VU-mätare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Narii

VU-mätare

Inläggav Narii » 2010-10-02 15:28

Har äntligen hittat ett par VU-mätare.. ( http://www.ecotec-online.se/main.php?cid=16 ARTnr: 656001801)

Och nu vill jag koppla dom till min "moderna" förstärkare.
Det spelar ingen roll om skalan inte stämmer, vill bara ha något med varmt glödlampsljus och en nål som hoppar.

Så min fråga är då: hur ska jag koppla detta till min förstärkare, kan någon rita ett kopplings-schema(så enkelt som möjligt)? Med resistorer och kondensatorer (och allt annat som kan behövas - jag har verkligen ingen aning..)
Skulle vilja sätta en på höger, en på vänster, och gärna parallelkoppla för att inte klippa signalkabeln till högtalaren.

Mvh; Martin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-03 09:59

http://tinyurl.com/2wacnlt

Man lägger inte mätarna på högtalarutgångarna. Möjligen får du se till att VU-meterkretsen inte lastar ner något där du kopplar in den.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-10-03 15:45

Fyradioder och ett motstånd kan väl räcka för att mätaren skall svinga.
Undrar om det finns germaniumdioder numer?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Narii

Inläggav Narii » 2010-10-03 23:45

Okej, så vart borde jag då koppla på mätarna? Om inte på högtalarutgången vill säga.

----

Kan man fuska och koppla vu-mätarn på dessa istället för dioderna?

http://www.kjell.com/?item=87638&path=2 ... ,247500000

http://www.kjell.com/?item=87641&path=2 ... ,247500000

jansch

Inläggav jansch » 2010-10-04 16:19

Ok.....du vill att nålen ska röra på sig...och antagligen visa som om den visade "peak".

Först:
TACKSAM FÖR GENERELLA KOMMENTARER OCH KRITIK PÅ DENNA "SKITLÖSNING". FINNS DET NÅGON SOM HAR EN SMARTARE LÖSNING? ...OCH SOM ÄR BILLIGARE/ENKLARE ÄN 2 MOTSTÅND, 2 DIODER SAMT 1 KONDENSATOR?
KONTROLLRÄKNA GÄRNA MINA VÄRDEN, HUVUDRÄKNING ÄR JU SVÅRT!

En lösning bör utnyttja högtalarutgången, 1250 ohm är ganska lite om man ska hitta lämplig signal nån annan stans i förstärkeriet.

Såhär resonerar jag för att få en riktig "ful lösning", dock förhoppningsvis fungerande:

Vi antar att din förstärkare ger 50W per kanal i 8ohm. den ger då ca 28 volt max men vi kommer bara nyttja hälften och nöja sig med en diod för LIKRIKTNING av signalen.

VU metern ger fullt utslag, enligt beskrivningen, med 0,23 mA vilket motsvarar 0,3Volt. Man skulle göra det enkelt för sig och bara spänningsdela men då hade du inte fått visarna att knappt röra sig vid normal lyssningsnivå.

- Det enklaste sättet att få till ett logaritmisk liknande beteende borde vara att nyttja "knät" (framspänningsfallet) på en diod. Den ska då ligga parallellt över instrumentet. Då måste vi dock begränsa spänningen över instrumentet med ett motstånd i serie.
Om vi inte belasta högtalarutgången för mycket kommer maxspänningen över dioden att bli ca 0,7volt = skall då vara 1,8kohms motstånd.
Nu har vi alltså instrumentet med 1,8kohm i serie och tvärs över de båda ligger dioden (förslagsvis 1N4148 som inte kostar nåt och finns överallt). Med detta motstånd kan du "trimma in" hur stort utslaget skall bli, alltså kan man ersätta det med en pot på ca 2,5 -5 kohm.

- För att få lite "tröghet" i nålen läggs en kondensator på 0,1uF parallellt över ovanstående krets. Värdet kan ökas/minskas om nålen på instrumentet blir "stirrig"/för slö.

- För att få lagom ström till dioden som förhoppningsvis skapar lite "logaritmik"(nytt ord!) skall ovanstående koppling föregås av ett seriemotstånd på sådär 120ohm (min 1 Watt) samt ytterligare en diod av samma typ. Denna diod ser till att kretsen bara jobbar med + delen av högtalarsignalen.

Denna krets kommer att visa utslag på nålen från ca en knapp volt ut på högtalarutgången vilket motsvarar ca 0,1Watt till högtalarna. Vilket i sin tur motsvarar tyst bakgrundsmusik (vad det nu är..)

Jag kan inte producera nån bild men såhär kan man beskriva kopplingsschemat såhär :
- Mellan högtalarutgångens klämmor kopplas 120ohms motstånd + diod + diod i serie.
-över sista dioden läggs instrumentet med 1,8kohm i serie
- över sista dioden läggs också 0,1 uF
Båda dioderna skall ligga åt samma håll och katoden (märk-ringen) på instrumentets "-".

Denna krets kommer att belasta din högtalarutgång med 120ohm i serie med 0,1uF (förutom högtalaren på 8 ohm) vilket många skulle tycka inte är bra. Jag tror dock att den inte "stör"....

[/b]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-04 19:02

jansch

Inläggav jansch » 2010-10-04 20:13

De scheman som RogerGustavsson fungerar säkerligen utmärkt men de har ett problem om du vill att nålen ska röra sig någorlunda när du lyssnar. (T.ex shemat med en OP ger ett rent linjärt utslag)

Skäl 1: i Vanliga fall nyttjar du en väldigt liten del av den effekt som finns tillgänglig i din förstärkare. Jag antog 50watts förstärkare och för vardagslyssning kommer du sällan över 4-5 watt i medeleffekt. Även om min lösning är en "peaklösning" dvs kondingen lagrar de starkare signalerna kommer visaren att "dutta" i vänsterkant.

Skäl 2: En VU meter är tänkt för att mäta spänning och inte effekt. Kurvan blir fel om den ska representera uteffekt.
Det vore ju trist om visaren vilar i vänsterläge och bara då o då "hoppar till". Det är därför jag försöker nyttja en diod olinjäritet så visaren följer en mer "effekt lik" kurva. Det blir inte rätt - men mer rätt!

En liten förklaring..
En VU meter används normalt för att hålla koll på inspelningsvolym och att få optimal volym på en inspelning. Alltså så mycket spänning som möjligt för att minimera brus men inte så mycket att det överstyr.
När man spelar in drar man helt enkelt upp volymen tills VU instrumentet är i sitt "aktiva område"......
Skulle du göra det med stereon skulle du alltså spela så högt det går utan att det låter skit.....och det gör du normalt inte. Du vill ju heller inte att VU metern ska bottna om du någon gång spelar väldigt högt och därför kan du inte göra den känsligare.

Användarvisningsbild
Narii

Inläggav Narii » 2010-10-04 21:15

Tack för svaren!
Jag borde få hem mätarna imorn, ska se om de finns någon diod redan ditmonterad.

Annars verkar jansch's "kopplingsschema" lättast.

För mig spelar det inte någon roll om skalan som sagt inte stämmer, peak är inte heller viktigt, sålänge mätaren är aktiv och hoppar.

Jag vågar inte koppla detta till mitt fina system - så de testas på min yamaha anläggning, enl tillverkaren ska de va 120w i 4ohm, men i något test visade det sig att den bara klarade av 85w i 4ohm.
Jag tror knappast att jag kommer höra någon skillnad med och utan mätaren på detta billiga system.

----

Om jag skulle koppla den direkt på högtalarna, vad skulle hända? Skulle jag förstöra den eller skulle den knappt röra sig?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-10-05 08:18

Narii skrev:Okej, så vart borde jag då koppla på mätarna? Om inte på högtalarutgången vill säga.

----

Kan man fuska och koppla vu-mätarn på dessa istället för dioderna?

http://www.kjell.com/?item=87638&path=2 ... ,247500000

http://www.kjell.com/?item=87641&path=2 ... ,247500000

Faktum är att du inte är så fel ute.

Om just dom här två funkar för din app, det vet jag inte, den ena har ett väldigt litet visningsområde, medan den andra belastar förstärkarutgången på ett sätt som kanske är hörbart. Fast jag tror inte att det är hörbart. Sen gör jag ett vilt antagande att i båda fallen består diodmatningen av att det trycks ut en ström i dioderna, som går till jord, alla dioderna i parallell.

man matar en mätare genom en operationsförstärkare som får summera strömmarna från resp diods kopplingspunkt, i st f dioderna.

ev måste man lägga till en konding över summationsförstärkarens återkopplingsmotstånd, om det ser ut som om nålen rycker från läge till läge.

Kör kortet från kjell i "stapel", inte i "punkt" - mod.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-05 11:22

jansch skrev:Skäl 1: i Vanliga fall nyttjar du en väldigt liten del av den effekt som finns tillgänglig i din förstärkare. Jag antog 50watts förstärkare och för vardagslyssning kommer du sällan över 4-5 watt i medeleffekt. Även om min lösning är en "peaklösning" dvs kondingen lagrar de starkare signalerna kommer visaren att "dutta" i vänsterkant.

Skäl 2: En VU meter är tänkt för att mäta spänning och inte effekt. Kurvan blir fel om den ska representera uteffekt.
Det vore ju trist om visaren vilar i vänsterläge och bara då o då "hoppar till". Det är därför jag försöker nyttja en diod olinjäritet så visaren följer en mer "effekt lik" kurva. Det blir inte rätt - men mer rätt!

Låter som bra förklaringar. Hade en gång i tiden en sådan här receiver:

http://www.thevintageknob.org/YAMAHA/CR2020/CR2020.html

Längst till vänster sitter två mätare. Vid spelning med normaltröga högtalare händer verkligen inte mycket på de mätarna. Däremot var det lättare att få igång mätarna på detta slutsteg:

http://www.radioworld-online.com/images ... 2front.jpg

Vill minnas att de hade mycket kort stigtid.

Personligen ser jag inget som helst behov av sådana mätare, mest störande.

Användarvisningsbild
Narii

Inläggav Narii » 2010-10-05 16:49

Nu är dom här! och såhär ser dom ut:
Bild
Bild

Provade att koppla dom direkt på högtalarutgången - och som ni sa hände inte mycket. Först vid väldigt höga volymer började den hoppa. De finns inga dioder ditmonterade.

4st dioder
massa kondar, men minsta är på 0,47 uF
Och en massa 120 ohms resistorer.

Bild

Användarvisningsbild
Narii

Inläggav Narii » 2010-10-05 18:37

Har kopplat lite nu, 120ohm -> diod -> diod - pol på vu mätaren = dåligt
120ohm -> diod - pol på vu mätaren = mycket bättre.

http://www.youtube.com/watch?v=JfVgAkneM7I
Fungerar bra vid högre volym, rätt slö annars..
Finns det någon annan diod man kan prova?
Senast redigerad av Narii 2010-10-05 19:38, redigerad totalt 1 gång.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-10-05 19:09

Först vill jag säga att Jansch verkar ha förstått det här.Det gäller ju att få till en OLINJÄR koppling.
Såhär är det löst på några förstärkare(de två första är Scan Dyna 3000 och den tredje en Philips):
Bild
Bild
Bild

Och sen tycks det pågå en diskussion om VU-metrar även här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=45362

Användarvisningsbild
Narii

Inläggav Narii » 2010-10-05 19:39

Hehe ja, de där är min tråd.
Passade på att fråga på 2 platser.

jansch

Inläggav jansch » 2010-10-05 20:15

Om du lägger på kondingen över instrumentet kommer du få BÄTTRE UTSLAG och lite lugnare visning.

Varför? Jo, Musik är väldigt mycket byggd på transienter alltså medeleffekten är låg men nästan alla instrument och i viss mån röster också har korta pulser med stort energiinnehåll.

Det gäller alltså att "ladda upp" kondingen med dessa transienter som sedan visar "peak" värdena........
Kondingen laddas upp via 120ohm motståndet och laddas ur via instrumentets Ri som är 1250 ohm = visaren kommer att stiga nästan 10ggr så fort som den sjunker (i teorin)

Att du inte såg utslag på instrumentet när du kopplade in det direkt över högtalarutgången är bra!!!! Då har du ingen DC signal på högtalarutgången vilket vore katastrof.
Instrumentet mäter LIKSPÄNNING och det är därför du behöver en diod för att filtera bort ena halvan av växelspänningen (musiksignalen) på din högtalarutgång.

Det var dock en riskabel test då VU instrumentet kunde ha brunnit upp...

Försök få tag på en germaniumdiod. att hitta en kiseldiod som har väsentligt lägre framspänningsfall går inte.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-05 21:58

Men visst fungerar det även med ett toppvärdeskännande instrument med långsam återgång? På mina Nakamichi-mätare går det alldeles utmärkt att lägga sig 15-20 dB under nollan och ändå få rejäla utslag då skalan går ner till -40 dB och upp mot +7 dB.

Användarvisningsbild
Narii

Inläggav Narii » 2010-10-06 20:11

Jag e klar nu, fan jag skakar alldeles för mycket för att löda sladdar... Men men jag lyckades och de ser bra ut.
Mätarna funkar utmärkt! Tack för all hjälp.
Nu gäller det o hitta någon som kan bygga en låda åt mig :p

http://www.youtube.com/watch?v=vC4tQAxARUc

Den högra kanalen verkar få mer av något.. (har provat att växla kablar på mätarna, alltid den högra-kanalen som gungar mer)

(Det var inte jag som valde låt..)

jansch

Inläggav jansch » 2010-10-06 21:09

Jag hade dubblat kondingens värde.....så att inte visarna faller så snabbt.

Utslagen borde vara ganska lika då inspelningar nästan alltid är "mono" i basområdet, samtidigt som basen är mest energirik vid den typen av musik.

Står balanskontrollen rätt? Skifta för skoj skull sladdarna mellan CD spelare och stärkare o kolla om det är CD spelaren som har olika nivåer ut.

Återgå till DIY-forum