Vad är lagom säkringar på en 80 VA ringekärne-trafo?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
weedo

Vad är lagom säkringar på en 80 VA ringekärne-trafo?

Inläggav weedo » 2010-10-04 14:56

Jag har en 80 VA ringkärne-trafo som jag ska driva ett slutsteg med men jag lyckas inte riktigt bli klok på vad som lämpliga värden på säkringar på primär- respektive sekundärsidan.

Trafon är art.nr 953-2749 från Farnell.se

TRANSFORMER, 80VA, 2 X 25V
Power Rating:80VA
Secondary Voltages:0-25, 0-25
Secondary Current Rating:1.6A

En säkring ska ju gå när lasten är onormal men hålla för normal drift. Vad som är lite knepigt med ringkärnetransformatorer är att startströmmen är rätt hög. Samtidigt är 80 VA inte så mycket så att en "mjukstartkrets" i stil med vad man använder till de stora elfanterna känns rätt överdriven.

Att man bör använda en trög säkring är väl troligt men hur ska jag beräkna värdet?

Finns det någon bra tumregel??

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-10-04 23:29

Enligt Ohm lag blir det omräknat på primärsidan:

A = P / U => 80/230 = 0,347A (347mA)

Det är kanske inte svaret på din fråga, men jag hade börjat på 500mA, och ökat till 1A om den inte håller...

Det finns säkert nån formel för detta, UrSv här på forumet kan en massa om U/I han kanske vet... kontakta honom vetja.. :wink:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-04 23:33

Man får inte ha en alldeles för snabb säkring, även om det bara är 80VA toroid :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2010-10-05 18:21

Hmm... det var nog lite klurigare än jag trodde.

Det finns en bra graf i Elfa katalogen som visar hur länge olika typer av säkringar håller för en viss ström.

En vanlig trög säkring håller "för evigt" som strömmen är under 1,8 ggr märkströmmen. Vid 2 ggr märkströmmen brinner den av efter ca 50 sekunder. Vid 3 ggr märkströmmen efter 8 sekunder osv.

Om jag nu väljer en trög säkring på 500 mA kan den hålla 500 x 1,8 = 900 mA utan att brinna av. Det betyder en effakt av 230 x 0,9 = 207 W.

Om det blir ett fel som överbelastar tranformatorn men inte skapar mer ström än att säkringen håller så kan det likväl produceras över 200 W i min lilla låda. Det är tillräckligt mycket för att vara ohälsosamt. Värst kanske det blir för trafon som blir överbelastad och med tiden kanske överhettar.

Samtidigt kan man inte gå ner i säkringsvärde då den höga startströmmen får säkringfen att gå sönder titt som tätt = väldigt frustrerande.

Hmm...

Kanske jag behöver komplettera med någon form av termisk säkring som stänger av om det blir varmt?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-05 20:02

Vissa tranformatorer har något sorts termiskt skydd på primären. Kolla om du kan hitta info om det!

Annars tror jag du har räknat mycket bra :)

Startströmmen som bildas vid tillslag är mycket enkel att räkna ut förresten.
Ta reda på primärlindningens DC-resistans mha en multis.
Startström I=U/R

Spänningen är ju 230VAC, och största tänkbara starström uppstår då man slår man till strömbrytaren vid toppvärdet: 315V.

Tag 315 delat på lindningens DC-resistans så får du startströmmen då den är som störst.

Denna ström kan tyckas våldsam, men blir såklart mycket kortvarig då primärinduktansen fort kommer igång och strömmen går ner som tur är :)

Hoppas jag inte ljuger nu, men jag tror att ovanstående stämmer :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-06 00:34

Jag har en 80VA toroid på hyllan och mätte primären till 22R.
Är inte säker på om det är inom multimeterns mätområde, så det är väl på ett ungefär.

315/22=14.3A. Detta om man slår till precis vid toppvärdet på sinusen i väggen :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-10-06 15:52

Ett alternativ kanske kan vara att sätta en automatsäkring(snabb) och sen bara slå till den de gånger den går vi tillslag?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-06 16:49

En trög säkring med lagom värde tror jag blir utmärkt!
Inte ska man behöva krångla till det så :)

Dessutom tror jag automatsäkringar inte tål hur många utlösningar som helst, utan att de slits på något sätt...

Jag kollade min 80VA traf nu och den har en 1A trög säkring i serie med primären från fabrik.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2010-10-06 17:23

Alltså är du rädd för att trafon ska överbelastas så sätt säkringar på
sekundärsidan...

Sen går det ju även att sätta mjukstart på trafon... Finns färdiga
lösningar om man inte orkar pula till en själv.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2010-10-07 14:47

Tänk att den sån liten grej kan bli "intressant" bara man borrar i den.

Jag har nu kollat på ett antal datablad för tröga 5x20 mm säkringar. Överlag är tolleranserna mycket stora. Man får helt enkelt räkna med att det finns en viss risk för att en säkring som är precis tillräckligt stor kommer att gå sönder med viss (inte så liten) sannolikhet. På samma sätt kommer en som är större att hålla med större (ganska stor) sannolikhet men den kan också å andra sidan hålla alldeles för bra när felet är av det slaget att man bara får överström (inte kortis). Då finns det en ganska stor risk för att trafon överhettar.

Vanliga säkringar har helt enkelt väldigt inprecisa egenskaper! Det är ju också teknik från "stenåldern"... Om man vi ha mer precision så får man ta till någon form av elektronik.

Jag kommer till den slutsatsen att en 0,8-1 AT säkring är bra men om jag är försiktig så ska jag också komplettera med en termosäkring som sätts på trafons lindning.

I databladet på min trafo står det att normal temperaturhöjning vid full last är 52 grader och att max temp inte får överstiga 105 grader.

Exempel på termisk säkring (104 grader C):
Elfa nr 33-799-83
Elfa nr 33-260-89

Med det komplementet och en säkring på 0,8-1 AT kommer inte säkringen att poppa i onödan och jag skyddar mot att den inte går när den borde.

Sedan kan man dessutom komplettera med säkringar på sekundärsidan. Och där finns det faktist rekommenderat värde i ett datablad på en annan 80 VA ringkärna jag hittade: 2AT (märkström är 1,6 A)

Oj, vad jag är duktig och säkerhetsmedveten. ;)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-07 17:28

Du är grymt duktig! Har du tänkt pressa transformatorn stenhårt? :)
Spelar man musik (som är dynamisk) ligger man ju inte på maxeffekt konstant, utan strömmen varierar. Om du inte bygger klass A förstås :)

Det är säkert mer noga om man skulle bygga en batteriladdare till exempelvis blybatterier som ligger och kör en stor konstant ström länge...

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2010-10-07 18:06

ollebolle skrev:Har du tänkt pressa transformatorn stenhårt?

Nej, inte alls faktiskt. Trafon är till ett tämligen ordinärt och harmlöst ljudslutsteg, så i snitt kommer den att ha ett lättsamt liv.

Det är nog mest jag som har en yrkesskada. Jag jobbar till vardags med att utveckla industrielektronik och där lämnas inget åt slump eller godtycke, prylarna måste vara enormt robusta och säkra. Vi gör mycket analyser kring sannolikheter och driftsfall hit och dit. Dessutom finns det diverse lagar och standarder man måste följa. Men jag har betalt för att orka bry mej. ;)

Well, detta är hobby och nu är det dags att jobba med resten av konstruktionen och inte borra mer i säkringarnas underbara värld.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-07 21:04

Okej! Men det är ju kul att bygga ordentligt från början! Och man lär sig alltid något! :)

Återgå till DIY-forum