Basreflex - ska den räknas bort??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Castor_inaktiv

Basreflex - ska den räknas bort??

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-01 13:02

en fråga jag ställt mig ganska många gånger; när man räknar bort filter och element innuti lådan på en högtalare för att få fram den slutgiltiga volymen, ska reflexen räknas bort då? t ex om man använder en reflex med ytterdiametern 75mm och längden 230 mm ska den räknas bort helt då? för egentligen är ju den en del av volymen oxå eftersom den är ihålig!??

:!: :?: :!: :?:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Basreflex - ska den räknas bort??

Inläggav Naqref » 2005-04-01 13:04

Castor skrev:en fråga jag ställt mig ganska många gånger; när man räknar bort filter och element innuti lådan på en högtalare för att få fram den slutgiltiga volymen, ska reflexen räknas bort då? t ex om man använder en reflex med ytterdiametern 75mm och längden 230 mm ska den räknas bort helt då?

Den ska inte inkluderas i volymen. D v s du ska göra lådan så mycket större som den volym röret tar upp (om man tänker sig röret som en massiv cylinder).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-01 13:08

ok..... tack för det svaret. precis så jag alltid gjort... :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-01 22:24

Den ska räknas bort, och även den volym som elementet tar upp. Har du dämpmaterial i lådan verkar lådan lite STÖRRE än den verkiga volymen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum