Mr_Ekan skrev:Tack för svar Svante. Några kommentarer & funderingar...
* På s 2 finns en bild över lådans innanmäte. Som synes inget dämpmaterial närmare porten än ca 350 mm.
Den här?
Mr_Ekan skrev:
Hmm, ja det är ju långt till porten. Hur tätt packad är gullfibern? Finns det någon fri passage för luften från elementet ner till undre halvan av lådan? Det ser lite ut som att undre kaviteten aldrig riktigt nås av ljudet från elementet. Den där grafen som jag inte förstod nyss talar lite för det, eftersom dippen är såpass liten.
Mr_Ekan skrev:* Qp, hmm... Fattar nog inte hur Qp ska tolkas. Flödesförluster? Även vid laminärt flöde? Vad är ett rimligt utgångsvärde?
Under 20. Jag fick justera ner det till , hmm var det nånstans mellan 1 och 4 för att få en lika ohög topp som i din mätning (med en annan låda så det var väldigt ungefärligt)
Mr_Ekan skrev:Skulle man inte kunna tolka bristen på schwung i första impedanstoppen som en överdämpad låda i allmänhet? Vore najs att få den teorin bekräftad innan jag börjar riva med dämpmaterial.
Mja, fast mycket dämpning i lådan sänker framförallt den högfrekventare toppen.
Mr_Ekan skrev:
* Vad åsyftar du med fs i detta sammanhang? Samplingsfrekvens? fs/2 = 22 kHz här![]()
Ja, just det.
Mr_Ekan skrev:
* Var lite otydlig med mikmätningen... Miken är alltså placerad just framför dammkåpan (i baffelplanet för att vara exakt). Då tolkar jag avstämningsfrekvensen som basens lokala minima.
Vh
Ekan
Ah. Ja då är det som sagt nåt ovanligt med lådan, för dippen brukar bli bredbandigare. Jag undrar om du inte ska försöka skapa en fri passage från elementet ner till den undre kaviteten om det inte finns en sån.