Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Jag sitter i samma sits själv.
Kan det vara så att det helt enkelt är samma typ av kabel?
Naqref skrev:Jepps, fast med den skillnaden att EKU är ren koppar medan EKUA är förtennad. Spelar ingen roll vilken man kör med dock.
Naqref skrev:adzer skrev:Jag sitter i samma sits själv.
Kan det vara så att det helt enkelt är samma typ av kabel?
Jepps, fast med den skillnaden att EKU är ren koppar medan EKUA är förtennad. Spelar ingen roll vilken man kör med dock.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Jepps, fast med den skillnaden att EKU är ren koppar medan EKUA är förtennad. Spelar ingen roll vilken man kör med dock.
Så det gör inget att ledarna oxiderar då?
Naqref skrev:Nattlorden skrev:Naqref skrev:Jepps, fast med den skillnaden att EKU är ren koppar medan EKUA är förtennad. Spelar ingen roll vilken man kör med dock.
Problemet är rätt marginellt i hemmamiljö eller bor du i ett badhus?
Naqref skrev:Problemet är rätt marginellt i hemmamiljö eller bor du i ett badhus?
Ragnwald skrev:Badhus, jag hade 85% relativ luftfuktighet i lyssningsrummet, en period i somras.
Var får man tag på EKUA då?
phon skrev:Det är bara att dra ur ledarna och förtenna med lödkolven, sen trycka tillbaks dem i plasthöljet igen. Går lite trögt efter några meter kanske, det är bra att vara envis.
phon skrev:Det är bara att dra ur ledarna och förtenna med lödkolven, sen trycka tillbaks dem i plasthöljet igen. Går lite trögt efter några meter kanske, det är bra att vara envis.
2-ch skrev:E = Koppar entrådig (ledare)
K = PVC (isolering)
U = Saknar yttre mantel (ledningshölje)
Sen blir det lite knepigare för ett A (konstruktionsdetalj eller användning) som fjärde bokstav betyder skärm av aluminiumband eller folie. Vilket en EKUA inte har.
I alla fall om man tittar i standarden SS 424 17 01 och SS 424 16 75.
Kanske det är därför det är svårt att hitta EKUA i butik idag?
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Jepps, fast med den skillnaden att EKU är ren koppar medan EKUA är förtennad. Spelar ingen roll vilken man kör med dock.
Nattlorden skrev:Läste tidigare trådar och där sades det att PVC inte är tätt nog att förhindra oxidering.
Eri skrev:. . .Jag har en kabel som heter EKUO. Detta är en variant med transparant isolering. Denna kabel är minst 20-30 år gammal och kopparn är fortfarande blank och fin.
Nattlorden skrev:Läste tidigare trådar och där sades det att PVC inte är tätt nog att förhindra oxidering.
slockna skrev::!: "Sprängtråd" som du kan hitta på byggen är PVC-isolerad enkardelig koppartråd. ( den kan du ha om 0,6 mm2 duger )
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster