Tänkte bygga mig ett par 2-vägare. Nu med mätningar...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-11 01:22

Mr_Ekan skrev:Tack för svar Svante. Några kommentarer & funderingar...

* På s 2 finns en bild över lådans innanmäte. Som synes inget dämpmaterial närmare porten än ca 350 mm.

Den här?

Mr_Ekan skrev:Bild

Hmm, ja det är ju långt till porten. Hur tätt packad är gullfibern? Finns det någon fri passage för luften från elementet ner till undre halvan av lådan? Det ser lite ut som att undre kaviteten aldrig riktigt nås av ljudet från elementet. Den där grafen som jag inte förstod nyss talar lite för det, eftersom dippen är såpass liten.

Mr_Ekan skrev:* Qp, hmm... Fattar nog inte hur Qp ska tolkas. Flödesförluster? Även vid laminärt flöde? Vad är ett rimligt utgångsvärde?

Under 20. Jag fick justera ner det till , hmm var det nånstans mellan 1 och 4 för att få en lika ohög topp som i din mätning (med en annan låda så det var väldigt ungefärligt)

Mr_Ekan skrev:Skulle man inte kunna tolka bristen på schwung i första impedanstoppen som en överdämpad låda i allmänhet? Vore najs att få den teorin bekräftad innan jag börjar riva med dämpmaterial.

Mja, fast mycket dämpning i lådan sänker framförallt den högfrekventare toppen.

Mr_Ekan skrev:
* Vad åsyftar du med fs i detta sammanhang? Samplingsfrekvens? fs/2 = 22 kHz här :roll:

Ja, just det.

Mr_Ekan skrev:
* Var lite otydlig med mikmätningen... Miken är alltså placerad just framför dammkåpan (i baffelplanet för att vara exakt). Då tolkar jag avstämningsfrekvensen som basens lokala minima.

Vh
Ekan

Ah. Ja då är det som sagt nåt ovanligt med lådan, för dippen brukar bli bredbandigare. Jag undrar om du inte ska försöka skapa en fri passage från elementet ner till den undre kaviteten om det inte finns en sån.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-08-11 23:48

Hmm, staget är ju byggt som det är - med stora luftpassager - för att just undvika strömningsförluster till nedre kaviteten. Vad skulle en "fri passage" eg vara? Möjligen skulle man kunna frigöra en del dämpmaterial just under korgen. Gullfibern är inte direkt packad, utan upptar nästan sin ursprungliga volym.

//Ekan

Edit: med Qp=1,5 så får jag en snarlik form på impedanskurvan. Fast den faktiska mätningen ligger genomgående under skattningen av Basta!
11010000

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-08-12 13:33

Svante menar nog i gullfibern ja..
Testa att plocka ur lite från basen ner till staget och skapa en fri passage.

Sen, schysst med avtagbar front sådär, hur är den tätad?

Mr_Ekan skrev:Hmm, staget är ju byggt som det är - med stora luftpassager - för att just undvika strömningsförluster till nedre kaviteten. Vad skulle en "fri passage" eg vara? Möjligen skulle man kunna frigöra en del dämpmaterial just under korgen. Gullfibern är inte direkt packad, utan upptar nästan sin ursprungliga volym.

//Ekan

Edit: med Qp=1,5 så får jag en snarlik form på impedanskurvan. Fast den faktiska mätningen ligger genomgående under skattningen av Basta!

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-08-12 20:49

bupp skrev:Svante menar nog i gullfibern ja..
Testa att plocka ur lite från basen ner till staget och skapa en fri passage.

Sen, schysst med avtagbar front sådär, hur är den tätad?

Den är tätad med ett sjuhelvetes åtdragningsmoment :wink: ...
11010000

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-12 22:29

Mr_Ekan skrev: Vad skulle en "fri passage" eg vara?

Så att du kan se baksidan på baselementet från portens insida, ingen gullfiber ivägen för luftrörelserna.

..... eller det går bra om du kan se runt hörn också ..... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-08-18 00:28

Regnig söndag = hifipulande.

Började med att kontrollmäta impedansen hos RH högtalare:

Bild

Jorå, det faller ju rätt väl samman med tidigare resultat. Denna gång kalibrerades ljudkortets kanaler till omätbar nivåskillnad.

Sedan påbörjades operation glasull. Jag demonterade bas & diskant (jävligt klena lödöron på Dynaudio D-21, får nog köpa ett nytt par av IÖ vad det lider...) för att komma åt ullen. Glasullen ligger packad i 4 skivor enligt bild högst upp på sidan. Jag bestämde mig för att klippa ut rektangulära segment, startandes 50 mm från sidokanterna på glasullsbiten och löpandes 250 mm uppåt på de två bitarna som ligger närmast baffeln. Klart va? :) (Bild kommer eventuellt senare...) Hursomhelst så frilade jag iaf den främre öppningen i avstyvningen på detta sätt, men kunde fortfarande behålla dämpning mot lådans sidoväggar.

Skruva ihop schabraket igen och mäta om:

Bild

Tja, syftet uppnått mer eller mindre :) . Vad som konfunderar mig är knorret upp till 70 Hz. Jag ser det som en kombination av mätningen och mätobjektet. Mätningen eftersom referenskurvan som mättes idag är mer orolig än den jag uppmätt tidigare. Möjligen mer bakgrundsbrus trots allt. Objektet eftersom jag inbillar mig att ullens fördelning och lokala "densitet" i lådan har betydelse för impedansen.

Är ett mätresultat enligt ovan ett problem? :roll:

Slutligen, varför (exakt) bemödade jag mig öppna lådan?...

Porten kan inte pumpa den luftmängd som krävs för att avlasta basen <- maximal verkningsgrad uppnås ej vid portens Z max <- högtalaren slukar mer ström än avsett vid port Z max <- låg impedans vid portens tänkta maxima :?:

Korrigera gärna min lekmannateori :)

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-08-18 10:13

Ser ju mycket bätte ut, kunde du mäta/höra mer output från porten nu?

Ripplet vet jag inte var det kommer ifrån men det fanns ju innan också så det är väl drivern som har nåt för sig..

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-18 12:29

ripplet kan mycket väl vara för högt bakrundsbrus, men det brukar gå att undertrycka genom medelvärdesbildningen, jag ser att du bara har kört med 1 mätning i taget (avg:1), prova med mls som mätmetod
Bikinitider

MP

Inläggav MP » 2009-10-04 16:04

Spännande, hur går det?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-05 09:11

sjukt kul bygge, hur går det som sagt... Vill se mer resultat nu, du har ju haft ett tag på dig... ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-10-05 22:48

Inlägg i min gamla halvdöda tråd, va skoj :) .

Jag ska försöka lägga upp senaste mätresultaten vid tillfälle. Kanske till helgen om regnet håller i sig. Tillsvidare en (ny?) applikation på tablett à la IKEA:

Bild

Bild

(O)fräsigt värre va'? :wink:

//E
11010000

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-05 22:49

MEN hur låter dom, alltså rent subjektivt... ?!?! 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-10-05 23:17

Ganska bra om jag får säga det själv. Tablettweaket gav hörbara förbättringar via snällare diffraktion från diskantplattan. Dock har jag att jobba vidare på återgivningen runt avstämningsfrekvensen. Port och element samarbetar inte idealt nu, att döma av impedansmätningen.
11010000

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-05 23:39

Kand du inte lägga bilderna på faktiskt istället så de slipper försvinna? Just nu ser jag en hel tråd full med trasiga bilder.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-06 09:05

Mr_Ekan skrev:Ganska bra om jag får säga det själv. Tablettweaket gav hörbara förbättringar via snällare diffraktion från diskantplattan. Dock har jag att jobba vidare på återgivningen runt avstämningsfrekvensen. Port och element samarbetar inte idealt nu, att döma av impedansmätningen.

Men, vad är det du inte är nöjd med ljudmässigt.. ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-01 22:22

Ja hur går det? :D

Föregående

Återgå till DIY-forum