Fyrvägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-08-20 22:03

Hmm... Nu har jag kollat lite data på SLS10 och de verkar ha ändrats jämfört med de man kan ladda ner från tolvan. Nu vill den ha ännu större låda, ca 130 liter. 8O Inte bra. Vem ska man tro på tro på tro på... Kanske är LT nödvändigt ändå.

Om man skulle använda en åtta istället för en 6,5:a i basen, vad tror ni om Peerless 830869? Någon som har någon erfarenhet av detta? Kräver betydligt större låda än CA18RLY, men kan också spela några dB högre ner till delningen mot subbasen (förstås).

Hur bra fasintegration bör man eftersträva förresten? Så bra som möjligt förstås, men vad är acceptabelt? Jag inser att det är bra om elementen är i fas vid delningen, men hur långt över/under bör de fortsätta vara det för att det inte ska låta förjävligt? Hur ser faskurvorna ut i Basta! för en bra högtalare?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-08-20 23:15

Spännande projekt! :)

Jag Kör själv sls 10" i 45 liters slutet, enligt tillverkarens rekomendationer. Jag har dock 6 st sådana moduler, och med mitt rumsstöd så funkar det förträffligt!

Jag är lite skeptisk till enbart en sls tia per sida, för djupbashanteringen...
I synnerhet om du ska köra mot 6,5" eller 8" i lägre mellanregister :?

Slsàrna är inte så himla kralliga, när de jobbar ensamma...

Fläska på med 4 st iallafall! :twisted:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-08-21 02:16

nadifierad skrev:

Nja, det blir nog tillräckligt dyrt ändå. 8O Min tanke var ju att klara mig med två tior genom att placera dem nära golv och bakvägg. Det gör stor skillnad jämfört med "normal" placering. Om jag har räknat rätt är SLS-elementen det minsta problemet. Genom att jag delar aktivt kan jag ju fläska på med ordentligt med kräm i basen och om beräkningarna stämmer kroknar de andra registren långt innan djupbasen. Problemet är bara att få tillräckligt låg avstämning utan att lådan blir enorm. Var rekommenderar de 45 liter slutet?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-21 08:20

Delar du aktivt skulle jag absolut gå på 12"-aren. Då kan du lägga på LT om det skulle behövas och finjustera med det.

12-8-5-1 känns bra, men det gör ju 2x10-8-5-1 med :)

Har själv en idé till såant här projekt jag filat på. men det kommer bli ett senare projekt och är lite OT här:

2x10" Bremen -> 80hz (Hypex UCD700, moddad för att gå till DC)
1xca21LTS 80-300hz (Hypex UCD400)
1xBremen 5"
1xVifa DX19TD-05-04 3/4"

Problemet är att jag inte har en susning om var jag skulle använda skiten till 8O :oops:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-08-21 08:56

jag har också liknande funderingar.

det jag kommit fram till är
Seas DXT
Scan-Speak Discovery 12W
Discovery 22W alt SB23 eller någon annan 8a

Basen blir två slutna lådor med varsin 15tum från monacor. Kommer förmodligen kör mina två sls också, placerade för att jämna ut basåtergivningen.

DXTn kräver kanske ingen förklaring. Midbasen är lämpligt känslig och storleken passar bra för centerbygge. Den verkar hyffsat påkostad med kortslutningsringar. Discovery 10M är ju ett alternativ men den klarar nog inte lika låg delning.

edit: HDS 8 har jag kikat på. Dom ger dock lite hög avstämning i sluten låda. Men de HDS jag har hemma (första versionen med polykon) låter riktigt bra. Nomexbasarna är väldigt intressanta.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-08-21 10:22

Magnuz skrev:
nadifierad skrev:

Nja, det blir nog tillräckligt dyrt ändå. 8O Min tanke var ju att klara mig med två tior genom att placera dem nära golv och bakvägg. Det gör stor skillnad jämfört med "normal" placering. Om jag har räknat rätt är SLS-elementen det minsta problemet. Genom att jag delar aktivt kan jag ju fläska på med ordentligt med kräm i basen och om beräkningarna stämmer kroknar de andra registren långt innan djupbasen. Problemet är bara att få tillräckligt låg avstämning utan att lådan blir enorm. Var rekommenderar de 45 liter slutet?

Ok! :)

Vad gäller de 45 literna slutet, så fans det på en sida från Tymphany innan... :? Jag såg nu att de ändrat spec-sidan.

45 liter gav enligt dem ett Q runt 0,7 med rätt dämpning, och en F-3dB någonstans runt 50hz, om jag inte missminner mig. :)

Fast 80 liter, ser ju inte så stort ut, om man bygger med basen åt sidan, så lycka till! :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-08-21 13:16

MagnusÖstberg skrev:Delar du aktivt skulle jag absolut gå på 12"-aren. Då kan du lägga på LT om det skulle behövas och finjustera med det.

Ja prisskillnaden är ju marginell och man kan spela några dB högre i den lägsta basen. Det som oroar mig är lådstorleken.

MagnusÖstberg skrev:Problemet är att jag inte har en susning om var jag skulle använda skiten till 8O :oops:

:D Det är ju också ett problem. För min del känner jag att det måste bli så pass bra att det kan ersätta mina nuvarande högtalare. Jag vet inte om det är realistiskt. :)

Kraniet skrev:HDS 8 har jag kikat på. Dom ger dock lite hög avstämning i sluten låda.

Inte nödvändigtvis, men lådan blir stor. Bortåt 20l har jag räknat med. Det vill visst bli ena rejäla kolosser det här... :) Frågan är om det är ett bättre val än CA18RLY när det gäller dist o.s.v. Det går ju att dela lägre om inte annat.

nadifierad skrev:45 liter gav enligt dem ett Q runt 0,7 med rätt dämpning, och en F-3dB någonstans runt 50hz

På tok för högt m.a.o. Hur mycket dämpning är det förresten rimligt att räkna med i Basta!? Jag skrev in 80% på måfå. Hur mycket kan man räkna med att man kan knöka in? Går det att ha 100% i verkligheten? I så fall blir ju lådorna mindre.

Jag undrar också lite lätt vad lådoptimeringen i Basta! bygger på. Är "Q in closed box" vad man tror att det är? Det verkar inte bli Butterworth-karaktäristik när man ber Basta! optimera. Eller, det verkar det faktiskt om man kollar den föreslagna volymen ("Effective vb") med andra program/ekvationer, men då är "Q in closed box" alltså inte systemets totala q-värde?

Ingen som har något att säga om min lilla fas-fråga förresten?

Magnuz skrev:Hur bra fasintegration bör man eftersträva förresten? Så bra som möjligt förstås, men vad är acceptabelt? Jag inser att det är bra om elementen är i fas vid delningen, men hur långt över/under bör de fortsätta vara det för att det inte ska låta förjävligt? Hur ser faskurvorna ut i Basta! för en bra högtalare?

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2010-08-21 14:45

med LT kommer du väl ner i 45-50l med 12an? så mycket fick jag iaf ut av min tråd kring samma element. :) utan det så är du uppe kring 70-80l och då är det inte mycket djupbas att orda om.

Jag har två tolvor som du kan testa/leka med om du vill, givetvis beroende på var du bor :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-08-22 00:07

80-talet skrev:med LT kommer du väl ner i 45-50l med 12an? så mycket fick jag iaf ut av min tråd kring samma element. :) utan det så är du uppe kring 70-80l och då är det inte mycket djupbas att orda om.

Ca 130 l får jag det till. Undra om de har ändrat specifikationerna? Men precis som du säger måste det nog till LT ändå om man vill ha någon djupbas. Jag inser nämligen att jag nog räknat med rumsbidraget två gånger. :oops:

80-talet skrev:Jag har två tolvor som du kan testa/leka med om du vill, givetvis beroende på var du bor :D

Tackar, det var generöst, men tyvärr bor jag i motsatt landsända. Jag får helt enkelt köpa grisen i säcken. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-22 00:21

Var tusan håller du hus numera?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-08-26 00:51

Oj, oj, delningsfiltret blir inte billigt verkar det som. 8O

Kanske går det att åstadkomma enklare lösningar än det jag lekt fram i Basta! men mycket komponenter blir det, det är nog ofrånkomligt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-09-03 19:21

Magnuz skrev:
80-talet skrev:med LT kommer du väl ner i 45-50l med 12an? så mycket fick jag iaf ut av min tråd kring samma element. :) utan det så är du uppe kring 70-80l och då är det inte mycket djupbas att orda om.

Ca 130 l får jag det till. Undra om de har ändrat specifikationerna?

Ja, det har de, kan jag svara mig själv. Med de parametrar som nu finns på hemsidan vill SLS 10 ha en större låda än tolvan... Med en låda på ca 80l och 95% dämpmaterial (har ingen aning om det är realistiskt) hamnar tolvans f0 vid ca 39 Hz och Qtc på ca 0,76. Kan nog funka rätt bra med rumsstödet ändå och som sagt kan man väl lägga på LT i efterhand om man tycker basen blir för klen. Eller gör det något att lådan egentligen är "för stor" för LT?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-09-03 19:39

Magnuz skrev:
Magnuz skrev:

Ca 130 l får jag det till. Undra om de har ändrat specifikationerna?

Ja, det har de, kan jag svara mig själv. Med de parametrar som nu finns på hemsidan vill SLS 10 ha en större låda än tolvan... Med en låda på ca 80l och 95% dämpmaterial (har ingen aning om det är realistiskt) hamnar tolvans f0 vid ca 39 Hz och Qtc på ca 0,76. Kan nog funka rätt bra med rumsstödet ändå och som sagt kan man väl lägga på LT i efterhand om man tycker basen blir för klen. Eller gör det något att lådan egentligen är "för stor" för LT?

Jag byggde för att köra med LT, till mina moduler. Men när jag började mäta vad de presterade i rummet, så slutade det med att jag fick sänka problem pucklarna, och kvar blev en kurva som är i stort sett rak ner till 20 Hz. Vad som händer under 20 hz vet jag inte, då mätprogrammet inte går djupare :? . Men jag antar att den faller som slutna brukar, dvs flackare än Basreflex.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-09-04 03:04

nadifierad skrev:Jag byggde för att köra med LT, till mina moduler. Men när jag började mäta vad de presterade i rummet, så slutade det med att jag fick sänka problem pucklarna

Hur gjorde du det? Ändringar i LT-kretsen?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-09-04 09:20

Magnuz skrev:
nadifierad skrev:Jag byggde för att köra med LT, till mina moduler. Men när jag började mäta vad de presterade i rummet, så slutade det med att jag fick sänka problem pucklarna

Hur gjorde du det? Ändringar i LT-kretsen?

:D Lite luddigt uttryckt av mig där...
Jag byggde aldrig själva LT`n,.
Däremot var tanken att jag skulle göra det senare, men det föll bort pga att jag inte fixade att mäta fram impedanskurvan på de färdiga lådorna :oops: .

Men vad jag vill komma till är att det kanske inte blir nödvändigt med LT, när du väl börjar mäta! Men alla rum är ju olika, så vem vet :) !?

Men Om det behövs, så är en " för stor" låda nog alltid bättre, än en för liten, pga det där med dist till följ av kompression.

Har du läst LT trådarna?

Här är de i allafall! :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29727

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29916

Edit: Jag använder mig av Parametrisk EQ för att justera Baskurvan.
Då kan du höja och sänka som du vill. och skulle du flytta anläggningen, så behöver du inte bygga om LT`n utan bara mäta och justera din EQ. :)

Lt tror jag är optimalt för riktigt små slutna lådor, därför att man aldrig kan gräva fram någon infra toner ur dem med hjälp av någon vanlig EQ.
EQ`na går oftast inte lägre än till 20 hz. Och Små slutna lådor tappar energin snabbt under peaken...

Jag har bara själv nosat på ytan av allt det här, och vill inte försöka hävda något med säkerhet :? , men ialla fall dela med mig av de erfarenheter jag själv gjort, då jag byggde min bassektion :) .

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=30754

Edit: Ändrat felaktig länk :wink:
Senast redigerad av NADifierad 2010-09-04 10:15, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-09-04 09:48

nadifierad skrev:
Men vad jag vill komma till är att det kanske inte blir nödvändigt med LT, när du väl börjar mäta!

Nej, det var ju min förhoppning. I synnerhet som jag tänker placera baselementet så nära golv och bakvägg som möjligt.

nadifierad skrev:Men Om det behövs, så är en " för stor" låda nog alltid bättre, än en för liten, pga det där med dist till följ av kompression.

Ja, visst borde det vara så? Med en stor låda kan man ju också laborera lite med dämpningen eller t.o.m. snöra av en del om den skulle visa sig för stor. Om man köper grejer för massor av pengar vill man ju helst göra någorlunda rätt från början. :) Eller åtminstone inte så fel att det inte går att korrigera. Jag ska lusläsa LT-trådarna (tack för länkarna!) och se vad jag kommer fram till. Jag har försökt läsa Linkwitz originalartiklar men linkwitzlab.com verkar vara nere sedan en tid tillbaka. Någon som vet vad som hänt?

Föregående

Återgå till DIY-forum