Nytt projekt KAW - Kraniet Against Wall

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-09 18:14

Naq löste väl det problemet ganska elegant på sina, och jag tror OA5-MMX också tar lite höjd för lister...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-09 20:20

Nattlorden skrev:Naq löste väl det problemet ganska elegant på sina, och jag tror OA5-MMX också tar lite höjd för lister...

ja listerna är lätt löst det är svårare med tex lysknappar som sitter på ca 80cm höjd. Eluttag brukar sitta 30-50cm upp på väggen ofta. osv. I vilket fall känns det knepigt att bygga på en lösning som är väldigt beroende av hur väggarna ser ut i rummet.

Men det finns ju andra sätt att utnyttja stödet från väggen. Ett exempel är ju att göra grunda lådor som då naturligt kan komma närmare väggen. Det borde samtidigt lösa en del reflexer som man från från väggen i de högre registren.

En annan lösning är ju som sagt att göra lådorna smalare och mindre. Larsson, Carlsson och Bremen är ju tydliga exempel på det.

Rent generellt tror jag man får problem så fort lådorna blir bredare än ca 30cm. Ifall man vill placera dom mot väggen som det skissas på här. Blir lådorna bredare så krävs det en del möda med att anpassa rummet och lyssningsposition. Det blir lite mer installationshögtalare mao på samma sätt som inbyggnadshögtalare.

Det som händer är helt enkelt motsatsen till det som är grundidén, dvs något i stil med: Att få en relativt liten och lättplacerad högtalare utan att kompromissa med ljudstyrka och basförmåga.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-09-10 22:35

Det finns problem med väggnära högtalare när det gäller lokalisering, och stereobild dessa problem verkar mindre med småalådor placerade t.ex. drygt 50 cm från vägg. Om det finns ngn gräns vid 30cm bredbaffel vet jag dock inte. Det beror naturligtvis på hur hörseln fungerar - det skulle vara trevligt med liten genomgång kring inom vilka tider man kan ta och inte ta reflekioner.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-10 22:41

skrutten skrev:Det finns problem med väggnära högtalare när det gäller lokalisering, och stereobild dessa problem verkar mindre med småalådor placerade t.ex. drygt 50 cm från vägg. Om det finns ngn gräns vid 30cm bredbaffel vet jag dock inte. Det beror naturligtvis på hur hörseln fungerar - det skulle vara trevligt med liten genomgång kring inom vilka tider man kan ta och inte ta reflekioner.

jag pratar iofs uteslutande om placerbarhet i rummet. men visst det finns ju en massa ljudfenomen att beakta.

att köra väggnära högtalare utan dämpning (typ "elefantöron" eller mer omfattande) av väggen är fullständigt meninglöst i mitt tycke. ljudet och ljudbilden blir bara konstig och känns onaturlig för mig.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-09-10 23:00

Normalt är väl att ha >1m till de ytor som speglas till lyssningspos dvs >2,9ms - för en "vägghängd" högtalare kan det innebära en opraktisk? jättedämppanel.

Edit: Undrar vad jag tänkte där??
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-11 18:27

Kan kanske citera från "Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers: Design and Performance Principles" (författare?)

At very low frequencies, the wavelength of sound is long enough to make
the reflected soundwave arrive almost in phase with the direct sound, and the reflected sound
causes an increase in sound level by about 5 dB. The higher the frequency, however, the shorter
the wavelength. The difference in path lengths between the reflected and the direct soundwaves
gradually introduces a phase lag into the reflected sound. The greater the phase lag, the smaller is
the increase in sound level caused by the reflected sound. At a frequency which corresponds to a
wavelength 6 times the difference in path lengths, this increase in sound level still amounts to
about 4 dB. Less than one octave higher, when the wavelength slightly exceeds 3 times the
difference in path lengths, the reflected sound ceases to add to the sound level. This happens at
some frequency between 100 and 300 Hz, depending on the size of the loudspeaker.

When a Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeaker operates with its back close to a room wall, the
acoustic effects of the wall are neutralised in the following way:

1. The drive units are located at a comparatively short distance from the wall. The increase in
efficiency caused by the wall will then cover most of the bass range, and the transition Carlssons konstruktionsprincper
10(19)
frequency rises to at least 300 Hz.
2. The loudspeaker has an absorbent panel that covers a small part of the wall. The absorbent
panel successfully reduces the amount of sound that is reflected off the wall at frequencies
above the transition frequency. It thus keeps this reflected sound from interfering with the
direct sound of the loudspeaker.
3. The frequency response curve of the loudspeaker is tailored to counterbalance the increase in
efficiency caused by the wall at frequencies lower than the transition frequency. The
combination of loudspeaker and wall thus achieves a virtually flat frequency response curve.

Därför behövs alltså en bredbandig dämppanel. För att dämpa ned mot 300Hz måste den väl vara ca 100mm tjock/djup. Hur stor yta man behöver dämpa är dock lite klurigare. Där tror jag också man kommer in på lite tycke och smak. Mer dämpning ger ett "dödare" mer exakt ljud och mindre dämpning ger mer "liv" och en diffusare ljudbild.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-11 19:14

skrutten skrev:Normalt är väl att ha >1m till de ytor som speglas till lyssningspos dvs >2,9ms - för en "vägghängd" högtalare kan det innebära en opraktisk? jättedämppanel.

Edit: Undrar vad jag tänkte där??

det kanske var en så kallat snilleblixt
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-11 19:27

Kraniet skrev:Kan kanske citera från "Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers: Design and Performance Principles" (författare?)

At very low frequencies, the wavelength of sound is long enough to make
the reflected soundwave arrive almost in phase with the direct sound, and the reflected sound
causes an increase in sound level by about 5 dB. The higher the frequency, however, the shorter
the wavelength. The difference in path lengths between the reflected and the direct soundwaves
gradually introduces a phase lag into the reflected sound. The greater the phase lag, the smaller is
the increase in sound level caused by the reflected sound. At a frequency which corresponds to a
wavelength 6 times the difference in path lengths, this increase in sound level still amounts to
about 4 dB. Less than one octave higher, when the wavelength slightly exceeds 3 times the
difference in path lengths, the reflected sound ceases to add to the sound level. This happens at
some frequency between 100 and 300 Hz, depending on the size of the loudspeaker.

When a Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeaker operates with its back close to a room wall, the
acoustic effects of the wall are neutralised in the following way:

1. The drive units are located at a comparatively short distance from the wall. The increase in
efficiency caused by the wall will then cover most of the bass range, and the transition Carlssons konstruktionsprincper
10(19)
frequency rises to at least 300 Hz.
2. The loudspeaker has an absorbent panel that covers a small part of the wall. The absorbent
panel successfully reduces the amount of sound that is reflected off the wall at frequencies
above the transition frequency. It thus keeps this reflected sound from interfering with the
direct sound of the loudspeaker.
3. The frequency response curve of the loudspeaker is tailored to counterbalance the increase in
efficiency caused by the wall at frequencies lower than the transition frequency. The
combination of loudspeaker and wall thus achieves a virtually flat frequency response curve.

Därför behövs alltså en bredbandig dämppanel. För att dämpa ned mot 300Hz måste den väl vara ca 100mm tjock/djup. Hur stor yta man behöver dämpa är dock lite klurigare. Där tror jag också man kommer in på lite tycke och smak. Mer dämpning ger ett "dödare" mer exakt ljud och mindre dämpning ger mer "liv" och en diffusare ljudbild.

storleken måste väl vara minst en halv våglängd men gärna en hel, så för 300hz får den gärna vara 1x1m och till nöds 0,5x0,5m
Bikinitider

Föregående

Återgå till DIY-forum