Hur förlänga livet på en hörlurskabel?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
perstromgren_inaktiv

Hur förlänga livet på en hörlurskabel?

Inläggav perstromgren_inaktiv » 2008-03-29 12:31

Min son använder ett par AKG K518 DJ(*) dagligen. Då menar jag dagligen på tonåringars vis, dvs han bär dem runt halsen hela dagarna i skolan med dem ständigt ikopplade i någon Creative-spelare han har i fickan.

Efter ett par månader fick han problem med att kabeln fick ett internt avbrott vid kontakten. Han fick ett par nya hörlurar på garantin, men detta kommer nog att hända igen, om inga åtgärder vidtas. Vad kan man göra för att förstärka övergången mellan kabel och kontakt? Finns det patentlösningar på detta problem?

Per.

*) Tack Koffe, för tipset! Han fick verkligen upp öronen för hur hörlurar bör låta! Han var först inne på några förfärliga designlurar ("Skullcandy" tror jag de heter), men efter att lyssnat kontrollerat på ett par sådana och kalibrerat sig mot mina HD600, förstod han att han behövde något bättre. Han köpte visserligen AKG ohörda, men ångrar inget. Jag måste erkänna att de är riktigt bra.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-03-29 12:34

Krympslang med ordentligt lim skulle kanske fungera? Dvs inte Classe eller Biltema.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-29 12:43

Tejpa tjockt vid kontakten och tejpa tunnare och tunnare längre ut på kabeln. Borde ju inte ge någon kant där kabeln böjs speciellt. Inte så snygg lösning iofs. Om jag nu ens tänkte rätt. 8)
Spiralfjädrar på vissa RCA-kontakter har väl samma funktion?

edit: tejp ger nog ingen vidare uppstyvning vid närmare eftertanke. 8)
Senast redigerad av Pinnick 2008-03-29 13:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-29 13:08

Sådär är det med hörlurskablar, helt enkelt. Jag tror effektivaste sättet är att förklara det för sonen och låta honom betala nästa uppsättning själv.

Själv är jag mycket noga med att aldrig utsätta en hörlurskabel för mer påkänning än nödvändigt. Jag tänker på de tunna koppartrådarna som ligger inuti plasten varje gång jag handskas med kabeln. Lite känslan när man försöker avisolera en sån där tunn tråd för att löda, då känner man hur lätt det är att dra av trådarna.

Det går att få kabeln att hålla länge med försiktighet, men det är skräp att man måste vara så försiktig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
perstromgren_inaktiv

Inläggav perstromgren_inaktiv » 2008-03-29 13:33

Svante skrev:Sådär är det med hörlurskablar, helt enkelt. Jag tror effektivaste sättet är att förklara det för sonen och låta honom betala nästa uppsättning själv.

Problemet med just dessa hörlurar är att kabeln inte är utbytbar, det blir nya lurar i så fall. Och han är medveten om problemet, och har betalt lurarna själv, så jag försöker bara hjälpa honom med det.

Skulle det kanske hjälpa att flytta hörlurskontakten så att den alltid är rak, och använda en skarvsladd sista biten i fickan? Jag inbillar mig att det är just där, i fickan, som kontakten utsätts för störst påevrkan. Jag kunde ju löda ihop en skarvsladd med EKK, eller nå't! :D

Tack för råden!

Per.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-29 14:58

perstromgren skrev:Problemet med just dessa hörlurar är att kabeln inte är utbytbar, det blir nya lurar i så fall.

8O Nya lurar? Vadan detta? Ge killen lödtången och säg att han får laga själv. Löda på nya pluggar tills det inte finns nåt kvar av sladden :) Om nu inte lurarna är ihoplimmade så hårt att det inte går att få upp dem och byta hela sladden alltså.

Edit: Tips - byt rak plugg till en vinklad...!

Annars får du iofs gärna sälja dem billigt till mig så gör jag nåt fulmek :mrgreen:

Användarvisningsbild
perstromgren_inaktiv

Inläggav perstromgren_inaktiv » 2008-03-29 16:50

phloam skrev:
perstromgren skrev:Problemet med just dessa hörlurar är att kabeln inte är utbytbar, det blir nya lurar i så fall.

8O Nya lurar? Vadan detta? Ge killen lödtången och säg att han får laga själv. Löda på nya pluggar tills det inte finns nåt kvar av sladden

Jodå, visst går det. Det är dock inte så lätt nuförtiden, med dom där jäkla tunna kablarna de använder. Jag gav mig på att skarva en kabel som katten ätit på, för en tid sedan, och det var inte kul. Min kabelskaltång som jag brukar höja till skyarna, gjorde kopparfilspån av kablarna när jag försökte skal innerledarna. Jag har i och för sig inte prövat med just denna kabel, men jag misstänker att det är besvärligt.

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-29 23:53

perstromgren skrev:
Svante skrev:Sådär är det med hörlurskablar, helt enkelt. Jag tror effektivaste sättet är att förklara det för sonen och låta honom betala nästa uppsättning själv.

Problemet med just dessa hörlurar är att kabeln inte är utbytbar, det blir nya lurar i så fall. Och han är medveten om problemet, och har betalt lurarna själv, så jag försöker bara hjälpa honom med det.

Skulle det kanske hjälpa att flytta hörlurskontakten så att den alltid är rak, och använda en skarvsladd sista biten i fickan? Jag inbillar mig att det är just där, i fickan, som kontakten utsätts för störst påevrkan. Jag kunde ju löda ihop en skarvsladd med EKK, eller nå't! :D

Tack för råden!

Per.

Mja, det beror ju lite på hur kontakterna ser ut och hur tjock tråden är, men jag har ändå känslan att det är just varsamheten och att man aldrig drar i kabeln. En del har tex som vana att rulla upp kabeln runt spelaren, eller lurarna om det går. Det tror jag sliter mycket.

Visst kan man hempula nåt, korta sladden så att kontakten sitter ända uppe vid örat och har en utbytbar skarv ner sen, men det är ju inte så snyggt eller skönt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-30 00:18

DEt är inte så att den utsätts för böjning i för hög vinkel på för kort längd så att den mattas ut och knäcks till slut så att säga?
Då borde ju något yttre skydd som 1 dm trädgårdsslang kunna funka. Den hjälper väl till så att inte kabeln böjs i alltför hög vinkel.
Fult och oskönt är det väl iofs. 8)

tokiga ideer....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-30 01:50

Pinnick skrev:Då borde ju något yttre skydd som 1 dm trädgårdsslang kunna funka.

:lol: :lol:

Ja, det är nog faktiskt där problemet ligger, om man ska vara allvarlig.

Alltså, den tjocklek som "man" accepterar på en hörlurssladd är mycket mindre än den som egentligen behövs för att den ska hålla mekaniskt. Det finns förstås tjockare kablar än de som sitter på de flesta lurar, men de känns lite som en trädgårdsslang.

Användarvisningsbild
Ambres

Inläggav Ambres » 2008-03-30 08:56

MMMmmm har själv bytt lurar några ggr pga av att ljudet dött i en lur - mitt tips är att inte köpa så dyra lurar eftersom det är begränsad livslängd på dem - klart det hjälper att vara försiktig med dem, vilket vissa människor har svårt för :wink

Mina nuvarande har jag haft ett halvår, mkt nöjd med dem - har dem vid löpning och styrketräning http://www.pricerunner.se/pl/94-554849/ ... 300-priser

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-30 09:50

Jaja det var ett skämt. 8) (Om än för att kanske belysa den eventuella problematiken.) Möjligen kanske man både knäcker och sen sliter av den.
Glappa hörlurskablar är ju inget nytt. Walkmanlurar brukar ju ha riktigt tunna kablar. Jag har ett par Sennheiserlurar vars kablar (ganska grova) borde ha fått mycket stryk i Londons hetsiga miljö. Men dessa har fungerat prickfritt i 8 år eller nåt.

Jag får en känsla av att kontakt med vinkel är sämre än en rak kontakt som till mina Sennheiser.

mvh

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-03-30 10:25

Skarvladd tror jag absolut på. Men med vinklad hankontakt och max 30-40 cm lång. Inte med EKK men med en tunn kabel typ original så detta blir offerkabeln.

Det enskilt vanligaste problemet på bärbara produkter är ju glappande/förstörda hörlursjack. Ibland är även kretskorten förstörda. Då hjälper vinklad hankontakt och kort offerkabel.

Sten R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-30 12:32

Det är ju sant, vinklad kontakt är kanske bäst för att skydda hörlursuttaget. Vad gäller sladden så beror det väl mycket på vilken typ av spelare man har (tung cd-walkman eller lite mp3a) och hur man bär den i jackficka eller väska.

Finns det förresten nån _snygg_ rak (eller vinklad) ersättningsteleplugg, jag avskyr verkligen de där "Champion" man köper i radioaffärer som ser ut som en rak blank cylinder i hård plast med skruvgänga... jag har ofta transplanterat hela kabeln för att slippa den biten.

Användarvisningsbild
Niklase

Inläggav Niklase » 2008-03-30 21:41

Neutrik har en fin som jag gillar. 67289 på Kjell.com

Användarvisningsbild
Greensleeves

Lite billigare hörlurar med utbytbar hörlurskabel?

Inläggav Greensleeves » 2010-09-29 19:53

Får jag rent allmänt fråga om någon har tips på hyfsat billiga hörlurar, typ upp till 1 000 kr, som har utbytbar hörlurskabel?
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Återgå till DIY-forum