av jansch » 2010-10-04 16:19
Ok.....du vill att nålen ska röra på sig...och antagligen visa som om den visade "peak".
Först:
TACKSAM FÖR GENERELLA KOMMENTARER OCH KRITIK PÅ DENNA "SKITLÖSNING". FINNS DET NÅGON SOM HAR EN SMARTARE LÖSNING? ...OCH SOM ÄR BILLIGARE/ENKLARE ÄN 2 MOTSTÅND, 2 DIODER SAMT 1 KONDENSATOR?
KONTROLLRÄKNA GÄRNA MINA VÄRDEN, HUVUDRÄKNING ÄR JU SVÅRT!
En lösning bör utnyttja högtalarutgången, 1250 ohm är ganska lite om man ska hitta lämplig signal nån annan stans i förstärkeriet.
Såhär resonerar jag för att få en riktig "ful lösning", dock förhoppningsvis fungerande:
Vi antar att din förstärkare ger 50W per kanal i 8ohm. den ger då ca 28 volt max men vi kommer bara nyttja hälften och nöja sig med en diod för LIKRIKTNING av signalen.
VU metern ger fullt utslag, enligt beskrivningen, med 0,23 mA vilket motsvarar 0,3Volt. Man skulle göra det enkelt för sig och bara spänningsdela men då hade du inte fått visarna att knappt röra sig vid normal lyssningsnivå.
- Det enklaste sättet att få till ett logaritmisk liknande beteende borde vara att nyttja "knät" (framspänningsfallet) på en diod. Den ska då ligga parallellt över instrumentet. Då måste vi dock begränsa spänningen över instrumentet med ett motstånd i serie.
Om vi inte belasta högtalarutgången för mycket kommer maxspänningen över dioden att bli ca 0,7volt = skall då vara 1,8kohms motstånd.
Nu har vi alltså instrumentet med 1,8kohm i serie och tvärs över de båda ligger dioden (förslagsvis 1N4148 som inte kostar nåt och finns överallt). Med detta motstånd kan du "trimma in" hur stort utslaget skall bli, alltså kan man ersätta det med en pot på ca 2,5 -5 kohm.
- För att få lite "tröghet" i nålen läggs en kondensator på 0,1uF parallellt över ovanstående krets. Värdet kan ökas/minskas om nålen på instrumentet blir "stirrig"/för slö.
- För att få lagom ström till dioden som förhoppningsvis skapar lite "logaritmik"(nytt ord!) skall ovanstående koppling föregås av ett seriemotstånd på sådär 120ohm (min 1 Watt) samt ytterligare en diod av samma typ. Denna diod ser till att kretsen bara jobbar med + delen av högtalarsignalen.
Denna krets kommer att visa utslag på nålen från ca en knapp volt ut på högtalarutgången vilket motsvarar ca 0,1Watt till högtalarna. Vilket i sin tur motsvarar tyst bakgrundsmusik (vad det nu är..)
Jag kan inte producera nån bild men såhär kan man beskriva kopplingsschemat såhär :
- Mellan högtalarutgångens klämmor kopplas 120ohms motstånd + diod + diod i serie.
-över sista dioden läggs instrumentet med 1,8kohm i serie
- över sista dioden läggs också 0,1 uF
Båda dioderna skall ligga åt samma håll och katoden (märk-ringen) på instrumentets "-".
Denna krets kommer att belasta din högtalarutgång med 120ohm i serie med 0,1uF (förutom högtalaren på 8 ohm) vilket många skulle tycka inte är bra. Jag tror dock att den inte "stör"....
[/b]