Sommarbygge: Peerless HDS 180 Nomex och Monacor 300 DT WG

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brumel

Sommarbygge: Peerless HDS 180 Nomex och Monacor 300 DT WG

Inläggav brumel » 2010-06-10 23:57

Jag har beställt element från Europe Audio. Tänkte bygga en portad låda typ stativare på 20 liter avstämd till ca 40 hz. Kombinationen ser lovande ut på pappret so far so good. Tacksam för tips från någon som byggt med någon av dessa element.
Skrutten verkar ju ha ganska god koll på det här med WG och fokalpunkten så han får gärna inkomma med info om aktuellt element. Monacors WG ser ut att passa till lite större basar. Annars kan man ju inhandla Seas DXT om den passar bättre med 7 tummaren.
Diskanten behöver försänkas ganska rejält för att WG:n ska passa men det är morgondagens problem. :) 8)
Let forever be

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-11 08:26

den där monacor-diskanten är inget vidare, kör på seasen istället
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-06-11 20:45

För att veta ngt om fokal punkten måste jag nog få mäta lite.
Men Umeå är inte så långt från Lövånger så det borde gå att ordna. Fokalpunkten på DXT:n har Martin redan mätt upp vill jag minnas.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-06-13 01:33

Nu är jag tyvärr inte i Umeå mer än då och då. Jag ska dock upp till midsommar och då ska vissa fräsarbeten göras på baffeln/bafflarna. Då är det möjligt att jag tar med elementen på utflykt till Lövånger.
Men högtalaren ska sättas ihop och spela i Motala av alla ställen. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-06-26 23:32

Nu har jag fräst bafflarna till 90 %. Jag valde att fräsa ner baselementen. Och montera porten på baffeln infräst. Det är tänkt att porten skall ha en inre baffel med trattavrundning men juryn är fortfarande ute på den frågan.
Dessvärre har jag inga element ännu. Enligt Europe Audio har dom iaf skickats i dagarna. dom dimper väl ner till veckan så att jag kan limma ihop mina lådor.
:? :)
Let forever be

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-06-27 00:22

brumel skrev:Nu är jag tyvärr inte i Umeå mer än då och då. Jag ska dock upp till midsommar och då ska vissa fräsarbeten göras på baffeln/bafflarna. Då är det möjligt att jag tar med elementen på utflykt till Lövånger.

Motala är en kanonstad ! Dom som bor där är bäst ! :lol:

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-06-27 12:57

bakerman22 skrev:
brumel skrev:Nu är jag tyvärr inte i Umeå mer än då och då. Jag ska dock upp till midsommar och då ska vissa fräsarbeten göras på baffeln/bafflarna. Då är det möjligt att jag tar med elementen på utflykt till Lövånger.

Motala är en kanonstad ! Dom som bor där är bäst ! :lol:

Japp, Motala det är där det händer! :)
Let forever be

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-07-24 14:22

Nu har jag satt ihop två lådor och monterat bafflar. '
Jag har också simulerat fram ett filter som blir en utgångspunkt. Wguiden från Monacor är ganska djup ca 3 cm så den ger en hornverkan i nedre diskanten. Därför måste kondensatorn vara liten omkring 2.7 uF och den parallella spolen ganska stor för att föra ner delningen till det område där hornet ger ökad riktverkan.
Basen ska jag förse med en 2mh spole parallellt med en 1ohm motstånd som baffelkomp
1.2 eller 1.6 mH och 22 uF parallellt är basens utgångsfilter. En sugkrets med 5.6 ohm 0.6 mH och 10 uF ska till för att minska stigningen i övre mellanregistret. En 0.4 mH spole kan också läggas som ett tredje led för att döda en peak vid 3kHz. Sen kommer en konjugatlänk på 10ohm och 33 uF.
Bilder kommer när jag gjort avfasningen av bafflarna.
Let forever be

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-10-13 00:42

Högtalaren från sommaren 2010 spelar nu! Och den låter bra. Under inspelningstiden har svårighetsgraden höjts. Mahlersymfoni, Dio och Robyn har klarats med bravur trots ett tämligen glest möblerat betongrum. Känsligheten visade sig vara god och mitt baffelstegsfilter med en rejäl 2mH aircore gjorde sitt jobb. Peerless gör bra basar!

Under bygget har jag tagit några bilder så bygget får rekapituleras i efterhand.

Detta är steg 1. Baffeln. Som frästs men någon 45 graders avfasning blev det inte pga lägenhet och buller. Istället blev bafflarna manuellt raspade.

Bild
Let forever be

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-10-13 23:36

Steg 2 är ihopsättandet av själva lådan. Två tvärgående stag gjordes av samma 19 mm mdf som lådan.
Bild

Allt limmades med trälim.

Steg 3 är spackling, grundning och lackning. Eftersom jag målade högtalaren med pensel blev ytan inte jämn utan mer levande. Kan va en smaksak.

Bild
Let forever be

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-10-14 08:58

Hur har du fräst för att sätta wg på plats?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-10-14 23:00

WG:n skulle ha behövt en rundfräs av stor diameter för att avrunda kanten. Jag valde istället att raspa ner utrymmet till lämplig avrundning vilket inte syns på bilden. Det tog en djävla tid men slutresultatet blev ganska bra. WG:n skruvas fast på diskanten underifrån.
Diskanten är lite större och tyngre än en konventionell 1" dome.
Såhär ser nuvarande uppställning ut. Fattas bara dämpvägg.

Bild
:)
Let forever be

Återgå till DIY-forum