Värmespänning 6.3V

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Cicaro

Värmespänning 6.3V

Inläggav Cicaro » 2010-08-29 14:54

Hej!

Som några av er säkert vet hade jag planer på att bygga en röris i höst. Men eftersom det var ganska många dyra delar så tänkte jag att börja med att värma upp och bygga ett RIAAsteg för att försöka lära mig mer om rör.

Jag har liggandes 2st E188CC rör vilket jag förstått är mer eller mindre ekvivalent med ECC88 och började därför fundera på
http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBYQFjAA&url=http%3A%2F%2Fvinylsa.co.za%2Fpdf%2FA%2520Simple%2520Phono%2520Preamp%2520Using%2520A%2520Pair%2520Of%25206DJ8_ECC88%2520Tubes.pdf&ei=g1Z6TMv-DMzAswaP-_SyDQ&usg=AFQjCNG7D93LapDMJM8ctGLEOQBzXzHRDw&sig2=82FOhgsoyimSSTIhv9ITtA

Den del jag funderar är egentligen inte kopplad till bygget i sig utan till utformandet av drivningen av glödspänningen.

E188CC vill ha 6.3V +-5% enligt databladet, eftersom jag har gratis tillgång till både 12V och 5V AC funderade jag på två olika varianter:

- Någon nämnde att man kunde seriekoppla de två rören och mata dem med 12V

- En spänningsregulator som tar in 0-35V och matar ut 6V DC ex. L7806CV

Vilket är att föredra? Går det att seriekoppla två rör och mata dem med 12V eller riskerar man att ha sönder rören? Funderade även i banorna om ett rör gick sönder, då skulle det andra automatiskt riskera att gå eftersom glödspänningen försvinner?

Hälsn.
Cicaro
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-08-29 15:23

Så länge rören drar lika mycket ström genom glödtråden kan du ju seriekoppla dem.

Skulle det däremot vara olika strömförbrukning blir det inte bra.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-08-29 16:14

Okej, men isf ska de matas med 12V DC? (om de kopplas i serie och vill ha 6.3V) Det är två rör av samma fabrikat specade för att dra lika mycket ström så det borde inte vara något trassel...
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-08-30 08:51

Jodå, det går bra att köra rören i serie med varandra, men försök att hålla spänningen på 12,6V.
Ett E188CC drar 335mA, så det blir under 1A (0,67A) tillsammans, och en LM7812 klarar 1,5A.

Efter glättning har du 16,92V så det bör räcka för spänningsfallet över LM78XX, så det blir den önskade spänningen ut...med en trafo på 2A...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-08-30 16:28

Det är precis som carpelux säger!
Därför tror jag det är bra att dina rör är av samma fabrikat och tillverkning!

Cicaro skrev:Okej, men isf ska de matas med 12V DC? (om de kopplas i serie och vill ha 6.3V) Det är två rör av samma fabrikat specade för att dra lika mycket ström så det borde inte vara något trassel...

Du kan mata glödtråden med DC eller AC. Jag har alltid kört AC och tyckte det varit bra...

Om jag var du skulle jag ha hittat på något av följande:

Man kan leta skrot!
12V halogentrafos borde funka bra till gödspänning tänker jag :) Hitta en skrotad skrivbordslampa på typ 25W :)
En 12V-trafo ger normalt 12V vid märkströmmen, alltså max rekommenderat strömuttag. Belastar man mindre brukar man få en något högre spänning än 12V. Två seriekopplade 6,3V glödtrådar vill ha 12,6V.
Jag tror du landar ungefär där om du inte lastar trafon fullt!

Har trafon EI-kärna (mycket vanligt) går det enkelt att linda av några varv om sekundärspänningen är för hög tills man uppnår rätt spänning.
Alltså kan man fixa en 6,3V-traf själv om man vill :)
Tänk bara på att mäta spänningen med last inkoplad så blir det rätt värden! :)

Det är vanligt bland dubbeltrioder att deras glödtråd består av två 6,3V-sektioner. Dessa kan parallellkopplas för drift med 6,3V, eller lämnas i seriekoppling för drift med 12,6V

Kolla upp hur det är med dina rör!

Man kan också liktrikta och köra glödmatning med DC om man vill det!
Jag har inte känt behovet än bara, men det kanske är bra i ett RIAA, jag vet inte.

Ska du bygga RIAA-steg som första projekt? Det är inte så lätt nybörjarprojekt... Det är mycket hög förstärkning, och signalnivån som kommer in är mycket svag. Det är lätt att få in brus och brum i ett sådant steg om man inte vet vad man gör.

Jag skulle nog byggt en liten pushpull-förtärkare på några få watt som första projekt om jag var du.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Återgå till DIY-forum