Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Stämmer det verkligen?
Du kan hur som helst lätt få reda på portens minsta diameter, för att det ska kunna uppnå Xmax, genom att mata in elementets samtliga kända parametrar i ett bra simuleringsprogram.
Ratata skrev:hmm...det är inte lätt att vara nybörjare. Det är uppenbart att jag behöver hjälp.
Jag har lagt in parametrar för detta element i Basta!
Lådan har jag satt till 400 liter, två portar à Ø250mm med längden 246 mm. Avstämningen 40 hz (de skall spela ute).
Max porthastighet 10 m/s.
Grafen blir enligt nedan:
Att kurvan blir hackig är inget problem. Det betyder bara att det är olika saker som begränsar i olika frekvensområden.
Om du vill titta närmare på varför det blir hack, så kan jag rekommendera att du jämför MOL-kurvan med kurvorna vars namn slutar på "margin". Då kommer du att se att margin-kurvorna korsar varandra där MOL-kurvan har hack.
Grafen ser rätt snygg ut enligt det jag eftersträvar. MOL är hackig vilket jag som programmerare tolkar att man är ute i någon gräns och rör sig där man inte borde vara.
Frågan är:
- Har jag gjort rätt? Är värdena ovan korrekta med vad grafen visar?
...dessutom, hur fungerar Basta! beträffande portvolymen? Om jag sätter en låda till 400 liter, skall portvolymen adderas utöver lådvolymen eller ingår porten? Elementen tar ju en viss volym också, men det utgår jag från att man får addera själv.
Jag hoppas jag skrivit så att ni förstår...det har slunkit ned ett gäng 'fredags-whiskeys'...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster