2 1/2 vägs golvare. nu ändrat mig till 2 vägare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
1275gt

2 1/2 vägs golvare. nu ändrat mig till 2 vägare.

Inläggav 1275gt » 2010-09-01 21:30

hej
är sugen på å bygga ett par 2 1/2 vägs golvhögtalare.
har hittat dom här två på troels gravesens hemsida.

CA18RNX med seas ca18rnx basar samt 27tdc diskant.
http://www.troelsgravesen.dk/CA18RNX.htm

NOMEX164 med peerless hdds164nomex basar samt scan speak discovery tweeter d2608/9130.
http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830875.htm

båda ligger i den prisklass jag tänkt mig. ungerfärlig element kostnad 3k + filter å annat. kan tänka mig något dyrare också.

någon som har några erfarenheter om dessa element eller till och med byggt med något av elementen? kanske till och med byggt någon av högtalarna?

hur e dom olika elementen. vilken kombination/kit e bäst?
e dom överhuvudtaget något att ha?

mvh per nilsson :roll:
Senast redigerad av 1275gt 2010-09-04 10:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-09-02 15:43

Discovery-diskanten är samma som gamla Peerless HDS, Scan Speak "ärvde" denna när de bröt sig ur Tymphany.
Denna diskant är riktigt bra, distorsionen ligger i samma klass som de dyrare varianterna ur Illuminator-serien. I mitt senaste bygge valde jag mellan denna och SS 6600 (D30), enligt mig är HDS bättre trots att den bara kostar en tredjedel.

CA18RNX (och dess motorsvagare syskon RLY) har jag "testkört" i lite olika konfigurationer. Trevliga drivers som i rätt konstruktion ger mycket välljud. Båda går ner mot 30Hz utan problem i en lagom avstämd låda. RNX har ett sjujäkla driv i basen trots sin "litenhet", RLY låter dock enligt mig trevligare i mellanregistret, inga stora skillnader dock.

NOMEX-basen har jag inte testat men väl dess storebror (205:an). Lite begränsad slaglängd kanske men den gick djupt, kräver tyvärr stor låda. Jag misstänker att kvaliteterna finns även i 164:an.

SEAS-diskanten har jag ingen erfarenhet av men på databladet ser den trevlig ut.

/Anders

Användarvisningsbild
bandix

Inläggav bandix » 2010-09-03 22:03

Kul projekt! Jag funderar själv på att bygga Peerless-versionen. Enda som avskräcker mig är att jag är allergisk mot element som är snittade, inbillar mig att jag inte ska få till det med fräsningen :roll:
Ska blir intressant att följa vad du väljer.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-09-04 01:05

Man skulle kunna göra nedfräsningen genom att göra baffelbiten så bred som elementet är över de paralella kapytorna, och sedan låta sidostyckena täcka upp på elementets sidor. På så vis kan man fräsa en rund försänkning i baffeln med en helt vanlig jigg och ändå få perfekt passning även i hörnen i övergången mellan rundel och slätsida.

Gick det förstå? :oops:

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2010-09-04 08:44

nolimitsoya skrev:Man skulle kunna göra nedfräsningen genom att göra baffelbiten så bred som elementet är över de paralella kapytorna, och sedan låta sidostyckena täcka upp på elementets sidor. På så vis kan man fräsa en rund försänkning i baffeln med en helt vanlig jigg och ändå få perfekt passning även i hörnen i övergången mellan rundel och slätsida.

Smart :idea:

Användarvisningsbild
bandix

Inläggav bandix » 2010-09-04 09:33

nolimitsoya skrev:Man skulle kunna göra nedfräsningen genom att göra baffelbiten så bred som elementet är över de paralella kapytorna, och sedan låta sidostyckena täcka upp på elementets sidor. På så vis kan man fräsa en rund försänkning i baffeln med en helt vanlig jigg och ändå få perfekt passning även i hörnen i övergången mellan rundel och slätsida.

smart lösning! Enda nackdelen är att man får två skarvar på baffeln.

Användarvisningsbild
1275gt

Inläggav 1275gt » 2010-09-04 10:29

tack för svaren :)

velar dock lite nu :(
blir nog en vanlig 2 vägare ändå.
har insett att med ett litet barn i familjen medges inte lyssning på så hög volym på kvällarna :?

så det är nog bättre att prioritera kvalitet snarare än kvantitet 8)

inte för att dom tidigare föreslagna högtalarna e några party boxar direkt.
men lägger nog lite mer pengar per ellement istället.

å då lutar det åt den här högtalaren :)
CNO T25. http://www.troelsgravesen.dk/CNO-T25.htm
innehåller en styck seas W18NX001 och en seas T25C003.

filter komponenterna som troels föreslår e ju hutlöst dyra!
fattar det som att man kan använda vanliga audyn kondingar?
spolarna ska man väl inte byta då jag inte hittar några med samma värden?
hur e de med motstånden?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-04 11:14

så länge värdena är rätt så spelar det inte så stor roll.
troels är lite väl nedgången i det "exotiska" träsket. Han anser väl att det finns en skillnad som rättfärdigar priset, och får väl ha rätten till den åsikten. Men om det är rätt eller fel är ju en annan sak.

Men som sagt det som är viktigt är att värdena är rätt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-09-04 11:18

bandix skrev:smart lösning! Enda nackdelen är att man får två skarvar på baffeln.

De fanérar man ju över ändå. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-04 11:27

Med ett litet barn i familjen kanske du skall prioritera petsäkra lösningar ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-04 12:42

MagnusÖstberg skrev:Med ett litet barn i familjen kanske du skall prioritera petsäkra lösningar ;)

ja jag har kommit fram till att det enda rätt är diskanter med galler framför. när man tom får intryckningar på en sån här:

Bild

så är det nog bara heltäckande galler som gäller :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
1275gt

Inläggav 1275gt » 2010-09-04 14:52

Kraniet skrev:
MagnusÖstberg skrev:Med ett litet barn i familjen kanske du skall prioritera petsäkra lösningar ;)

ja jag har kommit fram till att det enda rätt är diskanter med galler framför. när man tom får intryckningar på en sån här:

Bild

så är det nog bara heltäckande galler som gäller :)

hehe :wink:
peppar peppar :)
hitils har han faktiskt fattat vad han får å inte får röra :) (efter några tillrättavisningar med KRAFTFULL röst)

men ska det göras petsäkert blir det nog med hjälp av en tygfront/galler :D

jo kondingarna e ju inget problem å hitta andra med rätt värde. så det blir inte de troels rekomenderar.

resistorerna finns ju också olika prisklass på ! vad ska man ta där?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-09-05 12:02

Ser att rubriken är ändrad från 2,5 vägs men jag har iaf använt CA18RNX och de är mycket bra i basen upp mot mellanreg är kurvan orolig men på ett hyggligt bra sätt så ljudet ändå inte blir påträngande utan kanske tvärtemot något undfallande? Som basar är de som sagt bra med låg dist och bra output i basen. Basreflex på lite drygt 20 liter per st och avstämd till 28 Hz ger en hygglig rums anpassning. Jag har använt 2 st varianter av TDF diskanten TDFC och TDFC/TV tror jag dom hette. Bra diskanter om man måste dela lågt, men de går ju inte hur lågt som helst.

Edit: Fokalpunkten är tämligen lika på TDFC och CA18RNX så de matchar bra på planbaffel och möjliggör bra fasegenskaper offaxis, kanske inte jätteviktigt men så är det.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
bandix

Inläggav bandix » 2010-09-05 14:23

skrutten skrev:Ser att rubriken är ändrad från 2,5 vägs men jag har iaf använt CA18RNX och de är mycket bra i basen upp mot mellanreg är kurvan orolig men på ett hyggligt bra sätt så ljudet ändå inte blir påträngande utan kanske tvärtemot något undfallande? Som basar är de som sagt bra med låg dist och bra output i basen. Basreflex på lite drygt 20 liter per st och avstämd till 28 Hz ger en hygglig rums anpassning. Jag har använt 2 st varianter av TDF diskanten TDFC och TDFC/TV tror jag dom hette. Bra diskanter om man måste dela lågt, men de går ju inte hur lågt som helst.

Edit: Fokalpunkten är tämligen lika på TDFC och CA18RNX så de matchar bra på planbaffel och möjliggör bra fasegenskaper offaxis, kanske inte jätteviktigt men så är det.

Hur tycker du CA18RNX klarar att spela rock? Jag är allergisk när mellanregistret blir för rörigt vid lite högre volymer, blir jobbigt att lyssna då :roll:

Återgå till DIY-forum