BAS? Vad är nästa nivå?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-09-13 09:02

Fjädringen borde väl tas i åtanken är man anger xmax också? Dvs inte bara BL. Upphängningen är ju inte linjär heller, och bidrar väl med distorsion på något sätt vid stora konutslag. Eller?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-13 09:13

Undrar om någon noterat att Ingvar skriver "linjär xmax", inte bara xmax och funderat på om det har någon betydelse i sammanhanget.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-13 10:26

xmax är väl per definition linjär slaglängd. fast det är väl med modifikation man bör ta det.

xmax är talspolens längd minus magnetgapets höjd. i fallet med NHT1259 verkar gapet vara 8mm vilket ger en talspoleläng om 34mm. Tanken är då att B/L är konstant eftersom det inom detta område alltid finns lika mycket talspole i gapet. Men i praktiken verkar många element tillåta cirka 15% mer slaglängd än det fysiska xmax innan kraften minskat för mycket (innan disten går upp). Dock är de flesta element även osymmetriska (pga kvalitetskontroll?) i sitt motorsystem och har därför mindre xmax åt ena hållet.

men xmax i sig säger inget om spider eller annan upphängning och hur dessa påverkar elementet. Det är en strikt mekanisk term (talspolelängd minus magnetgap).

xmek är sedan hur långt hela konen kan röra sig innan surround/spider begränsar eller talspolen slår i polstycket. I fallet med NHT1259 verkar det dock nästan omöjligt att få det att överstyra så långt att elementet tar skada. vilket ju är bra :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-13 11:28

Kraniet skrev:
men xmax i sig säger inget om spider eller annan upphängning och hur dessa påverkar elementet. Det är en strikt mekanisk term (talspolelängd minus magnetgap).

Nja, det där är den "gamla" definitionen av Xmax som blev ointressant när det kom andra sorters element. Xmax som begrepp har reviderats ett antal gånger sen dess. Läs ex:

http://home1.stofanet.dk/cfuttrup/dpc/xmax.htm

Intressant i sammanhanget är att Kippel mäter Xmax genom att analysera THD och IMD. Jag kommer inte ihåg hur Dumax gör...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-13 17:02

Kraniet skrev:visserligen men med tanke på att 8 NHT 1259 i vardera 114 liter, vid 20Hz, ger ca 113 dB vid 19mm slag (75% av xmax) och toppnivå på 115 dB vid xmax. Det är uppskattad i rum på 3m avstånd (dvs 123 resp 126 dB/1m i rum) vid simulering i LspCAD.

Spelar man 90dB över 80Hz på lyssningsplats så har man alltså 25dB tillgodo på basarna. Mycket högre än så bör man inte spela om man är rädd om sin hörsel.

Så jag vet inte jag skulle nog inte börja felsöka i den änden, att det skulle vara för få basar. Rumsresonanser kan ju vara en mycket bättre faktor att försöka "bygga bort" om det inte är gjort. Se över förstärkning och filter är ju en annan. Se till att frontarna är tillräckligt kapabla är en tredje.

Eller så inser du inte att folk spelar högre än dig? Det var inget fel hos Lindros, dom pallade inte med ljudtrycket helt enkelt. Han har 6 st och inte 8 st.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-14 11:59

Citat från länken:
It should be obvious by now that Xmax really is not worth much in the real world and that it is quite easy to manipulate a driver to have a decent Xmax-value, but lousy distortion qualities at intermediate and high power levels. :(
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-15 08:19

ssoep: Så vad blev det? Någon chans att det kommer byggbilder?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2010-09-16 23:31

Trist svårt att få tag på NHT 1259 nuförtiden :cry:

Vad sägs om denna 15": http://www.parts-express.com/pdf/295-468s.pdf

Någon som har erfarenhet av det? Det har parametrar som påminner litet om NHT 1259 och fungerar bevisligen mycket bra i öppen baffel med låg dist och utan skrammel: http://www.mfk-projects.com/home_theatre.htm
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
ssoep

Inläggav ssoep » 2010-09-17 23:31

Oj va med inlägg, letade långt ner efter tråden.
Några klargöranden.

Ingen säkring gick utan proppen i proppskåpet 10A. Borde dra fram 3- fas men snålade med kanalisationen när jag byggde om.

Hade tidigare 4 st NAD 216 till samma NHT basar och det var sämre kontroll då.

Grannar? närmsta några hundra meter från stugan.

Bilder: http://www.minhembio.com/ssoep (om man får länka?)

De gånger basarna kroknar är det film på menyn, men när proppen gått har jag lyssnat på musik. Svampar m.m.

Nu är det inget större problem att basarna bottna/ låter illa någon gång vid vissa effekter på hög nivå, men man är sugen och bygga något värre.

Fanns 1259 och köpa hade det blivit åtta till.

IB: jag har ca 40m3 under huset,
Det behövs 10xVas om jag minns rätt. Om det är så räcker det till 8 st element med ett Vas på 500l.
kan det räcka för att spela starkare än mina NHT?
Hur många Db kan man krama ur en IB? Känns instinktivt som de kommer bottna på "låga" nivåer.

TH: kommer det finnas ljudtryck ända ner? bygger man ett par som är avstämda till 20Hz så kanske den sista avgrunden kommer att saknas. det krävs troligen ett HP filter för de inte skall bottna.

Användarvisningsbild
ssoep

Inläggav ssoep » 2010-09-18 00:03

[/quote]

visserligen men med tanke på att 8 NHT 1259 i vardera 114 liter, vid 20Hz, ger ca 113 dB vid 19mm slag (75% av xmax) och toppnivå på 115 dB vid xmax. Det är uppskattad i rum på 3m avstånd (dvs 123 resp 126 dB/1m i rum) vid simulering i LspCAD.

Spelar man 90dB över 80Hz på lyssningsplats så har man alltså 25dB tillgodo på basarna. Mycket högre än så bör man inte spela om man är rädd om sin hörsel.
[/quote]

Det är kanske som att ha en bil som gör 250 km/h. Är man rädd om livet åker man inte 250 hela tiden, men det är kul att ha möjligheten-

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-18 00:41

ssoep skrev:Ingen säkring gick utan proppen i proppskåpet 10A. Borde dra fram 3- fas men snålade med kanalisationen när jag byggde om.

Nesede ska du akta dig för. Hela anläggningen bör gå på samma fas, sen får du anpassa resten av hushållet. Annars kan det uppstå nya problem. Räcker inte strömmen på en fas, får du tala med din elleverantör och fetaupp kabeldragningen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
ssoep

Inläggav ssoep » 2010-09-18 00:56

Kan dra fram 16A, men kan problemet med vara att inte stegen får tillräckligt med mat?

De har ju kondingar men PA steg kanske inte har tillräckligt stora.
2,3Kw borde räcka annars

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-18 10:15

ssoep skrev:Oj va med inlägg, letade långt ner efter tråden.
Några klargöranden.

Ingen säkring gick utan proppen i proppskåpet 10A. Borde dra fram 3- fas men snålade med kanalisationen när jag byggde om.

Hade tidigare 4 st NAD 216 till samma NHT basar och det var sämre kontroll då.

Grannar? närmsta några hundra meter från stugan.

Bilder: http://www.minhembio.com/ssoep (om man får länka?)

De gånger basarna kroknar är det film på menyn, men när proppen gått har jag lyssnat på musik. Svampar m.m.

Nu är det inget större problem att basarna bottna/ låter illa någon gång vid vissa effekter på hög nivå, men man är sugen och bygga något värre.

Fanns 1259 och köpa hade det blivit åtta till.

IB: jag har ca 40m3 under huset,
Det behövs 10xVas om jag minns rätt. Om det är så räcker det till 8 st element med ett Vas på 500l.
kan det räcka för att spela starkare än mina NHT?
Hur många Db kan man krama ur en IB? Känns instinktivt som de kommer bottna på "låga" nivåer.

TH: kommer det finnas ljudtryck ända ner? bygger man ett par som är avstämda till 20Hz så kanske den sista avgrunden kommer att saknas. det krävs troligen ett HP filter för de inte skall bottna.

Sicket festligt rum!

IB: 10*Vas är rekommenderat men allt över 3*Vas funkar visst. En simulering (1meter frirymd så addera till rumsförstärkning och en styck SLS12 för att jämföra) på 8 stycken Fi IB18S4 samt 4 Acoustic elegance IB 15:

Bild

Med båda alternativen kan du antagligen spela tillräcklligt starkt för dig. IB har inget skydd mot bottning vid låga frekvenser och därför använder man fler element än man tror sig behöva. Varje gång man dubblar antalet element så halverar man slaglängden för ett bestämt ljudtryck.

TH: Nej, inte ända ner. Men, full output ner till 20hz är inga problem i alla fall och antagligen vill du ha ett filter i signalvägen för att skydda dem. Danely DTS-10 kanske skulle bli bra för dig?

De två lösningarna ovan återger bas på ganska olika sätt. IB bas är inte särskilt "imponerande" utan den mest bara "är" i rummet. En TH är mycket mer in-your-face bas som dunkar på. Vilket alternativ du föredrar vet du nog bara själv men jag skulle gissa att du skulle föredra TH om du gillar typisk klubb-bas.

Föregående

Återgå till DIY-forum