LTS 2v-v1 som front-toppar. Center?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ljudist

LTS 2v-v1 som front-toppar. Center?

Inläggav Ljudist » 2010-10-15 23:55

Funderar på att köpa ett par LTS 2v-v1 och ha som front-toppar tillsammans med en basmodul jag redan har. Anledningen är att jag gärna vill ha vägghängda högtalare samtidigt som invinklingen borde ge en trevlig ljudbild.

Monteringen av dem blir på ömse sidor av en LCD-TV men frågan är hur jag ska göra med centerkanalen. Vad tror ni om en likadan (vriden 90 eller 270 grader beroende på om den monteras ovanför)?

Någon som har provlyssnat och har övriga synpunkter?

Bild
Om jag har subsonic-filtrering? Javisst, jag höjer 16 dB vid 10 Hz. Varför? FÖR ATT JAG KAN! 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: LTS 2v-v1 som front-toppar. Center?

Inläggav Ragnwald » 2010-10-16 01:02

Ljudist skrev:Javisst, jag höjer 16 dB vid 10 Hz.

Vad ska det vara bra för?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Ljudist

Re: LTS 2v-v1 som front-toppar. Center?

Inläggav Ljudist » 2010-10-16 10:37

Ragnwald skrev:
Ljudist skrev:Javisst, jag höjer 16 dB vid 10 Hz.

Vad ska det vara bra för?

Därför att det är kul att ha F3 vid 15 Hz när man ser på film! :lol:

Men nu åter till frågan!
Om jag har subsonic-filtrering? Javisst, jag höjer 16 dB vid 10 Hz. Varför? FÖR ATT JAG KAN! 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-16 10:50

Ok, undrar hur låga frekvenser man får sig till del, via TV-mediet?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-10-16 13:42

Vrida på de, blir nog inte bra. Diskanten bör nog sitta över/under basen.

Måste du ha center?

Kanske en egendesignad låda med samma element, en tunn låda under TVn.

//Michael

Användarvisningsbild
Ljudist

Inläggav Ljudist » 2010-10-16 17:48

Precis min fundering beträffande vridning. Eftersom jag inte vet hur lobningen ser ut från högtalaren kanske det blir kamfiltereffekter som spökar. Fast det kanske är försumbart?

En fantomcenter funkar förstås men i biosammanhang är det trevligt med en distinkt centerkanal så därför känner jag att det är vad jag vill ha.

Att slänga ihop något själv är alltid kul, men samtidigt är det knepigt att få frekvensgången att bli snäll från vägghängda lådor. Jag har labbat med Bastas baffelberäkningar och det är bara att konstatera att det är svårt att göra något åt väggreflexens effekter.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-10-16 19:45

Jag tror att 2v-v1 funkar hur bra som helst som frontar. De har ju samma element som 2v-f1/2v-s1 samt ett filter som är anpassat för nära-vägg-placeringen. Tillsammans med ett par schyssta basmoduler tror jag det blir ett riktigt smutt system. Som center kanske du kan använda en 2v-s1?

Användarvisningsbild
Ljudist

Inläggav Ljudist » 2010-10-16 23:00

Ragnwald skrev:Ok, undrar hur låga frekvenser man får sig till del, via TV-mediet?

Mer än du tror! Såg på en valdebatt där bordsmikrofonerna inte var särskilt högpassfiltrerade. När en deltagare dunkade näven i bordet blev effekten påtaglig, minst sagt... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Ljudist

Inläggav Ljudist » 2010-10-16 23:01

niklas skrev:Jag tror att 2v-v1 funkar hur bra som helst som frontar. De har ju samma element som 2v-f1/2v-s1 samt ett filter som är anpassat för nära-vägg-placeringen. Tillsammans med ett par schyssta basmoduler tror jag det blir ett riktigt smutt system. Som center kanske du kan använda en 2v-s1?

Jag hittade inte 2v-s1 när jag sökte på Hifi kits sida men såg på lts' hemsida att det faktiskt fanns en sådan. Är den tänkt att hängas på vägg kan det bli jackpot! :)

Återgå till DIY-forum