Bygga datorhögtalare / studiomonitorer med bredbandselement

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-13 23:30

PERfect skrev:Nu är det bara att invänta nästa helg...

Trälim fäster på 10 minuter :P !

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-09-13 23:53

Kalejdokom: jovisst men jag bor i studentlägenhet och pluggar, eller så kallat springer runt och leker med elektronik, i veckorna.

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-09-23 10:33

Äntligen har jag tid att meddela att det i helgen limmades ihop ytterligare en högtalare och de två högtalarna färdigställdes för ett första lyssningstest. Tyvärr är fortfarande det ena elementet inte helt friskt, men det fungerar ändå. I basregistret får de stöd av en sub (Cerwin Vega V-12S) och jag måste säga att det låter bra. Spontant låter det bättre än de Cerwin-Vega V-10F som är till TVn i rummet. Nästa gång man får tid över ska det testas med olika konfigurationer, filter, mätas och självklart lyssnas ;)

En bild som visar hur dämpmaterialet i den övre kaviteten ligger. I den undre (som är lite svårare att fota) så är där lite tunnare med dämpmaterial på väggarna samt en bit vitt fluff som lite kliar som glasfiberisoleringen längst ner. Det vita fluffet agerar också filter så att det inte dammar glasfiber när man spelar, vilket känns vettigt.
Bild

Slutligen en bild på högtalaren och en med högtalarna på plats.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 10:40

Snyggt! Bara att vaxa på bivax så är dom färdiga då. Hur låter dom?

Användarvisningsbild
PERfect

Inläggav PERfect » 2010-10-10 17:15

Tanken är att de ska faneras, frågan är bara hur man ska göra med porten. Jag tycker att portmynningen ska målas svart men vi får se hur det blir.

Jag tycker att det låter bra och att det definitivt går att njuta av musik som spelas av dessa skapelser. Illusionen av att det skulle vara en enda ljudkälla mitt i mellan skärmarna är väldigt övertygande på vissa ljud, speciellt röster. Högre upp i frekvens typiskt cymbaler så är det inte speciellt mycket av denna effekten dock.

Jag gjorde också lite mätningar på högtalarna med filter. Filtret är en spole på 1,6mH (tror det var det värdet jag mätte upp med en RCL-meter) i serie och en resistor på 10 Ohm parallellt med spolen.

Svart kurva är on-axis
Grön kurva är 30 grader off-axis
Röd kurva är 60 grader off-axis
Bild

Blå kurva är 7 grader off-axis
Lila kurva är 15 grader off-axis
Bild

Slutligen försökte jag mig på att göra en mätning på lyssningsplats i rummet. Någonstans under 100 Hz till 200Hz litar jag inte riktigt på kurvan då det var lite slumartat från mätning till mätning.
Bild

Föregående

Återgå till DIY-forum