleringsprogram har väl med variablar för just dämpning nu för tiden. Beroende på vad för material och hur mycket så påverkas väl den effektiva lådvolymen då lufthastigheten minskar.

Jag brukar använda bitumen på så många ytor som möjligt. Vet inte om det har någon större effekt men jag inbillar mig att lådan ringer betydligt mindre vid det klassiska knacktestet. Men man får ju komplettera med nåt slags fluff för akustisk dämpning, bitumen äter ju bara upp resonanser.

Edit: Har elementen billiga pressade stål korgar kan man ju även klä dom med bitumen, så slipper man oroa sig för dom.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-10 15:35

Frekvensgången ser för bra ut, håller med
Impedans knorrarna gör mig misstänksam också.

Soundbrigade:
Det enklaste som ger det bästa ljudande resultatet brukar vara att göra 12/12 filter

Nwalmaer:
Att använda bitumen för tunna plåtkorgar kan sänka resonansen till ogynnsamma frekvenser, bättre att prova plastic pudding, epoxy, kemiskt stål eller dämpa med exempelvis filt, skumgummi eller något annat lätt som inte ökar på massan.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-02-10 19:48

Intressant, tål att tänkas på. I mitt fall använder jag det på TBs W8Q-1071 basar och ringningarna i korgen är helt borta. För att korgen ska ha märkbar färgning av låga frekvenser måste den väl röra sig väldigt mycket, och dess stabilitet blir vad jag kan förstå inte sämre av att limma på bitumen. Fysik är inte min starka sida men jag antar att bitumetet förvandlar rörelseenergi till värme, vilket enbart bör ge önskvärda effekter.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-10 20:36

Skulle kanske bygga en stor dj*a panel med massor av basar, fullkletade med bitumenplattor - så fixar man uppvärmningen hemma också!!!!

Trasslet man slänger in i lådan absorberar energin i tryckvågorna och ökar i värme.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-11 01:50

Ser med spänning fram mot fler bilder på bygget :)
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-12 15:58

MP skrev:Har du någon bild på ditt bygge med w5-704 ?

Har bara limmat ihop dem:
Bild

Bild

Syns de skruvar jag använt. Någon sorts möbelskruv för skivmaterial. Inte lyckats dra i alla och en del hål blev för stora. Borde burra upp till 8mm och slå i träplugg istället.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-12 16:16

Ja träplugg är både snyggt och bra men det blir trist om du måste in i lådan igen :wink:

Om skuvhålen blivit för stora kan du blanda trälim och sågspån till en smet som du fyller upp hålen med.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-12 17:49

MP skrev:Ja träplugg är både snyggt och bra men det blir trist om du måste in i lådan igen :wink:
.

Jag använde sådana här skruvar. Ville köra med mässingsvarianten men hade vara 4 sådana.
Bild
Jag ska gå över lådan och runda alla kanter. En vanlig hyvel går bra på MDF, men det (MDF) är elakt mot verktygen.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-12 21:58

1) 2 Pi f...fråga mera ? :P :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-12 23:26

Skruvarna skulle synts sämre om jag lagt dem ovan på något annat...

(Om du när är så förbannat nyfiken var det en kallelse till utvecklingssamtal för älskade hustrun till sin arbetsledare, och på lappen stod detaljerat vad som skulle diskuteras - NÖJD?????!!!!)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-13 01:16

Det är ok :D :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-13 10:40

MP skrev:Det är ok :D :wink:

Kunde inte sova - tänkte: jag överreagerade, jag kanske skulle skannat hela lappen eller skrivit av den....

Skruvarna: typ sådana man har till sätta ihop allehanda spånskivemöbler med. Man drar med insexnycklar. Slinter inte.
Byggde ett par as-stora (80liter) Wharfedale (12"+5"+1") på 70-talet. Massor med skruv. Handflaorna var skinnflådda efter att skruvat fast baffeln med femtioelva träskruvar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-15 17:56

Köpte en billig hålsåg-sats på Rusta och gjorde hål (borrmaskinen är fortfarande varm ....):
Bild

De stora hålen är alldeles kanonperfekta - fispassning, medan de mindre kunde vara större; 3mm hade räckt.
Bild

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-04 23:55

Vad hände sen ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-05 00:11

MP skrev:Vad hände sen ?

Nu skulle jag ha in ett filter ..... och där sitter jag liksom lite fast. Jo jag fixade basreflexrör men hålsågen är några millimeter för stor.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-05 04:03

Jag använder en hyll i stavlimmad ek från ikea som baffel. Mycket smutt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-05 14:10

Delningsfiltret enligt tabell - dämpar diskanten 3dB, ska kanske dämpas mer vem vet.
Ser tydligt att dämpsatsen ska sitta innanför filtret - mitt fel.
Bild
Funderar på om man ska dra isär 3dB-punkterna för att undvika peak mitt i. Idéer någon??

manw

Linkwitz-Riley filter

Inläggav manw » 2006-03-05 14:21

Prova med Linkwitz-Riley filter. Skillnaden gentemot Buttreworth är ett lägre Q-värde. Du slipper höjningen vid delningsfrekvensen, fasgången blir däremot lite sämre, men det kanske spelar mindre roll.

Hittar inte de papperna just nu, men sök på nätet, jag sökte nu, och det första (exempel) jag hittade är detta:

http://www.zatzy.com/showthread.php?p=2 ... ost2257120

Kurvorna lite längre ner i tråden illustrerar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-05 14:37

HiFi-kits enkla (gratis) program tar ju fram delningsfilter för Linkwitz och Butterscotch ........... MEN, det är ett Linkwitz filter jag designat ta mig fasen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-05 17:08

Det går inte att använda enkla filterräknare där ingen hänsyn tas till elementens verkliga impedanskurva. De enkla räknarna använder bara resistiva värden. Om man först kompenserar TB-elementets imedansstigning, t.ex. med en kondensator och ett motstånd paralellt med anslutningsterminalerna, kan de räknarna användas. Utan kompensation för impedansstigning blir inte avskärningen inte alls som tänkt. För diskanten är det också på liknande sätt, fast där är det ev. puckel kring resonansfrekvensen som spökar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-05 17:42

Mellan tummen och pekfinret: en konjugatlänk med ett R på 7,5 0hm och ett C på 11uF.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-05 17:57

Något åt det hållet. Möjligen lite lägre värde på kondensatorn 6.8-8.2 µF. Jag utgår från formeln: C=L/R^2

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-05 18:04

RogerGustavsson skrev:Något åt det hållet. Möjligen lite lägre värde på kondensatorn 6.8-8.2 µF. Jag utgår från formeln: C=L/R^2

Då kör vi då!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-05 18:07

Vad var det för diskanter du köpte? De på bilden såg ut som några Audax som möjligen har magnetisk olja i magnetgapet och därför rätt rak impedanskurva. Då kan man klara sig utan kompensering då resonanspuckeln i bland uteblir.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-05 18:58

RogerGustavsson skrev:Vad var det för diskanter du köpte? De på bilden såg ut som några Audax som möjligen har magnetisk olja i magnetgapet och därför rätt rak impedanskurva. Då kan man klara sig utan kompensering då resonanspuckeln i bland uteblir.

Sånna häringa: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9753.htm
På finska: http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=6505&osCsid=cb30e93242285154f9a049ee00b93d4b

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-06 20:17

Beställt komponenter till delningsfiltret - äntligen.
Känner visst grupptryck.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-03 14:49

Apatiskt har jag vandrat runt för länge utan att få arschlet ur vagnen.
Gjorde dock en riktigt munter upptäckt idag (strax). Köpte sista snutten "ormskinn" på vår s.k. Tyglada - ett lite glansigt tyg med ormskinnsstruktur. Men hur skulle jag få på det - limma? Eller sy en "påse" som fick krängas på med stort besvär??

När jag idag lämnade in en rulle film hos vår mattaffär (som är filmframkallningsombud för Fuji) såg jag .... :idea: Mattejp. Inte Mat-tejp utan Matt-tejp. Minns att halva heltäckningsmattan satt kvar när man försökt slita bort den. Perfekt. 29kr för 5 meter som hittat :) :)
Måste såga färdigt dock ...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-03 15:57

keep on working!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-03 16:26

Kaffekoppen skrev:keep on working!

Känner stöd för min sak.
Varit på balkongen och borrat hål till rören (basreflex~). Luktar gott med bränd MDF. Ska ta upp hål till terminalerna. Släpa upp till dämpull från källaren (mina miniaudiofiler).
Måste ta lite fokus från andra och trista katastrofer runt mig.
Senast redigerad av soundbrigade 2006-04-03 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-03 16:31

Ibland behöver man låta tankarna om livet i övrigt bara vila, då är det bra att ha något trevligt att sätta händerna i.

Lukten av bränd MDF är bara ett bevis för att arbetet går framåt :-)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-03 16:35

Hålen är lite för stora men jag "spacklar" igen dem med sågspån och trälim. Trälim, har jag lärt mig, ska man använda sparsamt av. Det är inte bra att fylla breda spalter med lim - det har ingen bärighet helt enkelt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-03 16:52

Alltså vad är grejen med dessa TB-element som nämns? Vad kostar de osv?

Man måste alltså alltid ha ett filter även till ett (eller flera) bredbandselement..? Eller kan man anpassa lådan istället..?

En "bygg din första enkla högtalare-FAQ" vore bra :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-03 17:14

Inte vet jag.
Jag köpte ett par billigt. Ville bygga en liten låda och fick tag på ett par som jag trixar ihop nu.
Även om jag inte har stortån mitt i pannan är jag ingen expert på högtalare. Saknar utrustning för att mäta och kolla upp resutatet utan får gå på hörseln ...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-04 15:18

Alla (stora) hål klara. Har islagsmuttrar och och förskruvningar till elementen. Ska kläs med ormskinn (köpas matt-tejp). Blir nog fint men låter skit (brukar vara så), även om man inte ska ropa på den björn som äter tuvor i stora lass.
Terminalerna sitter off-center för att delningsfiltret ska få plats vid sidan av.
Bild

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-04 15:46

Hur ska du försänka elementen ?
Eller ska du smocka på en platta ovanpå ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-04 15:55

MP skrev:Hur ska du försänka elementen ?
Eller ska du smocka på en platta ovanpå ?

Man borde försäkna elementen gissar jag - men jag saknar verktyg för det. Jag struntar i det för att jag inte kan det.
En platta ovanpå, egentligen lika illa det.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-04 16:53

Äsch, du har en fyrkantig platta till diskanten, så det är inte alls lika blodigt ;-)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-04-04 22:28

Vad sägs om en riktigt tjock heltäckningsmatta på fronten?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-04 22:51

tvett skrev:Vad sägs om en riktigt tjock heltäckningsmatta på fronten?

Ormskinn!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-25 22:40

Nu har jag limmat fast komponenterna till delningsfiltret och börjat löda. Ska skruva i elementen och göra ett test närmasta dagarna.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-28 10:09

Nu spelas det.

Låter distinkt och bra - fast undrar om det gör mycket om jag limmar fast bakstycket :roll: Inte så litet imponerad av diskanten - låter riktigt belevat. Ska plocka fram något riktigt ruffigt och köra ut hustrun och spela HÖGT.

Bilder strax (idag).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-28 18:13

Känns det inte gött att det lirar lite? :-)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-28 18:45

Jag upplever att det skorrar men de flesta instrument låter normalt utom t ex cymbaler och frizziga gitarrer.

Förstärkaren!!!

Nu har jag satt i elementen för att kunna lyssna:
Bild

Sådär ser det ut (det vita runt basreflexöppningen är lim)
Bild

Packat med nån sorts konst-ull jag hittat - säkert beställt från HiFi-kit.
Bild

Ska leta rätt på en hyvel, snygga till alla kanter, spackla, grunda och klä med ormskinn.
Senast redigerad av soundbrigade 2006-05-01 11:59, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-28 19:59

laborera lite med fyllningen i lådorna...det är kul...och du HÖR skillnaden

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-12 08:59

Jag skulle vilja göra en variant som med mina Allegro NG8 med toppar och baslåda som topparna står på.
Å andra sidan är topparna måttade efter 5"-elementen vilket ger vissa begränsningar:
1) Man bygger en "sned" låda som är bredare nedtill så man får in en 6½ - 8". Krångligt att bygga.
2) Man låter elementet sitta på sidan av lådan. Riktingsverkan??
3) Man stoppar i TVÅ 5" element i boxarna. Invändningar??

Generellt har två 5" element samma konarea som ett 7"-element...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 10:11

Tänker du dela runt 100hz kan du sätta basen lång ner på sidan riktad - det går men spolen blir stor=järnkärnefylld (jag kan invändningarna men NHT 3.3 fungerade med det)

Användarvisningsbild
AnnaLina

Re: Små Tang-Band högtalare

Inläggav AnnaLina » 2006-06-22 01:36

Nwalmaer skrev:Hej. Nu när juletider är på gång tänkte jag bygga ett par små högtalare till min lillasyster i julklapp då hon för tillfället använder ett par klassiska 49:- kronors PC högtalare i plast.

Bump!

Nu är det såhär va, att;
1. Jag har inte sett RÖKEN av dom däringa högtalarna, se nu till och vara en snel bror och langa hit dom där lyxpryttlarna! :lol:
2. Är det så att du utnyttjar mig som svepskäl för att få tillverka fler högtalare som du själv kan bunkra upp i din "stora" lya? :!:
3. Varför använder jag fortfarande klassiska 49:- högtalare? 8O
4. Känn dig ÄGD!! *points and laughs*

//kram från din lilla syster (den sanna ägarinnan av högtalarna) - och din stora syster (ej ännu betrodd med hemmagjorda högtalare)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-06-22 02:02

:mrgreen: :D

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-06-22 07:38

:D :lol: :D :lol: :D
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-22 10:43

8O Wtf.

Google borde förbjudas.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-22 10:50

Ägd! :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Tekko

Inläggav Tekko » 2006-06-22 14:21

Hahahaha :lol:

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-22 14:59

:lol: HEHEHE :lol:

Härlig med syrror va :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-22 16:57

AnnaLina skrev:
Nwalmaer skrev:Hej. Nu när juletider är på gång tänkte jag bygga ett par små högtalare till min lillasyster i julklapp då hon för tillfället använder ett par klassiska 49:- kronors PC högtalare i plast.

Bump!

Nu är det såhär va, att;
1. Jag har inte sett RÖKEN av dom däringa högtalarna, se nu till och vara en snel bror och langa hit dom där lyxpryttlarna! :lol:
2. Är det så att du utnyttjar mig som svepskäl för att få tillverka fler högtalare som du själv kan bunkra upp i din "stora" lya? :!:
3. Varför använder jag fortfarande klassiska 49:- högtalare? 8O
4. Känn dig ÄGD!! *points and laughs*

//kram från din lilla syster (den sanna ägarinnan av högtalarna) - och din stora syster (ej ännu betrodd med hemmagjorda högtalare)

Man kan ju bli kär för mindre!!

(tur man är smart nog att inte nämna att det är syrran som skall få högtalarna man bygger just nu)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-22 21:27

Kaffekoppen skrev:(tur man är smart nog att inte nämna att det är syrran som skall få högtalarna man bygger just nu)

Yea, right! ;)

Är nog andra gången du nämner din syrra och högtalare du ska bygga till henne. Är hon snygg och makadam... err singel btw? 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-06-22 22:19

Naqref™ skrev:

Blev förvånad över att hitta kvinnor härinne? Jag trodde det var ett oerhört manligt forum - så tillvida inga kvinnliga medlemmar. Vi kanske skulle kvotera - varannan kvinna ... :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-06-23 02:01

soundbrigade skrev:Blev förvånad över att hitta kvinnor härinne? Jag trodde det var ett oerhört manligt forum - så tillvida inga kvinnliga medlemmar. Vi kanske skulle kvotera - varannan kvinna ... :D

Tja, kvinnor kan definitivt ha ett hifi-intresse har jag erfarit, men jag tror att de skräms bort (bl.a. härifrån) av saker som allmän teknikfetischism, anala besserwisserattityder, eller generell grabbighet. Typ NileCity; "män som gör saker tillsammans" :D

(...undrar om feminism är tabu här. likt politik och religion? :) )

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-26 13:11

Naqref™ skrev:
Kaffekoppen skrev:(tur man är smart nog att inte nämna att det är syrran som skall få högtalarna man bygger just nu)

Yea, right! ;)

Är nog andra gången du nämner din syrra och högtalare du ska bygga till henne. Är hon snygg och makadam... err singel btw? 8)
Tja... skulle tro att hon är snygg iallafall... om hon är singel eller inte torde ju sakna betydelse eftersom när du kommer rännande på din vita häst kan ingen kvinna stå emot ;-)

pss... tack för hjälpen med filtret ;-)... mer frågor kommer innan du får syrrans telefonnummer :D

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-02-06 00:02

:D

bumpar

mest intresserad av soundbrigades lilla bygge
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-06 01:23

Hahahaha! Jag kissade nästan på mig av skratt!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-26 22:04

Ojojoj ... skrattar på mig! :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-17 18:26

Refererande till tråden om att få ändan ur vagnen - så här ser det ut på balkongen just nu ....

Bild

Trist att slipa spackel!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-03-17 19:48

Det där ser kul ut! :D

(Bygget alltså, inte spackelslipandet.)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-17 19:57

Rookie skrev:Det där ser kul ut! :D

(Bygget alltså, inte spackelslipandet.)

Jag har haft dem igång men plockade ut elemenetn för att klä dem med något ormmönstrat tyg. Men så köpte jag 2-komponentspackel enligt någon annan tråd, grundade igår och spacklade en låda idag. Inser att jag nog skulle dragit spackel över hela lådan och inte bara i "groparna".
Kör med en vanlig slipmaskin men får snygga till för hand sen, det blri liksom kanter där man spacklat.

Hade hoppats ha dem med till Göteborg nästa månad men det ser ut som vi hamnar i Uralbergen istället ... :) :(

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-06-18 18:43

Har osat ner källaren med sprayspackel. Slipat med 1000-papper (torrt och vått) och har rollat första gången.
Bröt nån sorts vit färg med nån sorts svart för att få nån sorts grå. Det blev nån sorts grå-brun-lila :x . Men det får gå.
Jag kanske skulle monterat i delningsfiltret först men det löser (sa han som sket i badkaret).
Imorgon ska det rollas en gång till sen får det banne mig vara nog!
Bild

Återgå till DIY-forum