Hastighet i porten...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

Hastighet i porten...

Inläggav ratata » 2010-09-24 19:08

Vilken porthastighet kan man tolerera hos lådor som skall spela lite högre än en vanlig hifi-låda? Jag sitter här o räknar mig blå för att få ned lufthastigheten då det slår mig att jag inte har en susning om vilka hastigheter man kan tolerera vid högre ljudtryck samt vilka olägenheter för hög hastighet egentligen innebär?
The greatest slacker...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-24 19:42

10 m/s är väl den siffra som brukar rekommenderas som max lufthastighet
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-09-24 20:03

Kraniet skrev:10 m/s är väl den siffra som brukar rekommenderas som max lufthastighet

Av vem, och grundat på vad??
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-24 20:16

Stämmer det verkligen?
Du kan hur som helst lätt få reda på portens minsta diameter, för att det ska kunna uppnå Xmax, genom att mata in elementets samtliga kända parametrar i ett bra simuleringsprogram.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-09-24 22:17

Ragnwald skrev:Stämmer det verkligen?
Du kan hur som helst lätt få reda på portens minsta diameter, för att det ska kunna uppnå Xmax, genom att mata in elementets samtliga kända parametrar i ett bra simuleringsprogram.

uhh? Är vi i samma tråd?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-24 22:20

Han menar minsta acceptabla diameter för att få illräckliggt låg porthastighet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-09-24 23:36

hmm...det är inte lätt att vara nybörjare. Det är uppenbart att jag behöver hjälp.

Jag har lagt in parametrar för detta element i Basta!

Lådan har jag satt till 400 liter, två portar à Ø250mm med längden 246 mm. Avstämningen 40 hz (de skall spela ute).

Max porthastighet 10 m/s.

Grafen blir enligt nedan:

Bild

Grafen ser rätt snygg ut enligt det jag eftersträvar. MOL är hackig vilket jag som programmerare tolkar att man är ute i någon gräns och rör sig där man inte borde vara.

Frågan är:
- Har jag gjort rätt? Är värdena ovan korrekta med vad grafen visar?

...dessutom, hur fungerar Basta! beträffande portvolymen? Om jag sätter en låda till 400 liter, skall portvolymen adderas utöver lådvolymen eller ingår porten? Elementen tar ju en viss volym också, men det utgår jag från att man får addera själv.

Jag hoppas jag skrivit så att ni förstår...det har slunkit ned ett gäng 'fredags-whiskeys'...
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-09-25 00:39

Ju större port desto snabbare kan luften flytta sig utan oljud, är det inte så?

Jag har byggt lådor som enligt basta! skall resultera i ~20m/s vid max output, när jag testat konstruktionen så har det inte påverkat ljudet (i och med att musiken spelar så pass mycket högre än det "oljudet" som kommer från porten).

Hum, i och för sig så är ju porten en del av ljudåtergivningen, och om den "hörs", så bidrar det ju till distorsion vid just avstämningsfrekvensen vid hög output.

Det finns en bra sida om det här, skall se om jag kan hitta den...

Här! http://www.subwoofer-builder.com/port-flares.htm

Längre ner på sidan finns det en tabell där man kan se hur hög porthastighet som kan "tillåtas" med en given portdiameter och avrundning, vid 30 och 20Hz. Själva "flare:n" (vad heter det på Svenska?) har stor betydelse!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-25 09:19

Ratata skrev:hmm...det är inte lätt att vara nybörjare. Det är uppenbart att jag behöver hjälp.

Jag har lagt in parametrar för detta element i Basta!

Lådan har jag satt till 400 liter, två portar à Ø250mm med längden 246 mm. Avstämningen 40 hz (de skall spela ute).

Max porthastighet 10 m/s.

Grafen blir enligt nedan:

Bild

Att kurvan blir hackig är inget problem. Det betyder bara att det är olika saker som begränsar i olika frekvensområden.

Om du vill titta närmare på varför det blir hack, så kan jag rekommendera att du jämför MOL-kurvan med kurvorna vars namn slutar på "margin". Då kommer du att se att margin-kurvorna korsar varandra där MOL-kurvan har hack.

Grafen ser rätt snygg ut enligt det jag eftersträvar. MOL är hackig vilket jag som programmerare tolkar att man är ute i någon gräns och rör sig där man inte borde vara.

Frågan är:
- Har jag gjort rätt? Är värdena ovan korrekta med vad grafen visar?

...dessutom, hur fungerar Basta! beträffande portvolymen? Om jag sätter en låda till 400 liter, skall portvolymen adderas utöver lådvolymen eller ingår porten? Elementen tar ju en viss volym också, men det utgår jag från att man får addera själv.

Jag hoppas jag skrivit så att ni förstår...det har slunkit ned ett gäng 'fredags-whiskeys'...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum