Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Seas H1471-08 CA22RNY
Den har en bafflad känslighet på ca 92dB @ 2.83Vrms @ 1m vilket är över 90 dB men i system så faller den vanligen till runt 88dB.
Naqref skrev:Seas H1471-08 CA22RNY
Den har en bafflad känslighet på ca 92dB @ 2.83Vrms @ 1m vilket är över 90 dB men i system så faller den vanligen till runt 88dB.
paa skrev:Naqref skrev:Seas H1471-08 CA22RNY
Men får man ner den till 30Hz?
paa skrev:Det är ju en konflikt där, mellan känslighet och basutsträckning, hur långt ner i basen ska de sträcka sig?
Dirk_Diggler skrev:Mm precis, glider ju lätt in på PA-basar som inte går så djupt med ökad känslighet. Jag är novis så kanske jag är ute och cyklar. Men jag vill gärna ner under 30Hz i låda med bibehållen känslighet. Scan-Speak 21W/8554 verkar vara hyfsad men kanske inte går att dela så pass högt att den är lämplig för 2-väg??
Richard skrev:Naqref skrev:Seas H1471-08 CA22RNY
Konstigt, tittade just på denna igår då jag tänkte göra ett par tvåvägare med hög känslighet för rock-bruk och inbyggd BBC-dipp. Ett sammanträffande...
Tänkte mig en sluten låda på ca 15- 16 liter, vilket ju bör ha en -3 db vid ca 80 hz - perfekt till aktiv subbas.
Vilken god diskant skulle du rekommendera till denna bas?
Vifa DX25TG05-04 510:-
eller:
Seas Prestige H1499-06 27TBCD/GB-DXT 595:-
eller:
Seas Prestige H1189 27TDFC 375:-
Eller någon annan ?
Kraniet skrev:edit: som bas finns ju även visaton B200. Den kan nog Öhman berätta mer om. Han har ju fixat en förbättrad variant till Carlssonhögtalare.
Ett alldels ypperligt element. Som alltså begränsas av ljudtrycksförmåga, men som spelar mycket trevligt.Mr_Ekan skrev:https://www.madisound.com/store/product_info.php?cPath=45_228_257&products_id=1111&osCsid=442717a3cd66f03b41f7958be92dbae7
Kraniet skrev:Richard skrev:Naqref skrev:Seas H1471-08 CA22RNY
...
Vilken god diskant skulle du rekommendera till denna bas?
...
Seas Prestige H1499-06 27TBCD/GB-DXT 595:-
...
DXT har ju bara cirak 87db känslighet när man kompenserat för WGn.
...
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2608-913000.pdf
den sista (fd Peerless HDS) har dessutom bland den lägsta disten vid 1,5-2Khz och klarar alltså biffen att delas lågt mot en 8tummare.
...
MagnusÖstberg skrev:Måste ju trots allt vara bra mycket smartare ur alla synvinklar.
Men är det inte lite klurigt att kombinera det med effekttålighet?
+1 på detgnypp45 skrev:Tack för ett kanoninlägg, Ingvar!
Dirk_Diggler skrev:Intressant läsning!
Jag har hittat den här också:
http://jantzen-audio.com/download/PD_JA ... 7_v1-f.pdf
Tror ni DXT-konceptet kunde ha några poänger i ortoakustiska eller liknande högtalare?Naqref skrev:Förvisso har DXT-diskanten lite låg känslighet i den översta oktaven men om man tänker sig en mer normal högtalare där man kanske kommer ner till en systemkänslighet på kanske 88dB @ 2.83Vrms @ 1m p g a att man kompencerar lagom mycket för baffelsteget så ligger man inte så långt ifrån. Lägger man dessutom till ett lp-filter med brytpunkt strax över 20kHz så kan man öka känsligheten en aning i översta oktaven.
paa skrev:Tror ni DXT-konceptet kunde ha några poänger i ortoakustiska eller liknande högtalare?Naqref skrev:Förvisso har DXT-diskanten lite låg känslighet i den översta oktaven men om man tänker sig en mer normal högtalare där man kanske kommer ner till en systemkänslighet på kanske 88dB @ 2.83Vrms @ 1m p g a att man kompencerar lagom mycket för baffelsteget så ligger man inte så långt ifrån. Lägger man dessutom till ett lp-filter med brytpunkt strax över 20kHz så kan man öka känsligheten en aning i översta oktaven.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster