Oskulden - CD22RN4X i BR - Nu då?!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

pjocke

Oskulden - CD22RN4X i BR - Nu då?!

Inläggav pjocke » 2016-10-21 11:51

Mitt första högtalarbygge!

Efter att ha läst en del om Seas L22RN4X/P här på forumet har jag mer eller mindre helt utan vidare reflektioner valt att utgå från detta element, främst eftersom jag inte är kapabel att göra ett mer informerat val på grund av min bristande kompetens på området. Vi får se hur det blir.

Min första tanke var att bygga en sluten låda, men det blir basreflex. Tanken är att med hjälp av miniDSP dela mot ett gäng MuPPS:ar (i alla fall till att börja med - vad som händer senare får vi se).

Basta föreslår en låda på 26 liter och 32,nånting Hz avstämning, men eftersom jag inte lyckas lista ut hur man då skulle få plats med basreflexröret har jag simulerat på 40,88 liter. Denna storlek ger en kub med sidan 350 mm invändigt och rörets "actual length" blir 212,4 mm långt. Avstämning på 33 Hz ger en kurva enligt bild.

Frågor på detta:
1. Rimligt frekvensområde för baslådan i fråga? 35-250 Hz?
2. Ser simuleringen rimlig ut? Jag förstår att det inte alls blir så här i verkligheten, men det tar vi när vi kommer dit.
3. Är 0% isotermisering gångbart? Jag gissar att en helt odämpad basreflexlåda inte är att rekommendera. Hur räknar man isotermiseringsgrad på en specifik mängd glasull?
4. Är jag helt ute och cyklar här?
Bilagor
Oh oh oh oh it's my first time oh oh oh oh please be kind.png
Oh oh oh oh it's my first time oh oh oh oh please be kind.png (30.87 KiB) Visad 7311 gånger
Senast redigerad av pjocke 2017-01-15 13:47, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Oskulden - ett basreflexprojekt med L22RN4X/P

Inläggav Emanuelgbg » 2016-10-21 11:56

Tror det är 40L + som brukar gälla enligt de tidigare byggena. Avstämningen har jag inte koll på men det borde dyka upp lite förslag om du söker på L22

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-21 12:11

Emanuelgbg skrev:Tror det är 40L + som brukar gälla enligt de tidigare byggena. Avstämningen har jag inte koll på men det borde dyka upp lite förslag om du söker på L22

Bra tips. 50 liter, 25 Hz verkar som ett trevligt alternativ. Ska fortsätta läsa.
Bilagor
50 l 25 Hz 25% iso.png
50 l 25 Hz 25% iso.png (32.71 KiB) Visad 7297 gånger

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-21 15:44

Lite inspiration.

viewtopic.php?f=3&t=36647&hilit=L22RN4X%2FP

50 liter, 25Hz ser bra ut tycker jag!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-21 16:29

MagnusÖstberg skrev:Lite inspiration.

viewtopic.php?f=3&t=36647&hilit=L22RN4X%2FP

50 liter, 25Hz ser bra ut tycker jag!

Man tackar! Det känns som att jag är på rätt väg, ja. Ska skissa lite i Sketchup ikväll och försöka få en känsla för hur det skulle se ut i kub-form.

Fråga: Vilken längd är det jag de facto ska ha på mitt rör?
Bilagor
rörigt.png
rörigt.png (5.91 KiB) Visad 7218 gånger

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2016-10-21 17:00

Teoretiskt 268 mm men man brukar få justera längden i efterhand för att hamna rätt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-21 17:54

Kan man tänka sig en 50-liters låda så tycker jag att L22RNX/P ser intressantare ut småsignalsmässigt. Jag tror att 4-lagers varianten främst blivit populär när man gjort eftermontage i (små) befintliga lådor. Jag har inte Basta längre men kanske någon vill prova en låda med L22RNX/P med 50 l Vb, 33% viso (=halvfull med glasull), 69 mm rör och avstämning vid ca 22-24 Hz, påkopplad "housecurve"? Typ?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-21 18:22

Tänkte bara nämna, om det inte är känt för alla, särskilt trädskaparen, att både L22RNX/P och L22RN4X/P är konstruerade på så vis att elementet inte är tätt, utan det läcker runt talspolen, vilket kan ge fullt hörbara flåsljud.

Det behöver inte innebära att det är något problem för den som bygger med elementet, det beror ju på hur känslig man är för den speciella distorsionsformen som blåsljud är, men jag tänkte att jag ville nämna det i varje fall. Personligen är jag känslig, och använder därför helst bara element av den där polplugg-konstruktionen för registret över 300 Hz eller så.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-21 19:15

Jag är som du, men måste erkänna att med just det elementet har jag inte upptäckt det, jag gjorde det inte heller med Nicholas McKinneys Lamda Acoustics basar.

Däremot har upplevt det med andra element med sån där lösning (som känns helt fel för ett element som bara skall spela lågfrekvent).
Jag saknar dig.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-21 19:23

DQ-20 skrev:Kan man tänka sig en 50-liters låda så tycker jag att L22RNX/P ser intressantare ut småsignalsmässigt. Jag tror att 4-lagers varianten främst blivit populär när man gjort eftermontage i (små) befintliga lådor. Jag har inte Basta längre men kanske någon vill prova en låda med L22RNX/P med 50 l Vb, 33% viso (=halvfull med glasull), 69 mm rör och avstämning vid ca 22-24 Hz, påkopplad "housecurve"? Typ?

Har ingen housecurve att tillgå, men det skulle vara väldigt intressant att se skillnaden mellan de bägge. 50 liter får nog ses som smärtgränsen.

IngOehman skrev:Tänkte bara nämna, om det inte är känt för alla, särskilt trädskaparen, att både L22RNX/P och L22RN4X/P är konstruerade på så vis att elementet inte är tätt, utan det läcker runt talspolen, vilket kan ge fullt hörbara flåsljud.

Det behöver inte innebära att det är något problem för den som bygger med elementet, det beror ju på hur känslig man är för den speciella distorsionsformen som blåsljud är, men jag tänkte att jag ville nämna det i varje fall. Personligen är jag känslig, och använder därför helst bara element av den där polplugg-konstruktionen för registret över 300 Hz eller så.

Det var 100% okänt för mig, så jag tackar för informationen. Jag tror jag får göra lite empirisk forskning och helt enkelt se om det stör mig eller inte.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-21 21:59

Nu börjar jag bli varm i kläderna med Sketchup. Rätblock med sidan 402 mm, 16 mm materialtjocklek. Innermått är alltså 370 mm, dvs 50,65 liter. Tycker det ser fint ut. Fungerar rätblocket bra rent tekniskt eller är någon annan form att föredra?

(editerat)
Bilagor
större rätblock.png
större rätblock.png (167 KiB) Visad 7097 gånger
Senast redigerad av pjocke 2016-10-21 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2016-10-21 22:17

IngOehman skrev:Tänkte bara nämna, om det inte är känt för alla, särskilt trädskaparen, att både L22RNX/P och L22RN4X/P är konstruerade på så vis att elementet inte är tätt, utan det läcker runt talspolen, vilket kan ge fullt hörbara flåsljud.

Vh, iö

Seas har ju dock även elementet CD22RN4X som vad för rent basbruk på många sätt är snarlikt L22RN4X/P. Jag använder själv med det istället för L22RN4X/P av just det skäl du nämner.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-21 22:47

Erik_Johansson skrev:Seas har ju dock även elementet CD22RN4X som vad för rent basbruk på många sätt är snarlikt L22RN4X/P. Jag använder själv med det istället för L22RN4X/P av just det skäl du nämner.

Bra tips. Får ta och simulera de tre som diskuteras i tråden och se vilket som passar bäst. CD22RN4X var dock snyggare än de andra rent estetiskt imho :D

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-22 08:37

pjocke skrev:Rätblock

Och då menar jag alltså kub.

Försänka 5 mm i 16 mm MDF, dålig idé? Behöver man använda rampamuff eller bara skruva rakt i trät när man fäster elementet?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-22 08:43

pjocke skrev:

Försänka 5 mm i 16 mm MDF, dålig idé? Behöver man använda rampamuff eller bara skruva rakt i trät när man fäster elementet?
Skulle nog gå upp till 19mm i baffeln, eller dubbla tjockleken så håller du dig till samma materialtjocklek..

Förborra med ett borr som är lite mindre än skruvens kärna så kan du skruva rakt in i skivan.
Jag saknar dig.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-22 11:56

MagnusÖstberg skrev:Skulle nog gå upp till 19mm i baffeln, eller dubbla tjockleken så håller du dig till samma materialtjocklek..

Då blir det nog baffel i 19 mm istället. Dubbla bafflar ger fler skarvar, och så kan vi ju inte ha det ;) Jag får nog släppa drömmen om kuber, dock. Skar till en flyttkartong och försökte placera den utan att störa möbleringen allt för mycket, men det blev inget bra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-22 12:36

pjocke skrev:
MagnusÖstberg skrev:Skulle nog gå upp till 19mm i baffeln, eller dubbla tjockleken så håller du dig till samma materialtjocklek..

Då blir det nog baffel i 19 mm istället. Dubbla bafflar ger fler skarvar, och så kan vi ju inte ha det ;) Jag får nog släppa drömmen om kuber, dock. Skar till en flyttkartong och försökte placera den utan att störa möbleringen allt för mycket, men det blev inget bra.

Fast en del av den dubbla baffeln kan ju faktiskt ligga in i lådan så du slipper synlig skarv av den. Den ger extra limyta mot lådan också :)

När det gäller formen, så hittade jag min form i en kartonglåda :oops:

Om man söker på kaffekoppen skaffar lite så hittar man min tråd.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-22 13:46

pjocke skrev:

Kubisk form är utmärkt. Bästa formen man kan ge en rätblockslåda faktiskt, om man bara ser till det inre. Ser man till det yttre så kan det i förekommande fall vara till nackdel med kubform, men det beror ju på em väldig massa olika saker, där placeringen av baselementet är det viktigaste, så även ur den aspekten kan kubformen vara utmärkt bra.

Sen är det som så att det som verkar vara en nackdel av att töja ut en låda i en eller två dimensioner (med fortsatt samma volym) kan vara en fördel det också, om det kompenserar någon egenskap som finns före eller efter i signalkedjan (rummet framförallt åsyftad av "efter").

Så några enkla svar på vad som är bra form finns inte. Men kubformen är den effektivaste. Den som presterar mest per lådvolym. När en dimension börjar närmas sig tre gånger den minsta blir påverkanseffekterna av icke-kubiskheten som regel så stora att de behöver tas hänsyn till, i betydelsen att simuleringsprogram typiskt inte längre räknar rätt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-22 14:35

PS. Det ovanstående är (självklart) skrivet med en förutsättning i bakhuvudet - att lådan är dämpad korrekt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-23 13:35

pjocke skrev:Har ingen housecurve att tillgå, men det skulle vara väldigt intressant att se skillnaden mellan de bägge. 50 liter får nog ses som smärtgränsen.

Jag avsåg den "standardkurva" som finns i Basta! under fliken "Room Gain". Det gör ganska mycket skillnad nere vid 20 Hz.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-23 21:10

IngOehman skrev:Så några enkla svar på vad som är bra form finns inte. Men kubformen är den effektivaste.

Att ingenting i livet kan vara enkelt ;) Jag kommer att köra på kubformen så får vi se hur det låter när det är klart. Tack för input!

DQ-20 skrev:Jag avsåg den "standardkurva" som finns i Basta! under fliken "Room Gain". Det gör ganska mycket skillnad nere vid 20 Hz.

Ah, då är jag med. Det fixar jag imorgon. Jag gör nya simuleringar på de tre elementen som diskuterats, så får vi se hur det ser ut.

Senaste skissen på lådan. 16 mm med 19 mm baffel. Eftersom jag saknar både snickarvana och verktygsarsenal tänkte jag gå till Hornbach med en ritning och be dem dra igång sågen. Håltagning och försänkning borde de rimligtvis också kunna göra med tanke på att de erbjuder just den tjänsten för bänkskivor. Limma tänkte jag göra själv, tro det eller ej. Sammanfogningskex vore kul, men jag tror antalet lamellfräsar som finns för utlåning i bekantskapskretsen är minimalt så vi får se hur det blir med den saken.
Bilagor
mitten i mitten.png
mitten i mitten.png (11.2 KiB) Visad 6772 gånger

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-10-23 22:54

pjocke skrev:Sammanfogningskex vore kul, men jag tror antalet lamellfräsar som finns för utlåning i bekantskapskretsen är minimalt så vi får se hur det blir med den saken.

Kanske går att ordna, antalet lamellfräsar här på forumet är nog ganska hyggligt. Var bor du?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-23 23:35

Det finns rätt mycket fräsar för håltagning med - inte osannolikt att någon har båda verktygen!
Jag saknar dig.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-24 09:05

HenrikE skrev:Kanske går att ordna, antalet lamellfräsar här på forumet är nog ganska hyggligt. Var bor du?

Jag bor i Malmö.

MagnusÖstberg skrev:Det finns rätt mycket fräsar för håltagning med - inte osannolikt att någon har båda verktygen!

Jag gillar hur du tänker. Jag skulle nog lita mer på någon som byggt högtalare tidigare än någon som spenderar dagarna med att fräsa hål för diskhoar... :)

Hur som helst, här kommer simulering av de tre elementen som nämns i tråden. L22RN4X/P (grön), L22RNX/P (blå) samt CD22RN4X (röd) i 50,653 liters låda avstämd till 23 Hz (lägre än så blir svårt då röret blir längre än lådan) med 33% isotermisering samt Basta!s inbyggda room gain med standardinställningar.
Bilagor
50,653 l 23 Hz 33% iso room gain.png
50,653 l 23 Hz 33% iso room gain.png (64.65 KiB) Visad 6682 gånger

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-24 11:45

Man kan Böja röret också och ha två stycken med något mindre dimension. Jag skulle gått på röd.

Och i Malmö finns det trevliga personer att både ta hjälp av och umgås med.
Jag saknar dig.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-24 11:52

MagnusÖstberg skrev:Man kan Böja röret också och ha två stycken med något mindre dimension.

Jag har räknat på 3" rör nu, men jag antar att dubbla 2-2,5" skulle funka också. Är inte risken för blåsljud större med mindre rör? De flesta tillverkare/återförsäljare verkar inte ha mindre än 3"?

MagnusÖstberg skrev:Jag skulle gått på röd.

Det är det jag tänker också, baserat på den bättre responsen i det lägre registret. Är det samma tanke du har, eller baserar du det på något annat?

Och i Malmö finns det trevliga personer att både ta hjälp av och umgås med.

Låter lovande. Jag får helt enkelt gå ut med en efterlysning :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-24 15:34

pjocke skrev:
MagnusÖstberg skrev:Man kan Böja röret också och ha två stycken med något mindre dimension.

Jag har räknat på 3" rör nu, men jag antar att dubbla 2-2,5" skulle funka också.

DLS 3" är ett bra alternativ och användes till den första LTS högtalaren. De räcker mer än väl till ett 8" element. Den har en innerdiameter på 69 mm. Längden i lådan kan bli kortare än den som programmet anger, i synnerhet om portmynning kommer i "närheten" av en begränsningsyta.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-24 15:38

pjocke skrev:Hur som helst, här kommer simulering av de tre elementen som nämns i tråden. L22RN4X/P (grön), L22RNX/P (blå) samt CD22RN4X (röd) i 50,653 liters låda avstämd till 23 Hz (lägre än så blir svårt då röret blir längre än lådan) med 33% isotermisering samt Basta!s inbyggda room gain med standardinställningar.

Bra inställning(ar). :-D

Jag tror att en av de där alternativen har en "snyggare" kurva för grupplöptider än övriga. Jag gissar blå...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-24 15:51

DQ-20 skrev:Längden i lådan kan bli kortare än den som programmet anger, i synnerhet om portmynning kommer i "närheten" av en begränsningsyta.

Hur vet man detta? Går det att mäta sig fram till lådans avstämning när den är byggd och anpassa rörets längd efter det, eller kan man räkna fram det mer exakt än Basta! gör?

DQ-20 skrev:Jag tror att en av de där alternativen har en "snyggare" kurva för grupplöptider än övriga. Jag gissar blå...

Du gissar rätt. ~30 ms vid ~23 Hz, är det hörbart?
Bilagor
grupplöptider.png
grupplöptider.png (16.5 KiB) Visad 6603 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-24 17:48

pjocke skrev:
DQ-20 skrev:Längden i lådan kan bli kortare än den som programmet anger, i synnerhet om portmynning kommer i "närheten" av en begränsningsyta.

Hur vet man detta? Går det att mäta sig fram till lådans avstämning när den är byggd och anpassa rörets längd efter det, eller kan man räkna fram det mer exakt än Basta! gör?

Beträffande beräknad längd på portar kontra verklig avstämning är min erfarenhet som Troels Gravesens mer empiriska forskningar som visar på att röret ofta bara behöver vara ca 70% av teoretisk längd för att få önskad avstämning. Du får mäta upp avstämningen med rör och element i lådan och justera längden på porten tills du blir nöjd :) .

Länk till Troels sida:
http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm

Nästa

Återgå till DIY-forum