Naqref skrev:Limmet kan bygga lite men det blir oavsett oftast mer än så ändå då träet suger vatten från limmet och sväller en del.
Om det är vatten kommer väl det att torka och limfogen krympa tillbaka till ursprungsstorleken. Det kan ju iofs vara själva limmet som förändrar något i träet men jag har aldrig märkt att det skulle bli skillnad, vilket i sin tur kanske beror på att jag gör limfogar med övermått och kapar till exakt när de har stått ett tag.
Själva limmet borde inte bygga nästan någonting. Ytorna som ska limmas ska ju vara täta innan man limmar och det ska inte mycket lim alls iför att det ska bli starkt. Under själva limningen så bygger limmet ~0,1 mm per fog men de krymper ju iom att limmet trycks undan åt sidorna och delvis tränger in i ytan och man får efterdra tvingarna för att bibehålla trycket. Slutresultatet borde bli betydligt mindre än 0,1 mm per fog om man ser till att pressa ordentligt när man limmar (vilket innebär att man efterdrar tvingarna efter 10-20 minuter).
Förbehåll:
Jag har inte mätt före och efter utan alltid räknat med att limmet inte bygger (förutfattade meningar grumlar omdömet).
Det kan vara materialspecifikt och helt enkelt vara olika beroende på vad man limmar.