Jag saknar en tråd om lim...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

Jag saknar en tråd om lim...

Inläggav ratata » 2010-10-01 23:12

Jag letade, sökte, grävde men fann inte igen tråden jag letade efter (kanske är jag dålig på söka). Hursomhelst, vi kanske kan starta en tips-tråd om limning som kanske sedan kan bli klistrad (limmad?) i DIY?

Det jag egentligen letade först efter var att någon skrivit att man bör försegla även de ändstycken som skall limmas före limning med...något, när man limmar MDF vill jag minnas. Detta för att fogar inte skall ge glipor efter ett år eller två.

Under tiden drar jag mig till minnes om att jag också läst om 400- och 600-lim i forumet. Vad fan är det? Jag har en burk trälim? Duger inte det, undrar jag och börjar bli tveksam samtidigt som jag inser att jag inte har en susning, utöver de baskunskaper man förväntas ha, om hur man egentligen limmar samt vad det finns för trälimssorter.

Ja, ni förstår? Imorgon skall jag börja såga o kapa och hade tänkt limma lite MDF också, men jag tror jag väntar med det eftersom jag inser att det finns medlemmar som sitter inne med ovärderlig information om just konsten att limma trä.

Så, sträck på ryggen och dela med er av era kunskaper, limgurus!! :)
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-10-01 23:48

Du vill ha tråden klistrad förstås ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-10-01 23:50

i skrev:Du vill ha tråden klistrad förstås ?

Limmad, inte klistrad...

Edit: - Nä, inte som separat tråd, men inlagd i tråden "DIY-trådar på DIY".
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Stenberg

Re: Jag saknar en tråd om lim...

Inläggav Stenberg » 2010-10-02 00:25

Ratata skrev:Det jag egentligen letade först efter var att någon skrivit att man bör försegla även de ändstycken som skall limmas före limning med...något, när man limmar MDF vill jag minnas. Detta för att fogar inte skall ge glipor efter ett år eller två.

Du ska inte försegla någonting innan du limmar. Limmet fäster inte då.

För att undvika att det spricker så får man antingen gera (sprickorna hamnar i hörnen och syns mindre) eller så får man måla och spackla noggrannare.

Man kan också se till att ta bort dt yttersta av alla fogar och fylla med tvåkomponentspackel. Grundmåla-spackla-slipa- måla-spackla-slipa-måla brukar kunna vara bra.

Ratata skrev:
Under tiden drar jag mig till minnes om att jag också läst om 400- och 600-lim i forumet. Vad fan är det? Jag har en burk trälim? Duger inte det, undrar jag och börjar bli tveksam samtidigt som jag inser att jag inte har en susning, utöver de baskunskaper man förväntas ha, om hur man egentligen limmar samt vad det finns för trälimssorter.

Pl400 och PL600 är gummibaserade limmer som fäster på allt. Dåligt när man bygger högtalare, bra när man vill sätta fast högtalare på en betongvägg utan att kunna ångtra sig.

Det trälimmet du behöver är ett PVAc -lim och brukar kallas vitlim eller trälim. Det är bäst och billigast.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-02 09:01

En ny fin tråd är väl bra, men några tips kanske finns i den gamla slitna tråden här också:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=452804

Återgå till DIY-forum