Se länk för bild:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=2d720101035172419
Detta är alltså en öppen baffel, bestående av skivor av afrikansk valnöt, som lackats. Varje högtalare som är 202 cm hög och cirka 45 breda, består av 8 st Gamma BBK 200 samt två banddiskanter, framåt en Philips banddiskant och bakåt en lite enklare banddiskant - polvänd förstås.
Det hela förstärks av ett sony försteg. Den utgående lågnivåsignalen går till en Sentec EC9 delat vid 1750 Hz. EC9:an skickar signalen över 1750 Hz till ett Hitachi HMA 8500 mosfetslutsteg, signalen under 1750 går till ett nad-slutsteg 2 x 90 w.
På sidan av raden av basar är det förberett för en radda diskanter. Jag har massor med dometweetrar som jag ska testa vid tillfälle, annnars blir det väl att samla ihop ett gäng banddiskanter och montera dit vid tillfälle.
Basnivån tappar pga dipolens utsläckning några db under 60 Hz. Vidare ger högtalarna en liten betoning av mellanbasen i mitt lyssningsrum. Detta har jag åtgärdat genom att använda den inbyggda parametriska EQ:n som finns i mitt försteg, jag har höjt cirka 6 db vid 30 Hz och sänkt lika mycket vid 100 Hz. Med denna korrektion får jag en jämn upplevd frekvensgång i basen till cirka 40 Hz.
.
Kan tillägga att det låter sanslöst bra och obesvärat, särskild med tanke på priset - det hela har hittills kostat mig cirka 6000 kr. Det är skitkul att få komma hem och lyssna på härligheten.
Hälsningar Ljudman
PS - på bilden ser man ett par små högtalare ovanpå linjekällorna - det är ett par små JBL 4406-monitorer som jag använder för filmljud ihop med surroundhögtalare. Dessa drivs av separat förstärkare. DS