Dynaudio d21af, Vifa D26TG-56 vad göra?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Dynaudio d21af, Vifa D26TG-56 vad göra?

Inläggav schmutziger » 2010-09-08 16:28

Har fått ett par av dessa diskanter vardera,
Någon som har några roliga förslag vad man kan använda dem till?

d26tg-56:Har jag inte hittat någon info om
det står på raden under 6 ohm, 909
om det hjälper till.
är det 05-06 fastän det står -56 på diskanten?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-09-10 13:48

Ingen som har några roliga förslag?

Vifa diskanterna har jag verkligen inte hittat någon info om, nån som vet något bra ställe man bör kolla på förutom vifas hemsida?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Dynaudio d21af, Vifa D26TG-56 vad göra?

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-10 14:59

schmutziger skrev:Någon som har några roliga förslag vad man kan använda dem till?

Ja, man kan ju t.ex. bygga två par högtalare :).

...om man kompletterar med någon kul bas. Båda två är säkert helt ok standard-diskanter. Spontant skulle jag nog korsa D21AF med ett par Morel-basar eller försöka få tag i ett par Dynaudio 17W75 e.d.

Vifan verkar vara en tidig OEM-produkt (använd av bl.a. Paradigm). Om den ser likadan ut som 05-06 så är det förmodligen en uppföljare med liknande data. Men en diskant är väl rätt så lätt att mäta upp (frekvensgång och spridning) så det spelar kanske inte så stor roll om man saknar datablad. 6 ohm kan vi ju vara överens om.

Svårt att ge några förslag när du inte nämner vad du är ute efter och vad det får kosta.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-09-10 15:50

Jag tror att dynaudio diskanten nog är bättre än ok-standard diskant...
8)
Den har ju rena rama Ino specar ju!
har för mig att Vifan skulle just vara OEM från infinity eller paradigm reference högtalare. Men är inte säker

Vad jag är ute efter?
Lära mig så mycket som möjligt eg. har väl inte rum för mer högtalare enligt vissa...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-10 17:44

Med standard-diskant menade jag egentligen "vanlig dometweeter", Dynaudio har ju generellt varit mycket duktiga på diskanter och även övriga element.

D21AF bör väl delas rätt högt (>3kHz) och faller ganska flackt därunder vilket borde medge ganska enkelt filter. Därav att jag föreslog Morel-bas, som väl (liksom Dynaudios basar) funkat bra med 6dB filter. Jag kör själv en omvänd variant (Dynaudio-bas och Morel-diskant) med 6dB filter och upplever en väldigt bra integration mellan elementen.

Fast om man ska spela starkt är det väl aldrig fel med ett 18dB HP-filter 8).

Återgå till DIY-forum