hjälp med cmoy hörlursförstärkare - fortfarande en cmoy?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

robertzimmerman

hjälp med cmoy hörlursförstärkare - fortfarande en cmoy?

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-15 02:34

Hejsan, jag funderar på att bygga en cmoy hörlursförstärkare, men har ett par funderingar som jag hoppas få hjälp med.

#1: Kan någon säga mig vilken IC-sockel från ELFA som skulle passa till OP-Ampen jag tänkt använda (OPA2134PA). Jag är inte så sugen på att löda direkt på OP-Ampen.

#2: Jag hittade ett experimentkort som skulle passa väldigt bra om det funkar (artikelnummer: 48-324-81), tänker på håldiameter och avstånd mellan hålen och så, eller nåt annat jag inte tänkt på?

#3: Jag valde ett telejack (artikelnummer: 42-768-04) som jag blev lite fundersam på. Det står att främre kontakten, mittre kontakten och Bakre kontakten alla är "öppna", vad innebär detta? (det finns en massa kombinationer av öppen/sluten, jag antog bara att alla skulle vara öppna).

Jag är inte så bra på sånt därnt elektriskt. :?

Mvh Eric Sandin. :D
Senast redigerad av robertzimmerman 2005-11-29 15:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: hjälp med cmoy hörlursförstärkare

Inläggav Naqref » 2005-11-15 11:39

robertzimmerman skrev:#1: Kan någon säga mig vilken IC-sockel från ELFA som skulle passa till OP-Ampen jag tänkt använda (OPA2134PA). Jag är inte så sugen på att löda direkt på OP-Ampen.

48-135-49

#2: Jag hittade ett experimentkort som skulle passa väldigt bra om det funkar (artikelnummer: 48-324-81), tänker på håldiameter och avstånd mellan hålen och så, eller nåt annat jag inte tänkt på?

"Håldiameter 1 mm i raster 2,54 mm" Det är bra anpassat för de flesta ändamål så det blir nog bra. Rätt ok med det mönstret oxå. Då bör du slippa bryta några banor (vilket kan vara lite småpilligt).

#3: Jag valde ett telejack (artikelnummer: 42-768-04) som jag blev lite fundersam på. Det står att främre kontakten, mittre kontakten och Bakre kontakten alla är "öppna", vad innebär detta? (det finns en massa kombinationer av öppen/sluten, jag antog bara att alla skulle vara öppna).

Att kontakterna är öppna innebär att om man låter signalen gå genom jacket (från stiften på ena sidan till stiften den andra) exempelvis från ett försteg på väg mot en effektförstärkare så bryts denna förbindelse när man stoppar i telepluggen. Kan vara bra i vissa sammanhang och det skadar inte att ha det så i din applikation. :) När du har kontakten i din hand så ser du lätt hur det fungerar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-15 15:18

Hejsan naqref!

#1: Tack!

#2: Då kör jag på det, mönstret passade ju som sagt perfekt!

#3: Aha, då är jag med, tror jag.

Tack så mycket för svaren, där besparades jag en del huvudbry! :D

Det är lite kul att just du svarade på mina frågor då jag faktiskt vägde mellan cmoy och din pa-1. Det blev cmoy pga dess väldigt låga kostnad och lite mer "nybörjarvänliga" design. :)
Nästa gång blir det kanske en pa-1, åtminstone i mina otränade ögon verkar den mer seriös, speciellt öhmans filter tycker jag verkar spännande. Kanske går det att enkelt konvertera och/eller applicera på andra konstruktioner?

--- Ny Fråga ---
Jag kom på en annan fråga, vilken gain kan vara lämplig till ett par lågohmiga (32 ohm) hörlurar? Den har ju i original en gain på 11, vilket jag har fått för mig är ganska högt, kanske 6 eller rent av 3 vore mer lämpligt?

--- En Till Ny Fråga ---
Det blev visst en till. Jag funderar på att höja värdena på kondensatorerna, det kostar nästa gratis så varför inte tänkte jag?
Om man skulle byta ut de ordinarie elektrolytkondensatorerna på 220 µF (den här hade jag tänkt mig 67-184-80) mot en på säg 560 µF och byta ut de ordinarie metalliserade polyesterkondensatorerna på 0.1 µF den här tänkte jag (65-226-84) mot en på exempelvis 1.0 µF, finns det någon nackdel eller något man ska tänka på, eller är det bara att tuta och köra?
När jag ändå är igång, finns det några andra kondensatorer som är mer lämpliga än de jag valt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-15 15:30

Tror du klarar dig med 3ggr förstärkning om du kör med lågohmiga och lättdrivna lurar.

Har du schemat i formv en länk så man kan kolla på det? Lättare att säga något om komponentbytet då.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-15 15:32

Och jo Öhmans filter kan man sätta in lite varstans. Man behöver en lågohmig drivning av ingången till det och en högohmig belastning. Då funkar det. I värsta fall bara 2 st buffertar per kanal.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-15 18:36

Här finns ett schema:
http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutor ... nt-sch.pdf

Känsligheten på lurarna är 106db tror jag (philips hp890) och impedansen är som sagt 32 ohm, är 106db känslighet lättdrivet?

Har det skrivits något om öhmans filter någonstans?

Man behöver en lågohmig drivning av ingången till det och en högohmig belastning.

Betyder det att signalkällan ska ha en låg utgångsimpedans och är ett par hörlurar en högohmig belastning? Eller är jag helt ute och cyklar nu? :oops:

Tack igen, overderlig hjälp! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-15 18:43

Du kan lugnt öka kondingarna till de värden du har föreslagit.

Öhmans filter finns omskrivet i något nummer av Musik&LjudTeknik. Minns inte vilket men det kanske någonannan kommer ihåg?

Hörlurar är tyvärr inte en högohmig belstning. En ickeinverterande buffert med en opamp är det däremot. Man måste upp till några hundra kOhm för att det ska bli bra. En ljudutgång brukar däremot vara tillräckligt lågohmig så det bör fungera i många fall men inte i alla.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-15 19:41

Kanon, då blir det större kondingar! :D
Hm, ok, jag tror jag får försöka läsa på lite om allt möjligt, innan jag ger mig på ett sånt därnt filter, nu ska jag bygga min första hörlursförstärkare! :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-15 20:58

Det finns ett par artiklar på Internet som berör Ingvar Öhmans korsmatning, båda på engelska.

headwize.com/projects/showfile.php?file=kemhagen_prj.htm

sound.westhost.com/project109.htm

På headwize.com/projects/index.htm hittar man massor om just hörlursförstärkare, även den av Chu Moy konstruerade som du ämnar bygga.

Originalartiklen finns i Musik och Ljudteknik December 1994 (finns oftast på biblioteket).

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-16 00:33

Tack! Nu ser jag fram emot lite intressant läsning. :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-16 08:00

Visste inte vad CMOY var för något, så jag googlade lite.

Blir det en sådan här cool liten låda?

Bild

8)

RogerGustavsson skrev:Det finns ett par artiklar på Internet som berör Ingvar Öhmans korsmatning, båda på engelska.

headwize.com/projects/showfile.php?file=kemhagen_prj.htm

sound.westhost.com/project109.htm

headwize.com/projects/index.htm hittar man massor om just hörlursförstärkare, även den av Chu Moy konstruerade som du ämnar bygga.

Originalartiklen finns i Musik och Ljudteknik December 1994 (finns oftast på biblioteket).

Gjorde dina länkar klickbara.

Men så gamla MoLtar (1994) är nog inte helt enkla att hitta.
Uppsala Stadsbibliotek har exempelvis inga tidskrifter äldre än 10
år. Man kan prova med universitetsbibliotek, dock.

Sedan kan man beställa från LTS också, om man har väldigt gott
om tid.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-16 08:15

Om impedansen är 32 ohm måste man i praktiken buffra OP'n med antingen en diskret buffert eller en BUF634, som implementeras med full bias (kolla databladet.) EN 2134 som lastas med 32 ohm kommer att dista mer än lovligt mycket tyvärr.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-16 08:26

Glömde förstås den hörlursförstärkare som Naqref har på sin hemsida och den har har Öhmans ursprungliga korsmatning. Den har även utgången buffrad med BUF634.

Länk: http://www.naqref.com/earamp.html

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-11-16 14:56

E:

vicken lattjo liten pryl!

En sån vill man ju ha oavsett vad man har den till 8O ...
Inaktiv

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-16 16:45

Den där bilden som E visar ovan är bara ett sätt att bygga in förstärkaren i. Förpackningen ingår inte i själva konstruktionen gjord av Chu Moy.
Personligen tycker jag nog det finns mera intressanta hörlursstärkarbyggen än dessa lustiga plåtaskbyggen. En lurstärkare får gärna ha korsmatning och rejäl drivförmåga också.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-16 16:53

E
Jag har inte bestämt mig, mitt stora mål just nu är att få den att fungera! :)

Morello
Hm, hur lågaohmiga lurar kan man lasta en 2134 med tror du?
Är det svårt att implemetera en BUF634? Samt, orkar du förklara så jag förstår vad en diskret buffert är? :? :)

RogerGustavsson
Det vore kul att bygga Naqrefs pa1 så småning om, jag valde att satsa på en CMoy för att den är så pass billig att bygga (och lite enklare) att det inte gör så mycket om det skulle gå åt skogen, vilket det finns en viss risk för! :) Men som sagt, Naqrefs variant är riktigt intressant.

(väntar på leverans från ELFA)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-11-16 17:25

Inaktiv

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-16 20:05

pingvinlakrits
Den där verkar skojig! Lite väl avancerad för mig kanske. Fast man skulle kanske kunna använda bara det här: http://headwize.com/images2/meier1.gif
Men var kopplar man in den, direkt på ingången?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-16 20:39

Du kan kolla på detta dokument, sidan 9, figur 5:

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/buf634.pdf

Du kan använda en 2134 istället för två 134. Möjligen kan förstärkningen vara väl hög. Alternativet är annars att köpa kretskortet till Naqref's stärkare och köra på hans lösning. Kostar lite mera men det har du säkert igen.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-16 21:32

Jag har redan beställt komponenter från elfa (jag han göra det innan jag fick veta att det kunde bli problem:( ), så det bäsa vore om jag kunde få en cmoy att fungera med mina lågohmiga hörlurar, helst på ett väldigt enkelt sätt, jag har som sagt väldigt begränsade kunskaper när det gäller sånt här.
Skulle det vara möjligt att fixa problemet bara genom att stoppa in en buf634 (eller 2?) i en cmoy?

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-16 21:38

Jag har tittat lite på bland annat hedwize.com för att försöka lista ut hur jag skulle gå till väga, men jag har inte lärt mig läsa scheman särskillt bra, så jag har svårt att lista ut något på egen hand, all hjälp är därför väldigt uppskattad! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-16 21:42

Tips: Bygg färdigt. Testa. Gör bedömningar om bygget. Om det inte duger kolla alternativen och återanvänd de dyra delarna från första bygget.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-16 23:09

Det låter som ett bra tipps! Jag ska helt klart bygga ihop den och testa, jag blev lite orolig av Morellos inlägg bara.
EN 2134 som lastas med 32 ohm kommer att dista mer än lovligt mycket tyvärr.

Det verkar ju inte så lovande :?

Det skrivs lite kortfattat om anpassning för lågohmiga lurar på tangentsoft.net, bland annat att sänka gain men också om ett motsyånd som man tydligen bara ska använda om man har låg impedans på lurarna, kan det ha till uppgift att höja impedansen så att den blir högre för OP'n?
Eller är jag ute och cyklar på tunn lina igen? :)
Det handlar om "R5" som då ska ligga mellan 10 och 100 ohm.
http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutor ... t-0150.pdf

Edit: Länk till schema.
Edit#2: Det står ju inte att man SKA använda R5 utan att det kan hjälpa mot "quiet low-level hiss that you can hear sometimes with some low-impedance headphones".

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-11-17 23:57

R5 gör att OP-ampen ser en mer högohmig last.
Eftersom den ligger innanför feedback-loopen så kommer dess effekter kompenseras snyggt.
Totala impedansen av R5+lurar bör vara minst ca 100ohm för att garanterat få bra stabilitet. Med 32ohms lurar kanske 68ohm vore lagom. Jag rekommenderar i alla fall att du börjar med motstånd på 50-100ohm.

Det blir spänningsdelning mellan R5 och hörlurarna, så ett mycket högt värde på R5 ger låg volym i lurarna.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-18 01:08

Idag fick jag grejerna, så jag började bygga och blev alldeles nyss klar, tyvärr låter den väldigt illa.
I morgon ska jag prova att sätta dit R5, hoppade över det till att börja med, men jag beställde ett par på 47 ohm och ett par på 100 ohm, så det är ju bara att prova.
Föresten kanske man bord göra rent kortet, nån som har nåt bra tipps på hur man kan göra det?
Hjälper det inte med R5 och rengöring så ska jag försöka låna en multimeter av nån så man kan kolla om nåt är helt snett.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-18 03:06

Som jag skrev förut, en 134/2134 driver inte 32 ohm. Kolla databladet till BUF634 och där hittar du ett komplett schema på en hörlursförstärkare. 8)
-Innehar F-skattsedel-

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-18 03:52

Jaha, hm, ja du sa ju det ja.. :oops:
Jag fick en liten förhoppning om att kanske det där motståndet på tex 100 ohm skulle göra att opampen lastades med det pluss lurarna, men så funkar det alltså inte?
Hur som helst så hade jag ju ändå komponenterna hemma. Jag fick ju i alla fall en lite lödövning! :D

*försöker förstå schema*

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-18 05:54

ok, nu har jag kikar lite på det där schemat och jag tror jag börjar fatta! :)
Nu kommer fler nybörjarfrågor (hurra!).

#1: Vad är det för sorts jordning, chassie, eller såndär viruell eller vad det heter?

#2: Skulle det gå bra att använda en opa2134 i stället för två opa132?

#3: Jag gissar att V+ och V- är var strömförsörjningen ska kopplas in, stämmer det? Om man då använder två buf634, parallelkopplar man då V+ respektive V- från de båda buffrarna?

#4: Skulle den här strömförsörjningen i funka?

Edit: Föresten, en till fråga :) om man tittar på förstärkarschemat på samma sida så är det ju väldigt likt schemat i buf634-databladet. Skulle det inte fungera att bara stoppa in en buff634 i stället för R5? (på samma sätt som i databladet) Eller skulle det bli nåt knas då?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-11-18 14:24

kanske det där motståndet på tex 100 ohm skulle göra att opampen lastades med det pluss lurarna, men så funkar det alltså inte?

Jo, det funkar precis så. Motståndet gör att det funkar med lågohmiga lurar. En CMOY är dock en väldigt enkel förstärkare, så förvänta dig inte att den skall prestera underverk.
En enda BUF634 kostar mer än alla komponenterna i en CMOY, så i original CMOY:en är en BUF634 inte rimlig kostnadsmässigt.
Börja med R5 innan du kastar ut pengar på att beställa BUF634 kretsar. Tänkt på att du behöver minst en BUF634 per kanal.

#1: Vad är det för sorts jordning, chassie, eller såndär viruell eller vad det heter?

Jordning av chassi är bra för att undvika störningar, men är oftast inte så viktigt när du kör bärbara apparater drivna av batterier. De flesta komerciella mp3 spelare har plastchassi och funkar ändå bra.
Virtuell jord används när du har enkel matning (tex från ett 9V batteri) och behöver positiv och negativ spänning. Då skapar man en "fusk" jord punkt, oftast mitt emellan 0V och V+. Dvs från ett 9V batteri får man då +4.5V, Virual GND, -4.5V.

#2: Skulle det gå bra att använda en opa2134 i stället för två opa132?

Ja. 1st OPA2134 är det vanligaste att använda i en CMOY.

#3: Jag gissar att V+ och V- är var strömförsörjningen ska kopplas in, stämmer det? Om man då använder två buf634, parallelkopplar man då V+ respektive V- från de båda buffrarna?

Det är lätt att man pratar äpplen och päron här. Länka gärna till det krets-schemat som du har tänkt använda och referera till specifika punkter, helst med bild(er).

#4: Skulle den här strömförsörjningen i funka?

Ja. Men vad använder du nu? Du har tydligen något som låter, så nägon form av strömförsörjning har du redan. Ta en sak i taget. Jag tror inte att det är strömförsörjningen som gör att det låter illa nu.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-18 15:43

silvervarg
Tack för alla svar! Fast jag tror vi pratar äpplen och päron här :D

Det schema som jag frågar om är alltså det som finns i buff634 databladet (http://www.elfa.se/pdf/73/730/07309743.pdf), som morello tippsade om. Hela inlägget gäller alltså det schemat, det var därför jag undrade om strömförsörjningen från cmoy skulle funka, eftersom jag redan har en sån. Det var också därför jag frågade om opa2134, eftersom det sitter en sån i den cmoy jag byggde igår. Äpplen och päron, eller åtminstone två olika appelsiner!
Nu borde även mitt "Edit:" vara förståeligt?

Hur som helst så blir man förvirrad, men enligt dig så ska det alltså gå bra att driva ett par 32 ohms lurar med en cmoy, om man gör allt rätt och trixar lite med R5?
I så fall måste jag ha gjort nåt fel, för nu har jag provat att sätta dit två 100 ohms motstånd (R5) och det låter fortfarande riktigt illa!

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-18 17:06

Hm, nu har jag provat lite olika saker.

1. Utan R5, med R3 på 2k ohm (gain 6).
Totalt skräp, låg volym och VM i dist.

2. Med R5 på 100 ohm, R3 fortfarande på 2k ohm.
Ingen större skillnad, fortfarande skräp.

3. Med R5 på 100 ohm, R3 bytt till 1k ohm (gain 11).
Fortfarande tokdåligt, kanske lite bättre ändå, på riktigt låg volym.

4. Tröttnar på rationellt tänkande och kopplar in hörlurarna på ingången och cd-spelaren på utgången. Nu blir jag förvånad, det låter! I och för sig väldigt låg ljudnivå, men det konstiga är att jag inte hör några missljud alls, till skillnad från när jag kopplar som det är meningen, då den fruktansvärda disten följer med oavsett hur starkt man spelar...

Så här ska det väl ändå inte vara, det här måste väl betyda att jag har kopplat fel någonstans, även om jag har svårt att hitta var det skulle kunna vara?

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-18 19:59

Den funkar! :D
Jag hade lyckats sätta kablarna från strömdelen på fel sida om kondensatorerna... Precis på rätt ställe enligt originallayouten, men helt fel för mig då jag fick lov att ändra lite för att få allt att passa.
Helt fantastiskt otroligt att jag inte lyckats se det förän nu! :o

Happy happy joy joy! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-18 21:36

robertzimmerman skrev:Happy happy joy joy! :D

Gôtters! :D

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-20 21:35

Liten uppdate: När jag skulle sätta dit volymkontrollen blev nåtgot galet, så jag pillade och fixade och donade och tricksade, tillslut var det bara att ge upp, experimentkortet hade gjort sitt...
Vad gör man då? Jo man studerat de småbitar som finns kvar av kortet och upptäcker att det finns en bit som passar nästan perfekt till förstärkardelen, sen hittar man en bit som med lite vilja våld och vasselin kan passa strömdelen. Så jag löder loss alla komponenter från det första kortet och monterar dom på det nya, det funkar inte, men efter lite felletande hittar jag ett par dåliga lödningar och fixar det, den funkar igen! Dit med volymkontrollen också och den här gången går det bra.
Den låter helt ok tycker jag, ett klart lyft jämfört med de innbyggda hörlursutgångar jag har på mina apparater. :D
Det känns som en ganska lagom förstärkare till mina hörlurar, passar bra rent ekonomist gör den också!

Nu återstår bara att hitta en trevlig låda att stoppa den i, blir det bra kanske jag postar en bild eller två.

Tack för hjälpen alla!

/Eric.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-11-20 23:48

Vad blev det för komponentvärden som du körde med tillslut?

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-21 17:06

Jag kör på 100 ohm på R5 och 4,7K ohm på R3, jag skulle egentligen kunna ha ett ännu högre värde på R3 (gain ca 3), utnivån räcker och blir över!

Det låter bra! :D

Nu börjar jag fundera på crossfeedfilter och kanske det vore trevligt att kunna driva den utan batterier...

Jag svängde ihop en låda igår kväll, inget speciellt, jag ville inte lägga ned för mycket arbete på den då jag misstänker att jag kanske kommer att lägga till ett hål eller två. :wink:

Bild

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-26 15:23

Nu spånar jag lite bara...

Skulle det här schemat fungera bra, eller är det nåt uppenbart fel?

http://hififorum.knaak.dk/eric/200.gif

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-26 16:08

Bör funka om du sätter en stabiliseande konding på 1n eller så från utgången på opampen till dess minusingång.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-26 16:20

Så här?

Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-26 16:21

Jepp! :)

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-26 16:21

Då kanske man skulle kunna göra så här också?

Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-26 16:23

Nepp! Du kommer nämligen att återkoppla bort effekten av crossfeeden. Du måste ha en buffert till för att få in den på ett bra sätt.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-26 17:17

Oj! Så här?

Bild

Finns det något billigare sätt som ändå funkar bra, istället för att ha fyra BUF634?

Edit: Glömde den där kondingen på 1nf, i den här och förra posten, ändrade det.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-26 19:01

Nej den där kopplingen (om den fungerar) återkopplar bort effekten den oxå.

Gör så här istället. Använd din ursprungliga koppling där du bara hade en 2134. Ta sedan kopplingen ovan (den en bit upp som inte har crossfeeden) och ta bort allting framför opampen (volympot och liknande). Mellan den ursprungliga och den nya så sätter du crossfeeden.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-26 19:58

Så att jag använder två OPA2134?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-26 20:05

Först en 134, som driver korskopplingen. Efter korskopplingen har du en 134+BUF634. Korskopplingskretsen får inte inkluderas i återkopplingen. Glöm inte att implementera BUF634 med full bias(se datablad).

Vidare behöver du ett ingångsfilter, fimpa kopplingskondingen och reducera motståndet på 100 k till runt 10 k.

Kanske ritar ett schema :wink:
-Innehar F-skattsedel-

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-26 21:01

Så här då? :)

Bild

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-26 21:43

Morello, nu tänker jag befästa min okunskap ännu en gång genom att fråga vad ett ingångsfilter är och gör?
Och om du känner för att rita ett schema så skulle jag inte gråta så värst mycket.. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-26 21:59

Nej inte så. (låt gärna bilderna ligga kvar även om du ändrar i dem för att framtida trådläsare att lära sig, det sporrar oss att hjälpa just dig om det kan komma fler tillgodo). Låt 10k motståndet gå till utgången på den första opampen (där kan du då sumpa 1n kondingen).

På den andra delen efter crossfeeden (låt inget gå imellan förast delen och den andra förutom crossfeeden). Så sätter du i ett motstånd på kanske 1k från punkten efter buf634 till minusingången på 2134an som sitter efter crossfeeden. Använd inget motstånd från minusingånen till jord. Från utgången på samma 2134 så sätter du kondingen på 1nF kopplad till ingång minus.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-26 22:43

låt gärna bilderna ligga kvar

Ok, bilderna stannar där de är. Det här blir ju jättebra i utbildningssyfte, jag täcker ju in precis allt man kan göra fel! :)

Jag antog att minusingången på andra 2134an ska vara ansluten till jord?

Motståndet som jag ändrade från 100K ohm till 10K ohm, blev det rätt?

Här kommer nyaste felkopplingarna :)

Bild

Tack igen, otroligt hjälpsamma ni är! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-26 23:27

robertzimmerman skrev:Jag antog att minusingången på andra 2134an ska vara ansluten till jord?

Kan man anta men det är inte lämpligt. Det ger noll i utsignal tyvärr. Ta bort den kopplingen och låt bara motståndet och kondingen vara inkopplad till minusingången. Då är det lagom till en fungerande koppling! :) Sen kan man ju alltid förbättra lite....

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-11-26 23:36

Finns det någon vettig ytmonterad krets med två kanaler man kan använda som buffer isf 364?
It takes a joyful sound
To make the world go round

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-26 23:43

Förbättra lite säger du, berätta mera! :D
Ingångsfilter kanske (vad nu det är fnått)?

men föresten hur blir det med jorden, hur och var kopplar man den?

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-27 00:03

Föresten, angående att "implementera BUF634 med full bias"

Är det så här man gör det?

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-27 15:42

Anders!

Vet inte hur man får in bilder på faktiskt.se så jag skickar en bild med scheman till dig. Jag har lagt till en högfrekvensfiltrering men vet inte riktigt vilken implementering som är lämpligast.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-27 15:45

robertzimmerman skrev:Föresten, angående att "implementera BUF634 med full bias"

Är det så här man gör det?

Bild

Exakt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-27 16:14

RogerGustavsson skrev:Anders!

Vet inte hur man får in bilder på faktiskt.se så jag skickar en bild med scheman till dig. Jag har lagt till en högfrekvensfiltrering men vet inte riktigt vilken implementering som är lämpligast.

La in filen i ditt bibliotek:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... rssteg.pdf

Skulle förorda koppling nr 1 (fast med kanske 470pF konding istället). Ger konstant filterfunktion för ingångsfiltret.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-27 17:14

RogerGustavsson, kanonfint! Tack så mycket! :D

Vad gör filtret, tar det helt enkelt bort allt över 20.000 Hz?

Alla värden i korskopplingen är ändrade, varför?

/Eric.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-27 18:17

Eric!

Ja värdena i korsmatningen är annorlunda men de borde ge samma funktion. De värden jag har i mitt schema är de ursprungliga från Öhmans artikel från 94. De värden du har är väl från Toni Kemhagens artikel från HeadWize-forumet?

Filtret på ingången är till för att reducera högfrekvensstörningar från omgivningen. Om jag ändrar från 220 pF till 470 pF, ligger brytfrekvensen vid 339 kHz, långt över 20 kHz med andra ord. Antar att man kan välja en lägre brytfrekvens än så. Vill minnas Ingvar Öhman nämnde något om att så länge man höll sig över ca 130 kHz är ett första ordningens filter ohörbart. Hoppas han rättar mig om jag har fel.

Jag har även gjort en layout för montering på vanlig experimentplatta, återkommer med den. Jag tänker använda batterier för driften (2x9V) då jag vill kunna använda den vid inspelning utanför hemmet.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-27 19:20

Det kan nog stämma att jag fått mina värden från artikeln på HeadWize, kommer inte ihåg. Det låter som en bra ide att köra med de ursprungliga värdena.

Då vet jag varför ingångsfilter är bra. :)

Jag började precis klura på en layout men jag ser gärna din om du vill dela med dig.

Nu till ännu en fundering jag har, jag tänkte ju använda nätdelen från naqrefs N5mD, kan jag ansluta jorden från den till samma pukt som jorden i ditt (RogerGustavssons) schema, i så fall, före eller efter motståndet på 100 ohm?

Sen undrar jag en annan sak angående nätdelen också. Den andra delen av schemat, ska det vara en sån del per OP/BUFF eller ska det bara vara en sån del?

Edit: Schema --> http://user.faktiskt.io/naqref/natagg.jpg

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-27 19:53

Du menar alltså kondensatorerna på 100 nF (0.1µF)? De är för att störa av matningsspänningarna mot högfrekvensskräp som kan ge instabiltet. Vet inte riktigt om de behövs för varje op/buff, det gör i varje fall ingen skada. Jag ska bara renrita min komponentplacering och sedan kan ladda upp den här (om jag nu lyckas med det....). Alltihop verka kunna få plats på ett kort om 4x5 cm (batterier och potentiometer ej på kortet).

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-27 23:51

Ja, precis de kondensatorerna menade jag. Då tror jag att jag släger på ett par på varje op och buff.

4x5 cm! 8O Det är ju ingenting! :D

Om du inte skulle lyckas med att ladda upp bilderna så kan du skicka dem till mig (eric.sandin@spray.se) så lägger jag upp dem.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-29 03:41

En fråga till om RogerGustavssons schema bara, de där motstånden på 10K ohm som är kopplade till jord, är de en potentiometer? 8O
Annars förstår jag nog inte riktigt hur de ska kopplas...

En till fråga blir det nog föresten, hur bestäms förstärkningen, blir det i det här fallet gain=2000/470+1 ?
Eller jonglerar jag på sned tunna nu? Tänkte på motstånden på 2k ohm respektive 470 ohm.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-29 09:41

10k i mitt schema överst är potentiometrar (volymkontroller). Så vitt jag förstår är förstärkningen 2000/470+1. Om detta är ett passande värde får väl praktiken utvisa, är ju beroende på vilka lurar man ansluter.

Har ritat om schemat och gjort en komponentplacering. Har dem i pdf-format. Hur man får in dem på mitt konto under user.faktiskt.io/RogerGustavsson vet jag inte. Hur gör man?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-29 14:00

RogerGustavsson skrev:Har ritat om schemat och gjort en komponentplacering. Har dem i pdf-format. Hur man får in dem på mitt konto under user.faktiskt.io/RogerGustavsson vet jag inte. Hur gör man?

Står här hur man gör:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=8945

Står om bilder men det är samma procedur med alla typer av filer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-29 14:27

Anders!

Tack för den instruktionen. Har missat den.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-29 15:11

Nu väntar jag på posten, ska bli spännande att se hur det här blir! :D
Förstärkningen lägger jag nog på 3ggr då, det är vad jag har nu och det räcker mer än väl för mig och mina lurar.

En fråga till :oops: , hur viktigt är det att separera ström- respektive signaljord, inte alls? Funkar det att dra all strömjord till en punkt på chassit och all signaljord till en annan? I så fall, ska man knyta ihop strömjorden med ett motstån mot chassit på samma sätt som Roger gjort med signaljorden?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-29 15:42

Stärkarens jord skall kopplas till nätdelens referenspunkt, dvs nära spänningsregulatorernas jordpunkt. Chassiet jordas lämpligen till ingångskontakernas jord.
-Innehar F-skattsedel-

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-29 15:45

Tack Morello! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-29 20:47

Herr Zimmerman och ni andra!

Har lagt upp schema, komponentplacering och liknande på:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson

Som lekman är man mottaglig för kommentarer...

Bilden visar en "torrmontage" utan motstånd och IC. Antingen använder man motstånd i storlek 0204 eller "japanmonterar" (stående) vanliga i storlek 0207, vill ha det smått. När det gäller kondensatorerna är det Wima MKS02 för avkoppling och Wima FKP2 för resten. Kanske man ska använda keramiska kondensatorer på några ställen? Vilken sort då? Sedan vet jag inte om kondensatorn på 1 nF behöver vara så stor. Ska man koppla BUF634 i BW-läge? Betyder väl att pinne 1 ch 4 på BUF634 skall ha förbindelse? Har heller inte lagt in någon brytare för korsmatningen eller placerat potentiometern på kortet. Har man för avsikt att inte använda volymkontroll, antar jag att man sätter dit ett motstånd istället. Förstärkningen tror jag man för anpassa till använd hörlur.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-29 21:14

Ska man koppla BUF634 i BW-läge? Betyder väl att pinne 1 ch 4 på BUF634 skall ha förbindelse?

Om jag inte är helt galen så, ja precis så. :)

Trevlig layout, jag utgår nog från den när jag skissar ihop min egen.

Har man för avsikt att inte använda volymkontroll, antar jag att man sätter dit ett motstånd istället

Det där var något som jag funderade på också, bprde det inte vara ett motstånd där oavsett om man använder potentiometer eller inte?
Jag tänker att en potentiometer på 10K är väll bara 10K som mest?

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-29 21:51

Delen mellan första OPn och korskopplingen ser lite lite konstig ut tycker jag, inte alls som på schemat, men man kanske kan göra sådär också?

nijo

Inläggav nijo » 2005-11-29 22:29

RogerGustavsson,

Om du vill ha kortet så litet som möjligt kanske du ska använda en 4134 istället?

/jonas

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-11-29 22:43

Är lite sugen på att ytmontera en sån här. Vilka motstånd och kondingar är vettiga?
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-29 23:30

nijo skrev:RogerGustavsson,

Om du vill ha kortet så litet som möjligt kanske du ska använda en 4134 istället?

/jonas

De finns väl endast för ytmontering numera? Jag har dock två stycken för hålmontage liggande men de har jag reserverat för annat.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-11-29 23:33

Är just en ytmonterad 4134 jag tänkt använda. Farnell verkar ha BUF som ytmonterad med.
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-29 23:34

robertzimmerman skrev:Delen mellan första OPn och korskopplingen ser lite lite konstig ut tycker jag, inte alls som på schemat, men man kanske kan göra sådär också?

Har inte granskat så noga... Vad är det du tänker på?

Edit: Har hittat en del felaktigheter... Återkommer med nya filer.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-30 16:03

Finemang, eller synd att det var fel men bra att du såg det.

Jag har börjat skissa lite på en egen layout, den blir nog lite större, ca 7x8cm gissar jag, men då blir det ju en strömförsörjning på också (exklusive traffo). Sen har jag fått för mig att jag vill ha alla motstånd liggande, ingen anledning egentligen, bara en fix idé. :)

Jensevik, om du ska ytmontera en sån här så måste du posta bilder på bygget!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-30 16:45

Jodu, Eric!

Hade tydligen blandat ihop scheman och komponentplacering en del....

Min stärkare ska vara portabel och därför drivas med batterier+kondensatorer. Batterierna räcker rätt länge då strömförbrukningen är liten. I mitt fall kommer motstånden också att vara liggande men av storlek 0204 (RM=5 mm). Ytmonterat blir bygget lågt men strömförsörjningen fyller väl ändå en hel del volymmässigt. Eventuell låda blir kanske snudd lika stor som för den hålmonterade?

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-11-30 23:12

Ytmonterat blir bygget lågt men strömförsörjningen fyller väl ändå en hel del volymmässigt. Eventuell låda blir kanske snudd lika stor som för den hålmonterade?

Det har du nog rätt i, man vinner nog inget i volym pga ytmontering, men tufft är det . 8) (fast jag vågar mig nog inte på nåt sånt än på ett tag)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-01 08:31

Har nu uppdaterat filerna på http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2005-12-01 09:56

RogerGustavsson skrev:Glömde förstås den hörlursförstärkare som Naqref har på sin hemsida och den har har Öhmans ursprungliga korsmatning. Den har även utgången buffrad med BUF634.

Är den identisk med EarOne? I sin konstruktion alltså?

Mvh, Amit

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-01 10:15

Amit skrev:
RogerGustavsson skrev:

Korsmatningen i EarOne är den förbättrade medan i min så är det den ursprungliga. I övrigt så har de vissa likheter men bl a bandbredd och dist är lägre i EarOne. Den har även lite fler finesser. :)

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-12-03 20:27

I den här nätdelen:
http://user.faktiskt.io/naqref/natagg.jpg

Ska båda kondensatorerna på plussidan ha minus mot jord? Och ska båda kondensatorerna på miussidan ha pluss mot jord?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-03 23:45

Ska båda kondensatorerna på plussidan ha minus mot jord? Och ska båda kondensatorerna på miussidan ha pluss mot jord?

Ja.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-12-04 02:26

tack :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-12-04 07:01

Naqref™ skrev:
Amit skrev:
RogerGustavsson skrev:Länk: http://www.naqref.com/earamp.html

Korsmatningen i EarOne är den förbättrade medan i min så är det den ursprungliga. I övrigt så har de vissa likheter men bl a bandbredd och dist är lägre i EarOne. Den har även lite fler finesser. :)

Hur ser bandbredd och dist ut i pa-1 då?

Och förbättringen av korsmatningen, är det bara en fråga om att
justera några komponentvärden?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2005-12-07 22:38

E skrev:
Naqref™ skrev:
Amit skrev:
RogerGustavsson skrev:Länk: http://www.naqref.com/earamp.html

Hur ser bandbredd och dist ut i pa-1 då?

Och förbättringen av korsmatningen, är det bara en fråga om att
justera några komponentvärden?

Mvh E*

Kanske inte jag ska svara på detta men jag gör ett försök... lämnar bandbredd och dist till Naqref

Om jag fattat det hela rätt så är pa-1 konstruerad utifrån den "teoretiskt korrekta" versionen av korsmatningsalgoritmen. EarOne har dessutom en modifierad version som tagits fram då den ursprungliga algoritmen tycktes ha subjektiva brister. Vad jag förstår gjordes otaliga lyssningstester innan en subjektivt mer korrekt version av korsmatningsalgoritmen kunde presenteras. Denna är, efter en oerhört snabb lyssning av mig, fantastisk (oaktat pa-1 som jag inte har lyssnat på alls). Som du påpekar lär den modifierade algoritmen ha resulterat i justerade komponentvärden, men vad jag förstår, även ett modifierat kopplingsschema.

Mvh, Amit
P.S. Rätta mig om jag har fel. D.S.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-08 08:47

Skillnaden mellan de två versionerna lyssningsmässigt har Ingvar Öhman berättat om i en annan tråd. Den ursprungliga är kanske inte "teoretiskt korrekt", snarare geometriskt korrekt då den ska möjliggöra placering av mikrofoner med hjälp av hörlurar. Att använda hörlurar vid inspelning utan denna korsmatning ger rena gissningar om hur det kommer att låta i högtalare. Man skulle kanske kunna säga att med korsmatningen får man ett liknande förhållande mellan hörlurar och högtalare geometriskt. Alltså vänster - halvt vänster - rakt fram - halvt höger - höger kommer att stämma bättre överens vid de båda lyssningarna. Så har jag uppfattat det. Den senare versionen som finns i Ear One har mera tagit fasta på ett subjektivt "bättre" lyssningsresultat än versionen för inspelningsbruk.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-12-08 18:21

Ser det här rätt ut?

Bild

Sen så undrar jag om någon vet var man kan hitta en väggtransformator, AC-AC, på kanske 15v och några hundra mA. Jag hittar ingen på ELFA, kanske letar jag på fel ställe?

/Eric.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-08 18:46

Kolla på skyddstransformator. Finns åtminstone fyra typer.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-08 18:46

Ta en vanlig belysningstrafo på 12Vac. Finns på IKEA att köpa lös (bara att fråga om de inte har några framme).

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2005-12-08 20:59

En sådan här Kanske?
Vad är i så fall lämpligast 11,5V eller 17V? (spänningsstabbarna är 15V).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-08 21:04

Kör med 17Vac. Då har du lagom regleringsmarginaler mot 15Vdc.

Återgå till DIY-forum