Tänk att den sån liten grej kan bli "intressant" bara man borrar i den.
Jag har nu kollat på ett antal datablad för tröga 5x20 mm säkringar. Överlag är tolleranserna mycket stora. Man får helt enkelt räkna med att det finns en viss risk för att en säkring som är precis tillräckligt stor kommer att gå sönder med viss (inte så liten) sannolikhet. På samma sätt kommer en som är större att hålla med större (ganska stor) sannolikhet men den kan också å andra sidan hålla alldeles för bra när felet är av det slaget att man bara får överström (inte kortis). Då finns det en ganska stor risk för att trafon överhettar.
Vanliga säkringar har helt enkelt väldigt inprecisa egenskaper! Det är ju också teknik från "stenåldern"... Om man vi ha mer precision så får man ta till någon form av elektronik.
Jag kommer till den slutsatsen att en 0,8-1 AT säkring är bra men om jag är försiktig så ska jag också komplettera med en termosäkring som sätts på trafons lindning.
I databladet på min trafo står det att normal temperaturhöjning vid full last är 52 grader och att max temp inte får överstiga 105 grader.
Exempel på termisk säkring (104 grader C):
Elfa nr 33-799-83
Elfa nr 33-260-89
Med det komplementet och en säkring på 0,8-1 AT kommer inte säkringen att poppa i onödan och jag skyddar mot att den inte går när den borde.
Sedan kan man dessutom komplettera med säkringar på sekundärsidan. Och där finns det faktist rekommenderat värde i ett datablad på en annan 80 VA ringkärna jag hittade: 2AT (märkström är 1,6 A)
Oj, vad jag är duktig och säkerhetsmedveten.