Glebster bygger och gömmer basar - Färdig, bilder sida 7.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-04-03 13:21

MagnusÖstberg skrev:
Glebster skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du klarar dig undan att få ut högfrekvent genom basreflexporten?

Spontant, ja! Dock inte gjort några mätningar. Mina teser är att;

1. Luftflödet är lågt p.g.a. relativt stor tvärsnittsarea.
2. Strutar i alla ändar.
3. Hyffsat mycket isolering.

Hoppas på att en kommande mätning inte visar annorlunda... 8O :)

Filip

Det finns åtgärder för eventuella pipresonanser med :)

jepp, hade fxx två slitsförberedda rör redo för test men efter provlyssning av basarna tyckte jag helt enkelt inte att det var lönt att laborera med. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-03 14:12

Dåså :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2010-10-07 18:18

Såg detta nu, ger mig inspiration när jag ser hur snyggt det kan bli. Jag måste skynda mig att bli händig.
Olle
Rotel 995 och 1080, HK HD 730. L6

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-10-07 18:27

Skitsnyggt, men inte ett dugg manligt. 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-10-07 19:35

Nefilim skrev:Skitsnyggt, men inte ett dugg manligt. 8)

Ja, snygga och diskreta lösningar är ju förjävla bögigt... :roll:

Användarvisningsbild
Ankan_75

Inläggav Ankan_75 » 2010-10-07 19:39

Glebster skrev:
martinw skrev:Snyggt som bara den!

Är det något som är prefab eller är allt snickarbyggt?

Alla bitar tillsågat "för hand" med en Festol sänksåg. Skivorna ytterst är IKEAs täckskivor från IKEAs högblanka abstraktserie och luckorna är en delad överskåpslucka från samma serie.
Jävla shysst att fixa det utan minsta sprickbildning och exakt rätt längd på toppskivan!

Respekt!

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-10-13 10:09

Riktigt jäkla snygg tv-bänkslösning. Bra gjort :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-13 20:28

Nefilim skrev:Skitsnyggt, men inte ett dugg manligt. 8)
Vem vill vara manlig? Jag är alltid som ett barn när jag lyssnar på musik eller kollar film...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-13 20:32

Pöjkar, tack för kommentarerna! Det är inte så svårt som man tror om man tar sig tid och har bra maskiner att tillgå.

För övrigt är basreflexrören numera pluggade vilket jag upplever som bättre efter att ha kört några svep och jämfört.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-13 20:49

Hade du månne en puckel runt 30Hz, som försvann när du pluggade porten?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-13 20:56

Ragnwald skrev:Hade du månne en puckel runt 30Hz, som försvann när du pluggade porten?

Nej den låg vid 25Hz och var inte särskilt markant men det jag upptäckte när jag pluggade var att det blev bättre samspel med frontarna samt så fanns det antydan* till dist i portarna vid svep. Jag tror detta till viss del har med min plate amp att göra som har en del inställningar som framförallt gynnar slutna system (den kan boosta frekvensen från 30 och nedåt).

* Detta märkte jag inte vid vanlig musiklyssning eller filmtittande då bastonerna sannolikt överröstade disten från portarna.

Edit: Asterixen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-13 21:14

Har själv samma fenomen, men när puckeln sänks genom pluggning av porten, så försvinner den inte i sig, jag ser en snygg backe där puckeln stoltserar lika tydligt för mätmiken. :)

Jag ska testa med att stämma av ordentligt lägre, vilket innebär att jag måste förlänga och kröka porten. Handlar om ca dubbla rörlängden i mitt test.
Hur lågt kan man stämma av egentligen, innan portfjädern blir lidande?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-13 21:22

Ragnwald skrev:Har själv samma fenomen, men när puckeln sänks genom pluggning av porten, så försvinner den inte i sig, jag ser en snygg backe där puckeln stoltserar lika tydligt för mätmiken. :)

Jag ska testa med att stämma av ordentligt lägre, vilket innebär att jag måste förlänga och kröka porten. Handlar om ca dubbla rörlängden i mitt test.
Hur lågt kan man stämma av egentligen, innan portfjädern blir lidande?

Intressant! Jag vill minnas att min port hamnade nånstans kring 70cm i längd. Lite svårt att mäta med (dum)strutar i ändarna. I egenskap av lekman skulle jag gissa på att portfjädern också står i relation till portens tvärsnittsarea (lufthasitghet) och kanske även krökens utformning.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-13 21:58

Nu har jag inte kollat hela tråden, men visst har du dubbla portar. Vad händer med puckeln, om du pluggar enbart den ena?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-13 22:26

Ragnwald skrev:Nu har jag inte kollat hela tråden, men visst har du dubbla portar. Vad händer med puckeln, om du pluggar enbart den ena?

I teorin behåller du ju avstämningsfrekvensen, ökar lufthastigheten i det rör du har kvar samt minskar MOL. Ungefär detsamma borde hände i praktiken med kan jag tänka mig.

Jag har dock haft samma funderingar när man läser om XTZs subbar som ska bete sig olika beroende på vilket rör man pluggar, borde innebära att de har två olika rörlängder?!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-10-13 22:32

Som jag förstår det, så sänker du avstämningen, om du pluggar det ena av två lika långa rör.
Arean och längden på rören står i direkt paritet till varandra.

Har du ett rör med en given area, och dubblerar den, så måste du göra röret dubbelt så långt för att behålla avstämningen.

Så har jag fått lära mig.
:)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-13 22:41

nadifierad skrev:Som jag förstår det, så sänker du avstämningen, om du pluggar det ena av två lika långa rör.

Har du ett rör med en given area, och dubblerar den, så måste du göra röret dubbelt så långt för att behålla avstämningen.

Jo men du måste se respektive rör som en egen individ i det här fallet (tror jag). :roll: Du har alltså inte ett givet rör utan två dito.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-13 23:49

Undrar sa flundran, om man kan använda sig av två rör med olika avstämning samtidigt, hur blir det då månne?

Användarvisningsbild
ekolnskungen

Inläggav ekolnskungen » 2010-10-14 00:21

Glebster skrev:
nadifierad skrev:Som jag förstår det, så sänker du avstämningen, om du pluggar det ena av två lika långa rör.

Jo men du måste se respektive rör som en egen individ i det här fallet (tror jag). :roll: Du har alltså inte ett givet rör utan två dito.

Nadifierad har rätt, avstämningen sänks.

Ragnwald skrev:Undrar sa flundran, om man kan använda sig av två rör med olika avstämning samtidigt, hur blir det då månne?

Det går och det är en ganska beprövad modell, bla XTZ och SVS använder sig av olika portlängder. Vad som händer rent teoretiskt när alla är öppna vet jag inte.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-14 08:36

Efter en god natts sömn har Glebster kommit till insikt, självklart sänks avstämningen!

Hur-som-helst gör detta inte det mindre intressant. I runda slängar borde det i mitt fall innebära en sänkning av avstämningen på ca 8Hz ner till 18Hz, helt klart intressant. Nästa fråga är att ta reda på hur den ensamma porten klarar sig...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-14 12:37

Tror du hamnar helt perfekt. Spännande, meddela oss resultatet. :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-14 13:26

Ragnwald skrev:Tror du hamnar helt perfekt. Spännande, meddela oss resultatet. :)

Jo, men som bekant är det inte alltid teori och praktik överensstämmer. Om någon vore vänlig nog att hjälpa mig mäta lite (samt bifoga erforderlig utrustning) så kunde vårt ponerande få en mer vetenskaplig touch. Jaja, slutar väl med att man köper sig en mikrofon och sliter sitt hår i irritation över att man inte lär sig hur man ska gå tillväga snabbt nog.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-14 14:05

Du behöver en mikförstärkare och mätmik.
http://www.thomann.de/gb/behringer_xenyx_502.htm
och
http://www.thomann.de/se/behringer_ecm_8000.htm
Ett paket med kablar kostar ca 1000:-.
Eller så har vi en forumbroder med butik, MrQ... vad han nu hette.
http://www.accurateaudio.se

Har du en något så när ny dator, är det inbyggda ljudkortet fullt tillräckligt bra för den här typen av mätningar, på diyadept-stadiet.

Installera Room EQ Wizard, som är gratis.
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... eased.html

Kolla hur du har jordat datorn och anslut sedan lineout höger kanal till din förstärkare höger in. Svep ett element i taget eller tryck in monoknappen och mät vid lyssningspossitioner. Lätt som en plätt och billigt. :)

Men lita på dina öron. Jag har vid flera mättillfällen konstaterat att vissa åtgärder som jag tyckt låtit bra, också visat sig mäta bättre än för åtgärden.
Edit: la till firman
Senast redigerad av Ragnwald 2010-10-15 20:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-14 14:26

Ragnwald skrev:Du behöver en mikförstärkare och mätmik.
http://www.thomann.de/gb/behringer_xenyx_502.htm
och
http://www.thomann.de/se/behringer_ecm_8000.htm
Ett paket med kablar kostar ca 1000:-.

Tack för rekommendationen av nybörjarkit! Men är det verkligen nödvändigt med en förstärkare?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-14 20:31

Om du menar mikförstärkaren, så är den absolut helt nödvändig.
Den ansluts till ljudkortets linjeingång, som är den ingång som går att använda i sammanhanget. Ljudkortets mikingång ger inget som ens liknar linjäritet.
Dessutom kräver miken strömförsörjning sk phantommatning, som sitter inbyggt i nämnda mikförstärkare.

Det här är nog den billigaste och sundaste riggen, om man nu inte har tänkt sig att viga sitt liv åt djuplodande vetenskaplighet och dito dokumentation. :wink:

Föregående

Återgå till DIY-forum