Bygger trälim?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dartman

Bygger trälim?

Inläggav Dartman » 2010-08-24 20:30

Jag ska limma ihop ett stort gäng, närmare bestämt fjorton, strimlor mdf, genomgående hård yta mot hård yta. Jag har tänkt använda vanligt trälim och ett gäng tvingar. Kommer dessa limfogar addera till en tjocklek som spelar någon roll?

Eller kan jag såga intilliggande skiva 14 x 19 = 266 mm hög?

Hade tänkt beställa lite delvis färdigsågat i morgon.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-08-24 20:33

Limmet kan bygga lite men det blir oavsett oftast mer än så ändå då träet suger vatten från limmet och sväller en del.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2010-08-24 20:41

Ah, tackar Naqref, det hade jag inte alls tänkt på!

Då torde det vara bäst att bygga ihop remsklumparna, mäta höjden på det färdiga resultatet, och först därefter beställa de intilliggande skivorna.

Faktiskt är fantastiskt, det tog tre minuter att få svar på min fråga!

:D :D :D

/Jonas

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2010-08-25 10:11

Naqref skrev:Limmet kan bygga lite men det blir oavsett oftast mer än så ändå då träet suger vatten från limmet och sväller en del.

Om det är vatten kommer väl det att torka och limfogen krympa tillbaka till ursprungsstorleken. Det kan ju iofs vara själva limmet som förändrar något i träet men jag har aldrig märkt att det skulle bli skillnad, vilket i sin tur kanske beror på att jag gör limfogar med övermått och kapar till exakt när de har stått ett tag.

Själva limmet borde inte bygga nästan någonting. Ytorna som ska limmas ska ju vara täta innan man limmar och det ska inte mycket lim alls iför att det ska bli starkt. Under själva limningen så bygger limmet ~0,1 mm per fog men de krymper ju iom att limmet trycks undan åt sidorna och delvis tränger in i ytan och man får efterdra tvingarna för att bibehålla trycket. Slutresultatet borde bli betydligt mindre än 0,1 mm per fog om man ser till att pressa ordentligt när man limmar (vilket innebär att man efterdrar tvingarna efter 10-20 minuter).

Förbehåll:
Jag har inte mätt före och efter utan alltid räknat med att limmet inte bygger (förutfattade meningar grumlar omdömet).
Det kan vara materialspecifikt och helt enkelt vara olika beroende på vad man limmar.

Raukman

Inläggav Raukman » 2010-08-25 10:45

Tror nog tjockleken varierar mer pga. matrialets egna hygroskopiska egenskaper! men det gäller ju även på intillliggande bitar, dock skiljer det ju på vilken ledd det ligger på...

Biten bredvid kommer alltså va stående?! Och dom limmade liggande med limmet på den osågade ytan.
Då kan det nog skilja lite i tjocklek ändå ibland beroende på fuktkvot i luften.

//Peder

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2010-08-25 13:08

Jag läser rätt illa, såg inte att du skrev den släta sidan på MDF. Den ytan suger ju inte lika mycket och det är beroende på hur hårt man trycker hur mycket lim som blir kvar.

Det som kommer variera mest är Tjockleken på din MDF. Det är ju oftast så att MDF inte är så tjock som det står. Lita inte på att 16mm MDF är 16mm tjock, den kan mycket väl vara 15,8 mm.

MDF är ett väldigt skört/klent material i tjockleksriktningen och tål knappt dragspänninga alls. MDF valsas och har får fibrerna i skivornas bredd- och längdriktning där det är starkt men är mer som kartong i tjockleksriktningen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-25 13:15

Det här kommer bli ett himla kul projekt - bara så ni vet :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-08-25 13:45

Trälim bygger på att ytorna ska nå varandra, som ett kontaktlim och kemiskt binda träytorna, det är därför trälim bara limmar trä mot trä bra.
Alltså är limmet inte konstruerat för att vara byggande.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-08-25 16:39

Ett 80 grams kopieringspapper är t.ex bara ca en halv tiondel tjockt och jag tror limfogen blir tunnare än så, för när limmet trängt in i skivorna och vattnet har dunstat så är det nog inte så mycket kvar alls.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-08-25 19:57

Ska du limma hårda ytor mot varandra bör du dra över med ett putspapper några tag för att slipa bort eventuell harts som försvårar för limmet att greppa.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2010-08-26 23:27

soundbrigade skrev:Ska du limma hårda ytor mot varandra bör du dra över med ett putspapper några tag för att slipa bort eventuell harts som försvårar för limmet att greppa.

Tack för det tipset, här kommer många ytor att bli ruggade!

/Jonas

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-08-26 23:30

Av slipdam och lim har jag gjort spackel.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-08-27 17:01

peetwa skrev:Av slipdam och lim har jag gjort spackel.

Tänk på att det där funkar till att fylla hål. Lim som fyllning med förväntad styrka är ingen höjdare.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till DIY-forum