Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:
men xmax i sig säger inget om spider eller annan upphängning och hur dessa påverkar elementet. Det är en strikt mekanisk term (talspolelängd minus magnetgap).
Kraniet skrev:visserligen men med tanke på att 8 NHT 1259 i vardera 114 liter, vid 20Hz, ger ca 113 dB vid 19mm slag (75% av xmax) och toppnivå på 115 dB vid xmax. Det är uppskattad i rum på 3m avstånd (dvs 123 resp 126 dB/1m i rum) vid simulering i LspCAD.
Spelar man 90dB över 80Hz på lyssningsplats så har man alltså 25dB tillgodo på basarna. Mycket högre än så bör man inte spela om man är rädd om sin hörsel.
Så jag vet inte jag skulle nog inte börja felsöka i den änden, att det skulle vara för få basar. Rumsresonanser kan ju vara en mycket bättre faktor att försöka "bygga bort" om det inte är gjort. Se över förstärkning och filter är ju en annan. Se till att frontarna är tillräckligt kapabla är en tredje.
ssoep skrev:Ingen säkring gick utan proppen i proppskåpet 10A. Borde dra fram 3- fas men snålade med kanalisationen när jag byggde om.
ssoep skrev:Oj va med inlägg, letade långt ner efter tråden.
Några klargöranden.
Ingen säkring gick utan proppen i proppskåpet 10A. Borde dra fram 3- fas men snålade med kanalisationen när jag byggde om.
Hade tidigare 4 st NAD 216 till samma NHT basar och det var sämre kontroll då.
Grannar? närmsta några hundra meter från stugan.
Bilder: http://www.minhembio.com/ssoep (om man får länka?)
De gånger basarna kroknar är det film på menyn, men när proppen gått har jag lyssnat på musik. Svampar m.m.
Nu är det inget större problem att basarna bottna/ låter illa någon gång vid vissa effekter på hög nivå, men man är sugen och bygga något värre.
Fanns 1259 och köpa hade det blivit åtta till.
IB: jag har ca 40m3 under huset,
Det behövs 10xVas om jag minns rätt. Om det är så räcker det till 8 st element med ett Vas på 500l.
kan det räcka för att spela starkare än mina NHT?
Hur många Db kan man krama ur en IB? Känns instinktivt som de kommer bottna på "låga" nivåer.
TH: kommer det finnas ljudtryck ända ner? bygger man ett par som är avstämda till 20Hz så kanske den sista avgrunden kommer att saknas. det krävs troligen ett HP filter för de inte skall bottna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster