Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:paa skrev:Vifa-basen är ju väldigt lika SEAS P21 serien, och man kan ju undra om inte P21LTS är minst så bra som Vifa-basen, den är ju mycket bättre än P21REX i allla fall.
På vilket sätt?
LasseA skrev:Men det är väl bara att stämma av basreflexvarianten lite lägre än du gjort och anpassa filtret till den något lägre känsligheten? Den där "färgningen" behöver ju inte alls finnas i den slutgiltiga högtalaren, däremot ser frekvensgången på den blå kurvan mellan 800 och 2000hz att vara lite jobbig att ha att göra med IMO...
peetwa skrev:24 liters låda med 3*5 dm baffel. Ser väldigt harmoniskt ut.
MagnusÖstberg skrev:Testa att göra dem spegelvända med diskanten placerad 1-0,6-1,6 från kant-top-kant
Kraniet skrev:sen är det ju inte säkert att DXT påverkas fullt lika mycket som en diskant utan WG/spridningslins.
en sak jag funderat på när det gäller assymetrisk placering av element på baffeln är hur skillnaden i diffraktion från olika vinklar spelar roll. Mäter du 30gr offaxis åt höger och vänster så kommer du få olika frekvensgång. Dvs spridningen blir inte lika åt alla håll. Spelar det roll? Ja jag vet inte men jag tyckter det är värt en funderare.
Kraniet skrev:sen är det ju inte säkert att DXT påverkas fullt lika mycket som en diskant utan WG/spridningslins.
en sak jag funderat på när det gäller assymetrisk placering av element på baffeln är hur skillnaden i diffraktion från olika vinklar spelar roll. Mäter du 30gr offaxis åt höger och vänster så kommer du få olika frekvensgång. Dvs spridningen blir inte lika åt alla håll. Spelar det roll? Ja jag vet inte men jag tyckter det är värt en funderare.
peetwa skrev:Det är bara en principskiss. Jag tror att bredbandiga förändringar i området 100-1000 Hz är otroligt avgörande för resultatet och skissen påvisar bara hur stora förändringarna kan bli. Personligen har jag aldrig hört en golvare med smalbaffel som låtit bra. Det är mäjlogt att det går att fixa till med dina trick det verkar dock inte som det görs. Jag tror att man kanske underskatta påverkan av bredbandiga färgningar i detta område efter som dom knappt syns om man inte mäter med 50 dB skala.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster