Två basreflexrör med olika storlek

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Två basreflexrör med olika storlek

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-30 18:44

Jag postar en halvakut fråga här, med anledning av pågående byggprojekt, som redovisas på Carlsson Illuminati:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=38539

Jag moddar alltså en OA50 och behöver förmodligen höja avstämningsfrekvensen, men jag kommer inte åt att korta det befintliga röret!

Fråga 1: Kan man ha två basreflexrör med olika dimensioner (diameter och längd) i samma låda?

Fråga 2: Om "ja" på fråga 1, hur räknar men ut portarnas dimensioner?

Suck... :oops:. Jag skulle förstås pluggat originalporten från början och räknat med att montera en ny port istället.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-08-30 19:31

du kan inte ta upp hålet då? och montera ett större rör alltså. du får du ju dessutom ner hastigheten i röret
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-30 20:08

I runda slängar kan man väl säga att rören ska ha samma längd för att lufthastigheten ska bli lika i portarna. Och i runda slängar blir den ekvivalenta tvärsnittsarean summan av de två rörens tvärsnittsareor.

Sen behöver man oftast justera längden ändå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-30 20:11

Kraniet skrev:du kan inte ta upp hålet då? och montera ett större rör alltså. du får du ju dessutom ner hastigheten i röret

Placeringen av röret medger varken åtkomst eller plats för större rör; det sitter bakom den lutande baffeln:

Bild

Enda vägen är i så fall att proppa röret och sätta ett nytt nere bredvid den nya terminalen. Det behöver jag ju ändå göra, men jag var nyfiken på om det går att räkna fram en lösning med två olika stora rör.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-30 20:14

Svante skrev:Sen behöver man oftast justera längden ändå.

Jo, jag har märkt det :). Det blir alltså att plugga det befintliga röret och sätta en ny port (med justerbar längd!) nere i lådan. Vem har sagt att det skall vara enkelt...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-09-01 00:32

Korta det befintliga röret är ju plätt-lätt att fixa till! :wink: Lås fast en kaptrissa eller miniatyrcirkelsågklinga (typ Dremels) med två muttrar på en lämpligt lång gängad stång som sätts i en vinkelchuck till borrmaskinen, så är du hemma.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-01 07:33

Adhoc skrev:Korta det befintliga röret är ju plätt-lätt att fixa till! :wink: Lås fast en kaptrissa eller miniatyrcirkelsågklinga (typ Dremels) med två muttrar på en lämpligt lång gängad stång som sätts i en vinkelchuck till borrmaskinen, så är du hemma.

8O... Goda idéer mottages tacksamt och detta låter ju intressant. Frågan är bara om röret sitter fast på något sätt vid den inre mynningen. Det är svårt att komma åt med handen inne i lådan.

Sen är ju frågan om jag faktiskt behöver ändra avstämningen. Fortsatta tester har ju visat på att det låter rätt bra med nuvarande längd på röret!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-01 09:47

Sen finns det ju inget som förbjuder en trekantig slits även om luften kanske inte utnytja hela arean.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-01 11:23

peetwa skrev:Sen finns det ju inget som förbjuder en trekantig slits även om luften kanske inte utnytja hela arean.
Trekantigt använda i Larsenhögtalarna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-09-01 12:00

Kalejdokom skrev:
Bild

Du kan ju börja med att kapa av den centimeter som sticker upp ur lådan, det ser inte särskilt strömningsoptimalt ut, och röret blir i vart fall den centimetern kortare.

Sedan kan du med fil/sandpapper runda av portöppningen lite mot lådan så blir det ytterligare några mm kortare, och kanske mindre flåsigt ljud också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-01 13:31

phon skrev:Sedan kan du med fil/sandpapper runda av portöppningen lite mot lådan så blir det ytterligare några mm kortare.

Nu snackar vi finlir! Men som sagt, efter några timmar av lyssnande och labbande med delningsfrekvens och dämpning av diskanten så låter det faktiskt riktigt bra. Jag tror inte att det blir aktuellt med någon ändring av röret (möjligen den lilla avjämning du tipsar om här).

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-09-01 15:55

Kalejdokom skrev:
phon skrev:Sedan kan du med fil/sandpapper runda av portöppningen lite mot lådan så blir det ytterligare några mm kortare.

Nu snackar vi finlir! Men som sagt, efter några timmar av lyssnande och labbande med delningsfrekvens och dämpning av diskanten så låter det faktiskt riktigt bra. Jag tror inte att det blir aktuellt med någon ändring av röret (möjligen den lilla avjämning du tipsar om här).

Skit i hur det låter, hur mäter det? :twisted: *gammalt faktiskt.se-ordspråk*

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-01 17:51

Glebster skrev:...hur mäter det? :twisted:

Jag har inte börjat mäta "på riktigt" ännu, men min grafiska dB-mätare ger väl en hint om att det inte låter kattskit 8):

Bild

Återgå till DIY-forum