Hur gör man bra in-wall lösningar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Hur gör man bra in-wall lösningar?

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 12:19

Detta gjorde mig nyfiken:

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:Bra in-wall kräver förståss ombyggnation av väggen.

Inte nödvändigtvis. Det finns lösningar på det mesta. 8)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-09-05 14:28

Gör mig också nyfiken!

Får man komplettera med en fråga om vad som är att föredra om man får välja, in wall eller fristående burkar?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 14:44

Absolut :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-09-05 15:00

Najs! Den första fördelen jag kommer att tänka på är att det går att skippa baffelsteget och på så sätt spara känslighet och undvikandet av kantreflexer.

En nackdel kan vara att lådan kan få tämligen lustiga (väldigt bred/hög men mycket grund) dimensioner om den blir stor men man inte vill offra för mycket utrymme i rummet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-05 16:55

PetterPersson skrev:Gör mig också nyfiken!

Får man komplettera med en fråga om vad som är att föredra om man får välja, in wall eller fristående burkar?

Kanske en bra kompromiss? :D Typ Larsen... 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-09-05 16:58

:D Om man inte vill kompromissa då :wink:

Jag har 15 kvadrat att leka med i nya lägenheten. Tre av fyra väggar utan fönster och dörren är i bakre hörnet...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 17:01

Larsen, Ino a2, Bremen Ägg, Carlsson OA51 är inte in-wall!

Jag ser inget annat än att bygga väggen med inbyggd invinkling och dämpning, vilket i sig kan bli hur snyggt som helst med projektion på väggen av en proj emellan...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-09-05 17:18

Där ä la bara att ta hålsågen/sticksågen och göra hål i innerväggen, i med element o så ä de klart :idea: Hur svårt kan de vara :?:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-05 17:20

Att göra en In-Wall-högtalare är lite extra knepigt även om det verkar enkelt på ytan och förföriskt med högre känslighet och inget problematiskt baffelsteg men sanningen är att det är mycket svårare att konstruera en bra in-wall-högtalare än en fristående.

Ett stort problem är själva väggen. Den kan vara konstruerad på en förfärligt massa olika sätt. Viss väggar fungerar det inte alls i (grovtimrade väggar eller betongväggar) och då måste man bygga en ny vägg. Den väggen kan då byggas så att man tar bort en massa problem men samtidigt innebär ju hela väggbygget att det blir dyrt och halvkomplicerat. Hur man än vänder sig så har man ryggen bak.

Andra väggar är kanske till synes med lämpliga men kan vara för veka för att fungera som annat än ett stöd för elementbaffeln. Rent akustiskt så kanske man inte får det stöd man önskar. Dessa och en massa andra problem gör att man vanligen måste custombygga alla in-wall-system.

För att nämna några problem så är väggar normalt sett inte så stabila som man skulle önska och det är inte säkert att den fjädring som de utgör är lämplig att fästa en högtalarbaffel stumt i. Det är inte heller säkert att de kan hantera de ljud som släpps bakåt om man inte har en låda. De problemen kan man komma undan om man gör en normal låda som fälls in i väggen och hängs upp mjukt. Precis som Petter har nämnt så kommer en sådan låda att få lite halvudda mått som kan ställa till det. Dessutom så innebär den mjuka upphängningen att man får en kant runt baffeln som kan vara nog så problematisk som en vanlig baffelkant. Det måste man hantera. Som lök på laxen så är det dessutom ett problem att väggar tenderar vara stora plana ytor och om man bara fäller in elementen i dessa ytor så kommer de att looba rakt fram och spridningen kommer vara symmetrisk runt normalen från väggen.

Man får inte den tit (time intencity trading) som man kan få med vanliga invinklade högtalare och medföljande stabilare ljudbild utan en extremt påtaglig sweetspot där ljudbilden kantrar helt om man flyttar sig några centimetrar från mittpunkten.

Lösningen heter då vinklade element. Fast att vinkla element i förhållande till en stor plan yta genererar nya problem. Men blandar man lite av Peter Snells och Stig Carlssons kombinerade snille med lite egna lösningar så går det få till ett bra resultat ändå.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 22:40

Jättebra inlägg! Tack Naqref!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-09-06 16:07

för att spetsa till det lite: är det möjligt att göra bra in-wall linjekällor? Eller snarare wall linjekällor? 8-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2010-09-06 18:11

Ser framför mig en vägg liknande den från t.ex WASP konserter när det begav sig. Fanns det ens öronproppar då?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-09-06 18:47

Naqref: Du skrev att betong inte är bra och att endel väggar är för veka. Betong är väl inte veka, så vad är anledningen till att betong inte går?
Tänkte du mest praktiskt, hårt att jobba med. Plus att de är helt plana. Det skulle ju gå att göra en betongvägg med lämplig invinkling och lådrum för elementen.

//Michael

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-09-06 19:11

Tack för ett mycket bra inlägg!

Betong har väldigt låg absorptionsfaktor vilket inte är fördelaktigt ur baffelmaterialsynpunkt. Väggen kommer lätt i resonans.

Användarvisningsbild
matsen

Inläggav matsen » 2010-09-09 09:46

Apropå kompromisser... om man går ifrån InWall till det närmast sörjande - dvs OnWall ala Audiovector OnWall, Dali Motif, System Audio Exact, M&K etc etc...

Det är en lösning som är väldigt tilltalande för mig då man har småbarn som är allt annat än förstående till att de där lådorna som står på golvet och låter är saker man inte ska använda till att skjuta innebandybollar på.

Men jag har inte sett några DIY-OnWall projekt som tilltalat mig - kan ju vara så att jag inte letat på rätt ställen men det borde ju varit fler som fått den idén. Jag skulle kunna tänka mig en 120cm hög låda bredvid projektorduken, med ett djup på 10-20cm och en bredd på 20-30cm så får man ju några liter att leka med...

Hmmm... detta kanske var helt OT när jag tänker efter men nu när jag skrivit ner det så får det va... ;)
Senast redigerad av matsen 2010-09-09 13:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-09 09:49

Det finns massor med sådanna :)

Titta te x i Bamsefars tävling på bidraget från Naqref.

Det enda som borde förändras med det bidraget är att göra om skiten till sluten låda och dela av mot basmoduler. Det blir liksom inget bra med en sådan konstruktion som den är gjord.

Då kan den göras mindre också :)

Eller så gör man den bredare och delar av lådan och portar varje element för sig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-09 09:58

Användarvisningsbild
matsen

Inläggav matsen » 2010-09-09 10:18

Naqref skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=21273

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=27624

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=11362

Har för mig att -Martin- har gjort ett par oxå men hittar inte tråden.

Den sista hade jag missat... :oops:
Den är ju faktiskt rätt lik det jag har sett framför mig på min vägg - fast då vägghängt en meter upp på väggen.

Eller om man skulle ta mittdelen av Chrisss's högtalare:

Bild

Det jag är ute efter är alltså nästan en vägghängd Oden eller Thor - eller varför inte en klon av Meridian P350
Bild

Kanske ska starta en "Hjälp mig att konstruera en Vägghängd högtalare" -tråd istället för att kidnappa denna.... 8)

Återgå till DIY-forum