80-talet skrev:Mer om dina baslådor!!
Jag gillar din utgångspunkt; "prisvärdhet kontra kvalité kontra storlek och förstås funktion"!
Ingen LT, eller hade du någon form av EQ i delningsfiltret? räcker det eller vill man egentligen/tjänar man på att kompensera konstruktionen mer?
Ja självklart. eftersom jag inte har några mätningar att visa än. Så tänkte jag dra lite mer simulering. Det simulerade rummet är mitt lyssningsrum som är 3,5x5,5m ungefär. Jag spelar på ena långväggen cirka en tredjedel in i rummet (lyssningspos)
Här är alltså hur det ser ut med en låda vid ca 75% xmax (notera att det är p-p i simuleringen). Här krävs ca 20 watt i

hm
Vid hela xmax så får man några dB mer förstås.
När det sedan blir två baslådor kommer det ju vara lite mer ljudtryck.
Till sist en bild på hur det kan se ut om man räknar med uppvärmning av talspolen. Här är xmax alltså ca 41W i 8ohm.
Som synes kapas lite bas då motståndet ökas. Men det är relativt lite med tanke på att det inte är så mycket effekt som går in.
Observera att simuleringen visar ljudtryck på 1m. I lyssningsposition simulerar två basar som 107dB som mest och strax över 105dB vid 20 Hz.
Detta är alltså bara rena baslådor utan kompenserande elektronik. "basutsträckningen" som fås uppnås genom att man lägger på LP filtret och skär av de högre frekvenserna. Basutsträckning är ju ett relativt begrepp, det handlar ju om hur högt låga frekvenser är i förhållande till höga. Skär man av de höga tonerna kommer ju basen relativt sett bli starkare.
Men trots det kan det nog vara av intresse för en del att boosta de lägsta frekvenserna något. 20Hz ser man ju i simuleringen är något lägre än övrigt register.
Jag har tillgång till lite boost i mina filter och har lagt en liten boost vid 20Hz så jag har ltie mer utsträckt bas. Exakt hur mycket förstärkning som sitter i emblafiltret vet jag inte men det verkar inte vara mer än 2dB eller så.
edit: ang prisvärdheten så kostar basen alltså cirka 1500 med frakt. det ska jämföras med två sls10 som kostar cirka 600 styck. En sls10 får liknande kurva som sph390 i 70 liter låda men har alltså då lite mer än halva pumpkapaciteten. Så ser man till pumpkapacitet kontra volym vinner sph390. Ska man använda dubbla sls10 måste man alltså upp på 140liter vilket ställer sph390 i än bättre dager. Men det är ungefär samma pris, samma volym men dubbla volymen.
70liter är nära smärtgränsen för lådvolym man kan ha i en baslåda tycker jag.
Ska man ha mindre lådor måste ju LT in i bilden men även då vinner sph390 med sin 3dB (normaliserat) eller 6dB (faktiskt) känslighet beroende på hur man räknar. Den har lägre q i lådan dessutom vilket kan vara en fördel när det kommer till välljud.
En skillnad är ju att sls har kortslutningsringar. Men vid faktiska förhållanden undrar jag hur mycket skillnad det gör. Om jag får möjlighet ska det vara roligt att distmäta sph390.